ביקורה של מלכת שבא
פרק י, א-יג
בכמה מילים
מהלך זה יתמקד בשליחות הדיפלומטית של מלכת שבא לירושלים, לשלמה. בפתיחה למהלך נבין את חשיבותה של דיפלומטיה ונדגיש את תפקידן של מתנות בתחום זה. לב המהלך יעסוק באינטרסים הכלכליים של מלכת שבא, המאבק שלה בחירם והדרך שבה זכתה ששלמה ייתן לה "אֶת כָּל חֶפְצָהּ" (פסוק יג). נסיים בחשיבה על דרכים דיפלומטיות שונות להשיג מטרות לאומיות בימינו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה
נכתוב על הלוח "מלכת שבא" ונבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות שונות במטרה לרענן קצת את הזיכרון המשותף של מה שידוע להם על הסיפור.
אפשרות שנייה
דיפלומטיה ומתנות. נחלק לתלמידים קטע מידע מוויקיפדיה וכתבה מאתר NRG העוסקים במושג הדיפלומטיה ובתפקיד המתנות בעולם העתיק. לאחר שנבין את הקטעים ונדגים את הנלמד נדון ונשער:
- אילו מתנות יביאו שליטים לשלמה ואילו מתנות שלמה יכול להעניק בחזרה?
- אילו מתנות מתאימות להעביר היום בין מדינות, לדעתכם?
הזמנה לקריאה
על הלוח נכתוב את משימות 3-1 לעבודה עצמית של התלמידים.
- קראו את פסוקים א-ח ומנו שלוש סיבות להגעתה של מלכת שבא לבקר את שלמה.
- קראו את דברי יוסף בן מתתיהו (בנספח ב). איזו סיבה הוא מביא לביקורה של מלכת שבא? האם הסיבה שיוסף בן מתתיהו מביא היא אחת משלוש הסיבות שהזכרנו לעיל?
- קראו את פסוק ט. מה מברכת מלכת שבא את שלמה?
נקרא יחד את הפסוקים ונדון בזמן הקריאה בשאלות 6-4.
4. בפסוק יג כתוב "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת שְׁבָא אֶת כָּל חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה". מה שאלה (ביקשה) מלכת שבא?
5. עיינו בפסוק י. מה נתנה מלכת שבא לשלמה?
6.
א. עיינו בפסוקים יא-יב. איזו דמות מוזכרת בפסוקים? היזכרו, מה אנו יודעים עליה כבר?
ב. מדוע מזכירים אותה דווקא עכשיו, באמצע הסיפור על מלכת שבא?
ג. עיינו בפרק ט פסוקים כו-כח וכתבו: מה מבקש חירם ומה הוא נותן בתמורה?
נסכם, אפשר לסכם לתלמידים בעל פה, במחברת, או לאפשר להם לסכם באמצעות השאלות המנחות 6-4.
מי נתן מה? נערוך טבלה כדי לבדוק:
חירם מלך צור | מלכת שבא |
מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק ט פסוק יד) | מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק י פסוק י) |
עֲצֵי אַלְמֻגִּים… לֹא בָא כֵן עֲצֵי אַלְמֻגִּים וְלֹא נִרְאָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה (פרק י פסוקים יא-יב) | וּבְשָׂמִים הַרְבֵּה מְאֹד… לֹא בָא כַבֹּשֶׂם הַהוּא עוֹד לָרֹב (פרק י פסוק י) |
אֶבֶן יְקָרָה (פרק י פסוק יא) | אֶבֶן יְקָרָה (פרק י פסוק י) |
נפיק מידע מתוך הטבלה:
- האם יש הבדל בין המתנות?
- מה אפשר לומר על האופן ששניהם מנוסחים?
- מה הסופר רוצה למסור לנו?
נראה שיש כאן דוגמה של מלך מהמערב ומלכה מהמזרח הבאים לראות את חוכמת שלמה. אולי כדי ללמד אותנו שהשכנים בצפון (צור) והשכנים מדרום (מצרים ושבא) מתחרים ביניהם על הקרבה לשלמה המלך משום שכל המלכויות מסביב העריכו את מלכותו של שלמה. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם היו למלכת שבא ולמלך חירם אינטרסים נוספים? (ייתכן שרצו בקרבתו גם בגלל אינטרסים כלכליים – שווה להיות חבר של המוצלחים)
מבט לחיים
הציעו דרכים שבהן דיפלומטים בימינו משיגים מטרות לאומיות. מצאו לפחות שתי דרכים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על ביקורה של מלכת שבא ועל דיפלומטיה ומתנות אז והיום.
מיומנויות: השווינו לפרקים קודמים, השווינו בין הכתוב לעדותו של יוספוס פלביוס, השווינו בין המתנות.
מתודות: נחשפנו לכתבות על מנהגי העולם העתיק, ראינו תמונות ומפות ממחישות.
- נמצאו עתיקות שהן ככל הנראה מתנות שנתנו למלך.