סגור תצוגת כיתה
הפרק

עבד אברהם נשלח למצוא כלה ליצחק

פסוקים א- י

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

הגיע זמנו של יצחק, בנו של אברהם, להתחתן.

נשאל את התלמידים: מה דעתכם, איך ייפגשו יצחק ורבקה? נספר בקצרה את הסיפור המסופר בפסוקים א-י.

נציג ציורים של עבד אברהם ושל רבקה ונבקש מהתלמידים ללהתבונן בתמונות ולתאר איך אליעזר, עבדו של אברהם, ורבקה, מצוירים. נעודד את התלמידים לשאול שאלות על התמונות. (ראו בממערך השיעור- אליעזר ורבקה/ ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה/ גוסטב דורה)

מבט ראשון- קריאת הפסוקים

נקרא עם התלמידים את הפסוקים. (אין צורך לעצור להסברת הכתוב. הפסוקים ברורים למדי).
נאסוף את התשובות לשאלות:

  • איך יצחק אמור להכיר את אשתו לעתיד?
  • מי אמור להביא את האישה?
  • מי שולח את העבד?

מבט שני- הסבר הטקסט ושאלות הבנה

נזמין את התלמידים לקריאה נוספת של הפסוקים ולבחינה של הסיטואציה המתוארת בסצנה המקראית.
בסיטואציה נמצאים אברהם והעבד שלו, שאמור למצוא את האישה. אברהם משביע את העבד שיעמוד במשימה. הבקשה "שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי", בפסוק ב, מתארת את השבועה. דמיינו את הקירבה הפיזית שמבטאת את המחויבות בין השניים. בזמן הקריאה נשים לב להנחיות שאברהם נותן לעבד שלו. לאחר הקריאה נשאל שאלות על ההנחיות של אברהם לעבדו. (אפשר על הלוח במליאה במשחק נכון/ לא נכון, או בדף עבודה הנמצא גם בממערך השיעור):

ההנחיות של אברהם לעבד:

  1. העבד צריך להביא ליצחק אישה מבנות כנען. נכון / לא נכון
  2. העבד צריך להביא ליצחק אישה ממולדתו של אברהם. נכון / לא נכון
  3. אם האישה לא תרצה ("תֹאבֶה") לבוא לכנען – זה בסדר שיצחק יעבור לחיות איתה בארם נהריים.    נכון/ לא נכון
  4. אם העבד לא יצליח לשכנע את האישה לבוא לכנען – הוא יקבל עונש. נכון/ לא נכון
  5. אם העבד לא יצליח לשכנע את האישה לבוא לכנען – זה בסדר שהוא יחזור בלי כלה ויהיה משוחרר ("נקי") מהשבועה. נכון/ לא נכון

נשאל את התלמידים: לסיכום, מה הדבר הכי חשוב בעיני אברהם – אישה ליצחק או לחיות בארץ כנען? מדוע? (אל השאלה מדוע, נחזור שוב גם בחלק השלישי.)  

מבט שלישי- התבוננות והיכרות עם מילה מנחה

הרעיון של החיים בארץ כנען חשוב לאברהם כל כך עד שהוא משביע על כך את עבדו. השבועה חזקה מאוד. נזמין את התלמידים לסמן בטקסט את המילה "שבועה" או מילים דומות ממשפחת המילים שלה (אפשר וכדאי לכתוב את המילה "שבועה" על הלוח, להדגים הטיות של משפחת המילים – נשבע, וישבע, להישבע, נשבעתי וכו'). נקרין על הלוח את הפסוקים ונדגיש את המילה המנחה "שבועה" והטיותיה. נשאל את התלמידים:

  • כמה פעמים מופיעה המילה שבועה? (אפשר להתחיל להשתמש במושג "מילה מנחה") (4 פעמים)
  • 3 פעמים מתוארת השבועה בין אברהם לבין העבד שלו. מה אפשר ללמוד מזה?
  • ובפעם הרביעית – מה מתארת המילה שבועה? (את השבועה של אלוהים לאברהם על הארץ)
  • מה אפשר ללמוד מכך על חשיבותה של השבועה של אלוהים לאברהם?
  • באיזה אופן חשיבות השבועה על הארץ, עוברת לעבד?

