סגור תצוגת כיתה
הפרק

רוח ה' נודדת משאול אל דוד

פסוקים יג-כג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך הוראה זה נראה שרוח רעה מבעתת את שאול. נכיר מגוון פרשנויות למהותה של אותה רוח רעה. נשוחח על אחריות החברה להפנות לטיפול, בדיוק כפי שעושים עבדי שאול, ונגלה את כוחה של המוזיקה ואת השפעתה על הנפש, דרך דוד המנגן לשאול ומרגיעו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שיר:
נשמיע את השיר 'דוד ושאול' של אהוד בנאי.

אפשרות שנייה – מוזיקה:
נשמיע בכיתה מוזיקה מכמה סגנונות ברצף, ונבקש מהתלמידים להסתובב בכיתה ולפעול בהתאם למוזיקה (לרקוד, לשיר, להתכנס, להרהר…). נמנה את אחד מתלמידי הכיתה לתצפיתן, והוא ירשום מה הוא קורה בכל פעם שהמוזיקה מתחלפת (הבעות פנים, תנועות, מיקום, יחד או לבד וכו'). אין צורך להשמיע את כל רשימת ההשמעה, די להשמיע חצי דקה מכל סגנון.

אפשרות שלישית – טיפול במוזיקה:
נקרין בכיתה סרטון המסביר מהו טיפול במוזיקה, ונשוחח על מה שגורמת לנו המוזיקה להרגיש.

הזמנה לקריאה

נקרא בקול את פסוקים יג עד סוף הפרק ונבקש מהתלמידים לחפש בעת הקריאה מילה מנחה ('רוח' – 7 פעמים).
במהלך השיעור ננסה להבין מהי אותה רוח העוברת משאול לדוד מרגע המלכתו.
נתמקד בפסוק יד, נשים לב לניסוח המיוחד: "וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה", הפסוק מנוסח בלשון עבר מוקדם, הדברים היו עוד לפני פסוקים אלה, לפני המלכתו של דוד. לולא היה זה לאחר ההמלכה, הניסוח היה צריך להיות: "ותסר רוח ה' מעם שאול ותבעתהו רוח רעה". אפשר שיש קשר בין הרוח ששרה מעם שאול, לרוח שנחה על דוד ברגע המלכתו כפי שנחה על מנהיגים אחרים עד כה, למשל הרוח שנחה על יהושע בבמדבר פרק כז פסוק יח.

  • מי שם לב שמשהו בשאול השתנה? (הוא עצמו אינו מבין מה קורה לו. עבדיו הם ששמים לב ומפנים אותו לעזרה)

אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים לאחריות שיש לחברים או לבני משפחה קרובים לשקף לחבר שקשה לו את מצבו, להתעניין ולהציע עזרה אישית ומקצועית.

  • מה העבדים מציעים לו? (להביא אליו איש היודע לנגן בכינור כדי להרגיעו)

שאול מסכים, ואחד מן הנערים מוצא אדם כזה – דוד בן ישי.
ניזכר במושג אירוניה שהזכרנו במהלך השיעור הראשון:
הגדרה לאירוני מתוך 'מילוג – המילון העברי החופשי ברשת:
אירוני – עוקצני, מלגלג, יש בו סתירה או דבר והיפוכו.

  • מה אירוני בסיפורנו? (את שאול תוקפת הרוח הרעה, ודווקא מי שהומלך עתה במקומו, בלי ידיעת שאול, הוא שמוזמן להסיר ממנו את הרוח הרעה)
  • אילו תכונות של דוד אנו מגלים מדברי נערו של שאול עליו? (יודע נגן, גיבור חיל, איש מלחמה, נבון דבר, איש תואר, ה' עמו)

נשים לב שכאשר הוצג דוד לפני שמואל ולפנינו תכונותיו ואישיותו הוצגו בצמצום וברמיזה בלבד, ואילו כאן ניתנת הרחבה על תכונותיו.

  • האם כל רשימת התכונות המופיעה כאן רלוונטית לתפקיד שאליו מיועד דוד בבית שאול – מנגן למלך? (לא, רק הראשונה, זה חלק מהאירוניה: יש כאן למעשה צעקת אזהרה לשאול – שים לב את מי אתה מכניס לביתך)
  • דוד נשלח אל שאול. מהי מערכת היחסים שמתפתחת ביניהם? (פסוק כא: "וַיֶּאֱהָבֵהוּ מְאֹד, וַיְהִי לוֹ נֹשֵׂא כֵלִים")
  • האם דוד מצליח במשימתו להפיג את הרוח הרעה? (כן, פסוק כג: "וְהָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל, וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה")
  • מה הבעיה של שאול? מה זאת אומרת שרוח רעה מבעתת אותו?

