סגור תצוגת כיתה
הפרק

רצח בדם קר?

פסוקים א-ח

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

הפסוקים שלפנינו מתארים את השתלשלות האירועים עד רגע הרצח. התיאור המקראי מסתיר מידע רב ומעלה שאלות רבות. בקריאה מחודשת ננסה לגלות אם מדובר ברצח בדם קר המונע מקנאה, רצח שמגדיר את הטבע האנושי ומשחיר אותו עד היום.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – כתבה:
נצפה בכתבה קצרה על אח שרצח אח ונדון בעקבותיה מדוע דווקא רצח במשפחה קשה במיוחד. אולי רצח במשפחה מזעזע כל כך מכיוון שהפגיעה באה דווקא במקום המוגן לכאורה. יתרה מזו, רצח אח מסמל את הקושי ברוע ראשוני שמוביל לפגיעה בקרובים ביותר, דוגמת בני משפחה.

אפשרות שנייה – שאלון:
לפני קריאת הפסוקים נערוך חידון בכיתה על ידע מוקדם על סיפור קין והבל.

אפשרות שלישית – דיון:
נדון עם התלמידים:

  • האם קנאה היא רק יצר הרסני?
  • על איזה מעשה שעשיתם מתוך קנאה אתם הכי מצטערים?
  • האם קנאה יכולה להיות הכרחית להתקדמות האנושית?

הזמנה לקריאה

נקרא יחד את פסוקים א-ח. נחלק את הכיתה לחמש קבוצות. הקבוצות ישמשו אותנו גם להמשך הלימוד.
כל קבוצה תקבל דמות אחרת: אלוהים, קין, הבל, חווה, אדם. נבקש מכל קבוצה לכתוב כמה שיותר שאלות העולות מתוך הקריאה בפסוקים, דרך עיני הדמות שאותה הם קיבלו.
נבדוק מהי השאלה המאתגרת ביותר שהעלתה כל דמות (שאלה המעוררת מחשבה, שאלה פתוחה ומסקרנת). נבחן:

  • האם יש דמיון בין השאלות?

בקבוצות נבקש מהתלמידים להיעזר בפירוש שטיינזלץ באתר ולכתוב בלשונם הסבר לביטויי המפתח הקשים של הפרק:

  • פסוק ג: "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים"
  • פסוק ד: "וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ"
  • פסוק ה: "וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד"
  • פסוק ז: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ"

ראינו שמצד אחד, הסיפור בפרק מוכר לכאורה, אבל מפגש מחודש עם הפסוקים מעלה כמה שאלות עיקריות:

  1. מדוע לא בחר אלוהים במנחתו של קין?
  2. מה הוביל את קין לבחור דווקא ברצח בתגובה?
  3. מהי מידת מעורבותו של האל במעשה הרצח הראשון?

אפשר לבקש מכל תלמיד לנסות לענות במחברת על השאלות האלה במשך חמש דקות. בסוף הלימוד נבדוק אם צדקנו בהשערות שלנו.

לימוד מעמיק:
אפשר ללמד את המשך המהלך בצורה פרונטלית. המורה יכול לבחור מתוך שלל המקורות שלפניו ולהוביל לימוד בעזרת השאלות המצורפות.
אפשרות מומלצת היא למקם בכיתה תחנות שונות – שולחנות שעליהם מצויים פרטי המידע. רצוי בכל תחנה לצלם שתי ערכות של חומרים. קבוצות התלמידים יוכלו לעבור בין התחנות בקצב שלהם. בכל תחנה יתמודדו עם היבט אחר של הסיפור. בדיון המסכם המשותף לכלל הכיתה יחבר המורה את פרטי המידע לתמונה כוללת.

הצגת המשימה והשאלות המרכזיות:
לפני שנשחרר את קבוצות התלמידים לסיבוב בין התחנות נציג בפני הכיתה את השאלות העיקריות שבהן נדון ונכתוב אותן על הלוח:

  • האם נוכל להצביע על מניע ברור לרצח?
  • האם נוכל להצביע על תכנון מוקדם?
  • האם יש מקום להקלה מתוך התחשבות במצבו הנפשי של הפושע?
  • האם הרוצח מבין ומודע למעשיו?

