תלונות הציבור
פסוקים א-יא
הזמנה ללימוד
נציג את חוק נציב קבילות הציבור: במדינת ישראל היום על פי חוק יש למבקר המדינה תפקיד שנקרא 'נציב קבילות הציבור'. מטרת התפקיד היא שיהיה מוסד שאליו אפשר להגיש תלונות נגד מוסדות השלטון וההנהגה. מתוך החוק:
כל אדם רשאי להגיש תלונה אל נציב תלונות הציבור.
תלונה שהוגשה בכתב ותלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו.
נשאל את התלמידים:
- לפי החוק, מי יכול להתלונן?
- אילו ערכים ועמדות עומדות בבסיס הרעיון של נציב תלונות ציבור?
- מה החשיבות של גוף כזה?
- בפסוקים שנקרא אנשים מתלוננים, שערו על פי מה שקראנו בפרקים הקודמים, מי מתלונן ועל מה?
מומלץ מאוד לקרוא בקול רם עם התלמידים את כל פרק טז, ולהסביר את המילים הקשות בזמן הקריאה. לאחר שמסגרת הסיפור תובן, אפשר יהיה במהלך השיעורים הבאים להעמיק קטע אחר קטע.
לאחר קריאת הפרק נתמקד בחלקו הראשון של הסיפור.
מבט ראשון- קריאת פסוקים א-יא
לפני הקריאה נשאל את התלמידים:
- בפסוקים שלפנינו יסופר על שני מחנות. אילו דמויות באיזה מחנה?
נקרא בקול את הפסוקים ונבקש מהתלמידים לדלות את התשובות. תוך כדי הקריאה נסביר את המילים הלא מובנות.
נבהיר (אפשר על הלוח) מי בכל מחנה:
- מחנה אחד: משה ואהרון.
- מחנה שני: קורח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן ועוד 250 אנשים.
לאחר שהבהרנו מי בכל מחנה נברר את משמעות המושגים: "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי שֵׁם". "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד" הם מנהיגים במעמד גבוה המוזמנים לאירועים חשובים, ו"אַנְשֵׁי שֵׁם" האם אנשים ששמם מוכר וידוע – מפורסמים. חשוב להדגיש שכל המנהיגים המכובדים והמפורסמים היו במחנה קורח (אולי בניגוד למה שהיינו מצפים).
נזמין את התלמידים לתת כותרת לכל קבוצה (הצעות: מנהיגים, מתנגדים).
נדייק לתלמידים: משה ואהרון הם משבט לוי. בתוך קבוצת המתנגדים יש למעשה שתי קבוצות: בני לוי ובני ראובן (אפשר לסמן אותם בצבעים שונים).
נשאל את התלמידים:
- מה ידוע לנו על שבט לוי ומה ידוע על שבט ראובן?
- מתוך הידוע לנו על השבטים, על איזה נושא אתם משערים שהתלוננו קבוצת המתנגדים? (השערה: ראובן הוא בכור השבטים ולוי הוא שבט הכוהנים, ייתכן שהתלונה קשורה בנושאי מנהיגות ותפקידים בכירים בהנהגה)
נבדוק את ההשערות ששיערנו לקראת הקריאה.
מבט שני- שאלות הבנה
נזמין את התלמידים לקריאה דמומה ונבקש מהם למצוא את התלונה המרכזית של בני קורח המוצגת בפסוקים בדרך של שאלה. נבאר את המושג: "רַב לָכֶם" –לקחתם הרבה מדי תפקידים. רשי: "הרבה יותר מדי לקחתם לעצמכם גדולה".
נזמין את התלמידים לחקור את הדיאלוג בין עדת קורח למשה ואהרן:
- לפי פסוק ג, מהי התלונה של עדת קורח על משה ואהרון? (למה משה ואהרון מתנשאים על כל העם)
- לפי תגובתו של משה בפסוק י, מה למעשה דרשו עדת קורח? (להשתתף בתפקידי הכהונה)
מבט שלישי
נזמין את התלמידים לחקור את הסיבה לדרישת עדת קורח הלוויים.
נתחלק לקבוצות, כל קבוצה תקרא את פסוקים יא-יב מפרק יח בבמדבר המתארים את מתנות הכהונה:
פס' יא: "ְזֶה לְּךָ תְּרוּמַת מַתָּנָם לְכָל תְּנוּפֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לְךָ נְתַתִּים וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ אִתְּךָ לְחָק עוֹלָם, כָּל טָהוֹר בְּבֵיתְךָ יֹאכַל אֹתוֹ. יב כֹּל חֵלֶב יִצְהָר וְכָל חֵלֶב תִּירוֹשׁ וְדָגָן רֵאשִׁיתָם אֲשֶׁר יִתְּנוּ לה', לְךָ נְתַתִּים".
ותדון בשאלות אלו:
- מהן לדעתכם הסיבות הסמויות האפשריות לדרישת של עדת קורח הלויים להשתתף בתפקידי הכהונה? (הצעות: קנאה, רצון להיות בעמדת השפעה וכוח, אינטרס כלכלי וכבוד)
- מה ההבדל בין הסיבה הסמויה האפשרית לבין הדרישה הגלויה שלהם בתחילת הפרק?
לאחר דיון בקבוצה ישתפו נציגים מהקבוצות השערות שעלו להם בדיון במליאת הכיתה.
מבט לחיים
נקרין את השיר של סקאר, דודו של סימבה, מהסרט 'מלך האריות' שרוצה להיות מלך.
נזמין את התלמידים לדיון על המניעים של סקאר למלוך:
- כיצד הוא מציג את מניעיו? (להביא שינוי, להביא תקופה זוהרת ועוד)
- מה מניעיו האמיתיים לזכות במלוכה? (שכולם יכרעו ברך בפניו ויכבדו אותו)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בדרישתם של בני קורח משבט לוי לקחת חלק בהנהגה ואת דרישתם לשוויון. לאחר מכן חשפנו את כוונתם האמיתית – לקבל את "מנעמי השלטון".
מיומנות: שימוש במקורות נוספים להשוואה, קריאה מדויקת בטקסט והסבר המילים הקשות.
מתודה: קריאת חוק מימינו ככלי להבנת האירועים בימי המקרא.