שני ניסי אוכל
פסוקים לח-מד
בכמה מילים
נפתח בשאלת השליח והקשר שלו לאלוהים בשעת עשיית הניסים. ליבו של המהלך יעסוק בשני ניסי אוכל. האחד – נס תיקון הנזיד הרעיל והשני – נס ריבוי הלחם לכל הקהל. נשווה את הסיפורים לסיפורים מקבילים שסופרו על אליהו ועל אלישע עצמו, וכן נשווה בין שני הסיפורים שבפרק כדי לבחון אם אלוהים מוזכר כאחראי על הנס וכגורם לו, ומהי הסכנה בהיעדר ההתייחסות אליו במהלך הניסים.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – ידיעה מאתר חב"ד:
נקרא את הידיעה הקצרה מאתר חב"ד (ראו קישור לידיעה גם בממערך השיעור).
הכתבה מתארת את עמדתו של הרבי מלובביץ' על ניסים. נשאל את התלמידים:
- האם אתם מסכימים עם עמדתו של הרבי?
- מהי משמעות דבריו של הרבי שכל אדם יכול לעשות נס? כיצד?
אפשרות שנייה – נס הלחם והדגים של ישו:
נקרין על הלוח שתי תמונות ונסביר על הנס על פי הכתוב בברית החדשה (הפסוקים מובאים בעזר ההוראה). נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם עשיית הנס הוא הוכחה שישו היה שליח האל? אולי היו לו כוחות משלו?
תיאור נס הלחם והדגים:
אפשר להקרין או להסביר בקצרה על פי המתואר בברית החדשה.
לפי האמור בברית החדשה הצליח ישו להזין 5,000 איש בחמש כיכרות לחם ושני דגים, הבשורה על פי מרקוס פרק ו:
לה וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָפָה הַיּוֹם לַעֲרוֹב וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו תַּלְמִידָיו וַיֹּאמְרוּ: 'הִנֵּה הַמָּקוֹם חָרֵב, וְהַיּוֹם רַד מְאֹד. לו שַׁלַּח אוֹתָם וְיֵלְכוּ אֶל הַחֲצֵרִים וְהַכְּפָרִים מִסָּבִיב לִקְנוֹת לָהֶם לָחֶם כִּי אֵין לָהֶם מַה שֶּׁיֹּאכֵלוּ'. לז וַיַּעַן וַיּאֹמֶר אֲלֵיהֶם: 'תְּנוּ אַתֶּם לָהֶם לֶאֱכֹל'. וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: 'הֲנֵלֵךְ לִקְנוֹת לֶחֶם בְּמָאתַיִם דִּינָר לָתֵת לָהֶם לֶאֱכֹל?' לח וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם: 'כַּמָּה כִכְּרוֹת לֶחֶם יֵשׁ לָכֶם? לְכוּ וּרְאוּ'. וַיֵּדְעוּ וַיֹּאמְרוּ: 'חָמֵשׁ וּשְׁנֵי דָגִים'. לט וַיְצַו אוֹתָם לָשֶׁבֶת כֻּלָּם חֲבֻרָה חֲבֻרָה לְבַד עַל יְרַק הַדֶּשֶׁא. מ וַיֵּשְׁבוּ שׁוּרוֹת שׁוּרוֹת לְמֵאוֹת וְלַחֲמִשִּׁים. מא וַיִּקַּח אֶת חֲמֵשֶׁת כִּכְּרוֹת הַלֶּחֶם וְאֶת שְׁנֵי הַדָּגִים וַיִּשָׂא עֵינָיו הַשָּׁמַיְמָה וַיְבָרֶךְ וַיִּפְרֹס אֶת הַלֶּחֶם וַיִּתֵּן לְתַלְמִידָיו לָשׂוּם לִפְנֵיהֶם וְאֶת שְׁנֵי הַדָּגִים חִלֵּק לְכֻלָּם. מב וַיֹּאכְלוּ כֻלָּם וַיִּשְׂבָּעוּ. מג וַיִּשְׂאוּ מִן הַפְּתוֹתִים מְלוֹא סַלִּים שְׁנֵים עָשָׂר וְגַם מִן הַדָּגִים. מד וְהָאֹכְלִים מִן הַלֶּחֶם הָיוּ כַּחֲמֵשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ.
אפשרות שלישית – דיון:
נדון בשאלות:
- מדוע פעמים רבות אנשים שמתוארים כעושי ניסים מתוארים גם כמיוחדים (צדיקים במיוחד, קרובים לאלוהים, בעלי כוחות וכו')?
- האם הייתם מעדיפים לפנות בעת מצוקה לאנשים הידועים כמחוללי ניסים?
הזמנה לקריאה
ניתן כותרת לכל סיפור: א. נס ריפוי הנזיד – פסוקים לח-מא; ב. נס ריבוי האוכל – פסוקים מב-מד.
