סגור תצוגת כיתה
הפרק

שיעור בערכה של התשובה

פרק ד, ו-יא

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

מן המשל והנמשל של הקיקיון נלמד על רצונו של אלוהים בתשובתם של בני האדם ועל דרכו לכוונם לתשובה. נלמד על תשובה פתאומית והדרגתית ונשאל האם תשובה היא תוצאה של תהליך פנימי וסובייקטיבי של האדם או תוצאה של השפעות חיצוניות. נלמד על האוניברסליות של התשובה כפי שהיא באה לידי ביטוי בספר יונה.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – אוורור רגשות:
נפזר על רצפת הכיתה (או נדביק על הלוח) דפים שעליהם כתובים רגשות שונים: פחד, התרגשות, שמחה, עצב, חרטה, כעס, אדישות, רצון לשינוי, התחדשות, התנגדות, שנאה וייאוש. נבקש מכל תלמיד לאסוף את המילה שמשקפת את תחושתו אל מול סיפורו של יונה ונערוך סבב קצר שבו כל תלמיד ינמק את תחושותיו.

הצעה שנייה – שאלה:
נשאל את התלמידים:

  • באילו זמנים אנשים נוהגים לפנות אל אלוהים ולבקש עזרה?

נרשום את התשובות על הלוח.

הצעה שלישית – מהי חזרה בתשובה?
נשאל את התלמידים

  • האם רק יהודים לא דתיים יכולים לחזור בתשובה או שקיימת גם חזרה בתשובה בלי משמעות יהודית-דתית, חזרה בתשובה אוניברסלית?
  • איך אפשר לחזור בתשובה בלי להפוך לדתי? בהמשך נתחבר לחזרה בתשובה שמופיעה בספר יונה.

הזמנה לקריאה והעמקה

שלב ראשון – יונה והקיקיון

נקרין על הלוח את פסוקים ד-יא בפרק ד, נקרא אותם יחד ונסביר אותם בהקשרם.

  • מהו קיקיון?
  • למה יונה מתאבל עליו?
  • מה אלוהים מבקש ללמד את יונה?

לאחר הקריאה נחלק לתלמידים דפי עבודה ובהם טבלה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) המשווה בין המשל (פסוקים ד-ט) לבין הנמשל (פסוקים י-יא). בטבלה חלק מהדברים אינם נאמרים במפורש אלא מתבססים על הסקת מסקנות מתוך ההשוואה (לדוגמה, לא נאמר במפורש שאלוהים טרח ועמל בבריאת נינווה, אבל מההשוואה לקיקיון שיונה לא עשה כלום כדי שהוא יצמח שם נרמז ההפך על נינווה) ולכן יש לעבור עליה יחד בכיתה לאחר העבודה העצמאית.

בעקבות ההשוואה נערוך דיון במליאת הכיתה ובו נשאל מהן המסקנות שאליהן הגיעו מן ההשוואה ונרשום אותן על הלוח:

  • האם יש מקום לרחמים בעולם לפי המסר של אלוהים ליונה? (כמובן, המסר הוא שכפי שיונה חס על הקיקיון, כך אלוהים חס על אנשי נינווה)
  • האם מידת ההשקעה והמעורבות משפיעה על הרחמים? (מדברי אלוהים משתמע שאדם נוטה להיקשר לדבר שאדם עמל עליו וטורח בו ולחמול עליו, הרבה יותר מדבר שהאדם זכה בו מן ההפקר והגיע אליו בלי עמל וטורח)
  • האם לדבר קבוע יש משמעות גדולה יותר מלדבר ארעי, זמני וחולף? מדוע?
  • האם כמות האנשים משפיעה על רחמיו של אלוהים? (כן, מספר האנשים הרב בעיר נינווה ראוי יותר לרחמים מקיקיון בודד אחד. הצלתם של רבבות אנשים קודמת להצלת אדם יחיד)
  • האם המודעות של החוטא לחטא אמורה להשפיע על הרחמים שנרגיש כלפיו? (ראוי לחוס יותר על מי שחטא בלי ידיעתו, בשגגה – "אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ". אדם ראוי להצלה יותר מקיקיון כי באפשרותו לתקן)

סיכום שלב ראשון:

  • ראינו שלאלוהים חשוב להראות ליונה עד כמה הרחמים הם טבעיים וחשובים בעולם ושהיא חלק מחיי האדם ממעורבות אלוהים בהם.
  • ראינו שיש מקום לסליחה ושיש קריטריונים שמשפיעים על הסליחה – מעורבות, מודעות לחטא, יחיד ורבים, לכל אלו יש משמעות.

