ועדת הביקורת!
"וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ קְחוּ לִי חָרֶב, וַיָּבִאוּ הַחֶרֶב לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ." (פסוק כד)

רפאל, משפט שלמה, המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

להניף חרב על צווארו של תינוק רק כדי לראות מי האישה שתצעק ראשונה? האם זהו שיא החוכמה או אולי מעשה פזיז וראוותני?
קראו את מדרש חז"ל שלפניכם וענו על השאלות.

להמשך קריאה

אמר רבי יהודה ב[שם]רבי אלעאי: אילו הייתי שם פיקרין [כריכה של צמר] הייתי נותן על צוארו [של התינוק]. לא די לאחד שמת אלא עוד לשני היה גוזר? כיון שראו סנקליטין [יועצים] שלו התחילו אומרים (קהלת י טז) "אי לך ארץ שמלכך נער". כיון שאמר תנו לה את הילד החי והמת אל תמיתוהו יצתה בת קול ואמרה לו היא אמו…"

(מדרש תהלים עב)

  • שאלה במבט-על: האם המדרש מחזק את ההתנהגות של שלמה המלך במשפט או מבקר אותה?
  • מהי הביקורת של חז"ל על המעשה של שלמה המלך?
  • כיצד באה לידי ביטוי הביקורת על חוסר הניסיון של שלמה המלך? והיכן?
  • האם הביקורת של חז"ל כלפי שלמה המלך מפתיעה? הגיונית?