המדרש מספר משל (סיפור קצר עם מוסר השכל) ובאמצעות המשל הוא רוצה להבין את המצב של חוה ואדם ביחסם לעץ הדעת טוב ורע.
רַ' שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי אוֹמֵר:
אֶמְשֹׁל לְךָ מָשָׁל, לְמָה אָדָם הָרִאשׁוֹן וְאִשְׁתּוֹ דּוֹמִין?
לְאֶחָד שֶׁהָיְתָה לוֹ אִשָּׁה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ.
הָלַךְ וְהֵבִיא אֶת הֶחָבִית וְהִנִּיחַ בָּהּ תְּאֵנִים בְּמִנְיָן וֶאֱגוֹזִים בְּמִנְיָן,
וְצָד אֶת הָעַקְרָב, וּנְתָנוֹ עַל פִּי הֶחָבִית,
וְהִקִּיפָהּ בְּצָמִיד פָּתִיל, וְהִנִּיחָהּ בְּקֶרֶן זָוִית.
אָמַר לְאִשְׁתּוֹ: בִּתִּי, כָּל שֶׁיֵּשׁ לִי בַּבַּיִת הַזֶּה מָסוּר בְּיָדֵךְ,
חוּץ מֵחָבִית זוֹ, שֶׁלֹּא תִּגְּעִי בָּהּ כָּל עִקָּר, שֶׁיֵּשׁ בָּהּ עַקְרָב.
כֵּוָן שֶׁיָּצָא בַּעְלָהּ לַשּׁוּק נִכְנְסָה אֶצְלָהּ זְקֵנָה אַחַת כְּגוֹן שׁוֹאֶלֶת חֹמֶץ.
אָמְרָה לָהּ: מָה בַּעְלֵךְ עוֹשֶׂה עִמָּךְ?
אָמְרָה לָהּ: כָּל טוּב הוּא עוֹשֶׂה עִמִּי וְכָל מָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ נָתַן לִי,
חוּץ מֵחָבִית זוֹ שֶׁאֵינוֹ מַשְׁלִיטֵנִי עָלֶיהָ.
אָמְרָה לָהּ: וַהֲלֹא כָּל קוֹזְמִין שֶׁלּוֹ הֲרֵי הִיא בְּחָבִית זוֹ,
וְלֹא אָמַר לָךְ כָּךְ אֶלָּא שֶׁהוּא מְבַקֵּשׁ לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת וְלִתְּנָם לָהּ.
מֶה עָשְׂתָה הָאִשָּׁה?
עָמְדָה וּפָתְחָה אֶת הֶחָבִית וְהוֹשִׁיטָה יָדָהּ לְתוֹכָה וַעֲקָצָהּ עַקְרָב.
הָלְכָה לָהּ וְנָפְלָה עַל הַמִּטָּה.
כֵּוָן שֶׁבָּא בַּעְלָהּ מִן הַשּׁוּק, אָמַר לָהּ: מָה זֶה?
אָמְרָה לוֹ: יָדִי הוֹשַׁטְתִּי אֶל הֶחָבִית וַעֲקָצַנִי עַקְרָב, וַהֲרֵינִי מֵתָה.
אָמַר לָהּ: לֹא כָּךְ אָמַרְתִּי לָךְ מִתְּחִלָּה:
כָּל מָה שֶׁיֵּשׁ לִי בְּבַיִת זֶה מָסוּר בְּיָדֵךְ,
חוּץ מֵחָבִית זוֹ, שֶׁלֹּא תִּגְּעִי בָּהּ כָּל עִקָּר?
מִיָּד כָּעַס עָלֶיהָ וְהוֹצִיאָהּ. (מדרש בראשית רבה, פרשה יט, דרשה י)
- לפי ההמדרש – מדוע אסור לגעת בחבית?
- נחזור לפרק שאנחנו לומדים בתנ"ך, לבראשית פרק ג, מדוע לפי הפרק אסור לאכול מפרי עץ הדעת?
- האם יש דמיון לדעתכם בין האיסור שמופיע במדרש לאיסור בפרק ג?