רוח ה' נודדת משאול אל דוד
פסוקים יג-כג
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נראה שרוח רעה מבעתת את שאול. נכיר מגוון פרשנויות למהותה של אותה רוח רעה. נשוחח על אחריות החברה להפנות לטיפול, בדיוק כפי שעושים עבדי שאול, ונגלה את כוחה של המוזיקה ואת השפעתה על הנפש, דרך דוד המנגן לשאול ומרגיעו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שיר:
נשמיע את השיר 'דוד ושאול' של אהוד בנאי.
אפשרות שנייה – מוזיקה:
נשמיע בכיתה מוזיקה מכמה סגנונות ברצף, ונבקש מהתלמידים להסתובב בכיתה ולפעול בהתאם למוזיקה (לרקוד, לשיר, להתכנס, להרהר…). נמנה את אחד מתלמידי הכיתה לתצפיתן, והוא ירשום מה הוא קורה בכל פעם שהמוזיקה מתחלפת (הבעות פנים, תנועות, מיקום, יחד או לבד וכו'). אין צורך להשמיע את כל רשימת ההשמעה, די להשמיע חצי דקה מכל סגנון.
אפשרות שלישית – טיפול במוזיקה:
נקרין בכיתה סרטון המסביר מהו טיפול במוזיקה, ונשוחח על מה שגורמת לנו המוזיקה להרגיש.
הזמנה לקריאה
נקרא בקול את פסוקים יג עד סוף הפרק ונבקש מהתלמידים לחפש בעת הקריאה מילה מנחה ('רוח' – 7 פעמים).
במהלך השיעור ננסה להבין מהי אותה רוח העוברת משאול לדוד מרגע המלכתו.
נתמקד בפסוק יד, נשים לב לניסוח המיוחד: "וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה", הפסוק מנוסח בלשון עבר מוקדם, הדברים היו עוד לפני פסוקים אלה, לפני המלכתו של דוד. לולא היה זה לאחר ההמלכה, הניסוח היה צריך להיות: "ותסר רוח ה' מעם שאול ותבעתהו רוח רעה". אפשר שיש קשר בין הרוח ששרה מעם שאול, לרוח שנחה על דוד ברגע המלכתו כפי שנחה על מנהיגים אחרים עד כה, למשל הרוח שנחה על יהושע בבמדבר פרק כז פסוק יח.
- מי שם לב שמשהו בשאול השתנה? (הוא עצמו אינו מבין מה קורה לו. עבדיו הם ששמים לב ומפנים אותו לעזרה)
אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים לאחריות שיש לחברים או לבני משפחה קרובים לשקף לחבר שקשה לו את מצבו, להתעניין ולהציע עזרה אישית ומקצועית.
- מה העבדים מציעים לו? (להביא אליו איש היודע לנגן בכינור כדי להרגיעו)
שאול מסכים, ואחד מן הנערים מוצא אדם כזה – דוד בן ישי.
ניזכר במושג אירוניה שהזכרנו במהלך השיעור הראשון:
הגדרה לאירוני מתוך 'מילוג – המילון העברי החופשי ברשת:
אירוני – עוקצני, מלגלג, יש בו סתירה או דבר והיפוכו.
- מה אירוני בסיפורנו? (את שאול תוקפת הרוח הרעה, ודווקא מי שהומלך עתה במקומו, בלי ידיעת שאול, הוא שמוזמן להסיר ממנו את הרוח הרעה)
- אילו תכונות של דוד אנו מגלים מדברי נערו של שאול עליו? (יודע נגן, גיבור חיל, איש מלחמה, נבון דבר, איש תואר, ה' עמו)
נשים לב שכאשר הוצג דוד לפני שמואל ולפנינו תכונותיו ואישיותו הוצגו בצמצום וברמיזה בלבד, ואילו כאן ניתנת הרחבה על תכונותיו.