מהו הדבר הכי חשוב לאברהם? מדוע? (כאן אפשר להתייחס לבנייתה של שושלת חדשה הקשורה למקום חדש. ומכיוון שאלוהים הבטיח לאברהם את הארץ לזרעו – זרעו חייב לחיות בארץ) מה אפשר ללמוד מן התמונה המקראית הזאת על משמעות המשימה של העבד?

מבט לחיים- מילה זו מילה

מהי משמעותה של "שבועה"? מתי אנחנו נשבעים? על מה אנחנו נשבעים ועל מה איננו נשבעים?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: אברהם שלח את עבדו למשימה – מציאת כלה ליצחק. התנאי החשוב ביותר שהוא מעמיד – שהכלה לא תהיה מבנות כנען.
מיומנות: איתור מילה מנחה, חילוץ רעיון מרכזי.
מתודה: קריאת טקסט ומענה על שאלות נכון/ לא נכון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אליעזר ורבקה/ גוסטב דורה
מציור התנ"ך של גוסטב דורה, אליעזר ורבקה ליד הבאר, המאה ה-19 תארו איך אליעזר, עבדו...
אליעזר ורבקה/ גוסטב דורה

ציור אליעזר ורבקה ליד הבאר

מציור התנ"ך של גוסטב דורה, אליעזר ורבקה ליד הבאר, המאה ה-19

  • תארו איך אליעזר, עבדו של אברהם, ורבקה, מצוירים.
  • אילו שאלות הציור מעלה אצלכם
אליעזר ורבקה / ניקולה פוסן
ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה, 1648. מאוסף מוזיאון הלובר (INV 7270), פריז . באדיבות The Yorck...
אליעזר ורבקה / ניקולה פוסן
"וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ וַתֵּרֶד הָעַיְנָה וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל."
(פסוק טז)
ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה.

ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה, 1648. מאוסף מוזיאון הלובר (INV 7270), פריז . באדיבות The Yorck Project, מתוך ויקישיתוף.

  • מָה לְדַעְתְכֶם הַדְמוּת שֶׁל רִבְקָה מְשַׁדֶרֶת – בִּיטָחוֹן אוֹ חוֹסֶר בִּיטָחוֹן?
  • בְּאֵילוּ צְבָעִים הִשְׁתַמֵשׁ הָאוֹמָן? שִׂימוּ לֵב לְצִבְעֵי הַבְּגָדִים שֶׁל הַדְמוּיוֹת.
  • מָה הָאֲוִוירָה בַּיְצִירָה? הַאִם כָּךְ גַם אַתֶם דִמְיַינְתֶם אֶת הַסִיפּוּר?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
במה התברך אברהם
כּוּלָנוּ הָיִינוּ רוֹצִים לִהְיוֹת מְבוֹרָכִים בִּדְבָרִים רַבִּים – כֶּסֶף, בְּרִיאוּת, אַהֲבָה. הַמִדְרָשׁ שׁוֹאֵל מָה הַכַּוָונָה...
במה התברך אברהם
"וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל."
(פסוק א)
ברכת שפע ושגשוג. דבורה גרודה

ברכת שפע ושגשוג. דבורה גרודה

כּוּלָנוּ הָיִינוּ רוֹצִים לִהְיוֹת מְבוֹרָכִים בִּדְבָרִים רַבִּים – כֶּסֶף, בְּרִיאוּת, אַהֲבָה. הַמִדְרָשׁ שׁוֹאֵל מָה הַכַּוָונָה לִהְיוֹת מְבוֹרָךְ "בַּכֹּל".