שלב שני – מילה מנחה

זיהוי המילה המנחה: נקרין על המסך את הפרק ונבקש שיזהו את המילה החוזרת שלוש פעמים. המילה היא "וַיְמַן" החוזרת בפסוקים ו,ז וח. נסמן את המילה יחד עם התלמידים.

נסביר שמשמעות המילה היא "זימן, מינה" – אלוהים מזמן וממנה כל אחד מגורמים אלו לתפקידו המדויק. נשאל את התלמידים:

  • האם מישהו זוכר "וַיְמַן" מפרקים קודמים?

אם לא יזכרו, נקרין להם את פרק ב והם יזהו את מינויו של הדג הגדול.

ראיונות:
ניצור על הלוח רשימה ובה ארבעת הכוחות הממונים (הדג הגדול, הקיקיון, התולעת, רוח הקדים) ונבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות – 'מראיין' ו'מרואיין'. תלמיד מכל זוג יבחר איזה מבין הכוחות הממונים הוא ויענה בשמו לחברו המראיין. נקרין את השאלות על הלוח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

בסיום הראיונות נבקש מדגם מייצג – דוגמאות לתשובותיהם של תלמידים לכל אחד מהכוחות הממונים. נסיק יחד מסקנות במליאה:

  • מה אפשר ללמוד מההבדלים בין סוגי הממונים וגודלם על השגחתו של אלוהים על כלל היצורים בעולם?
  • על אילו יצורים הוא משגיח?
  • באילו מקומות הוא משגיח?
  • מה המשותף במצבים השונים שיוצרים כל הממונים? (כולם יוצרים בדרכם מצוקה. יוצא הדופן הוא הקיקיון ש"בונה" את המצוקה בכך שהוא יוצר פתרון ארעי)
  • כיצד המצבים שהאל יוצר גורמות לאדם להרהר בתשובה?
  • מה אפשר ללמוד מכך על נטייתנו כבני אדם?
  • מתי אנחנו נוטים לחזור בתשובה ומדוע?

מבט לחיים

ראינו שאלוהים ממנה כמה גורמים כדי לעורר את יונה להבין שעליו לשנות גישה. נשאל את התלמידים:

  • האם אנחנו לומדים מנסיבות חיינו ומהאירועים שמתרחשים בהם?
  • האם אנחנו שואלים את עצמנו מדי פעם: אולי אני טועה, אולי אני צריך לבדוק מה הדבר הנכון והטוב לעשות? (יונה והמלחים מדגימים היטב כיצד הם היו עדים לאותו מצב בים ולמרות זאת המלחים חזרו בתשובה ויונה נשאר בשלו)
  • עד כמה התשובה נובעת מאתנו ועד כמה היא תהליך המושפע מגורמים חיצוניים?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דרך טבלה על משל הקיקיון ראינו את נחיצותה של התשובה ושל מידת הרחמים בחיינו. הוכחנו באמצעות המילה המנחה "וימן" כיצד האל מתערב במציאות ושולח רמזים לבני האדם לחזור בתשובה. הראינו שהתשובה אינה מוגבלת לעם ישראל או לתחום שמירת המצוות שבין אדם לה' אלא שייכת לכל אדם מכל עם ולאום ונוגעת גם בתחום המוסר החברתי וגם בהתנהלותו השלמה של האדם עם עצמו בעולם.
מיומנויות: השוואה בין משל ונמשל, הסקת מסקנות מהנרמז בפסוקים ושאיבת מידע לצורכי ייצוג בריאיון מתוך הפסוקים.
מתודות: טבלת השוואה וראיונות.

