סגור תצוגת כיתה
הפרק

ביקורה של מלכת שבא

פרק י, א-יג

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

מהלך זה יתמקד בשליחות הדיפלומטית של מלכת שבא לירושלים, לשלמה. בפתיחה למהלך נבין את חשיבותה של דיפלומטיה ונדגיש את תפקידן של מתנות בתחום זה. לב המהלך יעסוק באינטרסים הכלכליים של מלכת שבא, המאבק שלה בחירם והדרך שבה זכתה ששלמה ייתן לה "אֶת כָּל חֶפְצָהּ" (פסוק יג). נסיים בחשיבה על דרכים דיפלומטיות שונות להשיג מטרות לאומיות בימינו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה
נכתוב על הלוח "מלכת שבא" ונבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות שונות במטרה לרענן קצת את הזיכרון המשותף של מה שידוע להם על הסיפור.

אפשרות שנייה
דיפלומטיה ומתנות. נחלק לתלמידים קטע מידע מוויקיפדיה וכתבה מאתר NRG העוסקים במושג הדיפלומטיה ובתפקיד המתנות בעולם העתיק. לאחר שנבין את הקטעים ונדגים את הנלמד נדון ונשער:

  • אילו מתנות יביאו שליטים לשלמה ואילו מתנות שלמה יכול להעניק בחזרה?
  • אילו מתנות מתאימות להעביר היום בין מדינות, לדעתכם?

הזמנה לקריאה

על הלוח נכתוב את משימות 3-1 לעבודה עצמית של התלמידים.

  1. קראו את פסוקים א-ח ומנו שלוש סיבות להגעתה של מלכת שבא לבקר את שלמה.
  2. קראו את דברי יוסף בן מתתיהו (בנספח ב). איזו סיבה הוא מביא לביקורה של מלכת שבא? האם הסיבה שיוסף בן מתתיהו מביא היא אחת משלוש הסיבות שהזכרנו לעיל?
  3. קראו את פסוק ט. מה מברכת מלכת שבא את שלמה?

נקרא יחד את הפסוקים ונדון בזמן הקריאה בשאלות 6-4.

4. בפסוק יג כתוב "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת שְׁבָא אֶת כָּל חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה". מה שאלה (ביקשה) מלכת שבא?
5. עיינו בפסוק י. מה נתנה מלכת שבא לשלמה?
6.
     א. עיינו בפסוקים יא-יב. איזו דמות מוזכרת בפסוקים? היזכרו, מה אנו יודעים עליה כבר?
     ב. מדוע מזכירים אותה דווקא עכשיו, באמצע הסיפור על מלכת שבא?
     ג. עיינו בפרק ט פסוקים כו-כח וכתבו: מה מבקש חירם ומה הוא נותן בתמורה?

נסכם, אפשר לסכם לתלמידים בעל פה, במחברת, או לאפשר להם לסכם באמצעות השאלות המנחות 6-4.
מי נתן מה? נערוך טבלה כדי לבדוק:

חירם מלך צור מלכת שבא
מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק ט פסוק יד) מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק י פסוק י)
עֲצֵי אַלְמֻגִּים… לֹא בָא כֵן עֲצֵי אַלְמֻגִּים וְלֹא נִרְאָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה (פרק י פסוקים יא-יב) וּבְשָׂמִים הַרְבֵּה מְאֹד… לֹא בָא כַבֹּשֶׂם הַהוּא עוֹד לָרֹב (פרק י פסוק י)
אֶבֶן יְקָרָה (פרק י פסוק יא) אֶבֶן יְקָרָה (פרק י פסוק י)

נפיק מידע מתוך הטבלה:

  • האם יש הבדל בין המתנות?
  • מה אפשר לומר על האופן ששניהם מנוסחים?
  • מה הסופר רוצה למסור לנו?