לקריאת המדרש
"ה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל" – מַהוּ בַּכֹּל?…
רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: שֶׁהָיְתָה לוֹ בַּת…
ר' אֱלִיעֶזֶר הַמּוּדָעִי אוֹמֵר: יְכֹלֶת לַחֲזוֹת אֶת הֶעָתִיד הָיְתָה בְּלִבּוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, וְכָל מַלְכֵי מִזְרַח וּמַעֲרָב הָיוּ בָּאִים אֵלָיו כְּדֵי לְהִתְיַעֵץ.
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אוֹמֵר: אֶבֶן טוֹבָה הָיְתָה תְּלוּיָה עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, וְכָל חוֹלֶה הָרוֹאֶה אוֹתוֹ מִיָּד מִתְרַפֵּא. דָּבָר אַחֵר: שֶׁלֹּא עָשׂוּ מֶרֶד בְּיָמָיו. דָּבָר אַחֵר: שֶׁעָשָׂה יִשְׁמָעֵאל תְּשׁוּבָה בְּיָמָיו.
(עיבוד על פי: תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף טז עמוד ב)
  • בְּמָה אַבְרָהָם הָיָה מְבוֹרָךְ? מָה הַבְּרָכָה הֲכִי גְדוֹלָה לְדַעְתְכֶם מִבֵּין הַהַצָעוֹת שֶׁהִצִיעַ הַמִדְרָשׁ?
נדיבות
"וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי" – נְדִיבָה מִמִּשְׁפָּחָה שֶׁל נְדִיבִים."וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ" – הוּא...
נדיבות
"וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי, וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ."
(פסוק יח)

צילום: shutterstock.com

"וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי" – נְדִיבָה מִמִּשְׁפָּחָה שֶׁל נְדִיבִים.
"וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ" – הוּא בִּקֵּשׁ רַק לְגִימָה אַחַת, וְרִבְקָה הִשְׁקְתָה אוֹתוֹ עַד שֶׁכְּבָר לֹא הָיָה צָמֵא.
"וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ, וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב" – זוֹ נְדִיבוּת שֶׁנּוֹבַעַת מִתּוֹכָהּ.

(עיבוד על פי מדרש לקח טוב, בראשית כד: ב)

  • אֵיזוֹ תְכוּנָה שֶׁל רִבְקָה מַדְגִישׁ הַמִדְרָשׁ?
בא בימים
הַפֶּרֶק נִפְתַח בְּכָךְ שֶׁאַבְרָהָם הוּא "בָּא בַּיָּמִים" (פסוק א).   הַצֵירוּף "בָּא בַּיָמִים" בָּא לְתָאֵר...
בא בימים
"וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים..." (פסוק א)

Africa Studio / Shuttersotck.com

VGstockstudio/ Shuttersotck.com

Huskyherz / pixabay.com

הַפֶּרֶק נִפְתַח בְּכָךְ שֶׁאַבְרָהָם הוּא "בָּא בַּיָּמִים" (פסוק א).

 

להמשך קריאה

הַצֵירוּף "בָּא בַּיָמִים" בָּא לְתָאֵר אָדָם שֶׁהוּא זָקֵן מְאוֹד, יָשִׁישׁ. מִילִים נִרְדָפוֹת לַבִּיטוּי "בָּא בַּיָמִים" הֵם: אִישׁ שֵׂיבָה, זָקֵן, זָקֵן מוּפְלָג, יָשִׁישׁ, מְתוּשֶׁלַח, סַב, סַבָּא, קָשִׁישׁ, שְׂבַע יָמִים, תֶרַח.

  • מִי בַּתְמוּנָה עוֹנֶה עַל הַתֵיאוּר "בָּא בַּיָמִים"?
  • עַכְשָׁיו כִּתְבוּ אַתֶם, מַהוּ הַהֶפֶךְ לַבִּיטוּי "בָּא בַּיָמִים"?
אליעזר ורבקה / ניקולה פוסן
מָה לְדַעְתְכֶם הַדְמוּת שֶׁל רִבְקָה מְשַׁדֶרֶת – בִּיטָחוֹן אוֹ חוֹסֶר בִּיטָחוֹן? בְּאֵילוּ צְבָעִים הִשְׁתַמֵשׁ הָאוֹמָן?...
אליעזר ורבקה / ניקולה פוסן
"וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ וַתֵּרֶד הָעַיְנָה וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל."
(פסוק טז)
ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה.

ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה, 1648. מאוסף מוזיאון הלובר (INV 7270), פריז . באדיבות The Yorck Project, מתוך ויקישיתוף.

