שלטון אבימלך
פסוקים א-ו
הזמנה ללימוד
נציג בפני התלמידים כמה מנהיגים שעליהם למדו בעבר: יוסף, משה, אהרון, יהושע, אהוד בן גרא, דבורה הנביאה, גדעון. נבחר שניים-שלושה מנהיגים מתוך הרשימה ונשאל לגבי כל אחד מהמנהיגים את השאלות האלה:
- מה הייתה פעולתו החשובה ביותר?
- למען מי הוא פעל?
- מה הוא הרוויח מפועלו?
- ומה היו המחירים האישיים ששילם על הנהגתו?
נראה שכל המנהיגים האלה פעלו למען העם במצבים שונים. מקצתם שילמו מחיר אישי על פעולתם אך כולם מוכרים לנו עד היום בזכות תכונותיהם ופעולותיהם הכתובות במקרא.
המנהיגים בספר שופטים הם השופטים שהנהיגו את העם לתקופה קצרה ומטרתם הייתה להושיע את העם מבעיה מסוימת. במהלך הוראה זה נכיר אדם שניסה להנהיג צורת שלטון שונה – מלוכה, ואף לקחת אותה בכוח.
מבט ראשון
נקרא באוזני התלמידים את פסוקים א-ו. לאחר מכן נזמין אותם לקרוא שוב קריאה דמומה את הפסוקים ולעיין בהם.
מבט שני
נבקש מהתלמידים לזהות את הפעולות שעשה אבימלך כדי להגיע למלוכה ולבסס את שלטונו בקרב אנשי שכם. נאתר עם התלמידים את הפעלים על פי וי"ו ההיפוך: "וַיֵּלֶךְ", "וַיְדַבֵּר" וכו', וכך נבנה יחד את התמונה המלאה של השתלשלות העניינים בפסוקים. נשים לב אילו פעולות עשה אבימלך בעצמו – למשל, הלך לשכם, דיבר אל בני משפחת אימו, שכר אנשים ריקים ופוחזים, הרג את אחיו; ואילו פעולות עשו אחרים – אחי אימו מדברים בשבחו, נותנים לו כסף וכו'.
נסכם סיכום ביניים: מה למדנו עד עתה על דמותו של אבימלך?
נחלק את התכונות על הלוח לחיוביות ולשליליות: פעיל, אסרטיבי, מכוון מטרה, בעל השפעה, חסר לב, חסר כושר אבחנה בין טוב לרע, חסר אמות מידה ערכיות, אלים, לא בוחל בשום אמצעי כדי להשיג את מטרתו, מונע מהאגו שלו, רודף כבוד ושררה.
נשאל את התלמידים:
- האם הייתם מעוניינים במנהיג הפועל כך? מדוע? (לא מעוניינים במנהיג כל כך לא מוסרי, אם הוא מסוגל לעשות את זה לאחיו הוא יעשה את זה גם לנתיניו כשיכעס עליהם)
- אם כך, למה אנשי שכם תומכים בו? ("כִּי אָמְרוּ אָחִינוּ הוּא" (פסוק ג) – בגלל הקרבה המשפחתית שלהם אליו. אולי הם מקווים שאבימלך ייתן להם הטבות אם יתמכו בו)
מבט שלישי
נשווה בין דמותו של אבימלך ובין אחיו הצעיר, יותם. ננתח את שמו של יותם: יו-תם. יו הוא קיצור לשמו של ה' – יהו.
- מה פירוש המילה תם?
נציג כמה הגדרות על פי המילון החופשי ברשת 'מילוג' או נבקש מהתלמידים למצוא את הפירוש במילון.
נשאל את התלמידים:
- מה אתם יודעים בינתיים על יותם מתוך הפסוקים שקראנו? (היחיד שנותר מכל שבעים אחיו שנרצחו כי הסתתר)
- השוו בין תכונותיהם של אבימלך ויותם? (הם מייצגים הפכים: אבימלך רודף שררה ומעשיו רעים, ואילו יותם ישר ופשוט, פועל בתום לב)
נחלק את התלמידים לקבוצות עבודה. כל קבוצה תקבל את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור), תבחר שאלה מתוך השאלות המובאות בדף, תדון בה ותכתוב את המחשבות העולות בקבוצה.
נאסוף את התלמידים לשיתוף במליאה.
מבט לחיים
נכתוב על הלוח את המילה 'אינטרס' ונשאל את התלמידים אם הם מכירים את המילה ובאיזה הקשר שמעו אותה.
נסביר: אינטרס = עניין חשוב, מניע (מתוך 'מילוג' – המילון העברי החופשי ברשת)
לבעלי שכם יש אינטרס להמליך עליהם את אבימלך – הוא קרוב משפחה שלהם, הגיע מאותו מקום שהם הגיעו ממנו ובוודאי ייתן להם טובות הנאה על תמיכתם בו.
אנשי שכם ראו רק את האינטרס הצר שלהם ולא חשבו אם לאבימלך יש תכונות המתאימות להנהגה טובה של העם.
גם בכיתה שלנו לפעמים אנחנו בוחרים שותפים לקבוצת למידה לפי החברות ולא לפי נושא הלמידה; בוחרים נציגים למועצת תלמידים שהם חברים שלנו אפילו אם הם אינם מתאימים לתפקיד.
ננסה לחשוב על פעולות שאנו עושים בסביבתנו הקרובה, המונעות מאינטרס אישי ועלולות לפגוע באינטרס הכללי – תלמיד שהכין שיעורי בית ורוצה שהמורה תכיר בהשקעתו מזכיר למורה שהיו שיעורים אף ששאר חבריו לא הכינו אותם; ילד שמדבר בקול רם עם חבריו באמצע הסרט ומפריע לצופים לשמוע; ילד שרוצה להבקיע שער בעצמו ולא בועט בכדור לחבר שנמצא בעמדה טובה יותר מול השער; תלמיד שנבחר למועצת התלמידים כי הוא מבטיח לחלק ממתקים למי שיבחר בו ולא כי הוא מתאים לפעול למען בית הספר וכן הלאה.
נבקש מכל תלמיד לכתוב סיפור על מקרה כזה ששמע עליו או שהיה מעורב בו.
ראוי להדגיש שלפעמים אינטרסים הם חיוביים, וצריך לדעת מתי האינטרס חיובי ונכון לעמול לקדם אותו, ומתי האינטרס הוא צר, וראוי שהוא לא יניע את פעולותינו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו באופן עלייתו של אבימלך לשלטון והראינו את השחיתות המוסרית וההידרדרות החמורה שחלה אצל בנו של המנהיג הדגול. שוחחנו על פעולה מתוך אינטרס אישי לעומת פעולה לטובת אינטרס כללי.
מיומנויות: זיהוי הפעולות בטקסט באמצעות וי"ו ההיפוך, פיתוח ראייה ביקורתית ושיח מיטבי בקבוצה.
מתודות: זיהוי תכונות של דמויות מקראיות באמצעות קריאה עצמאית של הפסוקים ודיון בקבוצות.