"קְדֹשִׁים תִּהְיוּ"
פרק יט
הזמנה ללימוד
נציג את התמונה.
נכתוב על הלוח את הביטוי "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ", ונספר לתלמידים כי אלוהים אומר את המשפט הזה לבני ישראל. נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם אלוהים מתכוון לומר לבני ישראל במילים אלו? (אני מצפה מכם שתנהגו בדרך הנכונה והטובה)
נערוך עם התלמידים סיעור מוחות בעזרת התמונה:
- אילו התנהגויות טובות רואים בתמונה?
- הביאו דוגמאות לעוד התנהגויות טובות.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-ב:
א וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, ב דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: 'קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), נקרא את הפסוקים המובאים בדף ונסביר בעת הקריאה את המילים הקשות. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לסמן בדף העבודה את הפסוקים לפי ההוראות המובאות בו (אפשר לעשות את המשימה במליאת הכיתה, ולהדגיש בברקו בתצוגת כיתה את המצוות בעזרת תלמידי הכיתה).
נשאל את התלמידים:
- מה הוא סוג המצוות החוזר על עצמו במידה הרבה ביותר? (מצוות חברתיות שבין אדם לחברו)
במצוות שבין אדם לחברו נעמיק במהלך ההוראה הזה.
מבט שני
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה נמצא גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לכתוב במילים שלהם מהן המצוות המורות כיצד על האדם לנהוג כלפי אלוהיו.
מבט שלישי
נתחלק לשלוש קבוצות, כל קבוצה תקבל אחת מהמצוות שעסקנו בהן ותכין שתי הצגות הקשורות למצווה, אחת שבה המצווה נשמרה ואחרת שבה המצווה לא נשמרה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). שאר חברי הכיתה יצטרכו לנחש מהי המצווה ואם נשמרה או לא נשמרה במצב המוצג בהצגה.
מבט לחיים
התחלנו את השיעור בשאלה מה המשמעות של הקדושה, ולמדנו שכדי שעם ישראל יהיה קדוש יש מצוות שעליו לעשות.
נסביר לתלמידים שקדושה קשורה לגבול – כלומר, כשאנחנו אומרים על משהו שהוא קדוש אנחנו מבדילים אותו מהאחרים ונותנים לו יחס מיוחד לטובה. לדוגמה, שבת הוא יום חגיגי יותר מהימים האחרים בשבוע כי לא עובדים או לומדים בו. נזמין כל תלמיד לחשוב אם יש דבר שקדוש בעיניו או שהיה רוצה שיהיה קדוש לפי הקריטריונים שלמדנו למילה "קדוש". נחשוב ונשמע הצעות בכיתה.
לחלופין, אפשר להסביר את המילים: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" – כמו הורה שרוצה שהילדים שלו יהיו דומים לו, ושאם הוא אדם טוב, הוא רוצה שגם הם יגדלו להיות אנשים טובים ולכן הוא מחנך אותם מה מותר ומה אסור ואיך כדאי וצריך להתנהג, כך גם אלוהים רוצה שנהיה טובים כמוהו ומורה לנו כיצד לנהוג.
נזמין את התלמידים לחשוב אם יש מצוות בין אדם לחברו או בין אדם למקום שהם קיבלו מהבית ויש להם משמעות מיוחדת בעבורם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בביטוי "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" ובמצוות עיקריות בפרק יט. מיינו את המצוות לסוגים והעמקנו במצוות שבין אדם למקום.
מיומנויות: "תרגום" טקסט מקראי לשפת ימינו, מיון לפי משמעות.
מתודות: קריאה ומיון בהדגשה בצבע, הכנת הצגות פנטומימה כחלק ממשחק כיתתי.