  • מָה לְדַעְתְכֶם הַדְמוּת שֶׁל רִבְקָה מְשַׁדֶרֶת – בִּיטָחוֹן אוֹ חוֹסֶר בִּיטָחוֹן?
  • בְּאֵילוּ צְבָעִים הִשְׁתַמֵשׁ הָאוֹמָן? שִׂימוּ לֵב לְצִבְעֵי הַבְּגָדִים שֶׁל הַדְמוּיוֹת.
  • מָה הָאֲוִוירָה בַּיְצִירָה? הַאִם כָּךְ גַם אַתֶם דִמְיַינְתֶם אֶת הַסִיפּוּר?
פסיפס המתאר את פגישת עבד אברהם ורבקה
הִתְבּוֹנְנוּ בַּפְּסֵיפָס הַמְתָאֵר אֶת פְּגִישַׁת עֶבֶד אַבְרָהָם עִם רִבְקָה. זַהוּ אֶת הַדְמוּיוֹת שֶׁמוֹפִיעוֹת בּוֹ. הַאִם...
פסיפס המתאר את פגישת עבד אברהם ורבקה
"וַיָּרָץ הָעֶבֶד לִקְרָאתָהּ וַיֹּאמֶר הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט-מַיִם מִכַּדֵּךְ." (פסוק יז)
פגישת רבקה ועבד אברהם, פסיפס.

פגישת רבקה ועבד אברהם, פסיפס. מרדכי גומפל, ירושלים.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּפְּסֵיפָס הַמְתָאֵר אֶת פְּגִישַׁת עֶבֶד אַבְרָהָם עִם רִבְקָה.
  • זַהוּ אֶת הַדְמוּיוֹת שֶׁמוֹפִיעוֹת בּוֹ.
  • הַאִם לְדַעְתְכֶם הַפְּסֵיפָס מַתְאִים לְמָה שֶׁקְרָאתֶם בַּסִיפּוּר? הַאִם מַשֶׁהוּ חָסֵר לָכֶם?
רבקה ויצחק נפגשים
אַחֲרֵי מַסָע אָרוֹךְ מִתְקָרֶבֶת הַשַׁיָירָה לַכִּיווּן שֶׁל יִצְחָק. אוֹמָנִים רַבִּים צִייְרוּ אֶת רֶגַע הַמִפְגָשׁ הָרִאשׁוֹן...
רבקה ויצחק נפגשים
"וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים. וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל."
(פסוקים סג-סד)

אברהם מברך את יצחק ורבקה לרגל נישואיהם. הולנד, 1500 בערך.

יוליוס שנור, המפגש בין רבקה ויצחק, 1851-1860.

גוסטב דורה, המפגש בין רבקה ויצחק, 1866.

אַחֲרֵי מַסָע אָרוֹךְ מִתְקָרֶבֶת הַשַׁיָירָה לַכִּיווּן שֶׁל יִצְחָק. אוֹמָנִים רַבִּים צִייְרוּ אֶת רֶגַע הַמִפְגָשׁ הָרִאשׁוֹן בֵּין יִצְחָק לְרִבְקָה. הִתְבּוֹנְנוּ בִּיצִירוֹת הָאוֹמָנוּת, שִׂימוּ לֵב לַצְבָעִים, לַדְמוּיוֹת, לָאֲוִוירָה.

  • אֵילוּ רְגָשׁוֹת עוֹלִים לְדַעְתְכֶם מֵרֶגַע הַמִפְגָשׁ הַמְתוֹאָר בִּיצִירוֹת הָאוֹמָנוּת?
  • נַסוּ לְתָאֵר מָה אוֹמְרוֹת הַדְמוּיוֹת, מָה הֵן מַרְגִישׁוֹת וּמָה הֵן חוֹשְׁבוֹת, לְפִי הַמוֹפִיעַ בַּפְּסוּקִים וּבְכָל אַחַת מֵהַיְצִירוֹת.
רבקה ליד הבאר
  זַהוּ אֶת הַדְמוּיוֹת מֵהַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי. אֵיפֹה נִמְצֵאת הַבְּאֵר בְּיַחַס לָעִיר? לְפִי הָאִיוּר, מָה עוֹשִׂים...
רבקה ליד הבאר
"וַתְּמַהֵר וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת וַתָּרָץ עוֹד אֶל הַבְּאֵר לִשְׁאֹב וַתִּשְׁאַב לְכָל גְּמַלָּיו."
(פסוק כ)
"רבקה ליד הבאר", מתוך כתב יד בראשית וינה, סוף המאה ה-6 לסה"נ.

