סגור תצוגת כיתה
הפרק

"קְדֹשִׁים תִּהְיוּ"

פרק יט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג את התמונה.
נכתוב על הלוח את הביטוי "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ", ונספר לתלמידים כי אלוהים אומר את המשפט הזה לבני ישראל. נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם אלוהים מתכוון לומר לבני ישראל במילים אלו? (אני מצפה מכם שתנהגו בדרך הנכונה והטובה)

נערוך עם התלמידים סיעור מוחות בעזרת התמונה:

  • אילו התנהגויות טובות רואים בתמונה?
  • הביאו דוגמאות לעוד התנהגויות טובות.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים א-ב:
א וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, ב דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: 'קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), נקרא את הפסוקים המובאים בדף ונסביר בעת הקריאה את המילים הקשות. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לסמן בדף העבודה את הפסוקים לפי ההוראות המובאות בו (אפשר לעשות את המשימה במליאת הכיתה, ולהדגיש בברקו בתצוגת כיתה את המצוות בעזרת תלמידי הכיתה).

נשאל את התלמידים:

  • מה הוא סוג המצוות החוזר על עצמו במידה הרבה ביותר? (מצוות חברתיות שבין אדם לחברו)

במצוות שבין אדם לחברו נעמיק במהלך ההוראה הזה.

מבט שני

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה נמצא גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לכתוב במילים שלהם מהן המצוות המורות כיצד על האדם לנהוג כלפי אלוהיו.

מבט שלישי

נתחלק לשלוש קבוצות, כל קבוצה תקבל אחת מהמצוות שעסקנו בהן ותכין שתי הצגות הקשורות למצווה, אחת שבה המצווה נשמרה ואחרת שבה המצווה לא נשמרה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). שאר חברי הכיתה יצטרכו לנחש מהי המצווה ואם נשמרה או לא נשמרה במצב המוצג בהצגה.

מבט לחיים

התחלנו את השיעור בשאלה מה המשמעות של הקדושה, ולמדנו שכדי שעם ישראל יהיה קדוש יש מצוות שעליו לעשות.
נסביר לתלמידים שקדושה קשורה לגבול – כלומר, כשאנחנו אומרים על משהו שהוא קדוש אנחנו מבדילים אותו מהאחרים ונותנים לו יחס מיוחד לטובה. לדוגמה, שבת הוא יום חגיגי יותר מהימים האחרים בשבוע כי לא עובדים או לומדים בו. נזמין כל תלמיד לחשוב אם יש דבר שקדוש בעיניו או שהיה רוצה שיהיה קדוש לפי הקריטריונים שלמדנו למילה "קדוש". נחשוב ונשמע הצעות בכיתה.

לחלופין, אפשר להסביר את המילים: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" – כמו הורה שרוצה שהילדים שלו יהיו דומים לו, ושאם הוא אדם טוב, הוא רוצה שגם הם יגדלו להיות אנשים טובים ולכן הוא מחנך אותם מה מותר ומה אסור ואיך כדאי וצריך להתנהג, כך גם אלוהים רוצה שנהיה טובים כמוהו ומורה לנו כיצד לנהוג.
נזמין את התלמידים לחשוב אם יש מצוות בין אדם לחברו או בין אדם למקום שהם קיבלו מהבית ויש להם משמעות מיוחדת בעבורם.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בביטוי "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" ובמצוות עיקריות בפרק יט. מיינו את המצוות לסוגים והעמקנו במצוות שבין אדם למקום.
מיומנויות: "תרגום" טקסט מקראי לשפת ימינו, מיון לפי משמעות.
מתודות: קריאה ומיון בהדגשה בצבע, הכנת הצגות פנטומימה כחלק ממשחק כיתתי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
קדושים תהיו
איור: מיכל חמו, אתר 929 א וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, ב דַּבֵּר אֶל כָּל...
קדושים תהיו
"...קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם". (פסוק ב)

איור: מיכל חמו, אתר 929

א וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, ב דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: 'קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם'.