נראה שיש כאן דוגמה של מלך מהמערב ומלכה מהמזרח הבאים לראות את חוכמת שלמה. אולי כדי ללמד אותנו שהשכנים בצפון (צור) והשכנים מדרום (מצרים ושבא) מתחרים ביניהם על הקרבה לשלמה המלך משום שכל המלכויות מסביב העריכו את מלכותו של שלמה. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם היו למלכת שבא ולמלך חירם אינטרסים נוספים? (ייתכן שרצו בקרבתו גם בגלל אינטרסים כלכליים – שווה להיות חבר של המוצלחים)

מבט לחיים

הציעו דרכים שבהן דיפלומטים בימינו משיגים מטרות לאומיות. מצאו לפחות שתי דרכים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על ביקורה של מלכת שבא ועל דיפלומטיה ומתנות אז והיום.
מיומנויות: השווינו לפרקים קודמים, השווינו בין הכתוב לעדותו של יוספוס פלביוס, השווינו בין המתנות.
מתודות: נחשפנו לכתבות על מנהגי העולם העתיק, ראינו תמונות ומפות ממחישות.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דיפלומטיה
דיפלומטיה היא אמנות ניהול משא ומתן בין נציגיהן המוסמכים של קבוצות או אומות שונות, בעיקר...
דיפלומטיה

דיפלומטיה היא אמנות ניהול משא ומתן בין נציגיהן המוסמכים של קבוצות או אומות שונות, בעיקר בענייני מסחר וביטחון לאומי.

ראשית הדיפלומטיה:
יש המתארכים את לידת הדיפלומטיה לערש הציוויליזציה האנושית. מנגנון דיפלומטי שהושתת על שליחים, החלפת מתנות וכללי הטקס בין ישויות מדיניות היה קיים ככל הנראה עוד במזרח הקדום, החל באלף השלישי לפנה"ס, בין מעצמות האזור (בבל, אשור ומצרים) ובינן לבין ישויות קטנות יותר. עדות נוספת לעובדה כי הדיפלומטיה היא עתיקת ימים מצויה בספר התנ"ך: דוד המלך, שהשתמש בעיקר בכוח הזרוע כדי להרחיב את ממלכתו, לא בחל בשימוש בדיפלומטיה כדי לתמרן את השחקנים המרכזיים במערכת הבינלאומית באותה תקופה (ובראשם ארם, עמון, מואב, אדום, פלשת וצידון).

מתוך ערך ויקיפדיה

טבלת 'מי נתן מה?'
חירם מלך צור מלכת שבא מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק ט פסוק יד) מֵאָה וְעֶשְׂרִים...
טבלת 'מי נתן מה?'
חירם מלך צור מלכת שבא
מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק ט פסוק יד) מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב (פרק י פסוק י)
עֲצֵי אַלְמֻגִּים… לֹא בָא כֵן עֲצֵי אַלְמֻגִּים וְלֹא נִרְאָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה (פרק י פסוקים יא-יב) וּבְשָׂמִים הַרְבֵּה מְאֹד… לֹא בָא כַבֹּשֶׂם הַהוּא עוֹד לָרֹב (פרק י פסוק י)
אֶבֶן יְקָרָה (פרק י פסוק יא) אֶבֶן יְקָרָה (פרק י פסוק י)
  • האם יש הבדל בין המתנות?
  • מה אפשר לומר על האופן ששניהם מנוסחים?
  • מה הסופר רוצה למסור לנו?
  • האם לדעתכם היו למלכת שבא ולמלך חירם אינטרסים נוספים?
"דיפלומטיית המתנות" וקדמוניות היהודים - קבצים
"דיפלומטיית המתנות" וקדמוניות היהודים - קבצים
דוגמאות למתנות שנמצאו
דוגמאות למתנות שנמצאו

תכשיטי זהב מהמאה ה-14 עד המאה ה-13 לפני הספירה. צילום: מוזיאון ישראל, דוד חריס

ספינקס שנמצא בחצור מתוארך לסוף המאה ה-19 לפני הספירה. צילום: מוזיאון ישראל, אלי פוזנר, אוסף רשות העתיקות

