נושאי ארון הברית
"וַיְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר כִּרְאוֹתְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית ה' אֱלֹהֵיכֶם וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאִים אֹתוֹ, וְאַתֶּם תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם וַהֲלַכְתֶּם אַחֲרָיו." (פסוק ג)
במסעות במדבר נשאו את הארון לרוב לוויים מבני קְהָת, אחרי דגלי מחנוֹת יהודה וראובן.
המדרש הבחין שבמעמד חציית הירדן היה הבדל בנשיאת הארון:
שנו חכמים: כיצד עברו ישראל את הירדן?
בכל יום הארון נוסע אחר שני דגלים והיום נסע תחילה, שנאמר: "הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ עֹבֵר לִפְנֵיכֶם…" (יהושע ג, יא)
בכל יום ויום לוויים נושאים את הארון והיום נשאוהו כהנים, שנאמר: "וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן ה'…"(יהושע ג, יג)
רבי יוסי אומר: בשלושה מקומות נשאו כהנים את הארון: כשעברו את הירדן וכשסבבו את יריחו וכשהחזירוהו בימי שלמה למקומו בבית המקדש.
בכל יום הארון נוסע אחר שני דגלים והיום נסע תחילה, שנאמר: "הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ עֹבֵר לִפְנֵיכֶם…" (יהושע ג, יא)
בכל יום ויום לוויים נושאים את הארון והיום נשאוהו כהנים, שנאמר: "וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן ה'…"(יהושע ג, יג)
רבי יוסי אומר: בשלושה מקומות נשאו כהנים את הארון: כשעברו את הירדן וכשסבבו את יריחו וכשהחזירוהו בימי שלמה למקומו בבית המקדש.
עיבוד. מבוסס על: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לג עמוד ב. על פי ביאור שטיינזלץ.
- במעמד חציית הירדן היו שני הבדלים בנשיאת הארון, מהאופן הרגיל שבו נשאו אותו. ציינו אחד מהם.