נקרא את פירוש המלבי"ם לרוח הרעה.
נשאל את התלמידים:

  • מהי רוח ה' לפי המלבי"ם? (התעצמות שפע הרוחניות – קשר עם ה')
  • מהי הרוח הרעה לפי המלבי"ם? (שורה בו רוח אחרת – במקום הנשגבות שהייתה בו, שאול נמלא דאגה ותחושה שאיבד דבר טוב שהיה לו)

נקרא פרשנות נוספת על הרוח הרעה, פרשנותו של אמנון בזק.
נשאל את התלמידים:

  • מה אמנון בזק מדגיש בזק בדבריו? (איבוד רוח ה' הטובה הוא הגורם להרגשה רעה, לרוח רעה)

נקרא גם את הפרשנות של מצודת ציון לרוח הרעה.
מצודת ציון שלא כפירושים הקודמים שקראנו מציג את הרוח הרעה כתחושה מחרידה ומרעידה.

  • מה עוד יכולה להיות לדעתכם הרוח הרעה? (מצב רוח רע, הרגשה לא טובה, חוסר יכולת לתקשר עם אלוהים כפי שהיה בעבר ועוד)
  • מה עוזר לשאול להתמודד עם המצב? (נגינת דוד)

כבר אצל שאול מצאנו קשר בין נגינה להשראה. נעיין בפרק י פסוקים ה-ו – בשעה שהמנגנים מנגנים רוח ה' צולחת על שאול.
אם בחרנו באפשרות הפתיחה השנייה או השלישית לשיעור – אפשר להזכירן כעת.
למוזיקה יש כוח השפעה גדול על הרגש שלנו.
ייתכן גם שהמוזיקה עוזרת לשאול להיזכר בתקופות טובות יותר – ילדותו בבית אבא קיש, רגעי התהילה לאחר המלחמות הרבות שבהן ניצח, אהדת העם ועוד…

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לכתוב (לעיניהם בלבד) כל מיני קשיים שיש להם בחיים, ולידם לכתוב איזה רגש מתלווה לקושי שתיארו. אם יש להם מחשבות על מה הם יכולים לעשות כדי להתמודד עם הקושי הזה, אילו כוחות יש בהם לשם כך, במי הם היו רוצים להיעזר, את מי לשתף ועוד – אפשר להוסיף.
ברקע הכתיבה אפשר להשמיע נגינת כינור שקטה ורגועה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור זה למדנו על הרוח הרעה שמבעתת את שאול לאחר שרוח אלוהים סרה מעמו ועברה לדוד. הצענו כמה אפשרויות להבנת הרוח הרעה, והזכרנו את האחריות שמגלים עבדיו בדאגה למצבו ואת כוחה של המוזיקה שמסייעת להרגיע את תחושותיו הקשות.
מיומנויות: מילה מנחה, המושג 'אירוניה' ותמצות מול פירוט במקרא.
מתודות: האזנה לשיר, צפייה בסרטון, תנועה חופשית לפי מוזיקה משתנה וכתיבה אישית.

אפשר עוד...

נשים לב לכך שכשרוח ה' עוזבת את שאול, שאול אינו חוזר למצב נטרלי כפי שהיה לפני שנמשח למלך אלא מיד תופסת הרוח הרעה את מקומה של רוח אלוהים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דוד ושאול
מה היחסים בין דוד לשאול על פני השטח ומתחת לו על פי השיר? מה מרגיע...
דוד ושאול
"וְהָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה". (פסוק כג)

  • מה היחסים בין דוד לשאול על פני השטח ומתחת לו על פי השיר?
  • מה מרגיע את שאול בדוד?

קרדיט: אהוד בני – דוד ושאול. פורסם בערוץ מוזיקה ישראלית ב-16 בפברואר 2011.

סגנונות מוזיקה
כיצד המוזיקה משפיעה עלינו? האם המקצב או כלי הנגינה במוזיקה שאנו שומעים יכולים להשפיע על...
סגנונות מוזיקה
"וְהָיָה בִּהְיוֹת עָלֶיךָ רוּחַ אֱלֹהִים רָעָה, וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְטוֹב לָךְ". (פסוק טז)

  • כיצד המוזיקה משפיעה עלינו?
  • האם המקצב או כלי הנגינה במוזיקה שאנו שומעים יכולים להשפיע על מצב הרוח שלנו? כיצד?