אפשר עוד

יונה ואליהו:
התלמידים למדו בכיתה ח את פרק יט במלכים א. אפשר להקביל בין משאלות המוות של שני הנביאים ובין תפיסתם כי מידת הדין היא המידה המרכזית והעדיפה על פני מידת הרחמים. אצל יונה תפיסה זו באה לידי ביטוי בכעסו על ביטול הגזרה על נינווה, ואצל אליהו התפיסה מתבטאת במענה הנשנה על השאלה החוזרת "מַה לְּךָ פֹה, אֵלִיָּהוּ?". אפשר להשוות בין שני השיעורים שזוכים להם שני נביאים גדולים אלו: אליהו זוכה לשיעור הדממה, ויונה לשיעור הקיקיון. כדאי להראות שבשונה מאליהו, התנ"ך אינו מספר לנו אם יונה למד את השיעור וקיבל עליו את המסר או לא.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
תשובה או לא תשובה? מה התשובה?
אנשי נינוה כולם, ואף החיות בנִינְוֵה, חזרו בתשובה במהירות בעקבות נבואת יונה. אפשר להאמין להם...
תשובה או לא תשובה? מה התשובה?
"וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם." (ג, ח)

Morphart Creation/shutterstock.com

אנשי נינוה כולם, ואף החיות בנִינְוֵה, חזרו בתשובה במהירות בעקבות נבואת יונה.

לקריאת המדרשים

אפשר להאמין להם ולראות את התיקון המיידי שעשו. ואפשר גם לא להאמין להם, ולחשוד שהם עשו תיקון רק כדי לְרַצוֹת את יונה ורק בשל הפחד מהעונש.

קראו את המדרשים הבאים:

וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם […] שהיה בכף ידיהם החזירו, [ולעומת זאת] מה שהיה בשידה, תיבה [נסתר מן העין] לא החזירו.
(תלמוד ירושלמי, מסכת תענית, פרק ב, דף סה עמוד ב)
אפילו גזל מריש [קורה של עץ] ובנאו בבירה [במגדל] מקעקע כל הבירה ומחזיר מריש לבעליו.
(תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף טז עמוד א)
  • איזה מדרש מאמין לאנשי נִינְוֵה?
  • איזה מדרש לא מאמין לאנשי נִינְוֵה?
  • מה ההבדל המעשי והמהותי בין המדרשים? ומה זה משנה אם הם באמת חזרו בתשובה או רק עשו את עצמם?
דין או רחמים?
[…] עד שירד הקדוש ברוך הוא ואמר לו מפני מה אתה בוכה שמא יש לך...
דין או רחמים?
"וַיֹּאמֶר ה' אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד. וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה." (ד, י-יא)

Freedom Studio/shutterstock.com

Baimieng/shutterstock.com

לקריאת המדרש

[…] עד שירד הקדוש ברוך הוא ואמר לו מפני מה אתה בוכה שמא יש לך צער על הקיקיון שלא עמלת בו ולא גידלתו […] ואני לא אחוס על נינוה?

באותה שעה נפל יונה על פניו לפני הקב״ה ואמר לפניו רבונו של עולם, כלום היא לפניך מדת הדין? במדת רחמים תנהיג את עולמך ונאה לך תהלה שכן כתיב לה׳ אלהינו הרחמים והסליחות שנאמר כי אל רחום ה׳ אלהיך [….] כולו תשבחות, כסאך תהלה כבודך תפארה, אשר מעשה ידך נעימים, גופך ישועה, פניך כמאיר כל אור, עיניך מקור כל זוהר, פיך אמת, שפתותיך חיים, אמת חסדך הגדול על שארית נחלתך, שאתה מקדים להם רחמים בכל עת ובכל שעה, אתה מוחל לעונם כדי ליתן עוז וכבוד לשמך שנאמר למען יזמרך כבוד ולא ידום ה׳ אלהי לעולם אודך.

(מדרש יונה)

  • האם דמותו של יונה במדרש דומה לדמותו בסיפור המקראי?
  • באיזה עולם הייתם רוצים לחיות – של דין או של רחמים?
עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת
יונה מגיע אל נִינְוֵה וקורא קריאה בת חמש מילים: "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת". מה...
עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת
"וַיָּחֶל יוֹנָה לָבוֹא בָעִיר מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד וַיִּקְרָא וַיֹּאמַר עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת." (ג, ד)

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה־19. הציור מתאר את המסופר בספר יונה: קריאת יונה אל נינווה (יונה ג, ד).

יונה מגיע אל נִינְוֵה וקורא קריאה בת חמש מילים: "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת". מה יקרה לעיר?

