תלונת ישראל ותשובת ה'
פרק יד, י-יט
הזמנה ללימוד
נכריז על טורניר התלונות הגדול: נפתח סטופר והתלמידים יידרשו להתלונן כמה שיותר. מי שיצליח להתלונן במשך זמן רב יותר ינצח.
נשאל את התלמידים: האם כל התלונות שעלו כאן מוצדקות? מה גורם לנו להתלונן?
מבט ראשון
קריאה דרמטית של הפסוקים: נבקש שני מתנדבים לקריאה – את האחד ננחה לקרוא את הפסוקים בטון של פליאה והכרת תודה על עצם היציאה ממצרים, ואת השני ננחה לקרוא את הפסוקים בטון של תלונה, תסכול וחוסר הכרת הטוב. אפשר לתת לתלמידים לנחש מה כל קריאה מייצגת.
מבט שני
ביאורי מילים:
- הִקְרִיב – התקרב.
- הֲמִבְּלִי – האם אין.
- חֲדַל – עזוב, הפסק.
- מִמֻּתֵנוּ – מהמוות שלנו.
- תִּירָאוּ – תפחדו.
- הִתְיַצְּבוּ – עימדו.
- תַּחֲרִשׁוּן – תהיו בשקט.
הפסוקים דרמטיים ומלאי התרחשות, ולכן נמחיז את הפסוקים לאחר הקריאה כדי להמחיש לתלמידים את מה שמסופר.
מבט שלישי
עבודת כיתה: השוואה בין מקורות על תלונות בני ישראל (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
לאחר מעבר אישי או כיתתי על דפי העבודה נעבור לדבר על עצמנו:
- מה אנחנו עושים כשאנחנו מרגישים שאין מוצא, כשנמצאים בתסכול גדול?
- מה גורם לנו להתלונן?
- איך אפשר להתמודד עם דברים שמעצבנים אותנו ולא תמיד תלויים בנו?
נעבור על התלונות שעלו בתחילת השיעור ונציע יחד דרכים להתמודד עם הדברים שמעצבנים בבית הספר.
פעילות סיכום
לסיכום, נבנה בזוגות משחק 'סולמות וחבלים' (אפשר להשתמש בדוגמה זו או לצלם לתלמידים לוח משחק סטנדרטי).
כל זוג יערוך שתי רשימות: רשימה של דברים מתסכלים ומאכזבים, ורשימה של דברים מחזקים ומשמחים. במשבצות שבהן החבלים יורדים למטה נציין את התסכולים והתלונות שלנו, ובמשבצות של הסולמות – את הדברים שעוזרים לנו להתמודד עם הקושי ולשמוח.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דיברנו על האופן שבו בני ישראל מתמודדים עם קשיים ותסכולים במדבר וחשבנו על הדרכים השונות שבהן אנחנו מתמודדים עם קושי.
מיומנות: במהלך השיעור השתמשנו בהבנת הנקרא, באיתור מידע ובהשוואה בעבודת הכיתה. בדיון הכיתתי נעזרנו בשיתוף אישי.
מתודה: פתחנו במשחק הומוריסטי שעוזר לנו להתבונן על התלונות של בני ישראל. המשכנו בעבודת כיתה וממנה לשיחה על האופן שבו אנו מתמודדים עם תסכולים בחיינו.