בכל תחנה יוצגו שאלות המפנות לעיון מעמיק בפסוקים וגם "עדים", פרשנים והוגים השופכים אור נוסף על האירועים.
נבקש מהתלמידים להסתובב בקבוצות בין התחנות (לפירוט התחנות ראו דפי עבודה: תחנה ראשונה, תחנה שנייה, תחנה שלישית ותחנה רביעית):

תוכלו לצפות בדפי העבודה גם בממערך השיעור.

לסיכום הלימוד בתחנות נאסוף את ממצאי הקבוצות וננסה לענות שוב על השאלות המרכזיות הכתובות על הלוח.

מבט לחיים

הסיפור של קין והבל מעלה שאלות מורכבות ואפשרויות רבות לפירוש. אחת התובנות הקשות העולות מהסיפור שחוסר השוויון הוא בלתי נפרד מהעולם. אולי ההכרה במוגבלות האנושית ועבודה על התמודדות עם אכזבות וקבלתן כחלק מהחיים הן המפתח להתבגרות ולחיים מאושרים. אולי היכולת שלנו לוותר על שופט חיצוני ולהתבונן פנימה אל הערך העצמי שלנו היא הדרך לגדול כבני אדם.

  • מה לדעתכם הדברים שיכולים לעזור לנו לחיות עם הפער הזה? עם חוסר השוויון והאכזבות?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ניסינו לבדוק מתוך הטקסט ובעזרת הפרשנים משמעויות גלויות ונסתרות של הסיפור.
מיומנויות: במהלך הלימוד נדרשו התלמידים לעבודת צוות, מדרש תמונה, התמודדות עם פרשנים מסורתיים ומודרניים וניסוח שאלות מתוך הטקסט.
מתודות: השתמשנו בשתי מתודות הקשורות זו בזו. המסגרת הכללית היא הסתכלות דרך עיניים משפטיות. הלימוד עצמו נעשה במעבר בין תחנות ואפשר לקבוצות שונות להרכיב באופן עצמאי את פרטי המידע.

אפשר עוד...

המקצועות:
נציג בפני התלמידים מקור הלקוח תוך אפוס אשורי על המאבק בין רועי צאן ועובדי האדמה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אח רצח אח
ענו על השאלה: כל לקיחת חיים היא כואבת מאוד אבל רצח אחים מזעזע את היסודות...
אח רצח אח

ענו על השאלה:

  • כל לקיחת חיים היא כואבת מאוד אבל רצח אחים מזעזע את היסודות שלנו במיוחד. מדוע?

קרדיט: פורסם על ידי ערוץ 'כאן 11' ב-21 בנובמבר 2016

 

שאלון קין והבל
בדקו את עצמכם – האם אתם באמת מכירים את סיפור קין והבל? לכניסה לשאלון
שאלון קין והבל

בדקו את עצמכם – האם אתם באמת מכירים את סיפור קין והבל?

דפי עבודה והעשרה לשיעור
רועי צאן ועובדי אדמה
קטע מתוך אפוס אשורי, תרבות עתיקה במזרח הקדום: מדוע אריב אתך, רועה הצאן, אתך מדוע...
רועי צאן ועובדי אדמה

קטע מתוך אפוס אשורי, תרבות עתיקה במזרח הקדום:

מדוע אריב אתך, רועה הצאן, אתך מדוע אריב, רועה הצאן?
יאכל צאנך את עשב שפת הנהר
ישוטט צאנך באחו אשר לי
יאכלו דגן בשדות אֶרֶךְ [שם עיר] המרהיבים
ישתו גדייך וכבשותיך את מי תעלת אֻנֻנֻ אונון אשר לי…

מתוך: אופנהיימר, קין והבל, עמ' 34, שורות 84-87

מה בדיוק אמר קין להבל?
המדרש הבא, בשונה מהפרק, מחפש את הסיבה לרצח. לפי המדרש יש שלוש אפשרויות לשיחה שהתנהלה...
מה בדיוק אמר קין להבל?
"וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה..." (פסוק ח)

המדרש הבא, בשונה מהפרק, מחפש את הסיבה לרצח. לפי המדרש יש שלוש אפשרויות לשיחה שהתנהלה בין קין להבל. שיחות אלו עוסקות בסיבות שמביאות עד היום למאבקים ולמלחמות בעולם: אדמה, דת ונשים.

