באמונה היהודית מקובל להתייחס לחנה בתור "המתפללת הראשונה". חנה התפללה לאלוהים במשכנו בשילה, מלמלה ובכתה, עד שעלי הכוהן חשב שהיא שיכורה. חנה כמובן לא הייתה שיכורה, ותפילתה נבעה ממצוקתה הרבה ומרצונה העז להיות אֵם.
תפילה
"וְהָיָה כִּי הִרְבְּתָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי יְהוָה; וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ. וְחַנָּה הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ; וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה." (פסוקים יב-יג)
להמשך קריאה
מאז ומעולם אנשים התפללו וביקשו דברים מעומק ליבם, כל אחד לפי שיטתו ולפי האלוהים שלו, אבל בכל דת התקינו מסגרות רשמיות לתפילות המאפיינות אותה. כך גם חכמי התלמוד הגדירו את המסגרת הרשמית לתפילות המקובלות. את תְפִלַת הָעֲמִידָה המכונה גם תְפִלַת שְׁמוֹנֶה-עֶשְׂרֵה, שהיא התפילה המרכזית ביהדות, התקינו חז"ל על בסיס תפילת חנה. בהתאם לדרך שבה התפללה חנה בפרק שלנו, הם קבעו שלושה כללים לתפילה: כוונת הלב, תנועת השפתיים והקול שאינו נשמע. ודאי לא תתפלאו לשמוע שלתפילה זו קוראים גם "תפילת הַלַחַשׁ".
- על פי הפרק – מדוע חנה התפללה?
- מה דעתכם, האם עדיפה תפילה אחידה או שתפילה אמורה להיות דבר ספונטנית וחופשית?