שלום
פסוק כו
הזמנה ללימוד
נבקש מכל התלמידים לקום ולהסתובב בכיתה ולברך כל חבר שחולף על פניהם בשלום (אפשר עם מבטא, בנימה רצינית או מבודחת, לצרף לחיצת יד וכדומה).
מבט ראשון
נקרא בכיתה את פסוק כו, נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה בחומש וכאשר נגיע למילה שלום נבקש מכל התלמידים לקרוא אותה בקול – "שלום!".
מבט שני
- מה פירוש הפסוק "יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם"?
נשיאת הפנים של ה' היא ההפך מהעלמת עין. כלומר, בכל מקום שתפנה יהיו עיני האל נשואות אליך (על פי פירוש אבן עזרא על הפסוק).
נשאל את התלמידים
- מה משמעות המילה 'שלום' בעיניכם?
נכתוב את האסוציאציות של התלמידים על הלוח.
מבט שלישי
נחלק לכל תלמיד אמצעי יצירה מגוונים (עיתונים, דפים, דבק, חוטים, צבעי גואש, צבעי מים וכדומה) ונבקש מהתלמידים לבטא באופן יצירתי את המושג 'שלום' כהבנתם.
נכתוב על הלוח את המשפט מתוך המשנה (עוקצין פרק ג משנה יב):
"לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום"
כלומר, הברכה הכוללת והעמוקה ביותר היא הברכה בשלום.
נשאל את התלמידים:
- מדוע שלום היא הברכה הכוללת ביותר? מה הברכה הטמונה בשלום? (שורש המילה שלום הוא של"מ, השלום הוא שלמות, שלווה וביטחון בין אדם לעצמו וממנו בכל המעגלים המתרחבים)
- חשבו על סוגי שלום שונים. (שלום בין עמים, שלום בתוך העם, שלום בין שכנים, שלום בין בני זוג, שלום בין חברים ועוד…)
מבט לחיים
במשנה במסכת אבות כתוב: "הוי (היה) מקדים בשלום כל אדם" (פרק ד משנה טו).
- מדוע המשנה מנחה אותנו לברך זה את זה בשלום?
- המשנה מדגישה שאתה צריך להיות הראשון שמברך בשלום, מאיזו מילה לומדים זאת?
- מדוע לדעתכם המשנה מדגישה שיש לברך בשלום כל אדם?
- האם יש אנשים שאתם פוגשים יום-יום ומתעלמים מהם? (תלמיד בכיתה, השומר בכניסה לבית הספר, שכן) מדוע אתם מתעלמים מהם?
לסיכום נעודד את התלמידים לברך בשלום כאשר הם פוגשים חבר או מכר.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בצעידה בכיתה וברכת שלום בין חבר לרעהו. ערכנו שמש אסוציאציות למילה 'שלום'. למדנו כי "אין כלי מחזיק ברכה כשלום". כל תלמיד ביטא בכלים אומנותיים את משמעות המונח 'שלום' בעיניו. למדנו מן המשנה את חשיבות ברכת השלום לכל אדם.
מיומנויות: לימוד פסוק ושני קטעי משניות.
מתודות: ברכת שלום בעת צעידה בכיתה, שמש אסוציאציות, יצירת אומנות.