מֹאזְנֵי צדק
"וַיִּשְׁמְעוּ כָל יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר שָׁפַט הַמֶּלֶךְ וַיִּרְאוּ מִפְּנֵי הַמֶּלֶךְ כִּי רָאוּ כִּי חָכְמַת אֱלֹהִים בְּקִרְבּוֹ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט." (פסוק כח)

בול המזלות א+ב. עיצוב: ע בלאושילד, תאריך הופעה: 27/02/1961, באדיבות השירות הבולאי – דואר ישראל

 

שלמה המלך מבקש מהאל את היכולת לשפוט. משפט הוגן הוא משפט שיש בו צדק, אבל מהו צדק? איך מחליטים מי צודק? האם קיים צדק מוחלט?

להמשך קריאה

בספר ויקרא יש פסוקים המדברים על צדק כעל דבר מוחשי שאפשר להחזיק ולשקול: "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה. מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי-צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם…" (ויקרא יט, לה-לו) ואילו בסיפור שלמה לצדק מאפיינים אחרים, ונדרשת חוכמה רבה כדי לפעול בצדק.

  • כיצד ניתן לקבוע, בחברה מסוימת או בתרבות מסוימת, מהו "צדק"?
    האם צדק הוא עניין יחסי וּתְלוּי תרבות, או שקיים צדק מוחלט?
  • המאזניים הם חלק מגלגל המזלות, שמקורו אינו בתרבות היהודית. אבל יצא ש"מזל מאזניים" חל בדיוק בתקופת חודש תשרי. קראו כיצד מתייחס לכך מדרש "במדבר רבה":
    "כל הבלים שישראל עושין כל ימות השנה במאזניים לעלות, מוחל להם הקב"ה במזל מאזניים בחודש תשרי" (במדבר רבה טז, כג).
    הסבירו את המדרש במילים שלכם.