על חוכמה, הוללות ומה שביניהן
בכמה מילים
נעסוק בחיפוש של קהלת אחר תכלית החיים דרך ייאושו מהעיסוק בחוכמה וחוסר הסיפוק שלו מחיי התענוגות. נעמוד על שלבי המחקר של קהלת ועל מסקנותיו. מתוך עיסוקו בנושאים אלה ובשאלת הגמול נבחן את משמעות החיים בעינינו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: שאלה לדיון
נקרין או נכתוב על הלוח את המשפט שבו פותח פרנץ רוזנצוויג את ספרו "כוכב הגאולה" (ראו דף עבודה: רוזנצווייג, כוכב הגאולה).
נשאל בכיתה:
- כיצד לדעתכם המוות משפיע על הבנת תכלית החיים?
- אילו הייתם בני אלמוות, כיצד היה הדבר משפיע על אורח חייכם ועל הבחירות שלכם?
- האם הייתם רוצים בכך? מדוע?
הצעה שנייה: דיון
נשאל בכיתה:
- אילו הישגים מביאים לכם שמחה ותחושת מלאות?
- האם קרה לכם שרציתם מאוד דבר ובסוף התאכזבתם ממנו? מה התחושה?
- האם החיפוש אחר משמעות הוא תהליך טבעי או תרבותי?
הצעה שלישית: 42
נכתוב על הלוח את המספר 42 ונשאל את התלמידים:
- האם מישהו מכם מכיר את הספר "המדריך לטרמפיסט בגלקסיה" של דאגלס אדמס.
נסביר כי על פי הסיפור הבדיוני "42" היא התשובה שנתן מחשב-על לשאלה על "משמעות החיים, היקום וכל השאר".
נשאל בכיתה:
- האם שאלת משמעות החיים מעסיקה אתכם?
- האם לדעתכם אפשר להגיע לתשובה? כיצד?
הזמנה לקריאה
המחקר של קהלת שהחל בפרק א (פסוקים טז-יח) נמשך בפרק הזה. השאלה היא: "מַה יִּתְרוֹן לָאָדָם בְּכָל עֲמָלוֹ שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ?" (פרק א פסוק ג) כלומר – מה הערך של החיים? מהי משמעותם? כלי המחקר של קהלת הוא ההתנסות האישית.
שלב ראשון: המחקר של קהלת
נקרא את פסוקים א-טז וננחה את התלמידים לאתר מהם המקומות שבהם קהלת מחפש תשובה לשאלתו בשלבים של מחקרו.
את התשובות נסכם בטבלה ונקרין אותה על הלוח או נחלק אותה לתלמידים כדף עבודה (ראו דף עבודה: המחקר של קהלת).
הטבלה תשמש אותנו גם בהמשך השיעור – ננחה את התלמידים למלא בדף רק את הסבר שאלת המחקר ואת הכותרות החסרות של חלקי המחקר המסומנים בצהוב.
סיכום שלב ראשון: נבדוק עם התלמידים מהן האפשרויות השונות שקהלת בוחן בניסיון למצוא את תכלית החיים ונשאל:
- מהן האפשרויות שאינן נבחנות?
- מה הייתם מציעים לקהלת לבחון?
שלב שני: שלבי המחקר של כל אפשרות
נקרין על הלוח את החלק הראשון (מתוך דף העבודה) שמדגים את שלבי המחקר של קהלת בפרק א פסוקים טז-יח:
שלב | פסוקים |
תכנון | "דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִםלִבִּי לֵאמֹר אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּלאֲשֶׁרהָיָה לְפָנַי עַל יְרוּשָׁלִָם וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת" (פסוק טז) |
ביצוע | "וָאֶתְּנָה לִבִּי לָדַעַת חָכְמָה וְדַעַת הוֹלֵלוֹת וְשִׂכְלוּת" (פסוק יז) |
מסקנה | "יָדַעְתִּי שֶׁגַּם זֶה הוּא רַעְיוֹן רוּחַ" (פסוק יז) |
נימוק | "כִּי בְּרֹב חָכְמָה רָבכָּעַס וְיוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב" (פסוק יח) |
נקרא את הפסוקים ונציג את השלבים:
- תכנון המחקר;
- ביצוע המחקר;
- הסקת המסקנה;
- נימוק.
נזמין את התלמידים לקרוא את המשך המחקר של קהלת בפרק ב ולזהות את שלבי המחקר האלה בחלקים השני השלישי והרביעי ולסמן אותם בדף העבודה. נפנה את תשומת ליבם לכך שלא בכל חלק מופיעים כל ארבעת השלבים שפגשנו בחלק הראשון.
לאחר שהתלמידים ישלימו את דף העבודה, נעבור יחד על התשובות ונזהה את המבנה הדומה של חלקי המחקר.
שלב שלישי: מסקנת המחקר
נקרא עם התלמידים את דבריו של סמט בחלק האחרון של דף העבודה ונדון בדברים:
- כיצד המוות משליך על משמעותם של החיים, לפי קהלת? מדוע? (המוות מבטל כל משמעות או יתרון שהיה בחיים לאדם חכם או שמח, כיוון שהוא יוצר שוויון בין כל האנשים)
- האם אתם מסכימים עם דברי קהלת? מדוע?
- לאיזו מסקנה אתם סבורים שהייתם מגיעים לו הייתם עורכים מחקר דומה?
מבט לחיים
נקרא קטע מתוך התכתבות שנערכה בשנת 1977 בין אילן רמון, האיש שהפך לימים לאסטרונאוט הישראלי הראשון, כשהיה בן 23 לפרופסור ישעיהו ליבוביץ' (ראו דף עבודה: אילן רמון וישעיהו ליבוביץ').
נוכל לעצור אחר שאלתו של רמון ולשאול את התלמידים:
- האם שאלה זו מעסיקה גם אתכם?
- מה הייתם משיבים לאילן רמון?
לאחר קריאת התשובה של של לייבוביץ' נשאל:
- מה דעתכם על התשובה?
- האם היא הניחה את דעתו של השואל, לדעתכם?
- האם היא מניחה את דעתכם?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את פרק ב ועקבנו אחר המחקר של קהלת בניסיונו הלא מוצלח למצוא תכלית לחיי האדם. השווינו בין שלבי המחקר ועמדנו על הקשר בינם ובין מסקנות המחקר. מתוך כך עסקנו בתכלית החיים ובמשמעותם בעבורנו.
מתודות: דף עבודה הבנוי כדף חקר, דיון אישי.
מיומנויות: פרשנות מחקרית, זיהוי תבנית חוזרת.
- קהלת ושירת ההבלים מאמר מאת בתיה חורי ליפין.
- התנסויותיו של קהלת, מאמרו המלא של אלחנן סמט.