רצח בדם קר?
פסוקים א-ח
בכמה מילים
הפסוקים שלפנינו מתארים את השתלשלות האירועים עד רגע הרצח. התיאור המקראי מסתיר מידע רב ומעלה שאלות רבות. בקריאה מחודשת ננסה לגלות אם מדובר ברצח בדם קר המונע מקנאה, רצח שמגדיר את הטבע האנושי ומשחיר אותו עד היום.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – כתבה:
נצפה בכתבה קצרה על אח שרצח אח ונדון בעקבותיה מדוע דווקא רצח במשפחה קשה במיוחד. אולי רצח במשפחה מזעזע כל כך מכיוון שהפגיעה באה דווקא במקום המוגן לכאורה. יתרה מזו, רצח אח מסמל את הקושי ברוע ראשוני שמוביל לפגיעה בקרובים ביותר, דוגמת בני משפחה.
אפשרות שנייה – שאלון:
לפני קריאת הפסוקים נערוך חידון בכיתה על ידע מוקדם על סיפור קין והבל.
אפשרות שלישית – דיון:
נדון עם התלמידים:
- האם קנאה היא רק יצר הרסני?
- על איזה מעשה שעשיתם מתוך קנאה אתם הכי מצטערים?
- האם קנאה יכולה להיות הכרחית להתקדמות האנושית?
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פסוקים א-ח. נחלק את הכיתה לחמש קבוצות. הקבוצות ישמשו אותנו גם להמשך הלימוד.
כל קבוצה תקבל דמות אחרת: אלוהים, קין, הבל, חווה, אדם. נבקש מכל קבוצה לכתוב כמה שיותר שאלות העולות מתוך הקריאה בפסוקים, דרך עיני הדמות שאותה הם קיבלו.
נבדוק מהי השאלה המאתגרת ביותר שהעלתה כל דמות (שאלה המעוררת מחשבה, שאלה פתוחה ומסקרנת). נבחן:
- האם יש דמיון בין השאלות?
בקבוצות נבקש מהתלמידים להיעזר בפירוש שטיינזלץ באתר ולכתוב בלשונם הסבר לביטויי המפתח הקשים של הפרק:
- פסוק ג: "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים"
- פסוק ד: "וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ"
- פסוק ה: "וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד"
- פסוק ז: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ"
ראינו שמצד אחד, הסיפור בפרק מוכר לכאורה, אבל מפגש מחודש עם הפסוקים מעלה כמה שאלות עיקריות:
- מדוע לא בחר אלוהים במנחתו של קין?
- מה הוביל את קין לבחור דווקא ברצח בתגובה?
- מהי מידת מעורבותו של האל במעשה הרצח הראשון?
אפשר לבקש מכל תלמיד לנסות לענות במחברת על השאלות האלה במשך חמש דקות. בסוף הלימוד נבדוק אם צדקנו בהשערות שלנו.
לימוד מעמיק:
אפשר ללמד את המשך המהלך בצורה פרונטלית. המורה יכול לבחור מתוך שלל המקורות שלפניו ולהוביל לימוד בעזרת השאלות המצורפות.
אפשרות מומלצת היא למקם בכיתה תחנות שונות – שולחנות שעליהם מצויים פרטי המידע. רצוי בכל תחנה לצלם שתי ערכות של חומרים. קבוצות התלמידים יוכלו לעבור בין התחנות בקצב שלהם. בכל תחנה יתמודדו עם היבט אחר של הסיפור. בדיון המסכם המשותף לכלל הכיתה יחבר המורה את פרטי המידע לתמונה כוללת.
הצגת המשימה והשאלות המרכזיות:
לפני שנשחרר את קבוצות התלמידים לסיבוב בין התחנות נציג בפני הכיתה את השאלות העיקריות שבהן נדון ונכתוב אותן על הלוח:
- האם נוכל להצביע על מניע ברור לרצח?
- האם נוכל להצביע על תכנון מוקדם?
- האם יש מקום להקלה מתוך התחשבות במצבו הנפשי של הפושע?
- האם הרוצח מבין ומודע למעשיו?
בכל תחנה יוצגו שאלות המפנות לעיון מעמיק בפסוקים וגם "עדים", פרשנים והוגים השופכים אור נוסף על האירועים.
נבקש מהתלמידים להסתובב בקבוצות בין התחנות (לפירוט התחנות ראו דפי עבודה: תחנה ראשונה, תחנה שנייה, תחנה שלישית ותחנה רביעית):
- בתחנה הראשונה יעסקו התלמידים בשמות האחים ובמשלח ידיהם ויקשרו בין הדברים לבין הקנאה והרצח (ראו גם פתרון למורה).
- בתחנה השנייה ידונו התלמידים בשאלת הקשר בין דחיית המנחה לבין הרצח (ראו גם פתרון למורה).
- בתחנה השלישית יתמקדו התלמידים בפסוקים ו-ז בדברי אלוהים לקין ובאפשרויות השונות להבנתם (ראו גם פתרון למורה).
- בתחנה הרביעית יתעמקו התלמידים בפסוק ח, ובשאלה מה התרחש ברצח עצמו ואם היה תכנון לרצח (ראו גם פתרון למורה).
תוכלו לצפות בדפי העבודה גם בממערך השיעור.
לסיכום הלימוד בתחנות נאסוף את ממצאי הקבוצות וננסה לענות שוב על השאלות המרכזיות הכתובות על הלוח.
מבט לחיים
הסיפור של קין והבל מעלה שאלות מורכבות ואפשרויות רבות לפירוש. אחת התובנות הקשות העולות מהסיפור שחוסר השוויון הוא בלתי נפרד מהעולם. אולי ההכרה במוגבלות האנושית ועבודה על התמודדות עם אכזבות וקבלתן כחלק מהחיים הן המפתח להתבגרות ולחיים מאושרים. אולי היכולת שלנו לוותר על שופט חיצוני ולהתבונן פנימה אל הערך העצמי שלנו היא הדרך לגדול כבני אדם.
- מה לדעתכם הדברים שיכולים לעזור לנו לחיות עם הפער הזה? עם חוסר השוויון והאכזבות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ניסינו לבדוק מתוך הטקסט ובעזרת הפרשנים משמעויות גלויות ונסתרות של הסיפור.
מיומנויות: במהלך הלימוד נדרשו התלמידים לעבודת צוות, מדרש תמונה, התמודדות עם פרשנים מסורתיים ומודרניים וניסוח שאלות מתוך הטקסט.
מתודות: השתמשנו בשתי מתודות הקשורות זו בזו. המסגרת הכללית היא הסתכלות דרך עיניים משפטיות. הלימוד עצמו נעשה במעבר בין תחנות ואפשר לקבוצות שונות להרכיב באופן עצמאי את פרטי המידע.
המקצועות:
נציג בפני התלמידים מקור הלקוח תוך אפוס אשורי על המאבק בין רועי צאן ועובדי האדמה.