ברכות וקללות
"כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר". (כד, ט)

צלמית ועליה קללות שהתגלתה במצרים. מאוסף Musées Royaux d'Art et d'Histoire E.7491. צילום: Naunakhte, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

כתבי מארות על גבי שברי חרס. מאוסף Berlin, SMB-PK, Egyptian Museum Inv. no. P. 14.517. צילום: Naunakhte, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

 

 

בתקופות קדומות האמינו אנשים כי ל"ברכה" ול"קללה" יש כוח של ממש – להביא ברכה או להמיט אסון על אדם או על עם אחר. לדוגמה, במצרים העתיקה, נמצאו "כתבי המְאֵרוֹת" (מְאֵרָה מלשון קללה, בדיוק כמו בפסוק שלנו). מדובר בקערות חרס ובצלמיות פסלים שנועדו לפגוע באנשים אחרים ולהגן על מי שכתב אותם. בכתבי המארות שנמצאו במצרים יש פירוט של קללות שיבואו על תושבי ערים אחרות, אם רק יעזו לפגוע במלך פרעה. מעניין למצוא שם שמות של ערים רבות מצפון למצרים, כמו עכו, ירושלים ואשקלון.

  • הסבירו כיצד הסיפור על בלעם ובלק משקף את התרבות הקדומה?
  • חושבים שרק בקרב עמים אחרים הייתה חשיבות לקללה ולברכה? פתחו את התנך בספר דברים בפרק כח, וקראו מפסוק יח. במה פסוקים אלה דומים לרעיון של "כתבי המארות"?