רֶמְבְּרַנְדְט הִרְבָּה לַעֲסוֹק בְּנוֹשְׂאִים תָנָ"כִיִים, כְּמוֹ רַבִּים מֵאוֹמָנֵי הוֹלַנְד בַּמֵאָה הַ־17. הַיְצִירוֹת שֶׁלוֹ מְלֵאוֹת בְּהִתְבּוֹנְנוּת רוּחָנִית מַעֲמִיקָה. הַתְמוּנָה הַמְתָאֶרֶת אֶת יַעֲקֹב נֶאֱבַק בַּמַלְאָךְ, נֶחְשֶׁבֶת לְאַחַת הַיְצִירוֹת הַמִקְרָאִיוֹת הַטוֹבוֹת שֶׁלוֹ.
הָאוֹמָן בָּחַר לְמַקֵם אֶת הַמַלְאָךְ גָבוֹהַּ מֵעַל רֹאשׁוֹ שֶׁל יַעֲקֹב. מַרְאֵהוּ בָּהִיר, רַךְ וְנָשִׁי. פְּנֵי הַמַלְאָךְ יָפִים וַעֲדִינִים, רֹאשׁוֹ מוּקָף כֶּתֶר שֶׁל תַלְתַלִים סְבוּכִים. הַמַלְאָךְ תוֹמֵךְ בָּעוֹרֶף שֶׁל יַעֲקֹב בְּיָדוֹ הַיְמָנִית, וְלוֹפֵת אֶת מוֹתְנוֹ בְּיָדוֹ הַשְׂמָאלִית. הַמַלְאָךְ מִתְבּוֹנֵן בְּיַעֲקֹב מִבַּעַד לְעַפְעַפַּיִים מוּשְׁפָּלִים, הַזוֹהֲרִים בְּאוֹר שְׁמֵימִי רַךְ. הַמַבָּט שֶׁלוֹ מָלֵא רוֹךְ וְחֶמְלָה, וְהַבֶּגֶד הַלָבָן שֶׁלוֹ גַם הוּא מוֹסִיף רַכּוּת לַסְצֵנָה. הַכְּנָפַיִים נִרְאוֹת כִּמְגוֹנְנוֹת עַל רֹאשׁוֹ שֶׁל יַעֲקֹב. אֶת הָאֲוִוירָה הָרוּחָנִית־חֲלוֹמִית מְחַזֶקֶת דְמוּתוֹ עֲצוּמַת הָעֵינַיִים שֶׁל יַעֲקֹב. שְׁרִירֵי גַבּוֹ וּכְתֵפָיו מְתוּחִים, וְהוּא לוֹחֵץ אֶת גוּפוֹ כְּנֶגֶד גוּפוֹ שֶׁל הַמַלְאָךְ בְּמָה שֶׁנִרְאֶה כְּמוֹ חִיבּוּק אוֹ הִישָׁעֲנוּת עַל יֶרֶךְ הַמַלְאָךְ. נִרְאֶה כִּי רֶמְבְּרַנְדְט בָּחַר לְתָאֵר אֶת הָרְגָעִים שֶׁאַחֲרֵי הַמַאֲבָק: אֶת הַכְּנִיעָה שֶׁל הַמַלְאָךְ וְאֶת הַהִתְרַפְּקוּת שֶׁל יַעֲקֹב הַמוּתָשׁ עָלָיו.
קרדיט: מעובד. על פי: יעל מאלי, "יעקב והמלאך – בין מאבק לחבוק – דלקרואה ורמברנדט". פורסם במקור במוסף שבת של "מקור ראשון" ב 5.12.15
- רֶמְבְּרַנְדְט מְפָרֵשׁ אֶת מַאֲבַק יַעֲקֹב וְהַמַלְאָךְ כְּחִיבּוּק – מַדוּעַ?
- הַאִם לְדַעְתְכֶם הַצִיוּר מְשַׁקֵף אֶת הַכָּתוּב בַּפְּסוּקִים?