קרדיט: יצר רוני דוד 

טיפול במוזיקה
כיצד המוזיקה משפיעה עלינו? קרדיט: התוכנית 'רק בריאות 2 עם ד"ר ולפיש: טיפול באמצעות מוזיקה',...
טיפול במוזיקה
"וְהָיָה בִּהְיוֹת עָלֶיךָ רוּחַ אֱלֹהִים רָעָה, וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְטוֹב לָךְ". (פסוק טז)

  • כיצד המוזיקה משפיעה עלינו?

קרדיט: התוכנית 'רק בריאות 2 עם ד"ר ולפיש: טיפול באמצעות מוזיקה', פורסם בערוץ הבריאות ב-16 במאי 2018.

רוח רעה - מלבי"ם
רוח ה' הוא התעצמות שפע הרוחניות… אמנם עת יוסר ממנו השפע בחטאו… ירגיש החיסרון הזה...
רוח רעה - מלבי"ם

רוח ה' הוא התעצמות שפע הרוחניות… אמנם עת יוסר ממנו השפע בחטאו… ירגיש החיסרון הזה וישתומם ויתבהל, ותחת רוח הנשגב ישכון בו רוח אחר… מלא בהלה ועצב, דאגה ובעתה. ושאול אחרי סר ממנו רוח ה' בעתתו רוח רעה, כי לא נשאר כיתר האנשים, אבל היה דואג תמיד ומהרהר בעונשו ובהפסד מלכותו בחטאו.

הרוח הרעה – אמנון בזק
ייתכן שאין הכוונה לרוח ה' הגורמת באופן חיובי להרגשתו הרעה. עצם העובדה שאדם שהיה רגיל...
הרוח הרעה – אמנון בזק

ייתכן שאין הכוונה לרוח ה' הגורמת באופן חיובי להרגשתו הרעה. עצם העובדה שאדם שהיה רגיל לקבל את רוח ה' ולהגיע למדרגות רוחניות גבוהות שוב אינו יכול להגיע אליהן, די בה לגרום לו תחושות דכדוך ותסכול, עד כדי דיכאון קשה.

(מתוך מאמרו של אמנון בזק, הרוח הרעה על שאול, מתוך אתר תנ"ך הרצוג)

הרוח הרעה מצודת ציון על פסוק יד
"רוּחַ רָעָה" – רוח מחריד ומרעיד.
הרוח הרעה מצודת ציון על פסוק יד

"רוּחַ רָעָה" – רוח מחריד ומרעיד.

נגינת כינור
מה עוזר לי כש"רוח רעה" מבעתת אותי? קרדיט: Greensleeves / What Child Is This (on...
נגינת כינור
"...וניגן בידו וטוב לך" (פסוק טז)

  • מה עוזר לי כש"רוח רעה" מבעתת אותי?

קרדיט: Greensleeves / What Child Is This (on Violin), פורסם על ידי Laura Sexauer ב-29 בנובמבר 2013.

הרואה שאינו נראה
"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה...
הרואה שאינו נראה
"וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב... וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל… כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוקים ו-ז)

משיחת דוד על ידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, מאה שלישית לספירה. מתוך ויקישיתוף

"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה קורא עצמך "רואה"? אני מראך דבר שאין אתה רואה. אימתי הראהו? בשעה שאמר לו מלא קרנך שמן, ויאמר ה' אל שמואל: אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב (שם, טז ז). ילקוט שמעוני, שמואל א, רמז קח
  • המדרש מציג את האירוניה הקיימת בכינוי של הנביא שמואל – "הרואה". הסבירו את האירוניה.