מחרוזת, דיר אל-בלח, המאה ה-13 לפני הספירה, קרניאולין. צילום: מוזיאון ישראל, מידד סוכובולסקי

חידות מיוחדות
החידות עומדות במרכז הביקור של מלכת שבא בארמון שלמה, אבל המקרא אינו מספר לנו את...
חידות מיוחדות
"וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת שְׁבָא אֶת כָּל חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה מִלְּבַד אֲשֶׁר נָתַן לָהּ כְּיַד הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, וַתֵּפֶן וַתֵּלֶךְ לְאַרְצָהּ הִיא וַעֲבָדֶיהָ." (פסוקים יג)

קרדיט: שלמה המלך ומלכת שבא נפגשים בארמון הזכוכית. איור: לנה ברונשטיין. באדיבות אתר סנונית

החידות עומדות במרכז הביקור של מלכת שבא בארמון שלמה, אבל המקרא אינו מספר לנו את תוכנן של החידות הללו.
כדרכם, חז"ל מבקשים למלא את החסר ומציעים מבחר חידות אפשריות (כולל פתרונות). למשל:

וַתֹּאמֶר מַלכַּת שְבָא:
"מהו?
נֶחצָב מאדמה,
צִבעוֹ כַּשָמַים,
אישה תָשִׂימוֹ בְּעֵינה,
ותִהיה יפָה כִּפלַיִים?

וַיַעַן המלך שְלֹמֹה וַיֹאמַר: "כחול! איפור כחול לָעיניים!"
וַתֹּאמֶר מַלכַּת שְבָא: "יפֶה!"

וַתָחוּד מַלכַּת שְבָא עוד וַתֹּאמֶר:
"מהו?
מַעיָינוֹ בָּאדמה,
צִבעוֹ שחור,
נִיגָר כַּמים,
הַדליקוּהוּ – וַיְהִי אור!"

ויַעַן המלך שְלֹמֹה וַיֹאמַר: "נֶפְט."
וַתֹּאמֶר מַלכַּת שְבָא: "יפֶה מאוד!"

וַתָחוּד מַלכַּת שְבָא עוד וַתֹּאמֶר:
"מהו?
בְּגַרעִינָיו שְׂמֵחות הציפורים,
כְּשֶהוא מַלְבּוּש של עֲנִיִים – מָלֵא חורים,
ועשירים מֵתים בו מִתְהַדְרים."

וַיַעַן המלך וַיֹאמַר: "פִּשְתָן!"

שהם סמיט, עיבוד של ספר האגדה, אתר סנונית

  • מה דעתכם על החידות? האם הצלחתם לפתור אותן בעצמכם?
  • האם החידות מביאות לידי ביטוי את חוכמתו של פותר החידה? את חוכמתו של מחבר החידה?
  • מדוע לדעתכם היו החידות חלק מאירועים חברתיים בימי קדם?
ותבוא לנסותו בחידות
חידה – בעיה המוצגת לאדם או לקבוצת אנשים כדי לאתגר או כשעשוע חברתי. דרך הפתרון,...
ותבוא לנסותו בחידות
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת." (פרק י, א)

חידה – בעיה המוצגת לאדם או לקבוצת אנשים כדי לאתגר או כשעשוע חברתי.

להמשך קריאה

דרך הפתרון, על פי רוב, אינה מחייבת ידע (בשונה משאלה), אלא צורת חשיבה יצירתית.

רוצים לענות על חידות? בבקשה! לחצו play
יש לכם חידות משלכם? מצוין! שחקו בכיתה ונסו זה את זה בחידות.