להמשך קריאה

רש"י, גדול פרשני המקרא, שחי בצרפת במאה ה-12, פירש את הפסוק כך:
נהפכת. נחרבת (ולא אמר נחרבת כי נהפכת משמש שתי לשונות רע וטוב. אם לא יעשו תשובה נחרבת, ואם יעשו תשובה אז נהפכת על אנשי נינוה קאי שיהפכו מרעה לטובה ויעשו תשובה…)

רש"י התעכב על כך שבפסוק כתוב "נהפכת" ולא "נחרבת".

  • הסבירו במילים שלכם כיצד למילה "נהפכת" יכולה להיות משמעות חיובית וגם משמעות שלילית.
  • אם כך, האם הנבואה של יונה היא נבואת חורבן או נבואת תוכחה?
מה שבא בקלות
"בן לילה היה ובן לילה אבד…." – דבר שבא במהירות ובקלות, ובמהירות גם נעלם. האזינו...
מה שבא בקלות
"וַיֹּאמֶר ה' אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד." (ד, י)

"בן לילה היה ובן לילה אבד…." – דבר שבא במהירות ובקלות, ובמהירות גם נעלם.

להמשך קריאה

האזינו לשיר "מחכים למשיח" של היוצר הישראלי שלום חנוך, וקראו את המילים.
השיר, שיצא בשנת 1985, נכתב בעקבות המשבר הכלכלי ונפילת הבורסה בישראל בשנת 1983.

מחכים למשיח/ שלום חנוך

יושבים שעות
מחכים שמשיח יבוא
משיח איש מַפְתֵּחַ
ידו בכל ויד כל בו
ענן סמיך
וירוחם ממצמץ בשפתיו
יהודה מסתכל בשעון
וּמְפַלְבֵּל בעיניו
משרד בצפון
ארציאלי בע"מ יועץ
אחר הצהריים
ובחוץ העולם מתרוצץ
לוחץ זמזם עונה
תביאי לנו קפה.

משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

שתיקה כללית
חמישה אנשים מתוחים
הדלת נפתחת
וירדנה כולה חיוכים
השחור ליהודה
התה לארציאלי הבן
ירדנה יוצאת
עזרא לא מפסיק לעשן
הנה כי כן מתחלפת
שעה בשעה
זָקֵן ארציאלי יודע
שהוא לא טעה
נוטף זיעה וּמַרְעִים
בקולו על הבן.

משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

פעמון הכניסה
מְנַסֵּר את אִוְשַׁת המזגן
מקפיץ את ירוחם לדלת
חותך בעשן
ארציאלי הבן
מסתכל על אביו מהצד
ובפתח מתגלה
שוטר עם הכובע ביד
ויהודה אומר
משהו בטח קרה
אומר לו ירוחם
סתם לא שולחים משטרה
אומר השוטר הייתה תאונה.

ולכן משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

תאונה למי
שואל ארציאלי הבן
תאונה למדינה
עונה השוטר המסכן
הבורסה נפלה
אנשים קופצים מהגג
גם משיח קפץ
והודיעו שהוא נהרג
הכל אבוד
בוכה עזרא דהן הקבלן
משיח בשמיים
ואנחנו בלי הכסף כאן
וירדנה היפה ממלמלת
זה לא יתכן.

משיח לא יבוא
משיח גם לא יטלפן…

דצמבר המר
זעקו כותרות בעיתון
ושר האוצר נתן במבט ראיון
הציבור מטומטם
ולכן הציבור משלם
מה שבא בקלות
באותה הקלות יעלם
האזרח הקטן
נאלץ לשלם בגדול
ואותי מעניינת
ירדנה יותר מהכל
הולך למילואים
וסופר את הכסף שאין.

ומשיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

כן, כן משיח גם לא מטלפן.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • הרעיון "בן לילה היה ובן לילה אבד" מופיע בשיר. כיצד הוא מנוסח בשיר?
  • למה, לדעתכם, הכוונה בשיר?

