ערפל / שולי רנד
"וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק, וּמשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים."
(כ, יז)

החוויה המדהימה והחד-פעמית של מתן תורה נקטעת כאשר העם פוסע לאחור, מתרחק ודורש ממשה לעמוד בינו ובין האלוהים.
מה המרחק הנכון שבו צריך להתייצב המאמין לפני אלוהיו? הקִרְבה יוצרת חוויה עזה, מחממת את הקשר האינטימי בין האדם לאל, אך היא גם מסוכנת. הסכנה היא ספק פיזית – מוות מיידי, כפי שמתים נדב ואביהו ועוזה, וספק סכנת ההגשמה של האל, שעלולה לסחוף אותנו לאמונות זרות ואליליות.

הריחוק נראה אומנם בטוח, ללא סכנות, אך המרחק עלול לקרוע את הנימים הדקים שקושרים את המאמין לאלוהיו, והאדם נופל מחולן לריק.
גדלתי בסביבה יֶקִית, סביבי עדיין עולם מודרני (ולא פוסט-מודרני) שבו המדע הוא האלוהים. בחרתי את המקום המרוחק ומעט מנוכר, לא ידעתי להרגיש את אלוהים. כשבגרתי הופתעתי לראות דור חדש ואמיץ של צעירים, שמיישירים מבט אל הדתיות ומחפשים את קרבתו של האלוהים. שיר נפלא המבטא לבטים אלה הוא שירו של שולי רנד – "ערפל".

מבוסס על נח חיות, "פחד הקרבה לאלוהים", אתר מיזם 929

למילות השיר

ערפל

הסתכלתי לאחור
עִיֵי חֳרָבוֹת
משמאלי ומימיני
הכול עולה בלהבות
לעיניי נגלה שביל מתפתל
בליבו ענן מכוסה בערפל

כל העם אשר איתי
נעמדו מרחוק
בעיניהם לִצְנִינִים
הייתי, וְלִשְׂחֹק
יהיה אשר יהיה,
לעצמי ממלמל,
זה הזמן לפסוע
אל תוך הערפל

כי שָׁמָּה כי שמה כי שמה
האלוקים
כי שמה כי שמה האלוקים
כי שמה האלוקים

לא לקחתי איתי,
רק צֵידָה ליום אחד
לנגדי שיוויתי
את השם המיוחד
בליבי קוצים אך בפי הַלֵּל
כגיבור עתיק פסעתי
אל תוך הערפל

קידמוני חצופים
בפחים ובמקלות
ואני לעומתם שר
בשבעים קולות
אהיה אשר אהיה,
הייתי מתפלל,
לכבודך נכנסתי
אל תוך הערפל

כי שמה כי שמה כי שמה
האלוקים
כי שמה כי שמה האלוקים
כי שמה האלוקים

פְּצָעוּנִי השומרים מנעו אותי מלעלות
בימים שורפת אש והקרח בלילות
כמו שיכור הייתי קם ונופל
את קולך שמעתי
מתוך הערפל

כי שמה כי שמה כי שמה
האלוקים
כי שמה כי שמה האלוקים
כי שמה האלוקים

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • שירו של שולי רנד נכתב בהשראת פרק כ. מצאו שתי נקודות דמיון בין שירו של רנד לבין הפסוקים.
קרדיט: שולי רנד – ערפל, 2018