קרדיט: לונה פארק: איזה ביטוי מקראי מסתתר בקטע?. ערוץ היוטיוב של מטח

הסַבָּלִים הסוֹבְלִים!
מה משמעות הביטוי "סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף"? נתחיל מהסוף. בית יוסף – הכוונה לשני השבטים צאצאי...
הסַבָּלִים הסוֹבְלִים!
"וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר הֵרִים יָד בַּמֶּלֶךְ, שְׁלֹמֹה בָּנָה אֶת הַמִּלּוֹא סָגַר אֶת פֶּרֶץ עִיר דָּוִד אָבִיו. וְהָאִישׁ יָרָבְעָם גִּבּוֹר חָיִל, וַיַּרְא שְׁלֹמֹה אֶת הַנַּעַר כִּי עֹשֵׂה מְלָאכָה הוּא וַיַּפְקֵד אֹתוֹ לְכָל סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף." (פרק יא, כז-כח)

מה משמעות הביטוי "סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף"?

להמשך קריאה

נתחיל מהסוף. בית יוסף – הכוונה לשני השבטים צאצאי יוסף, השבטים אפרים ומנשה.
ומהו הסבל? תושבי הממלכה היו צריכים לשלם מיסים לטובת צורכי הממלכה. איך משלמים מיסים? אפשר בכסף ואפשר בעבודה, שהיא שוות ערך לכסף. איזה סוג עבודה? כפי הנראה עבודת סַבָּלוּת. עד כמה נוראית יכולה כבר להיות עבודת סַבָּלוּת בממלכת שלמה? הציצו במלכים א פרק ה, וראו מה היה מספר הסַבָּלִים, כמה זמן היו צריכים לעבוד ומה בדיוק היו צריכים להעביר ממקום למקום.

קִראו את הפסוקים ואת ההסבר לביטוי "סבל בית יוסף".

  • מה הייתה המשימה של "בית יוסף"?
  • שַׁעֲרוּ – מדוע אנשי השבטים אפרים ומנשה מרדו בשלמה?
מגדר ומוצא באומנות
    התבוננו בשני הציורים המתארים את ביקורה של מלכת שבא אצל המלך שלמה. בצד...
מגדר ומוצא באומנות

שלמה ומלכת שבא, ג'ובאני דמין, המאה ה-19 קרדיט: מתוך ויקישיתוף

שלמה מקבל את מלכת שבא, פרט מציור קיר, המאה ה-20, הקפלה האתיופית בכנסיית הקבר, ירושלים. צילום: , Deror avi, wikimedia commons© https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ethiopian_Chapel_IMG_0574.JPG, CC BY-SA 3.0

 

 

התבוננו בשני הציורים המתארים את ביקורה של מלכת שבא אצל המלך שלמה.

להמשך קריאה

בצד ימין ציור של האומן האיטלקי ג'ובאני דמין, בן המאה ה-19, שהתמחה בציורי קיר (פרסקו). בצד שמאל ציור המתאר את המשלחת ואת המתנות שהביאה מלכת שבא לשלמה (אומן לא ידוע. פרט מציור קיר הנמצא בקפלה האתיופית בכנסיית הקבר בירושלים).

שימו לב לצבעים של הציורים ושל דמויות הנשים שבהם, לייצוג האישה, לתפאורה, לדמויות המשנה ולפריטי הלבוש.

  • מה שונה ומה דומה בין שני הציורים?
  • איזו סצנה מהסיפור בחר כל צייר לתאר?
שחור על לבן
יהודי אתיופיה עלו לארץ בשני מבצעי עלייה גדולים: "מבצע משה" בשנת 1984 ו"מבצע שלמה" בשנת...
שחור על לבן
"וַתֹּאמֶר אֶל הַמֶּלֶךְ אֱמֶת הָיָה הַדָּבָר אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּאַרְצִי עַל דְּבָרֶיךָ וְעַל חָכְמָתֶךָ." (פרק י, ו)

יהודי אתיופיה עלו לארץ בשני מבצעי עלייה גדולים: "מבצע משה" בשנת 1984 ו"מבצע שלמה" בשנת 1991.

