מה כל כך מיוחד בנח?
"אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו." (פסוק ט)

Jonas Staub/shutterstock.com

נח היה הצדיק בדורותיו. אם היה מסיים המחבר המקראי את האמירה במילה "צדיק" הכול היה פשוט יותר, אבל כיצד אנחנו אמורים להבין את צדיקותו של נח, כאשר היא ניתנת במין משוואה יחסית "בדורותיו"?

להמשך קריאה

פרשנים וחוקרים מתחבטים בסוגיה זאת כבר שנים רבות, ועדיין אין פתרון חד משמעי. רש"י עומד יפה על המחלוקת ומפרש: "בדורותיו – יש מרבותינו דורשים אותו לשבח: כל שכן שאילו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר. ויש שדורשים אותו לגנאי: לפי דורו היה צדיק, ואילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום".
כלומר, אפשרות אחת היא שנֹח היה הכי צדיק אי פעם, אפשרות אחרת היא שהיה צדיק באופן יחסי לדור שבו הוא חי, ואפשרות שמשתמעת ממנה היא שאילו דורו היה צדיק אז נח היה פי כמה וכמה. בקיצור, הכול יחסי.

  • מה דעתכם, האם נח צדיק באופן יחסי לתקופה שבה הוא חי או צדיק ממש, גם אם היה חי בתקופה אחרת?