רבקה ליד הבאר, מתוך כתב יד בראשית וינה, סוף המאה ה-6 לספירה. מאוסף Österreichische Nationalbibliothek. באדיבות Wikimedia commons

 

  • זַהוּ אֶת הַדְמוּיוֹת מֵהַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי.
  • אֵיפֹה נִמְצֵאת הַבְּאֵר בְּיַחַס לָעִיר?
  • לְפִי הָאִיוּר, מָה עוֹשִׂים לְיַד הַבְּאֵר?
רבקה / אבל פן
אֵיךְ רִבְקָה נִרְאֵית בַּצִיוּר, מָה מְאַפְיֵין אוֹתָהּ? מָה הַבָּעַת הַפָּנִים שֶׁל רִבְקָה מְשַׁדֶרֶת? מָה רִבְקָה...
רבקה / אבל פן
"וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ וַתֵּרֶד הָעַיְנָה וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל."
(פסוק טז)
אבל פן, רבקה, ליטוגרפיה

אבל פן, רבקה, ליטוגרפיה. באדיבות משפחת האומן

  • אֵיךְ רִבְקָה נִרְאֵית בַּצִיוּר, מָה מְאַפְיֵין אוֹתָהּ?
  • מָה הַבָּעַת הַפָּנִים שֶׁל רִבְקָה מְשַׁדֶרֶת?
  • מָה רִבְקָה אוֹחֶזֶת בְּיָדָהּ?
  • בְּאֵילוּ צְבָעִים צוּיְרָה הַתְמוּנָה? אֵילוּ מְסָרִים הַצְבָעִים מַעֲבִירִים?

 

ארם נהרים
אֶרֶץ הַמוֹצָא שֶׁל הָאָבוֹת מְכוּנָה פְּעָמִים רַבּוֹת בַּשֵׁם "אֲרַם נַהֲרַיִים". חוֹקְרִים הִצִיעוּ לְפָרֵשׁ אֶת הַשֵׁם...
ארם נהרים
"וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו וַיֵּלֶךְ וְכָל טוּב אֲדֹנָיו בְּיָדוֹ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל אֲרַם נַהֲרַיִם אֶל עִיר נָחוֹר" (פסוק י)
דרכים במזרח הקדום | קרטוגרפיה : אורנה צפריר- ראובן. מתוך אטלס מקראנט. © מטח

דרכים במזרח הקדום | קרטוגרפיה : אורנה צפריר- ראובן. מתוך אטלס מקראנט. © מטח

אֶרֶץ הַמוֹצָא שֶׁל הָאָבוֹת מְכוּנָה פְּעָמִים רַבּוֹת בַּשֵׁם "אֲרַם נַהֲרַיִים". חוֹקְרִים הִצִיעוּ לְפָרֵשׁ אֶת הַשֵׁם "אֲרַם נַהֲרַיִים" כְּמִתְיַיחֵס לְאֶרֶץ אֲרַם הַשׁוֹכֶנֶת בֵּין שְׁנֵי הַנְהָרוֹת – הַפְּרָת וְהַחִידֶקֶל.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה וְנַסוּ לְהָבִין הֵיכָן נִמְצֵאת הָאָרֶץ בֵּין שְׁנֵי הַנְהָרוֹת, נַסוּ לְהָבִין לְאָן נָדַד עֶבֶד אַבְרָהָם כְּדֵי לְחַפֵּשׂ לִבְנוֹ שֶׁל אַבְרָהָם כַּלָה.
ויַבְרך הגמלים
וַיַבְרֵךְ הַכַּוָונָה הוֹשִׁיב אוֹתָם עַל הַבִּרְכַּיִים = הִרְבִּיצָם, גָרַם לָהֶם לָשֶׁבֶת וְלִרְבּוֹץ.
ויַבְרך הגמלים
"וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר, אֶל-בְּאֵר הַמָּיִם, לְעֵת עֶרֶב, לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת." (פסוק יא)

hbieser / pixabay.com

xisdom / pixabay.com

Daniel Gustavo Bueno / shuttestock.com

לרמז

וַיַבְרֵךְ הַכַּוָונָה הוֹשִׁיב אוֹתָם עַל הַבִּרְכַּיִים = הִרְבִּיצָם, גָרַם לָהֶם לָשֶׁבֶת וְלִרְבּוֹץ.