להמשך קריאה

ילדי העולים משני מבצעי העלייה שנולדו בארץ הם "צברים", אולם יש ביניהם כאלה שעדיין מרגישים את המורכבות של תהליך הקליטה בארץ. שאלות מורכבות של תרבות, שייכות, דת ואמונה, הרגלים, אורח חיים, פערים תרבותיים – היו חלק מתהליך הקליטה.
אחד המיזמים התרבותיים הישראליים שקירב וחשף את התרבות האתיופית לכלל הציבור בארץ, הוא "הפרויקט של עידן רייכל". רייכל עצמו יליד כפר סבא, בילדותו למד מוזיקה ובשירות הצבאי היה בלהקה צבאית. לאחר שהשתחרר מהשירות הצבאי עבד בפנימייה, ושם פגש לראשונה בני נוער עולים מאתיופיה ונחשף לתרבות האתיופית ולמוזיקה העממית. זו הייתה תחילתו של "הפרויקט של עידן רייכל", אשר מורכב רובו מזמרים יוצאי אתיופיה ונשען על מקצבים ועל מלודיות מהמוזיקה האתיופית. השפה האמהרית שזורה במילות השירים, והשאר? היסטוריה.

  • מדוע לדעתכם מרגישה הזמרת כברה קסאי שלא רוצים לשמוע אותה?
  • עידן רייכל אומר בסרט שהאיש שפגש קודם לכן, חזק ממנו פי 20. מדוע? במה?
  • אם אתם מקהילת "ביתא ישראל" – קהילת יהודי אתיופיה – תוכלו לספר לכיתה את סיפור המשפחה שלכם.

קרדיט: קטע מתוך הסרט "שחור על לבן", המתעד נסיעה של היוצר עידן רייכל עם שני זמרים ממוצא אתיופי, חברי ההרכב המוזיקלי שלו, להופעה באתיופיה. במאי: תומר הימן, 2007. ערוץ היוטיוב של beitavichaivideo

איפה זה שְׁבָא?
  מהי ממלכת שְׁבָא? חוקרים מסכימים על כך שמדובר כנראה בממלכת "סְבָא" האפריקאית, אשר שלטה...
איפה זה שְׁבָא?
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת." (פרק י, א)

user:רוליג, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Middle_East_Shem-Ham-he.jpg, CC BY-SA 4.0

 

מהי ממלכת שְׁבָא?

להמשך קריאה

חוקרים מסכימים על כך שמדובר כנראה בממלכת "סְבָא" האפריקאית, אשר שלטה באזורים שהיום אנחנו מכנים תימן, אריתריאה, צפון אתיופיה ומערב ערב הסעודית. ממלכה זו הייתה קיימת מהמאה ה-20 לפני הספירה עד המאה ה-1 לפני הספירה, כלומר שלטה במשך כ-2,000 שנה!

  • מדוע באה מלכת שבא לנסות את המלך שלמה בחידות?
  • סִמכו עליה שמטרת המסע שלה לא הייתה כל כך תמימה… במי היא מנסה להילחם? איך?
  • רוצים רמז? קִראו את פרק ט פסוקים י-כז ומִצאו את שמות המקומות במפה
מאחוריי ומצדדיי ומלפניי! הצילו!
בתקופת מלכותו ייסד דוד את הממלכה המאוחדת ונלחם בכל החזיתות. כפי שהעיד על עצמו בספר...
מאחוריי ומצדדיי ומלפניי! הצילו!
"וַיָּקֶם אֱלֹהִים לוֹ שָׂטָן אֶת רְזוֹן בֶּן אֶלְיָדָע... וַיָּקֶם ה' שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה אֵת הֲדַד הָאֲדֹמִי מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם." (יא, יד-כג)

קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי. מתוך הספר: ישראל והעמים דרך סיפור יעקב ועשיו, 1996

בתקופת מלכותו ייסד דוד את הממלכה המאוחדת ונלחם בכל החזיתות.