לקריאת המדרש

ויֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (בראשית ד, ח)
אמרו: 'בואו ונחלוק את העולם'.
אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין.
דין אמר, אחד אמר: הארץ עליה אתה עומד שלי היא!
ואחד אמר: בגדיך שאתה לובש שלי הם!
זֶה אוֹמֵר: חֲלֹץ!
זֶה אוֹמֵר: פְּרַח!
מִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)

רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר:
זה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
וזה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
שנאמר "ויהי בהיותם בשדה", ואין שדה אלא בית המקדש.
כפי שנאמר (מיכה ג): ציון שדה תחרש.
ומתוך כך (בראשית ד): ויקם קין אל הבל אחיו וגו'.

יהודה בר אמי אמר: על חוה הראשונה היו מדיינין.
אמר רבי איבו: חוה הראשונה חזרה לעפרה.
ועל מה היו מדיינין?
אמר רבי הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל.
זה אומר: אני נוטלה, שאני בכור.
וזה אומר: אני נוטלה, שנולדה עמי.
ומִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)

עיבוד לבראשית רבה, פרשה כב, סימן ז

במדרש זה מוצגים למעשה שלושה אבות-טיפוס למריבות ולמלחמות בתולדות האנושות.

  • מהן שלוש הסיבות המוצגות? הציגו דוגמה אקטואלית לכל אחת מהן.

קרדיט: קין והבל – על מה יכול אדם להרוג אדם אחר?/תרבות ישראל, 2014

כָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת
שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד', י), אֵינוֹ...
כָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת
"קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה." (פסוק ט)
Weredragon/shutterstock.com

Weredragon/shutterstock.com

שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד', י),
אֵינוֹ אוֹמֵר קוֹל דַּם אָחִיךָ אֶלָּא "דְּמֵי אָחִיךָ",
דָּמוֹ וְדַם זַרְעִיּוֹתָיו.
דָּבָר אַחֵר, "דְּמֵי אָחִיךָ", שֶהָיָה דָּמוֹ מֻשְלָךְ עַל הָעֵצִים וְעַל הָאֲבָנִים.
לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי בָּעוֹלָם,
לְלַמֶּדְךָ, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת,
מַעֲלִים עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא.
וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא.

(משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)

  • בחרו מילה או ביטוי במדרש שמעניינים אתכם במיוחד. הסבירו את בחירתכם.
שומר אחי אנוכי!
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (פסוק ט). שוב אלוהים שואל את קין שאלה...
שומר אחי אנוכי!
"הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי" (פסוק ט)

באדיבות ארגון השומר החדש

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (פסוק ט). שוב אלוהים שואל את קין שאלה (להזכירכם – כך גם עשה עם אדם: "אַיֶּכָּה").

להמשך קריאה

האם זו שאלה או הזמנה לווידוי?
קין משיב בשקר גס: "וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי", ועונה בשאלה: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי"?!
הדי שאלתו נשמעים עד היום, ומבטאים התכחשות של האדם לאחריותו.

  • הציגו מקרה אקטואלי של אי קבלת אחריות.
גלוי פָּנִים
"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה, וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (בראשית ד, ה). פני...
גלוי פָּנִים
"...לָ֖מָּה נָפְל֥וּ פָנֶֽיךָ" (פסוק ו)

Pretty Vectors/shutterstock.com

"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה, וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (בראשית ד, ה).

להמשך קריאה

פני האדם וההבעות שלו חושפות לרוב את תחושותיו הפנימיות. בפרק ד קין לא מצליח להסתיר את כעסו ואת תחושת הדחייה שחווה. על פי הכתוב מנחתו נדחתה, אך קין חש שהוא עצמו נדחה, ופניו העידו על כך.

