שבת
פרק ב, א-ג
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים: תמיד פתחנו את לימוד ימי הבריאה בסידור וארגון הדברים שנבראו ובקשר שביניהם. היום הלוח ריק. למה?
נקריא את הפסוקים הראשונים של הפרק:
א וַיְכֻלּוּ (הסתיימה בריאת העולם) הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. ב וַיְכַל (ויגמור) אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּשְׁבֹּת (הפסיק לעבוד) בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. ג וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
מבט ראשון – מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוקים א-ב קריאה מבארת אך מדויקת ומותאמת בדגש על פרק ופסוק. נבקש מהתלמידים לסמן את הפעלים בפסוקים המתארים מה אלוהים עשה ביום השביעי? (ויכל, וישבות, ויברך, ויקדש). זוהי הזדמנות טובה ללמד מה הוא פועל.
מבט שני – הסבר ושאלות הבנה
נשאל את התלמידים מדוע ביום השביעי לא מופיעה הסיומת שאמרנו בכל אחד מהימים "ויהי ערב ויהי בוקר יום שביעי"? במה שונה היום השביעי משאר ימי הבריאה? (לא נברא בו דבר)
מבט שלישי
- האם ליום השביעי יש שם נוסף? (שבת)
- מדוע נבחר השם הזה? מה פירוש המילה שבת? נסו למצוא את הסיבה לשם מהפסוקים. (וישבות – הפסיק לעבוד)
נשאל את התלמידים איזה צירופי לשון הם מכירים שבהם מופיעה המילה 'שבת'? (קבלת שבת, מוצאי שבת, שבת שלום ועוד)
נשים לב שיש משפחות האומרות את פסוקים אלו בקידוש בכל ליל שבת.
מבט לחיים
הכנת קולא'ז המתאר את השבת האישית של התלמידים. אפשר להיעזר בעיתונים צבעוניים.
כיצד השבת שונה אצלכם משאר השבוע? (מעשים, מנהגים, חפצים) ציירו והדביקו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למידה על השבת.
מיומנות: קריאת הפסוקים, למידה על הפועל וסימון פעלים.
מתודה: הכנת קולאז'.