שליחת המרגלים
פסוקים א-ג, טז-כ
הזמנה ללימוד
נפתח במשימה לתלמידים: חִשבו, אם הייתם נשלחים כמרגלים לארץ זרה, על מה הייתם מסתכלים, מה היה לכם חשוב לדעת? או לחלופין, אם אתם שוקלים לעבור דירה, מה חשוב לכם לבדוק באזור המגורים החדש? נקדיש דקות בודדות לחשיבה של התלמידים ונשמע מחשבות של כמה מהם.
נסביר שבפרק שלנו נשלחים נציגים של עם ישראל, שנמצא כרגע במדבר, "לתור" את הארץ שבקרוב תהיה לביתם.
מבט ראשון
נפתח את ספר במדבר בפרק יג ונקרא בקול את פסוקים א-ג, טז-כ. נסביר שבין שתי קבוצות הפסוקים האלה מופיעה רשימה שמית של נציגים והשבט שאליו שייך כל אחד מהנציגים, ותכף נברר מה המשימה שהם נשלחו אליה. נספר בעזרת התלמידים מה קורה בפסוקים האלה, במילים שלנו ושלהם, תוך התייחסות למילים קשות (מומלץ לכתוב ביאור של מילים חשובות על הלוח) – אלוהים מבקש ממשה לבחור נציג מכל שבט ושכל הנציגים יֵצאו יחד לתור את הארץ. משה מבקש מהנציגים לברר דברים חשובים על ארץ ישראל.
מבט שני
נקרין על הלוח את פסוקים יז-כ. נסביר שהשאלה "הטובה היא אם רעה" מנוסחת בסגנון תנכי.
נשאל – איך הייתם אומרים זאת במילים של ימינו? – האם הארץ טובה או רעה? נבקש מן התלמידים לעבוד בזוגות ולציין את כל השאלות שמשה מבקש לברר בנוגע לארץ ישראל. נשמע את התשובות ונסביר אותן במילים שלנו.
כעת נחלק לתלמידים דף שבו מופיעים הפסוקים ונבקש מהם לצבוע בשני צבעים שונים את הניגודים בתוך השאלות (נשים לב שחלקם הפכים וחלקם לא ממש הפכים למשל- מחנים ומבצרים): שמנה/רזה, טובה/רעה, מעט/רב, יש עץ/אין, חזק/רפה, מחנים/מבצרים. נסביר שחלק מהשאלות קשורות לארץ עצמה וחלק לעם שנמצא בתוכה.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים: מדוע, לדעתכם, הורה אלוהים למשה לשלוח אנשים לתור את הארץ? הרי הוא הבטיח להם ארץ זבת חלב ודבש.
נציע פרשנות לפסוקים שלפיה לפעמים, למרות העובדה שמבטיחים לנו משהו טוב, אנחנו עדיין יכולים לפחד ממנו ומהלא-נודע הכרוך בו, ולרצות לקבל כמה שיותר מידע "מבפנים". אלוהים מבין זאת ומנסה להקל על העם. ניתן לתלמידים משימה בכתיבה יוצרת: השבט שלכם בחר בכם לצאת במשלחת לתור את הארץ. ערב לפני היציאה לארץ ישראל אתם צריכים לכתוב ביומן שלכם על המשימה שהוטלה עליכם: מה אתם צריכים לבדוק בארץ? מה אתם מרגישים? האם אתם מתרגשים? האם אתם פוחדים? וכו'.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לחשוב על היום הראשון שלהם בבית הספר, או על מקום חדש שהם היו צריכים ללכת אליו.
נבקש מכל תלמיד שרוצה לשתף את הכיתה, לספר מה היה חשוב לו לדעת על בית הספר או על המקום החדש לפני שהגיע אליהם. נשאל – מה הדברים שהיינו רוצים לדעת לפני שאנחנו עוברים לבית ספר חדש? ממה אנחנו חוששים לפני שאנחנו מתחילים ללמוד בבית ספר חדש? כשבאנו לראשונה לבית הספר, האם עשינו "סיור הכנה" בעצמנו? האם קיבלנו מידע מאחרים? מי יכול לעזור לנו "לתור" את המקום החדש? למשל – אחים גדולים, חברים מכיתות גבוהות יותר וכו'.
נסכם בכך שכמו שאנחנו לא אוהבים להגיע למקום חדש לפני שאנחנו לומדים קצת להכיר אותו, כך ישנה גם פרשנות שמציעה שאלוהים ומשה רוצים לוודא שהעם יכיר קצת את הארץ שאליה הוא הולך ולא ירגיש שהוא נמצא באי-ודאות גמורה. נוסיף שאמנם המידע על המקום החדש יכול לעזור לנו להגיע מוכנים יותר, אבל הוא גם יכול ליצור בעיות, למשל – שמה שנראה חשוב לאחד יכול להיראות שולי לאחר, שטוב ורע יכולים להיות גם עניין של נקודת מבט וכו'.
מה היה לנו
תוכן: עסקנו בשליחות שאליה שולח ה', דרך משה, את המרגלים. עסקנו בשאלה מדוע אלוהים רוצה לתת לעם מידע מקדים לפני הכניסה לארץ, והצענו פרשנות שלפיה הוא עושה זאת כדי שהעם ירגיש בטוח יותר.
מיומנות: הכרנו צדדים נוספים בלשון התנ"ך: דרך לשאילת שאלות ("הטובה היא אם רעה"), תקבולת וניגודים.
מתודה: הבנת הפסוקים על ידי קריאה בזוגות והתמודדות עם לשון המקרא. לשם העמקה בחוויית ההגעה למקום בלתי ידוע, ניסינו "להיכנס לראש" של המרגלים ולהבין מה הם מרגישים. לאחר מכן עשינו "העברה" לחיים שלנו. חשבנו על מצב של מעבָר למקום חדש, וניסינו לחשוב איך מידע מקדים יכול להפחית את החששות שלנו.