- האם כל רשימת התכונות המופיעה כאן רלוונטית לתפקיד שאליו מיועד דוד בבית שאול – מנגן למלך? (לא, רק הראשונה, זה חלק מהאירוניה: יש כאן למעשה צעקת אזהרה לשאול – שים לב את מי אתה מכניס לביתך)
- דוד נשלח אל שאול. מהי מערכת היחסים שמתפתחת ביניהם? (פסוק כא: "וַיֶּאֱהָבֵהוּ מְאֹד, וַיְהִי לוֹ נֹשֵׂא כֵלִים")
- האם דוד מצליח במשימתו להפיג את הרוח הרעה? (כן, פסוק כג: "וְהָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל, וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה")
- מה הבעיה של שאול? מה זאת אומרת שרוח רעה מבעתת אותו?
נקרא את פירוש המלבי"ם לרוח הרעה.
נשאל את התלמידים:
- מהי רוח ה' לפי המלבי"ם? (התעצמות שפע הרוחניות – קשר עם ה')
- מהי הרוח הרעה לפי המלבי"ם? (שורה בו רוח אחרת – במקום הנשגבות שהייתה בו, שאול נמלא דאגה ותחושה שאיבד דבר טוב שהיה לו)
נקרא פרשנות נוספת על הרוח הרעה, פרשנותו של אמנון בזק.
נשאל את התלמידים:
- מה אמנון בזק מדגיש בזק בדבריו? (איבוד רוח ה' הטובה הוא הגורם להרגשה רעה, לרוח רעה)
נקרא גם את הפרשנות של מצודת ציון לרוח הרעה.
מצודת ציון שלא כפירושים הקודמים שקראנו מציג את הרוח הרעה כתחושה מחרידה ומרעידה.
- מה עוד יכולה להיות לדעתכם הרוח הרעה? (מצב רוח רע, הרגשה לא טובה, חוסר יכולת לתקשר עם אלוהים כפי שהיה בעבר ועוד)
- מה עוזר לשאול להתמודד עם המצב? (נגינת דוד)
כבר אצל שאול מצאנו קשר בין נגינה להשראה. נעיין בפרק י פסוקים ה-ו – בשעה שהמנגנים מנגנים רוח ה' צולחת על שאול.
אם בחרנו באפשרות הפתיחה השנייה או השלישית לשיעור – אפשר להזכירן כעת.
למוזיקה יש כוח השפעה גדול על הרגש שלנו.
ייתכן גם שהמוזיקה עוזרת לשאול להיזכר בתקופות טובות יותר – ילדותו בבית אבא קיש, רגעי התהילה לאחר המלחמות הרבות שבהן ניצח, אהדת העם ועוד…
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לכתוב (לעיניהם בלבד) כל מיני קשיים שיש להם בחיים, ולידם לכתוב איזה רגש מתלווה לקושי שתיארו. אם יש להם מחשבות על מה הם יכולים לעשות כדי להתמודד עם הקושי הזה, אילו כוחות יש בהם לשם כך, במי הם היו רוצים להיעזר, את מי לשתף ועוד – אפשר להוסיף.
ברקע הכתיבה אפשר להשמיע נגינת כינור שקטה ורגועה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה למדנו על הרוח הרעה שמבעתת את שאול לאחר שרוח אלוהים סרה מעמו ועברה לדוד. הצענו כמה אפשרויות להבנת הרוח הרעה, והזכרנו את האחריות שמגלים עבדיו בדאגה למצבו ואת כוחה של המוזיקה שמסייעת להרגיע את תחושותיו הקשות.
מיומנויות: מילה מנחה, המושג 'אירוניה' ותמצות מול פירוט במקרא.
מתודות: האזנה לשיר, צפייה בסרטון, תנועה חופשית לפי מוזיקה משתנה וכתיבה אישית.
נשים לב לכך שכשרוח ה' עוזבת את שאול, שאול אינו חוזר למצב נטרלי כפי שהיה לפני שנמשח למלך אלא מיד תופסת הרוח הרעה את מקומה של רוח אלוהים.