  • מה פירוש המילים "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" בפסוק זה?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
לא תשנא בלבבך
הפסוק מזהה דפוס בנפשו של האדם, ומזהיר מפניו.המדרש משתמש בדוגמה מסיפורי יוסף להדגשת הרעיון: לא...
לא תשנא בלבבך
"לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ, הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא."(פרק יט, פסוק יז)

קרדיט: shutterstock.com

הפסוק מזהה דפוס בנפשו של האדם, ומזהיר מפניו.
המדרש משתמש בדוגמה מסיפורי יוסף להדגשת הרעיון:

לא תשנא את אחיך בלבבך. למוד מהשבטים, אחיו של יוסף, שלפחות לא דיברו אחת בפה ואחת בלב. שנאמר: "וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (בראשית לז, ד), רצה לומר כי שונאים את יוסף היו, ולא היו יכולים לדבר עִמוֹ בפה לשלום מאחר שהלב שונא. והזהירה אותך התורה שלא תשמור את השנאה בלבבך ואתה מדבר בפה רכות, אלא העבר את השנאה, וֶהֱוִי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום.

(מעובד. על פי: מדרש אגדה, ויקרא יט, יז:א)

  • על פי המדרש, מה הסכנה של "שנאה שבלב"?
  • על פי פסוק יז, כיצד יש להתמודד עם תחושה של שנאה כלפי אדם אחר?
איך קשורה ציפור לשנת היובל?
דְּרוֹר הַבַּיִת (שם מדעי: Passer domesticus; בתלמוד נקרא גם אַנְקוֹר), מין בסוג דרור, הוא ציפור...
איך קשורה ציפור לשנת היובל?
"וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ. " (פסוק י)
דרור על ענף עץ.

דרור על ענף עץ. Sharon Day/shutterstock.com

דְּרוֹר הַבַּיִת (שם מדעי: Passer domesticus; בתלמוד נקרא גם אַנְקוֹר), מין בסוג דרור, הוא ציפור השיר השני בתפוצתו בישראל לאחר יונת הסלע.

להמשך קריאה

צבעו של זכר הדרור הוא חום־אפור, ואילו נקבת הדרור אפורה. הדרור מאופיין בכושר הסתגלותו לחיים בקרבת בני האדם, ובדרך כלל נצפה כשהוא עף בלהקות גדולות וקולניות.

  • מצאו את הציפור בפסוקים – מה משמעות הביטוי?
  • האם אתם מוצאים קשר בין הציפור לביטוי?
צדק בשפה העברית
בכל אחת מהתמונות מסתתר ביטוי מהמקרא שיש בו את המילה 'צדק'. זהו את הביטוי שמקורו...
צדק בשפה העברית
"מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם." (יט, לו)

מאזניים. Paola Crash/shutterstock.com

כובע של שופט. NotionPic/shutterstock.com

עץ דקל עם תמרים. Paola Crash/shutterstock.com

  • בכל אחת מהתמונות מסתתר ביטוי מהמקרא שיש בו את המילה 'צדק'.
    זהו את הביטוי שמקורו בפרק יט.
  • אילו עוד ביטויים עם המילה צדק הקשורים לתמונות אתם מזהים?
הבכור לבית אב"י – דבורה עומר
  הבכור לבית אב"י (הבכור לבית אליעזר בן יהודה) מתאר את סיפור חייו של איתמר...
הבכור לבית אב"י – דבורה עומר
"וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוק ד)
כריכת הספר.

כריכת הספר. כריכת הספר: דבורה עומר, הבכור לבית אב"י, ‏1967,הוצאת עם עובד.איור: מיכאל פאוסט © כל הזכויות שמורות

 

הבכור לבית אב"י (הבכור לבית אליעזר בן יהודה) מתאר את סיפור חייו של איתמר בן אב"י, בנו של מחיה השפה העברית, אליעזר בן יהודה.

