נביא וכהן
"וַיֵּדַע כָּל יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע, כִּי נֶאֱמָן שְׁמוּאֵל לְנָבִיא לַה'." (פסוק כ)

מתוך הספר: תגליות מארי וקדמוניות ישראל, מאת: אברהם מלמט, הוצאת מאגנס, ירושלים, תשנ"א) תרגום תעודה שנתגלתה במארי. בתעודה מדווח שליט מקומי על נער, שהאל הופיע בחלומו פעמיים והעביר באמצעותו מסר. המסר נשלח לבדיקת הכוהנים, כדי שיכריעו אם מדובר בנבואת אמת.

 

 

פרק זה מתאר את הפיכתו של שמואל הנער לנביא על ישראל. מן המסופר בפרק זה אנו מבינים שתפקידו של הנביא שונה מתפקידו של הכוהן. שמואל חווה אירוע יוצא דופן כאשר אלוהים פונה אליו באופן ישיר. עלי הכוהן מבין במהרה את המתרחש, אפילו לפני ששמואל מבין זאת. כך גם אנו הקוראים למדים על ההבדלים בין הכוהן ובין הנביא.

להמשך קריאה

הכוהן מתווך בין אלוהים לבין העם על ידי הדאגה למקדש ולכליו, ועל ידי תפקידיו בטקסים ובפולחן. כמו כן, תפקיד הכוהן עובר בירושה והאב היה מלמד את בנו את המלאכה. לעומת זאת, הנביא אינו נולד לשושלת נבואה, אלא הוא נבחר על ידי אלוהים עצמו, אשר מודע לתכונה מיוחדת שקיימת באותו אדם. גם הנביא מתווך בין אלוהים לעם, אך באופן שונה מן הכוהן. עיקר משימתו היא להעביר את דברי האל לבני האדם, ותפקידו הפולחני מרכזי פחות.

  • שערו מדוע דווקא שמואל נבחר על ידי אלוהים להיות נביא. האם דבר מה בקורות חייו או בתיאור התנהגותו בפרק זה יכול לרמוז על כך?