עדיין לא נולדו, וכבר מתקוטטים
"וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת ה'." (כה, כב)
צילום אולטרסאונד

Martin Valigursky/shutterstock.com

כַּאֲשֶׁר רִבְקָה הֶהָרָה הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת הָיָה יַעֲקֹב מִתְרוֹצֵץ בְּתוֹךְ בִּטְנָהּ וּמְנַסֶּה לָצֵאת, וְכַאֲשֶׁר הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה הָיָה עֵשָׂו מִתְרוֹצֵץ וּמְנַסֶּה לָצֵאת.
(מעובד על פי מדרש בראשית רבה, סג)
להמשך קריאה

בֵּיאוּר: בְּמֶשֶׁךְ שָׁנִים הָיְיתָה רִבְקָה עֲקָרָה. וְהִינֵה, בְּשָׁעָה טוֹבָה, זָכְתָה לְהֵירָיוֹן. אַךְ הַהֵירָיוֹן קָשֶׁה. רִבְקָה, שֶׁאֵינָהּ יוֹדַעַת שֶׁהִיא נוֹשֵׂאת בְּרַחֲמָהּ תְאוֹמִים, חָשָׁה כְּאֵבִים עַזִים. הַפְּסוּקִים מְגַלִים לָנוּ אֶת הַסִיבָּה: "וְיִתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ", תְנוּעַת שְׁנֵי הָעוּבָּרִים בָּרֶחֶם הִיא הַגוֹרֶמֶת לַכְּאֵב. בְּעֵינֵי הַמִדְרָשׁ הִתְרוֹצְצוּת הַבָּנִים הִיא סֵמֶל. הַהִתְרוֹצְצוּת כּוֹלֶלֶת בְּתוֹכָהּ שְׁתֵי רִיצוֹת (שִׂימוּ לֵב לָאוֹת צ' שֶׁמוֹפִיעָה פַּעֲמַיִים בַּמִילָה), וּלְכָל רִיצָה מַטָרוֹת שׁוֹנוֹת וּמְנוּגָדוֹת. רִבְקָה נוֹשֵׂאת בְּתוֹכָהּ אֶת הַנִיגוּד שֶׁבֵּין עֵשָׂו לְיַעֲקֹב. הִיא נוֹשֵׂאת בְּתוֹכָהּ שְׁנֵי עוֹלָמוֹת. הַמִדְרָשׁ מֵבִיא בִּיטוּי צִיוּרִי לִשְׁנֵי הָעוֹלָמוֹת הַלָלוּ.

  • חִשְׁבוּ עַל הַמִילָה "וַיִתְרוֹצֲצוּ". מָה זֶה לְהִתְרוֹצֵץ? מָתַי אֲנַחְנוּ מִתְרוֹצְצִים?
  • מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם מְתוֹאָרִים הַבָּנִים שֶׁל רִבְקָה כְּ"מִתְרוֹצְצִים בְּקִרְבָּהּ"?