כל הזכויות שמורות למילוג. תחת רישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0

דָוִד הרועה
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ...
דָוִד הרועה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

איור: מיכל בן חמו

לקריאת המדרש
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ מִמִּכְלְאֹת צֹאן" (שם עח, ע). מַהוּ "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? – שֶׁהָיָה דָּוִד כּוֹלֵא אֶת הַצֹּאן אֵלּוּ מִפְּנֵי אֵלּוּ. הָיָה מוֹצִיא הַגְּדָיִים וּמַאֲכִילָם רָאשֵׁי עֲשָׂבִים, שֶׁהֵם רַכִּים, מוֹצִיא הַתְּיָשִׁים [הזקנים] וּמַאֲכִילָם אֶמְצָעָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא בֵּינוֹנִי, מוֹצִיא הַבַּחוּרִים [הצעירים והחזקים] וּמַאֲכִילָם עִקָּרָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא קָשֶׁה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: מִי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ לִרְעוֹת הַצֹּאן אִישׁ לְפִי כּוֹחוֹ – יָבוֹא וְיִרְעֶה צֹאנִי, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל; זֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵאַחַר עָלוֹת הֱבִיאוֹ לִרְעוֹת בְּיַעֲקֹב עַמּוֹ" (שם שם, עא). מדרש שמות רבה, פרשה ב, ב; מדרש ילקוט שמעוני לתהילים, תתכג
  • על פי המדרש, דוד נבחר למלוּכה בשל כישוריו כרועה צאן. אילו יכולות של דוד מתגלות במדרש? ואילו יכולות מוצגות בפרק יז פסוקים לד-לז?
  • לדעתכם, איזה מהתיאורים של דוד מתאים יותר לאדם המיועד להנהיג את העם?
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך...
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוק ז)

piick / shutterstock.com

שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך הבא: "…מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א).

להמשך קריאה

הוא יוצא לבית לחם באמתלה של זבח ומזמין לטקס את ישי ואת בניו. "וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ" (פסוק ו), אלוהים מצנן את ההתלהבות מיד, ואומר שהמראֶה אינו הכול: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז).

מתוך מיזם 929

כמו אז גם היום, הכוונה בביטוי "האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב" היא לא לשפוט דבר לפי מראהו החיצוני, שכן מראה עיניים בלבד יכול להטעות. יש לבחון את הדבר על פי פנימיות ותוכנו, כמאמר הפתגם הידוע של חז"ל במסכת אבות: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

  • לפי הפסוק, האדם הולך שׁוֹלָל אחר מראֶה עיניו. האומנם כך הדבר? הביעו עמדה והביאו דוגמאות.
התמו הנערים?
אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה...
התמו הנערים?
"יֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

Aaron Amat / shutterstock.com

אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה הפסקה, ונוצר רגע של מבוכה: ה' הורהו במפורש למשוח את אחד מבני ישי – והנה ה' לא בחר אף לא באחד מהם!

להמשך קריאה

שמואל נבוך, אך מתעשת ושואל: התמו הנערים? ואכן מתברר שהאחרון, האח הקטן, לא זומן. משהובהל, היה ברור לחלוטין שהוא בחיר ה'. ובעצם יכול היה שמואל לקבוע מִיָּדִית כי הוא הנבחר. אולם שמואל למד עתה את הלקח: למרות שהפתרון ברור עתה לחלוטין, אין הוא יכול לקבוע מדעתו שאכן האחרון הוא הוא המועמד. משה גרסיאל, ראשית המלוכה בישראל: עיונים בספר שמואל, כרך 2, 2008, עמ' 179. © האוניברסיטה הפתוחה.

  • האם השאלה שמפנה שמואל לישי "התמו הנערים" היא שאלה רטורית

דוד יפה עיניים
כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א...
דוד יפה עיניים
"וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי, וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא." (פסוק יב)

אבל פן, דוד, פסטל, 1952. © באדיבות משפחת האמן

כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א טז, יב). והנה, גם דוד הוא יפה, אך אין יופיו כיופיו של אליאב – דוד הוא נער צעיר, ורוד לחיים.

להמשך קריאה

התיאור "אדמוני" מתייחס לצבע העור ולא לצבע השיער כפי שטועים רבים לחשוב (וראה בשיר השירים ה, י-יא : "דודי צח ואדום… קווצותיו תלתלים שחורות כעורב.") באשר יראה גלית את דוד הוא ילעג ליופי זה, שאינו כיופי הגברים החזקים, הלוחמים: "ויבט הפלישתי ויראה את דוד ויבזהו כי היה נער ואדמוני עם יפה מראה."

יאיר זקוביץ, דוד: מרועה למשיח, 1995, עמ' 44, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים.

