שמואל והבשורה לעלי
פסוקים יא-כא
הזמנה ללימוד
במהלך הילדות וההתבגרות שלנו יש חשיבות גדולה לנוכחות של "מבוגרים משמעותיים" – דמויות בעלות יחס חיובי ונעים, שאפשר להתייעץ אתם ולהיעזר בניסיון חייהם. מבוגר משמעותי לא חייב להיות מבוגר מאוד, הוא יכול להיות גם מישהו שגדול מכם בכמה שנים. חשבו: מי המבוגר המשמעותי לכם?
ניתן זמן קצר לחשוב ולאחר מכן נזמין את התלמידים לדון בנושא (חשוב לא לכפות השתתפות בדיון – הנושא רגיש ויכול ליצור מצבים לא נעימים).
- אילו אנשים הם מבוגרים משמעותיים בעבורכם? נרשום על הלוח את הדמויות שעולות. (למשל: אימא, מדריך בצופים, מאמן כדורסל)
- מה לדעתכם משותף לדמויות שרשמנו? מה הופך מבוגר למשמעותי לכם?
- במה המבוגרים המשמעותיים האלה תורמים לחייכם?
בשיעור זה נמשיך ללוות את שמואל בעבודתו במשכן שילה – אילו מבוגרים משמעותיים קיימים בחייו?
מבט ראשון
נקרא את פסוקים יא-יח – נבחר שלושה מתנדבים מהכיתה לקרוא את הטקסט של שלוש הדמויות בקטע: אלוהים, שמואל ועלי. אנחנו נקרא את קטעי המספר. אפשר אף להזמין את התלמידים שקוראים לעמוד בקדמת הכיתה ולשחק את הטקסט בזמן שהם קוראים אותו – להוסיף תנועות ידיים, הבעות פנים וכו'.
אפשר להיעזר בדף שעשינו בשיעור הקודם (חלוקה לצבעים על פי דוברים) ולהרחיב אותו גם לפסוקים יא-יח לפני הקריאה בכיתה.
מבט שני- עלי ושמואל
נקרא שוב את פסוקים ד-ח.
- איזה יחס מפגין שמואל כלפי עלי?
- מה אפשר ללמוד מפסוקים אלו על היחסים בין עלי לשמואל?
נקרא יחד את פסוקים יא-טו.
- "תְּצִלֶּינָה שְׁתֵּי אָזְנָיו" (פסוק יא) – מה פירוש הביטוי? נוסחת פתיחה לבשורה קשה שתקרה בעתיד.
- מדוע נענש בית עלי?
- מהו העונש?
- לאור היחסים בין עלי לשמואל, כיצד לדעתכם מרגיש שמואל עם קבלת הבשורה הקשה?
- כיצד הבשורה קשורה לחייו של שמואל? האם היא טובה בעבורו?
פסוקים טז-יח:
פסוקים אלו הם שיא ה"דרמה" שמתרחשת בפרק. נקדיש עיון מעמיק יותר לשלושת הפסוקים האלו.
נקרא את פסוק טז.
- כיצד עלי מכנה את שמואל? כיצד שמואל עונה לפנייה?
- אילו ביטויים בולטים יש כאן שמתחברים לפסוקים ד-ח?
- מה אפשר ללמוד מהחזרה על ביטויים כמו "הִנְנִי" ועל השורש קר"א?
- מה דומה ומה שונה ביחסים בין שמואל לאלוהים ובין שמואל לעלי?
נקרא את פסוק יז, נכתוב אותו על הלוח וננתח את כל חלקיו:
וַיֹּאמֶר (עלי): 'מָה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ?
- כיצד יודע עלי שאלוהים דיבר עם שמואל?
- האם בשלב זה עלי יודע מה נאמר לשמואל? האם יש לו חשד?
אַל נָא תְכַחֵד מִמֶּנִּי
- נפרש – איך הייתם מתרגמים את הבקשה למילים שלנו?
- מדוע עלי חושש ששמואל יסתיר ממנו?
כֹּה יַעֲשֶׂה לְּךָ אֱלֹהִים וְכֹה יוֹסִיף אִם תְּכַחֵד מִמֶּנִּי דָּבָר מִכָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ'
- "כֹּה יַעֲשֶׂה לְּךָ אֱלֹהִים וְכֹה יוֹסִיף" – נוסח שבועה. עלי משביע את שמואל לספר לו את כל האמת.
- מהו לדעתכם מצבו הרגשי של עלי בשלב זה?
- מדוע עלי חושב ששמואל לא רוצה לספר?
נקרא את פסוק יח.
- שמואל מספר לעלי את תוכן הבשורה במלואה – האם היה פועל כך גם בלי בקשת עלי? אילו אפשרויות נוספות עמדו בפני שמואל?
- "ה' הוּא, הַטּוֹב בְּעֵינָו יַעֲשֶׂה" כיצד מגיב עלי לבשורה הקשה? איך אפשר להסביר את תגובתו?
- כיצד לדעתכם מרגיש שמואל לאחר שהוא רואה את תגובת עלי?
נקרא את פסוקים יט-כא.
- שמואל ממשיך לגדול ולשרת את ה' – מה מסופר עליו?
- "כִּי נֶאֱמָן שְׁמוּאֵל לְנָבִיא לה'" (פסוק כ) – מהו תפקיד הנביא? מדוע שמואל הוא לא כהן?
מבט לחיים
לפעמים אנחנו צריכים לומר דברים לא נעימים כל כך לאנשים קרובים לנו. בשורות לא טובות, ביקורת ועוד. לא פשוט לנהל שיחות כנות על דברים קשים. עלי ושמואל מלמדים אותנו איך לנהל שיחה מעין זו: עלי משרה בשמואל ביטחון ולא מוכן להתחמק מהשיחה. לאחר שנאמרים הדברים הוא מקבל אותם. שמואל מספר את הדברים כמו שהם בפשטות ומכבד את עלי.
נסו להיזכר במצב שבו אמרתם למישהו משהו קשה, או שנאמרו לכם דברים קשים. חשבו איך דברים שלמדתם מסיפור עלי ושמואל היו יכולים להשפיע על שיחה זו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ה' חושף בפני שמואל בשורה קשה ומטרידה – בית עלי צפוי לעונש קשה וכבד מידי ה' בתגובה לחטאי חפני ופנחס. שמואל הנער ניצב במצב מורכב כאשר עליו לבשר לעלי על האסון הצפוי למשפחתו, אך השניים מצליחים לקיים שיח כן למרות הקושי. שמואל ממשיך לגדול ולהתפתח בשירות ה', עד כי שמו נודע ברחבי ישראל.
מיומנויות: הכרת ביטויים, קריאה צמודה של כמה פסוקים.
מתודות: קריאה דרמטית, ניתוח פסוקים על הלוח, ניתוח מילים וביטויים חוזרים, ציור פרשני ודיון במליאה.