פתיחה לספר שופטים – התוכחה בבוכים ומות יהושוע
פסוקים א-ט
הזמנה ללימוד
נסביר שהיום אנחנו מתחילים ספר חדש ומרתק מלא אירועים, מלחמות ואקשן: ספר שופטים. נצפה עם התלמידים בסרטון של 929 המתאר את ההתרחשות החוזרת בפרק ובאופן כללי בספר שופטים כולו.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-ט, נקרא את הסיפור בדרמטיות המתבקשת, ונשאל:
- מה האירוע שבו מתחיל הפרק? (התוכחה בבוכים)
- מה אתם חושבים על הפתיחה הזאת?
- מדוע לדעתכם דווקא הסיפור הזה פותח את הפרק ומה אנחנו יכולים להבין מתוכו על מה שצפוי לנו בהמשך?
נספר שפרק ב הוא פרק חשוב מאוד בספר שופטים מכיוון שהוא משמש מעין תוכן עניינים לספר כולו. מה שקורה בו עתיד לקרות לאורך הספר כולו בווריאציות כאלה ואחרות.
מבט שני
נחלק את הפסוקים שקראנו לשני חלקים:
- האספה בבוכים והתוכחה – פסוקים א-ה,
- מות יהושוע ומעבר לימי השופטים – פסוקים ו-ט.
נבקש מהתלמידים לכתוב במחברת מילים קשות שהם מצאו ונשאל מי יודע את הפירוש. לדוגמה:
- "תִּתֹּצוּן" – תנפצו.
- "וְהָיוּ לָכֶם לְצִדִּים" – יהיו לכם לאויבים שיבואו לפשוט ולבזוז אתכם מצדדיכם.
- "וֵאלֹהֵיהֶם יִהְיוּ לָכֶם לְמוֹקֵשׁ" – יכשילו אתכם בעבודה זרה.
- "נֶאֶסְפוּ אֶל אֲבוֹתָיו" – הלכו לעולמם, נפטרו.
נחלק את התלמידים לזוגות וכל זוג יקבל דף ובו משפטים שעליהם יצטרכו לכתוב "נכון" / "לא נכון" לשם הבנת הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נתמקד בפסוק י: "וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֶת ה'".
נשאל את התלמידים:
- האם הניסוח הזה נשמע לכם מוכר?
נבקש מן התלמידים לפתוח בספר שמות פרק א ולמצוא פסוק הדומה לפסוק הזה. נציג את פסוק ח על הלוח: "וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף."
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם יש דמיון בניסוח?
- בין מי למי מתרחשת ההשוואה כאן?
- מדוע יש אנלוגיה סמויה בין פרעה לבין הדור החדש?
נדגיש כי מותו של יהושע הוא אירוע בעל חשיבות רבה, בין השאר כיוון שיהושע היה עם העם במדבר והנהיג אותם לאורך תקופה חשובה מאוד בהתפתחותם. נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם יכול לקרות לעם אחרי שיהושע ימות?
- איך זה דומה למה שקורה בשמות פרק א?
הביטוי "אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת" מבקש לסמן שעומדת להתחיל תקופה חדשה שתהיה טובה פחות מהקודמת בגלל ניתוק מהדור הקודם. כפי שפרעה לא הכיר את יוסף ולכן לא קיים את הברית שהייתה לו עם המלך הקודם, כך הדור החדש לא היה בעצמו עד לברית עם ה' וליציאת מצרים ולכן לא יקפיד על קיומה.
מבט לחיים
נתנסה בכתיבת כתבה לעיתון, נציג דוגמה מאתר 929.
נזמין את התלמידים להיות כתבים בעיתון 'שופטים היום', לבחור את אחד האירועים – התוכחה בבוכים או מות יהושוע ולכתוב כתבה לעיתון. הכתבה יכולה להיות כתבה עיתונאית המדווחת על המתרחש, טור דעה אישי, הספד של אחד מבני המשפחה, מכתב למערכת, תחזית עתידית למצבו של העם אחרי מות המנהיג הגדול וכו'. נוכל לאסוף את הכתבות ולהכין בכיתה עיתון משותף שיסמן את סוף תקופת יהושע ותחילת תקופת השופטים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בשני האירועים שפותחים למעשה את תקופת השופטים: התוכחה של מלאך ה' בבוכים על כך שבני ישראל הפרו את התחייבותם לנתץ את פסלי האלילים ולרשת את הנחלה, ומותו של יהושע והזקנים.
מיומנות: השווינו משפטים דומים ממקורות שונים בתנ"ך.
מתודה: כתבנו כתבה לעיתון על אחד משני האירועים החשובים בראשית הפרק.