תשמור על העולם ילד
פסוק טו
הזמנה ללימוד
נקרין בכיתה את התמונה הימנית ונשאל: מה הידיים שבתמונה מחזיקות? (נבהיר לתלמידים שכדור הארץ גדול הרבה יותר וכי זוהי רק תמונה שנועדה לבטא רעיון) מה התמונה רוצה לבטא, לדעתכם? מה עוד אנחנו מחזיקים באופן דומה? מה מבטאת התנוחה של הידיים? האם באמת אנחנו שומרים על העולם ומטפלים בו?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוק
נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק ב, פסוק טו. נקרא (המורה) את פסוק טו.
מבט שני- הסבר הפסוק ושאלות הבנה
על פי הפסוק, האדם מוצב בגן עדן כדי לעבוד ולשמור עליו. על מה האדם צריך לשמור? מהי העבודה המוטלת על האדם? איך שומרים?
מבט שלישי- התבוננות
- כיצד בני האדם שומרים על העולם?
- כיצד בני האדם מחריבים את העולם?
- איך אנחנו, כתלמידי בית ספר, שומרים על העולם או מקלקלים אותו?
- האם לדעתכם האדם הראשון, ואחריו האנושות כולה, שמרו על הציווי האלוהי "לעבדה ולשמרה"? נמקו.
מבט לחיים
נכתוב על הלוח רשימה של דרכים שבהן התלמידים, כילדים, יכולים לשמור על העולם: להשליך אשפה לפח; למנוע בזבוז מים; לצמצם את השימוש בדפים, ובנייר בכלל; למחזר בקבוקי פלסטיק וזכוכית; לא לקטוף פרחים; לא לפגוע בעצים, וכדומה. נקרין בכיתה את התמונה השמאלית שלפנינו כעת ונחשוב על רעיונות נוספים לדרכי שמירה על העולם. נתחלק לקבוצות ונכין כרזות לשמירה על הסביבה, בתום העבודה נבקש מהתלמידים לתלות את השלטים ברחבי בית הספר.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את הפסוק, העלינו את השאלה איך נושא השמירה על העולם, על הסביבה הטבעית שלנו, "פוגש" אותנו, תלמידי כיתה ב, וניסינו לתת זריקת עידוד לכל בית הספר בנושא שמירת הסביבה.
מיומנות: קריאה והבנה של הפסוק ושל משמעותו בחיינו.
מתודה: התבוננות בתמונות, הכנת כרזות.