ויהי אחרי מוֹת
"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת שָׁאוּל וְדָוִד שָׁב מֵהַכּוֹת אֶת הָעֲמָלֵק, וַיֵּשֶׁב דָּוִד בְּצִקְלָג יָמִים שְׁנָיִם." (פסוק א)

Wiktoria Matynia/shutterstock.com

אמר רבי סימון כל מקום שנאמר: "ויהי אחרי מות" חזר העולם לאחוריו, "ויהי אחרי מות אברהם" מיד "וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו, סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר".
להמשך המדרש
"ויהי אחרי מות משה" מיד פסק הבאר והמן וענני כבוד. "ויהי אחרי מות יהושע" (שופטים א, א) מיד נתגרו בם יתדות הארץ. "ויהי אחרי מות שאול" (שמואל ב' א, א) מיד ופלשתים נלחמים בישראל… אמר ר' יודן אלמלא שהעמיד הקב"ה אחרים תחתיהם כבר חזר העולם לאחוריו. (…) ויהי אחרי מות שאול וכתיב ודוד שב מהכות את עמלק.

(ילקוט שמעוני על נ"ך, א, א)

  • המדרש מעמיד את אברהם, את משה את יהושע ואת שאול בשורה אחת. מה כוונת ר' סימון ב"חזר העולם לאחוריו"? מהי עמדת ר' יודן בנושא?