  • למה לדעתכם אלוהים שואל את קין: "לָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ"? הרי ברור מן הכתוב שקין נדחה על ידו, ואך טבעי שפניו קדרו.
כתוב בעיפרון
השיר :כתוב בעיפרון בקרון החתום" קושר בין הפרק לבין השואה. כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם /...
כתוב בעיפרון
"וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן... וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל." (פסוקים א-ב)

xpixel/shutterstock.com

השיר :כתוב בעיפרון בקרון החתום" קושר בין הפרק לבין השואה.

כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם / דן פגיס

כָּאן בַּמִּשְׁלוֹחַ הַזֶּה
אֲנִי חַוָּה
עִם הֶבֶל בְּנִי
אִם תִּרְאוּ אֶת בְּנִי הַגָּדוֹל
קַיִן בֶּן אָדָם
תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁאֲנִי

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • איזו מילה בשיר רומזת לקשר בין השואה והפרק?
  • מדוע דן פגיס קושר בין השניים מלכתחילה?
  • הסיום – מדוע לדעתכם בחר המשורר לכתוב שיר עם סיום כל כך מפתיע?
    האם הסיום הוא קטוע? או האם הוא דווקא מסמל מעגליות- פעולה נוראית שחוזרת ומתקיימת
פוטו רצח
בתצלום – סצנה מבוימת של אלימות ברחוב. אדם מניף את ידו כדי לפגוע באדם אחר,...
פוטו רצח
"...וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו..." (פסוק ח)

קין והבל. צילום: עדי נס.

בתצלום – סצנה מבוימת של אלימות ברחוב. אדם מניף את ידו כדי לפגוע באדם אחר, השרוע על הקרקע ומנסה להגן על פניו בידיו.

להמשך קריאה

כותרת היצירה מחזירה אותנו אל מעשה האלימות הראשון, רצח הבל על ידי קין. עוד לפני מעשה הרצח, בדבריו של האל לקין, נאמר שיצר האדם רע מטבעו והצורך לחטוא הוא חלק ממנו. על האדם לשלוט ביצר זה: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ" (בראשית ד, ז).
רצח הבל על ידי קין הוא דוגמה ראשונה ליצר הרע של האדם, דוגמה לאלימות שאליה אנו חשופים באופן יום-יומי ברחוב, בבית הספר, במקומות הבילוי ובאמצעות כלי התקשורת.

תצלום זה הוא חלק מסדרת התצלומים "סיפורי התנ"ך" של האומן עדי נס. התצלומים קרויים על שם דמויות מקראיות, אך למעשה גיבוריהם מציגים דמויות מהחברה הישראלית בתקופתנו. היצירה עוסקת ברצח הבל על ידי קין,הרצח הראשון בהיסטוריה האנושית על פי המקרא.

קרדיט: המידע המלווה את התמונה נכתב על ידי ענת בסר, מטח

  • האם נוכל לקבוע בוודאות מיהו קין ומיהו הבל בתצלום? נמקו.
איש אדמה
המילה "אדמה" חוזרת בפרק שש פעמים. בהתחלה קין מתואר כעובד אדמה, הוא מביא מפירות האדמה...
איש אדמה
"...אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה..." (פסוק יא)

red-feniksl/shutterstock.com

המילה "אדמה" חוזרת בפרק שש פעמים.

להמשך קריאה

בהתחלה קין מתואר כעובד אדמה, הוא מביא מפירות האדמה מנחה לה'. בהמשך קול דמי אחיו צועקים ממנה. האדמה חדלה להיות מקור חייו והופכת למקור סבלו: "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל ה' גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשׂוֹא".
היכן יוכל קין למצוא מנוח? לא מתחת לפני האדמה ולא על פני האדמה.