להמשך קריאה

כפי שהעיד על עצמו בספר דברי הימים (דברי הימים א, כב), הוא הוריש לבנו שלמה ממלכה בעלת גבולות חזקים ובמצב ביטחוני טוב. ואכן, ראשית תקופת מלכותו של שלמה מאופיינת בשלום, בביטחון וביחסי חוץ טובים עם המדינות השכנות. שלמה אף מתואר כמלך שמעלים אליו מיסים ושואפים להיות תחת חסותו. אבל בזקנתו שלמה מאבד מכוחו, גם מבחינה אֱמוּנִית וגם מבחינה פוליטית ויחסי חוץ, ואז מתברר שלא כל החזיתות שקטות. האויבים שדוד ניצח בעבר מתעוררים ומנצלים את המצב כדי לנקום בממלכת ישראל.

  • מצאו בפסוקים את שם האויב של ממלכת ישראל מכיוון דרום. מצאו במפה את מיקומו.
  • מצאו בפסוקים את שם האויב של ממלכת ישראל מכיוון צפון. מצאו במפה את מיקומו.
  • האם יש לשלמה סיבה לדאוג?
שנהבים
    איך היום אנשים משוויצים בעושר שלהם? עונדים עגילי יהלום? שעון יוקרתי? גם בעבר...
שנהבים
"וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ כִּסֵּא שֵׁן גָּדוֹל וַיְצַפֵּהוּ זָהָב מוּפָז." (י, יח)
"כִּי אֳנִי תַרְשִׁישׁ לַמֶּלֶךְ בַּיָּם עִם אֳנִי חִירָם אַחַת לְשָׁלֹשׁ שָׁנִים תָּבוֹא אֳנִי תַרְשִׁישׁ נֹשְׂאֵת זָהָב וָכֶסֶף שֶׁנְהַבִּים וְקֹפִים וְתֻכִּיִּים." (י, כב)

אריות עשויים שנהב מתקופת הברזל ב' שנמצאו בשומרון. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

אריות עשויים שנהב מתקופת הברזל ב' שנמצאו בשומרון. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

 

מצבור של שנהב גולמי שנתפס לפני גריסתו על ידי הרשויות בארה"ב, 2013. צילום: U.S. Fish & Wildlife Service

 

איך היום אנשים משוויצים בעושר שלהם? עונדים עגילי יהלום? שעון יוקרתי?
גם בעבר נהגו אנשים להפגין את עושרם.

להמשך קריאה

בעת העתיקה, אחד החומרים היקרים ביותר היה שנהב, החומר שממנו עשויה השן (חַט) של הפיל. זה היה חומר יקר מאוד כיוון שהיה קשה להשיג אותו, הרי פילים יש רק באפריקה ובהודו וקשה לצוד אותם, ואם כבר צדים – לכל פיל יש רק שני חַטִים. אז מי שהצליח להשיג שנהב – נחשב עשיר! משיני הפיל היו מגלפים פסלים קטנים או אפילו רהיטים, תלוי בגודל השן. בארץ נמצאו פסלי שנהב במגידו, בחצור ובלכיש. מצער לדעת שגם היום, בשנת 2018, צֵיד הפילים נמשך. למעלה מ-40,000 פילים נרצחים בשנה. כן, גם בשנת 2018! ולמה? מאותן הסיבות כמו בעבר. סחר בשנהב, כדי להשוויץ שאנחנו עשירים…

קִראו את הפסוקים וענו:

  • אילו סחורות נוספות הגיעו לממלכת ישראל באוניות?
  • איזה רהיט משנהב בנה לעצמו המלך שלמה?
פְּסִילֵי אלילים
  בפרק יא מסופרים חטאיו של שלמה המלך בתחום הדתי. הוא עבד "עבודה זרה", כלומר...
פְּסִילֵי אלילים
"וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים... אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלָ‍ִם וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן" (י, ה-ז)

לוחית שנהב מסוריה, המאה השמינית לפני הספירה. צילום: זאב רדובן, http://biblelandpictures.com

ראש אלה מקטמית. צילום: קלרה עמית. באדיבות רשות העתיקות

 

בפרק יא מסופרים חטאיו של שלמה המלך בתחום הדתי.
הוא עבד "עבודה זרה", כלומר האמין גם באלים אחרים שהם לא ה' ועבד אותם.