להמשך קריאה

דבורה עומר כתבה את הספר לאחר מחקר מעמיק ובשיתוף משפחת בן יהודה. הקטע שלפנינו מתאר כיצד מגיע איתמר בן אבי לבית הספר ואף אחד לא מדבר איתו. הוא מגלה שעושים עליו חרם בגלל אביו ולא מבין מדוע. הוא רץ לאביו, אשר מנסה להסביר לו מדוע מחרימים אותו.

"הצבי הוחרם! הצבי הוחרם! אסור לשום יהודי כשר לקנות את העיתון הזה או לקרוא בו."
"אבל למה, אבא? למה?" לא יכול היה בן ציון להבין.
"בוא, ניגש לשתות משהו," אמר אליעזר, "אנסה להסביר לך, אם כי אני חושש שאתה צעיר מלהבין זאת."
הם ירדו מעל החמור ליד הדלתות הגדולות, הצבועות אדום עז, של שער העיר העתיקה, והתישבו על שרפרפים קטנים. בן ציון לגם בשקיקה את המשקה הקרוי 'סוס', שמכינים ממיץ פירות, והביט אל אביו בציפייה. "אתה יודע בני," פתח אליעזר, "כי ליהודים יש חוק השמיטה, שש שנים עובדים את האדמה, ובשנה השביעית אין מעבידים את השדות, לא זורעים, לא נוטעים. השנה היא השנה השביעית הזאת, שנת השמיטה. אולם אסור לנו לקיימה. רק עתה הקימו החלוצים את המושבות הראשונות, ונטעו את הנטעים הראשונים. אם יחדלו לעבוד עכשיו יאבד הכל. ראשיתה של החקלאות העברית בארץ ישראל תיחרב. לכן כתבתי בעיתון "הצבי" נגד שנת השמיטה. ולכן יצא עלי כל הקצף הזה מעם החוגים החרדים. (מתוך עמוד 55 בספר הבכור לבית אב"י)
  • כיצד מתקשר הקטע מתוך הסיפור לפרק כה בוויקרא?
  • לפי הקטע שקראתם, מה אליעזר בן יהודה חושב על שנת השמיטה?
  • מה הוא הציע לעשות? ומדוע הוא הוחרם על־ידי תושבי ירושלים?
צדק באומנות
  כדי לתאר את הצדק באומנות המציאו לו האומנים דימוי. הם יצרו דמות שמתארת את...
צדק באומנות
"בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ." (יט, טו)
ציור מעשה ידי רפאל (1508) המתאר אלגוריה של ה"צדק" על תקרת חדרי רפאל במוזיאון הוותיקן שבקריית הוותיקן.

ציור מעשה ידי רפאל (1508) המתאר אלגוריה של ה"צדק" על תקרת חדרי רפאל במוזיאון הוותיקן שבקריית הוותיקן.
מאוסף מתוך ויקישיתוף, The Yorck Project

 

כדי לתאר את הצדק באומנות המציאו לו האומנים דימוי. הם יצרו דמות שמתארת את הרעיון של הצדק ושל כל מה שקשור בו: הגינות, רחמים, היגיון וחוכמה.

להמשך קריאה

בעברית 'צדק' היא מילה ממין זכר, אבל בתרבות המערב הוא נחשב לתכונה טובה ולכן הוא מתואר כנקבה-אישה יפהפייה. בידה האחת דמות הצדק מחזיקה מאזניים ועליהם נשקלות עובדות ומתקבלת החלטה – מה צודק.
בידה השנייה הדמות מחזיקה חרב – סמל לעונש שיגיע, בצדק, למי שעשה מעשה רע.
על פי המיתולוגיה היוונית, הייתה אלת הצדק, דיקה, בתו של זאוס, מלך האלים. היא ישבה לצידו בשעה שהוא שפט כדי שהחלטותיו יהיו טובות, נכונות ובעיקר צודקות.
(מתוך מגזין "עיניים" בנושא צדק)