קרדיט: שלום חנוך – מחכים למשיח / ShalomHanoch, 2011

נביא מול כולם
  אריאל בירנבוים (1956-1894) היה צייר, קריקטוריסט, סופר ומשורר אקספרסיוניסטי. הוא נולד בעיר וינה, בירת...
נביא מול כולם
"וַיָּחֶל יוֹנָה לָבוֹא בָעִיר מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד וַיִּקְרָא וַיֹּאמַר עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת. וַיַּאֲמִינוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה בֵּאלֹהִים וַיִּקְרְאוּ צוֹם וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים מִגְּדוֹלָם וְעַד קְטַנָּם." (ג, ד-ה)

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה־19. הציור מתאר את המסופר בספר יונה: קריאת יונה אל נינווה (יונה ג, ד).

אוריאל בירנבאום, יונה קורא לאנשי נינוה, 1921, Courtesy of the Leo Baeck Institute

 

אריאל בירנבוים (1956-1894) היה צייר, קריקטוריסט, סופר ומשורר אקספרסיוניסטי.

להמשך קריאה

הוא נולד בעיר וינה, בירת אוסטריה, וכבר בגיל צעיר החל לעסוק באומנות. כשהיה בן 46 כבשו הנאצים את אוסטריה. אוריאל ובני משפחתו ברחו ליערות הולנד, וכך שרדה המשפחה היהודית בשואה. בירנבוים אייר טקסטים מעולם היהדות, כמו הגדה של פסח וספר יונה, וגם טקסטים אוניברסליים, כמו אליס בארץ הפלאות.

גוסטב דורֶה – אמן נוצרי צרפתי בן המאה ה-19.יצירותיו נעשו בטכניקה של תחריט על נחושת, על בסיס איורי עיפרון. דורֶה אייר את סיפורי התנ"ך וגם קלאסיקות אוניברסליות, כמו "פאוסט" של דנטה.

הביטו בציור של בירנבוים ובציור של דורֶה. שניהם ציירו את יונה מתנבא בנִינְוֵה.

  • מהן נקודות הדמיון ומהן נקודות השוני בין הסיפור המקראי לבין הפרטים בציורים?
  • שימו לב לאמצעים האומנותיים בציורים – צבעוניות, קומפוזיציה, משיכות מכחול ותנועות הצבע. כיצד אלה משקפים את הלך הרוח של הנביא, כפי שמפרש זאת האומן?
  • עִמדו על ההבדלים בין שני הציורים המבקשים לתאר את אותו האירוע. איזה מהם מוצא חן בעיניכם יותר? מדוע?
יונה האיש
עקב שטיינהרדט, אומן יהודי שהתמחה בחיתוך עץ. נולד במזרח אירופה בשנת 1887 ונפטר בישראל בשנת...
יונה האיש
"וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה, כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה. וְעַתָּה ה' קַח נָא אֶת נַפְשִׁי מִמֶּנִּי, כִּי טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי." (ד, ב-ג)

יעקב שטיינהרט, יונה מטיף בנינווה (תחריט, 1923-1922). באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

עקב שטיינהרדט, אומן יהודי שהתמחה בחיתוך עץ. נולד במזרח אירופה בשנת 1887 ונפטר בישראל בשנת 1968.

להמשך קריאה

שטיינהרדט למד אומנות בצרפת, ובזמן מלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא הגרמני. כאשר הופיעו סימני האנטישמיות בגרמניה, בשנות ה-30 של המאה ה-20, הוא עלה לארץ במסגרת העליה החמישית וכך נמלט מגורל יהודי אירופה בשואה. בארץ הוא נחשב לאומן מוביל. הוא לימד בבית הספר הגבוה לאומנות "בצלאל" ואף ניהל אותו.

  • אילו רגשות מעוררים בכם האיורים?
  • שימו לב לקומפוזיציה, לטכניקה, לצבעוניות – מה מבקש האומן להגיד על יונה?
  • על פי פסוקים א-ב – על מה יונה מצטער, מדוע הוא כועס?
איפה זה קֶדֶם?
כולם מכירים את שמות הכיוונים בשושנת הרוחות: מזרח, מערב, צפון, דרום. בתנ"ך יש כינויים נוספים...
איפה זה קֶדֶם?
"וַיֵּצֵא יוֹנָה מִן הָעִיר וַיֵּשֶׁב מִקֶּדֶם לָעִיר וַיַּעַשׂ לוֹ שָׁם סֻכָּה וַיֵּשֶׁב תַּחְתֶּיהָ בַּצֵּל עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה מַה יִּהְיֶה בָּעִיר." (ד, ה)