להמשך קריאה

איך נראו האלילים ששלמה עבד אותם? כנראה כמו האלילים של עמי האזור. הממצאים שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות מספקים לנו הצצה על אותם אלילים, למשל ראש האֵלָה מקטמית.
ראש האֵלָה שהתגלה בקטמית הוא ממצא נדיר ומיוחד, אֵלָה בעלת שלוש קרניים ממתכת. הראש והצוואר נעשו באובניים ושאר החלקים הודבקו אליהם. העיניים נחרתו בצורה לא סימטרית, עין ימין גדולה מעין שמאל, וגם הפה המחייך עוצב בחריתה. קשה לזהות באיזו אלה בדיוק מדובר, כיוון שלא נמצאו הסמלים המאפיינים אותה. עם זאת, עם הצַלְמִית נמצאו כלי נשק, ולכן משערים שזו אלת המלחמה והפִּריון.

  • מדוע שלמה עבד עבודה זרה?
  • איזה הסבר מספק הפרק להתנהגותו של שלמה?
שלמה - על הטוב ועל הרע
צפו בסרטון 929 המסכם את פעילות שלמה המלך מראשית מְלוּכָתוֹ (מלכים א, ג) ועד לזִקנתו,...
שלמה - על הטוב ועל הרע

צפו בסרטון 929 המסכם את פעילות שלמה המלך מראשית מְלוּכָתוֹ (מלכים א, ג) ועד לזִקנתו, כפי שמתוארת במלכים א פרק יא (עד דקה 2:54).

להמשך קריאה

את הסוף אנחנו יודעים. שלמה חטא ונענש – הממלכה נקרעה מבניו. אבל מה היה עד אז?

את פועלו של שלמה אפשר "למדוד" בכל מיני סרגלים.

  • עִרכו רשימה של פועלו הדתי של שלמה בצעירותו, בהשוואה לפועלו הדתי בזקנתו.
  • עִרכו רשימה של פועלו של שלמה בתחום יחסי החוץ, בהשוואה למדיניות הפנים.
  • ובכן, מה דעתכם על מלכות שלמה? איך הייתם מסכמים את תקופתו?
ביתא ישראל
איזה מפגש מוזר בין המלך שלמה למלכת שבא! מפגש פוליטי שהופך להיות קצת… חידתי. בשמים,...
ביתא ישראל
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת." (י, א)

איזה מפגש מוזר בין המלך שלמה למלכת שבא! מפגש פוליטי שהופך להיות קצת…

להמשך קריאה

חידתי. בשמים, זהב, ריחות, וגם אי אפשר להתעלם מהחיזור. ובכן, לפי המסורת של "בֵּיתֶא ישראל" – הקהילה היהודית האתיופית – הם הצאצאים שהוליד אותו מפגש בין שלמה המלך לבין מלכת שבא!

  • לפי המסורת של "בֵּיתֶא ישראל", מה היה שמו של הבן של מלכת שבא והמלך שלמה?
  • הבן חזר לאתיופיה, ומאותו בן התפתחה קהילה יהודית גדולה. כיצד השמירה על הזהות היהודית השפיעה על אורח החיים של קהילת "בֵּיתֶא ישראל"?

קרדיט: עליית יהודי אתיופיה | מבצע משה. ערוץ היוטיוב של כאן – תאגיד השידור הישראלי