  • כיצד אפשר לתאר בפסל או בתמונה רעיון מופשט כמו צדק, רעיון שאין לו צורה ושאי אפשר לראות אותו?
  • התבוננו ביצירה של רפאל הנמצאת בוותיקן ברומא. כיצד בחר רפאל לתאר את הצדק?
מצוות התלויות בארץ
  כי תבואו אל הארץ כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאֶרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה, וְנָתַן הָעֵץ...
מצוות התלויות בארץ
"כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם…" (פסוק ב)

 

למילות השיר

כי תבואו אל הארץ
כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאֶרֶץ
וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה,
וְנָתַן הָעֵץ פִּרְיוֹ
וְהָאָרֶץ יְבוּלָהּ.

עֵת לִנְטֹעַ אִילָנוֹת
עֵת לִנְטֹעַ וְלִבְנוֹת.
על פי ויקרא, פרק יט, פסוק כג

שיר עד – כי תבואו אל הארץ – מהמקורות | נחום נרדי | בביצוע מרים יעקבי – Ki Tavo'u El ha'Aretz / שיר עד, 2015

  • לפי השיר, מה מצופה מאיתנו לעשות?
  • לפי ויקרא כה, ב – מה חוק השמיטה מבקש לעשות?
שמיטה בקק"ל
משמעות השורש שמ"ט היא לזרוק, להטיל, ובהשאלה – להפסיק. השם "שמיטה" אמוּר על חוקי הפסקת...
שמיטה בקק"ל
"שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת־תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוקים ג–ד)

משמעות השורש שמ"ט היא לזרוק, להטיל, ובהשאלה – להפסיק.
השם "שמיטה" אמוּר על חוקי הפסקת עיבוד הקרקע – שמיטת קרקעות, ועל ביטול חובות – שמיטת כספים, אשר מתרחשים בכל שבע שנים.

להמשך קריאה

השמיטה נזכרת בחוק המקראי בפרק כה בספר ויקרא וגם בפרק כג בספר שמות, ונרמזת בספרים ההיסטוריים של המקרא.

בסרטון תוכלו להבין מהם האתגרים המודרניים הנוצרים בעקבות הציווי על השמיטה, וכיצד קרן קיימת לישראל מתמודדת עם אתגרים אלו.

קרדיט: קק"ל בשנת השמיטה תשע"ה / KKLJNFISRAEL, 2014

  • כיצד קרן קיימת לישראל מתמודדת עם הבעיות שיוצרת שנת השמיטה?
  • מדוע צריך למצוא פתרונות לשנת השמיטה?
יובל
בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות, כדי לכנס את העם...
יובל
"וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם." (פסוק ט)
שופר

שופר. David Cohen 156/shutterstock.com

בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות, כדי לכנס את העם או כדי לצאת למלחמה, התקיעה בשופר שימשה גם לתפילה כפי שעושים גם בימינו.

  • מה הקשר בין שנת היובל לקרן היובל?
  • מה עושים בשנת היובל על פי ויקרא כה?
העולם על פי ויקרא
מה מקומה של שנת השמיטה בסדרי העולם על פי ספר ויקרא? קרדיט: סיכום שבועי 929:...
העולם על פי ויקרא
"וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ." (פסוק י)

  • מה מקומה של שנת השמיטה בסדרי העולם על פי ספר ויקרא?

קרדיט: סיכום שבועי 929: ויקרא כא- כה / 929 תנך ביחד, 2015

שמיטה ישראלית
צפו בסרטון והיכנסו לאתר של 'שמיטה ישראלית'. מדוע קם הארגון 'שמיטה ישראלית' לדעתכם? איזו בעיה...
שמיטה ישראלית
"וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'." (פסוק ב)

צפו בסרטון והיכנסו לאתר של 'שמיטה ישראלית'.

  • מדוע קם הארגון 'שמיטה ישראלית' לדעתכם? איזו בעיה הם ראו בשנת השמיטה?
  • לְמה הם מנסים להפוך את שנת השמיטה?

קרדיט: שמיטה ישראלית, 2014