  • כְּשֶׁהַפָּסוּק מְתָאֵר שֶׁעֶבֶד אַבְרָהָם הִבְרִיךְ אֶת הַגְמַלִים, מָה הוּא מִתְכַּוֵון לְהַגִיד?
  • בַּחֲרוּ אֶת הַתְמוּנָה הַמַתְאִימָה בְּיוֹתֵר.
למצוא מים במדבר
צְפוּ בַּסִרְטוֹן וַעֲנוּ: אֵיזֶה מֵידָע חָשׁוּב בְּנוֹגֵעַ לַמַיִם בַּמִדְבָּר לְמַדְתֶם מֵהַסִרְטוֹן? כֵּיצַד הַמֵידָע הַזֶה עוֹזֵר...
למצוא מים במדבר
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת..."
(פסוק כב)

צְפוּ בַּסִרְטוֹן וַעֲנוּ:

  • אֵיזֶה מֵידָע חָשׁוּב בְּנוֹגֵעַ לַמַיִם בַּמִדְבָּר לְמַדְתֶם מֵהַסִרְטוֹן?
  • כֵּיצַד הַמֵידָע הַזֶה עוֹזֵר לָכֶם לְהָבִין אֶת הַ"סִימָן" שֶׁבָּחַר הָעֶבֶד כְּדֵי לִקְבּוֹעַ מִי הָאִישָׁה הַמַתְאִימָה?
  • מָה דַעְתְכֶם עַכְשָׁיו עַל הַמַעֲשֶׂה שֶׁל רִבְקָה?

קרדיט לסרטון: מערוץ ה-YouTube של גלעד שדה. 

הבאר בעת העתיקה
לְפִי הַסִרְטוֹן, מֵהֵיכָן מַגִיעִים הַמַיִם אֶל הַבְּאֵר? לָמָה הַבְּאֵר הָיְיתָה כָּל כָּךְ חֲשׁוּבָה? אַתֶם יוֹדְעִים...
הבאר בעת העתיקה
"וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר אֶל בְּאֵר הַמָּיִם לְעֵת עֶרֶב לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת." (פסוק יא)

  • לְפִי הַסִרְטוֹן, מֵהֵיכָן מַגִיעִים הַמַיִם אֶל הַבְּאֵר?
  • לָמָה הַבְּאֵר הָיְיתָה כָּל כָּךְ חֲשׁוּבָה?
  • אַתֶם יוֹדְעִים אֵילוּ עוֹד פְּגִישׁוֹת מְפוּרְסָמוֹת נֶעֶרְכוּ לְצַד בְּאֵרוֹת (מִלְבַד הַפְּגִישָׁה בֵּין עֶבֶד אַבְרָהָם לְרִבְקָה)?

קרדיט: הבאר. מתוך ערוץ מקראנט אתר התנך. הועלה בתאריך 24 בינו׳ 2018  

תנ"ך בחרוזים- אליעזר ורבקה
צְפוּ בְּאֶפְרַיִם סִידוֹן, מְחַבֵּר הַסִדְרָה תָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים, מַקְרִיא אֶת סִיפּוּר אֱלִיעֶזֶר וְרִבְקָה. הסרטון הופק ע"י...
תנ"ך בחרוזים- אליעזר ורבקה
"כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק." (פסוק ד)

  • צְפוּ בְּאֶפְרַיִם סִידוֹן, מְחַבֵּר הַסִדְרָה תָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים, מַקְרִיא אֶת סִיפּוּר אֱלִיעֶזֶר וְרִבְקָה.

הסרטון הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.