לכל עם יש שם
"וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם." (פסוק כז)
תינוק שנולד ותגית שם על היד שלו ושל אמו.

תינוק שנולד ותגית שם על היד שלו ושל אמו.
ESB Professional/shutterstock.com

כחלק מהברכה האלוהית, נאמר בפסוק כז שהאל "שם את שמו על העם".
ננסה לברר מה כוונת המשפט, האם מדובר בפעולה גופנית או בדימוי שיש מאחוריו משמעות . תחילה נסו להיזכר אם בחרתם פעם שֵם למישהו או למשהו, ואיך הרגשתם כלפיו.

להמשך קריאה

אפשר להבין את האמירה בשתי דרכים שמתיישבות זו עם זו. אפשרות אחת היא שהאל כינה את העם בשם 'ישראל', שם שיש בתוכו את שמו של האל, "ישר-אל" (קוראים לזה שם תֵאופורי, תֵאו=אל).
אפשרות אחרת היא שאת הברכה נהגו בני ישראל בתקופת הבית הראשון לשאת על גופם ממש, בדומה לציווי על הנחת התפילין. חוקרים מציעים סברה כי את הלוחות שנמצאו בכתף הינום היו נושאים כמין קמע, וכך הברכה הנושאת את שם האלוהים נמצאת פיזית על האדם, מתוך האמונה שכך היא תשמור עליו.

  • כשאנחנו נותנים שֵם, איזה קשר אנחנו יוצרים עם מי או עם מה שנתנו לו שם, לדעתכם? (קשר של אחריות, של בעלות, גם וגם או בכלל משהו אחר)