שושנת הרוחות. LongQuattro/shutterstock.com

כולם מכירים את שמות הכיוונים בשושנת הרוחות: מזרח, מערב, צפון, דרום.
בתנ"ך יש כינויים נוספים לשמות הכיוונים:
"…יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה…" (בראשית כח, יד)

לפי הפסוק מספר בראשית:

  • איזה כיוון הוא "צפונה"?
  • איזה כיוון הוא "נגבה"?
  • איזה כיוון הוא "ימה"?
  • אם כן, איזה כיוון הוא "קדמה"?
  • אז… באיזה כיוון ביחס לעיר ישב יונה?

ואפשר גם לשיר את הפסוקים- יגאל בשן ופרצת

נינוה העיר הגדולה
  נִינְוֵה, היום בשטחה של עיראק, הייתה עיר מרכזית בתקופת האימפריה האַשּׁוּרִית (במאה ה-8 לפני...
נינוה העיר הגדולה
"קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא אֵלֶיהָ…" (ג, ב)

העיר נינוה וערים נוספות באימפריה האשורית

ראש למסו (חיה בעלת גוף שור, כנפי נשר וראש אדם) שניזוק לאחר התקפה של דעאש בנינוה.

 

נִינְוֵה, היום בשטחה של עיראק, הייתה עיר מרכזית בתקופת האימפריה האַשּׁוּרִית (במאה ה-8 לפני הספירה), עיר השלטון המרכזית שכונתה "העיר הגדולה".

להמשך קריאה

כיוון ששכנה ליד נהר החידקל היא הייתה עיר מסחר משמעותית ועשירה, ובתחומה היו ארמונות, מקדשים, מקומות פולחן ויצירות אומנות. ברחבי העיר ניצבו פסלים ולוחות מגולפים שבהם מתוארת ההיסטוריה של המלכים.
בחפירות הארכאולוגיות בנִינְוֵה התגלו אוצרות.
ראשון החופרים, במאה ה-19, היה החוקר הבריטי קלאודיוס ג'יימס ריץ'. אחריו חפר במקום חוקר בריטי אחר בשם הנרי אוסטין לייארד. הוא זיהה את ארמון סנחריב, אחד ממלכי אשור, וארמון נוסף של המלך אשורבניפאל.
אחד הממצאים המדהימים שנחשפו בחפירות הוא "תבליט לכיש", המתאר את מסע כיבוש ערי יהודה שעליו מסופר גם בתנ"ך בספר מלכים ב בפרקים יח-יט! והינה הסיפור מסופר משתי זוויות שונות – של הכובש ושל הנכבש.
בעקבות החפירות התברר שהמלך אשורבניפאל היה לא רק לוחם אלא גם חובב היסטוריה וספרות. בארמונו גילו חוקרים ספרייה אדירה (כתובה בכתב יתדות על גבי לוחות טין) של טקסטים דתיים, ספרותיים ומשפטיים, של אשור ושל עמים קדומים להם. כך נמצא הטקסט החשוב "עלילות גִלְגָמֶשׁ", המקביל לסיפור נוח והמבול שבתנ"ך.
בהמשך החפירות במאה ה-20 התגלו ממדי האוצרות. התגלו ממצאים מלפני כ-6,000 שנה, הרבה לפני התקופה האשורית, פסלי אלילים המלמדים על הפולחן וכלי חרס המלמדים על חיי היום-יום.
חלק מהממצאים הועברו למוזאון באנגליה, ובמבט לאחור פעולה זו הייתה הצלה של ממש.
מדוע הצלה? נקפוץ קדימה למאה ה-21, לימינו אנו. ארגון הטרור דעאש, ארגון אסלאמי קיצוני, הרס במכוון ממצאים ארכאולוגיים חשובים באזור.

אלוהים שולח את יונה "אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה".

