קריאת המלאך אל אברהם
פסוקים יא-יט
הזמנה ללימוד
ניזכר במתח שבו עצרנו בשיעור הקודם, כאשר אברהם מתכונן לקיים את צו האל. האם יקריב את יצחק או לא?
מבט ראשון
נקרא את פסוקים יא-יט בקול ובהטעמה. נדגיש את הדו-שיח בן אברהם למלאך בקולות שונים. בזמן הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב כמה פעמים המלאך פונה לאברהם.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- מה המלאך מצווה את אברהם? (לא לפגוע ביצחק)
- מה הסיבה לכך? (אלוהים כבר הבין כמה רחוק אברהם מוכן ללכת באמונתו, ואין צורך לפגוע ביצחק לשם כך)
- מה לדעתכם אברהם ויצחק מרגישים כעת? (הקלה)
- מה אברהם רואה? (איל שנתקע בשיחים בקרניו הגדולות)
- מה הוא עושה באיל? (מקריב אותו במקום את בנו)
- מה המלאך אומר לאברהם בפעם השנייה שהוא קורא לו? (שבזכות הנכונות שלו להקריב את בנו אלוהים יברך אותו)
- באילו דימויים המלאך מתאר את מספרם הרב של צאצאי אברהם? (כמו הכוכבים והחול בשפת הים)
נתבונן בפסיפס המתאר את עקדת יצחק. נבקש מהתלמידים לתאר אילו פרטים מפרטי העקדה הם רואים בפסיפס. נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם אומנים בכל התקופות בחרו לצייר את עקדת יצחק? (עקדת יצחק היא סיפור מכונן של העם היהודי, היא מלווה אותנו כל השנים)
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- מה יכולים היו בני תקופתו של אברהם ללמוד מן העקדה? (ייתכן שסיפור העקדה מסופר כדי ללמד את בני תקופתו של אברהם מה הגבול ואיפה עוצרים. כדי שיבינו את ההבדל בין אלוהי ישראל לאלוהים אחרים: אלוהי ישראל אינו מוכן לקבל קורבנות אדם, אפילו כאשר בני האדם מוכנים להקריב אותם)
- מה אנחנו יכולים ללמוד מסיפור העקדה? (אברהם היה מוכן ללכת רחוק מאוד למען אמונתו המוחלטת באלוהים, אך אלוהים מלמד אותנו שהקרבה אליו אינה יכולה לבוא דרך קורבנות אדם או מעשים לא מוסריים שכאלה. כדי להיות קרובים לאלוהים, אנחנו צריכים להתנהג במוסריות)
מבט לחיים
עקדת יצחק הסתיימה בעצירתו של אלוהים את אברהם. הוא בעצם אומר לו: "טוב, ראיתי די. הבנתי שאתה מוכן לעשות הכול בשבילי, אבל אין צורך שתמשיך, ויותר מזה – אסור לך להמשיך". נתמקד בשאלה מתי צריך לעצור ומי אחראי שנעצור בזמן.
נבקש מהתלמידים לתאר מצבים לא נעימים או מסוכנים בחייהם שבהם הרגישו שצריך שמישהו יעצור אותם: הלכו בטיול קרוב מדי לשפת הצוק; מסרו יותר מדי פרטים מזהים על עצמם ברשת; צחקו עוד ועוד על ילד אחר אף שראו שזה לא נעים לו וכו'.
נשאל את התלמידים:
- מה גורם לכם לעצור במצבים האלה? (אדם מבוגר שאסר עליי להמשיך; חבר שדיבר אתי; אני בעצמי הבנתי שזה לא טוב וכו'…)
אנחנו היום לא שומעים את אלוהים ולכן חייבים להיות אחראים על עצמנו. אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שאם נעשה דבר לא בסדר, מישהו יעצור אותנו. צריך לשים לב מה לא נעים או פוגע או מסוכן ולדאוג לעצור את זה. אם אנחנו לא בטוחים שנוכל לעצור את זה לבד, עלינו לפנות לאדם מבוגר שיסייע לנו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: חשנו בהקלה הגדולה בקולו של המלאך המצווה "עצור!" ולמדנו על ההבדל בין אלוהי ישראל לאלוהים אחרים. סיימנו בברכות שמקבל אברהם בזכות נכונותו לשמוע בקולו של אלוהים.
מיומנות: הבנת השימוש בדימויים.
מתודות: צפייה בתמונת הפסיפס מבית אלפא המתאר את עקדת יצחק, ציור ושיחה.