  • עונשו של קין הוא: "נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ". למה לדעתכם נבחר דווקא עונש זה?
העיר הראשונה בעולם
לפי הפרק, קין קולל להיות נע ונד, האדמה כבר לא מספקת לו ביטחון. בכל זאת,...
העיר הראשונה בעולם
"...וַיְהִי בֹּנֶה עִיר..." (פסוק יז)

לפי הפרק, קין קולל להיות נע ונד, האדמה כבר לא מספקת לו ביטחון. בכל זאת, הוא פונה לבניית יישוב קבע – העיר הראשונה.

להמשך קריאה

היכן ומתי קמו יישובי הקבע הראשונים?
על פי המקובל, לפני כ-000,‏10 שנה, בתקופה המכונה "התקופה הנֵאוֹלִיתִית", החלה המהפכה החקלאית הראשונה, שהתרחשה בכמה מוקדים במקביל. בד בבד עם המעבר ליישובי קבע ועם התחלת ייצור המזון, החלו להתפתח אמצעי הייצור הראשונים והחלו להיווצר עודפי מזון – הן לשימוש בעונות שבהן לא היה אפשר לעבד את השדות הן לצורך סחר החליפין.
ההתיישבות החקלאית שינתה את פני האנושות. לא עוד הישרדות באמצעות צַיִד וליקוט, אלא באמצעות שימוש בתבונה האנושית.

  • לפי הבנתכם, האם בניית העיר על ידי קין מלמדת על התפתחות של האנושות או על התדרדרות? (רמז: בראשית יא)

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 1: שחר האדם/כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2016

רועים VS חקלאים
  "החברה האנושית בימי קדם התפצלה בין עמים או שבטים מיושבים המעבדים את אדמתם, לבין...
רועים VS חקלאים
"...וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה..." (פסוק ח)

סצינות חקלאיות של דיש, תבואה, קציר עם מגל, חפירה, חיתוך עצים וחריש, מקברו של Nakht, שושלת תיבס. מתוך ויקישיתוף

רועה צאן בדואי, ב"גבעת רוחמה", בנגב הצפוני, 199. צילום: יעל אילן, לע"מ

 

"החברה האנושית בימי קדם התפצלה בין עמים או שבטים מיושבים המעבדים את אדמתם, לבין עמים או שבטים נודדים, המתפרנסים מרעיית צאן. בין אלו לאלו שרר מתח מתמיד, אשר נבע מניגוד אינטרסים, אך גם מן הניגוד המנטלי בין שתי צורות החיים. כל הניגודים הללו, באורחות החיים, בתרבות החברתית ובאינטרסים הכלכליים, התמצו כבר בפיצול שבין שני האחים הראשונים קין והבל."

הרב אלחנן סמט, "פרשת בראשית – `וישע… לא שעה` מדוע?" © כל הזכויות שמורות לישיבת הר עציון 2018-1997.

  • חִזרו אל פסוק ח, בשטחו של מי מהבנים התרחש הרצח?
אות קין - אות קלון?
  אות קין נתפס כאות קלון – דבר מביש המטיל כתם כבד על האדם שהיה...
אות קין - אות קלון?
...וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ." (פסוק טו)

red-feniksl/shutterstock.com

ויליאם בלייק, אדם וחוה מוצאים את גופת הבל, 1826, דיו, טמפרה וזהב על עץ מהגוני. מאוסף מוזיאון טייט בריטניה, מתוך ויקישיתוף.

 

אות קין נתפס כאות קלון – דבר מביש המטיל כתם כבד על האדם שהיה מעורב בו.

להמשך קריאה

מעניין לראות שבפרק, מטרת האות היא דווקא להגן על קין מפני המבקשים להמיתו: "וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ" (פסוק טו).

  • האם "אות קין" צריך לדבוק באדם למשך כל חייו או רק לתקופה מוגבלת?
איך ממשיכים הלאה אחרי עלבון קשה?
את מי אתם אוהבים יותר, את קין או את הבל? מה דעתכם, האם זה סיפור...
איך ממשיכים הלאה אחרי עלבון קשה?
"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו." (פסוק ה)

  • את מי אתם אוהבים יותר, את קין או את הבל?
  • מה דעתכם, האם זה סיפור על התעללות הורית או על העמדה בניסיון?

קרדיט: סימנים – בראשית ד/ 929 תנך ביחד, 2014