  • האומן אָבֵּל פַּן מציג את דוד כנער צעיר. התבוננו במראהו ובהבעת פניו של דוד, מה משתקף מהם? האם הוא נראה כמו המלך הבא של ישראל?
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול עֵר,...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"הָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה." (פסוק כג)

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשירו מתאר אהוד בנאי את מערכת היחסים המורכבת בין שאול לדוד, שתחילתה בפרק שלנו. מהו הפרדוקס (טענה או תופעה הכוללת סתירה פנימית או סותרת את ההיגיון) העולה בשיר בדבר יחסו של שאול לדוד?
רמה - מקום מושבו של שמואל
מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של...
רמה - מקום מושבו של שמואל
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

© מטח

מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של שבט בנימין (יהושע יח, כא-כה).

להמשך קריאה

שמואל, שהיה הנביא והשופט האחרון בישראל, ישב ושפט את העם בעירו רמה, ומשם סבב בערי ישראל כדי ללמד את העם. יש הרואים באתר נבי סמואל, שהפך לימים לגן לאומי (השוכן ליד שכונת רמות אלון בצפון ירושלים), את מקום קבורתו של שמואל, ומזהים את המקום כעיר רמה.

  • התבוננו במפה המציינת את מקומה של רמה. מסלולו של שמואל לבית לחם מסמל גם את מעבר המלוכה משבטו של שאול: ______ לשבטו של דוד: ______
בית לחם יהודה
בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על...
בית לחם יהודה
"וַיַּעַשׂ שְׁמוּאֵל אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' וַיָּבֹא בֵּית לָחֶם, וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר שָׁלֹם בּוֹאֶךָ." (פסוק ד)

Chéreau, Jacques le jeune, מפה של בית לחם, מאה 18 בערך. אוסף המפות ע"ש ערן לאור הספריה הלאומית, ירושלים.

בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על גבול מדבר יהודה.

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מכיוון שבית לחם נמצאת על הדרך שבין חברון לירושלים, עלתה חשיבותה בתקופת המלחמות בפלשתים. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות. כיום העיר בית לחם נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית. העיר וכנסיית המולד שנמצאת בה הן מוקד עלייה לרגל לנוצרים רבים, משום שהעיר מוזכרת בברית החדשה (מִכִּתְבֵי הקודש הנוצריים) כעיר הולדתו של ישוע הנוצרי. שם גם מוזכר כי ישוע הוא נצר לבית דוד.

  • על פי המסורת הנוצרית, ציינו שתי נקודות המשותפות לדוד וישוע?
כינור דוד
נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים...
כינור דוד
"...וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ..." (פסוק כג)

פסיפס דוד מנגן בנבל, מבית הכנסת היהודי בעזה . באדיבות רשות העתיקות

נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים היום – שניהם כלי מיתר, אבל על הכלי הקדום פָּרְטוּ ולא ניגנו באמצעות קשת – אך בדומה להיום, הנגינה וצליליה משרים על האדם שלווה ורוגע.

  • איזו מוזיקה אתם אוהבים לשמוע? ואיזו מוזיקה מרגיעה אתכם? האם תשובתכם זהה?
כתובת בית דוד מתל דן
כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר...
כתובת בית דוד מתל דן
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

כתובת בית דוד. צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים. באדיבות רשות העתיקות

כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל.

להמשך קריאה

הכתובת מזכירה את יהורם בן אחאב מלך ישראל ואת מלך ממלכת יהודה, המכונה בכתובת "[מל]ך בית דוד".
השבר הראשון נמצא מתחת לרחבת שער העיר, ושנה אחריו התגלו עוד שני שברים, קטנים יותר. כדי למצוא את המשך הכתובת פירקו חלק גדול מרחבת השער.
השבר הגדול מכיל שלוש-עשרה שורות. לא כל הכתובת ניתנת לפִּענוח, אך המידע החשוב ביותר הוא הימצאות השם "בית דוד" לראשונה בטקסט חוץ-מקראי. זוהי עדות ראשונה מחוץ למקרא לקיומה של שושלת בית דוד.

  • מציאת כתובת "בית דוד" בתל דן בשנת 1993 חוללה מהפכה בתחום חקר המקרא. מה החשיבות הגדולה של גילוי הכתובת?
הפרק באיורים
הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא. האם הוא גורם לכם להזדהות עם...
הפרק באיורים
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל, וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת ה'."

הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא.

  • האם הוא גורם לכם להזדהות עם דמותו של שאול?
  • האם אתם מכירים אדם שסיפורו דומה – שממצב של שיא ההצלחה נפל אל שֵׁפֶל המדרגה?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד