פגישת אליהו ועובדיהו
פסוקים א-יז
בכמה מילים
נבחן את דמותו של עובדיהו, ונראה כיצד הוא פועל בביתו של אחאב בעודו נאמן לאלוהים ולאליהו. נדון בדמותו לאור מעשיו של אליהו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה:
הגדרה ודיון: נקרא לתלמידים את ההגדרה לנאמנות כפולה וניגוד עניינים.
נשאל:
- האם אתם מכירים מחייכם מצבים של נאמנות כפולה? האם שמעתם על מצבים כאלה? מה האתגרים שהם מעלים?
הצעה שנייה:
כתיבה יצירתית: מה עושים עם הבצורת הזאת?
נבקש מהתלמידים לבחור בין דמותו של אליהו לדמותו של אחאב, ולכתוב דף מתוך יומנה האישי של הדמות שבחרו.
הבצורת שהטיל אליהו על ישראל בעקבות חטאי בית אחאב נמשכת שלוש שנים, איך כל דמות מרגישה בתוך הבצורת? האם היא מרגישה אחריות, או שמא מאשימה גורם אחר? איך הדמות מציעה להתמודד עם המצב?
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את פסוקים א-ב, ובהם ההודעה על סיום הבצורת.
נשאל:
- כיצד לדעתכם יגיב אחאב לבשורת אליהו? (ישמח, כי סוף-סוף נגמרה הבצורת, או יכעס, כי הוא רואה באליהו את מי שהביא את הבצורת מלכתחילה)
מילים מנחות ומשמעותן
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים ג-ו, ונשאל:
- מה עושה איזבל? (מכריתה – הורסת, הורגת – את נביאי ה')
- מה עושה אחאב? (במקום להציל חיי אדם, הוא דואג שלא ייכרתו הבהמות)
- את הפעולות של איזבל ואחאב מתארים בעזרת השורש כ.ר.ת. מדוע לדעתכם בחרו להשתמש באותו שורש? (כדי ליצור מעין השוואה בין הדמויות)
לשורש כ.ר.ת יש תפקיד אירוני. איזבל, בחסות אחאב, מכריתה אנשים חפים מפשע, אך אחאב עושה כל מאמץ כדי שהבהמות לא ייכרתו. הדבר מעיד על סולם הערכים של בני הזוג: סוסים חשובים יותר מנביאי ה'.
נחלק לתלמידים דף עבודה על פסוקים ו-טו (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
פעולותיו של עובדיהו
נשאל את התלמידים: מה אנחנו יודעים על עובדיהו? נכתוב את התשובות על הלוח.
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהשם שלו? (מדרש שם – עבד אלוהים: כבר משמו אנחנו יודעים שיש לו מחויבות כלפי אלוהים)
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהמילים "אשר על הבית" בפסוק ג? (עובדיהו בעל תפקיד אצל אחאב. סביר להניח שהוא קרוב למלך, כי שניהם הולכים יחד לחפש אחר חציר)
- עובדיהו החביא מאה מנביאי אלוהים כדי שאיזבל לא תפגע בהם
נקרא את פסוקים ח-יד ונשאל:
- לפי הכתוב, מדוע עובדיהו חושש שאחאב יהרוג אותו? (עובדיהו אומר שאחאב השביע את כל העמים והממלכות שיפגע במי שיחביא את אליהו. אם עובדיהו יודיע לו על בואו, אחאב עלול לחשוב שהוא החביא אותו (פסוק י). עובדיהו יודע שאליהו הוא שליח אלוהים, אך חושש שבזמן שילך לאחאב אליהו ייעלם, ואחאב יחשוב שהוא שיקר לו ויהרוג אותו (פסוק יב))
- למה שאחאב יחשוב שעובדיהו החביא את אליהו? (לפי פסוק יג, בזמן שאיזבל הרגה את נביאי אלוהים, עובדיהו החביא מאה נביאים כדי להגן עליהם)
נחלק לתלמידים דף עבודה על הפרשנויות של רד"ק ומצודת דוד (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
בפרק יז אליהו מטיל את הבצורת ועוזב, אך עובדיהו לעומתו נשאר בבית אחאב כבעל תפקיד: הוא מנסה להציל מה שאפשר, ומחביא את נביאי אלוהים.
נשאל:
- לדעתכם, האם עובדיהו מציג את אליהו באור חיובי או שלילי?
נדגיש שאליהו הוא נביא, ואילו עובדיהו ירא אלוהים. אנו לא מצפים מהם להתנהגות דומה.
נשאל:
- למה אנחנו מצפים מכל אחד מהם?
- אם אנחנו מתנגדים למערכת מסיבה כלשהי, האם עדיף לבקר אותה מבחוץ או לשנות מבפנים? למה?
המפגש בין אליהו לאחאב
נשאל את התלמידים אם הם מכירים את המושג "עוכר ישראל". נגיד לתלמידים שבימינו, השימוש בכינוי "עוכר ישראל" הוא למי שפועל נגד העם היהודי (מתוך מילון הרשת "מילוג").
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים טז-יח. אחאב ואליהו מאשימים זה את זה בעכירת ישראל.
נשאל:
- מה הסיבה להאשמות הקשות, לפי אחאב ולפי אליהו? כתבו את הטיעונים של אחאב ושל אליהו (אחאב מאשים את אליהו בהיותו עוכר ישראל כי הביא על העם בצורת, אסון כלכלי וסבל. אליהו מאשים את אחאב בהיותו עוכר ישראל כי בחטאיו הביא באסון על ישראל, ולטענתו הסיבה לבצורת היא דתית)
אפשר לבקש מהתלמידים לחבר נאומי הסבר קצרים, שבהם אחאב מסביר למה אליהו הוא עוכר ישראל, ואליהו מסביר למה אחאב הוא עוכר ישראל.
נשאל את התלמידים:
- למי לדעתכם מתאים יותר התיאור עוכר ישראל, לאחאב או לאליהו?
מבט לחיים
בפרק עולה המורכבות בדמותו של עובדיהו. נשאל את התלמידים:
- למי לדעתכם עובדיהו נאמן?
- מדוע הוא נמצא בבית אחאב, אם הוא חותר תחת החלטותיה של איזבל?
- אילו דרכים אתם מכירים להתנגדות למשטר?
- באילו דרכים בוחרים אליהו ועובדיהו?
- האם לדעתכם יש לשיטת התנגדות אחת עדיפות על אחרת?
נבקש מהתלמידים לחשוב על התנגדות למשטר שהם מכירים מההיסטוריה, או מאירוע אקטואלי.
- באיזו שיטה השתמשו המתנגדים? מה היתרון או החיסרון של שיטת ההתנגדות הזו? מדוע?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את דמותו של עובדיהו, וראינו כיצד הוא פועל בבית אחאב אך נותר נאמן לאלוהים. דנו בדמותו לאור דמותו של אליהו.
מיומנויות: מילים מנחות, מדרש שם, פרשנות ימי הביניים.
מתודות: קריאה עצמאית וזיהוי מילים מנחות בטקסט, ניתוח פרשנות ימי הביניים.