נקרא את שני הסיפורים שבפסוקים ונשאל את התלמידים:
- מה משותף לשני סיפורים אלו (שניהם מתארים ניסים שעוסקים באוכל).
הסיפורים מזכירים לנו סיפורים אחרים שכבר סופרו על אלישע. נבקש מהתלמידים להיזכר ונזכיר בעצמנו.
סיפור ריפוי הנזיד מזכיר את הסיפור בפרק ב במלכים ב בפסוקים יט-כב. גם בו מרפאים רעל באמצעות מאכל אחר (קמח או מלח).
הסיפור השני – נס ריבוי האוכל מזכיר את הסיפור שבתחילת הפרק שלנו – פסוקים א-ז – בשני הסיפורים הנביא דואג למילוי המחסור עד שהבעיה נפתרת.
נעמיק בסיפורים:
ריפוי הנזיד:
נכתוב על הלוח ונבקש מהתלמידים למלא את שבסוגריים.
- הרקע לסיפור והוראת אלישע לנערו – פסוק לח: (רעב בארץ. אלישע שולח את נערו להכין סיר נזיד)
- הבעיה – פסוקים לט-מ: (מוות בסיר, אי אפשר לאכול)(
- הוראתו השנייה של אלישע – פסוק מא: (ליצוק קמח לסיר)
- פתרון – פסוק מא: (אכילה. אין דבר רע בסיר)
ריבוי האוכל:
מול שלבי הסיפור הראשון נכתוב את שלבי הסיפור השני ונבקש מהתלמידים למלא את שבסוגריים.
- הרקע לסיפור והוראת אלישע למשרתו – פסוק מב: (אדם תורם אוכל, ואלישע מורה לתת לעם לאכול)
- בעיה – פסוק מג: (אין די למאה איש)
- הוראתו השנייה של אלישע – פסוק מג: (אלישע מצווה על משרתו לתת לעם לאכול, כי כך אמר ה')
- פתרון – פסוק מד: (נס – ויאכלו ויותירו)
מהסתכלות על מבני הסיפורים אפשר לראות את הדמיון ביניהם וכי המכנה המשותף להם הוא בעיה באוכל ופתרונה על ידי הנביא.
- עיינו שוב בסיפורים ומצאו את השורש המנחה בכל אחד מהם. (השורש המנחה בשניהם הוא אכ"ל)
ואולם יש הבדל בין שני הסיפורים – הבעיות בהם שונות. נכתוב על הלוח את המשפטים האלה להשלמה ונבקש מהתלמידים להעתיק, להקיף בעיגול ולהשלים:
בסיפור הנזיד בעיית האוכל מהותית/טכנית כי _______________________ (האוכל מורעל ואי אפשר לאכול אותו). בסיפור הלחם הבעיה מהותית/טכנית כי __________________________ (האוכל תקין והבעיה כמותית ואפשר היה לחלק אותו כך שכל אחד יקבל כמות מעטה של מזון).
נראה כי יש הבדל מהותי נוסף בין שני הסיפורים. נשאל את התלמידים:
- עיינו שוב בסיפורים, באיזה סיפור יש אמון רב יותר באלישע?
ניכר כי הסיפור הראשון מדגיש את יכולותיו של אלישע – בני הנביאים מבקשים את עזרתו ובטוחים שיוכל להושיעם.
נכתוב שאלה על הלוח:
- בסיפור ריבוי האוכל אלוהים מוזכר פעמיים: " כִּי כֹה אָמַר ה' אָכֹל וְהוֹתֵר", "וַיֹּאכְלוּ וַיּוֹתִרוּ כִּדְבַר ה'". מה מוסיפה הופעת אלוהים בסיפור זה על הסיפור הראשון שבו הוא נעדר? (עד כה, גם בסיפורים האחרים בפרק, מקומו של אלוהים נעדר וכמעט לא קיים. עולה החשש כי מאמיניו של אלישע ישכחו שהוא רק שליח ה', אולי יש אנשים שסוברים שהוא עצמו עושה הניסים. לכן בנס האחרון של הפרק מחזירים לבמה את אלוהים וכוחותיו כדי להכניס את כוחותיו של אלישע להקשר הדתי הראוי להם. לביסוס טענה זו אפשר להעמיק במאמרו של דוד סבתו).
מבט לחיים
נסכם בשאלה:
- האם כל מעשה ניסים הוא סימן לשליחות אלוהים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דנו בדומה לשני סיפורי הניסים – שניהם קשורים לאוכל – תיקון הנזיד וריבוי הלחם, והבדלים ביניהם – הבעיות השונות ומקומו של אלוהים בתוכם.
מיומנויות: השוואה לסיפורים בתוך הפרק ומחוץ לו, עיון טקסטואלי.
מתודות: יצירות אומנות, דיון.
נקרא ונלמד על אופן הכנת הנזיד באתר 929. אפשר גם להכין בכיתה את המתכון המצורף.