  • ממה שקראתם על החפירות בעיר נִינְוֵה – האם העיר שנחשפה נחשבת לעיר גדולה? חוקרים מתלבטים – ועכשיו גם אתם – באיזו נִינְוֵה לדעתכם מדובר בספר יונה? סמל לעיר חשובה, או העיר נִינְוֵה ממש?
    בנוגע לכל אחת משתי האפשרויות – הסבירו מדוע מכנים את נִינְוֵה "העיר הגדולה".
הקִיקָיוֹן
  שישה דברים מעניינים על הקיקיון: הקיקיון הוא שיח ממשפחת החלבלוביים. שיח הקיקיון יכול להגיע...
הקִיקָיוֹן
"וַיְמַן ה' אֱלֹהִים קִיקָיוֹן וַיַּעַל מֵעַל לְיוֹנָה לִהְיוֹת צֵל עַל רֹאשׁוֹ לְהַצִּיל לוֹ מֵרָעָתוֹ, וַיִּשְׂמַח יוֹנָה עַל הַקִּיקָיוֹן שִׂמְחָה גְדוֹלָה." (ד, ו)

עלה של שיח הקיקיון. צילום: תמר הירדני, 2008, מתוך ויקיפדיה

שיח הקיקיון. Anitham Raju Yaragorla/shutterstock.com

 

שישה דברים מעניינים על הקיקיון:

להמשך קריאה
  1. הקיקיון הוא שיח ממשפחת החלבלוביים.
  2. שיח הקיקיון יכול להגיע עד לגובה של 5 מטרים. עליו הם בצורת כף יד אדם ואורכם 30 סנטימטרים.
  3. מוצאו של הקיקיון באפריקה, ולכן הוא רגיש מאוד לקור.
  4. הקיקיון התפשט בעולם באופן מלאכותי, לאחר שבני האדם הבינו את סגולות המרפא שלו.
  5. מצמח הקיקיון אפשר להפיק שמן ושיקויי מרפא, אולם קליפת הזרעים של הקיקיון רעילה ויכולה לגרום למוות.
  6. שיח הקיקיון בספר יונה – בן לילה היה ובן לילה אבד. לכן אומרים בעברית על משהו שהיה במהירות וחלף במהירות, משהו שולי שאין לו תוחלת חיים משמעותית, שהוא "קִיקְיוֹנִי".
  • איך יכול להיות ששיח הקיקיון הֵצֵל על יונה?
  • לפי הפרק – לאילו תנאי מזג אוויר רגיש הקיקיון, נוסף על הקור?
  • הסבירו את הביטוי "קיקיוני", או הדגימו אותו בעזרת שימוש הגיוני בתוך משפט.
רוּחַ קָדִים
רוח קדים היא רוח מזרחית יבשה שמקורה במדבר – חמה ושרבית בעונות המעבר ובקיץ, וקרה...
רוּחַ קָדִים
"וַיְהִי כִּזְרֹחַ הַשֶּׁמֶשׁ וַיְמַן אֱלֹהִים רוּחַ קָדִים חֲרִישִׁית וַתַּךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל רֹאשׁ יוֹנָה וַיִּתְעַלָּף וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת וַיֹּאמֶר טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי." (ד, ח)

רוח קדים היא רוח מזרחית יבשה שמקורה במדבר – חמה ושרבית בעונות המעבר ובקיץ, וקרה בחורף.

האזינו לשיר שכתב חיים חפר, בביצוע שלישיית גשר הירקון.

  • כיצד באה לידי ביטוי במילים, בלחן ובביצוע, תחושה של רוח קדים?

קרדיט: שלישית גשר הירקון – חמסין/Israphon Music, 2014

לדמותו של יונה
יונה הנביא סירב תחילה לשליחות. בפעם השנייה שה' הורה לו ללכת לנִינְוֵה הוא ביצע את...
לדמותו של יונה
"וַיֵּרַע אֶל יוֹנָה רָעָה גְדוֹלָה וַיִּחַר לוֹ. וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה, כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה." (ד, א-ב)

יונה הנביא סירב תחילה לשליחות. בפעם השנייה שה' הורה לו ללכת לנִינְוֵה הוא ביצע את השליחות, ואנשי נִינְוֵה הקשיבו לו והיטיבו את דרכיהם.

  • יונה הצליח במשימה! אם כך, מדוע הוא מאוכזב?
  • הסבירו במילים שלכם – מהי תפיסת עולמו של יונה? האם אתם חושבים כמוהו?

קרדיט: 929- יונה הנביא (חמישי מתוך תרי עשר)/929 תנך ביחד, 2016