המקרא מספר על כמה כיבושים של ירושלים הכנענית: על ידי יהושע ( יהושע פרק י) ועל ידי שבט יהודה (שופטים א), ולמרות זאת בימי דוד ירושלים היא עדיין עיר נוכרית-יבוסית. דוד בחר בירושלים כבירת ממלכתו משיקולים פוליטיים: ירושלים לא הייתה מזוהה לא עם שבט יהודה ולא עם שבט בנימין. היא הייתה עיר נוכרית, ולכן שמרה על ניטרליות במאבקים בין השבטים.
עיר יבוסית
"וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם אֶל הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ (...) וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִד." (פסוקים ו-ז)
להמשך קריאה
על פי הפרק, יש בעיר מצודה (האזור המלכותי, המבוצר), והיא נקראת "ציון". לאחר כיבוש העיר בחר דוד לשבת במצודה, ששכנה כנראה בחלק העליון של הגבעה, ושינה את שם המקום ל"עיר דוד". במזרח הקדום היו מקרים רבים שמלך של שושלת חדשה כובש או בונה לו בירה חדשה וקורא לה על שמו.
זהר הרקוב, גלי דינור וגליה דורון, להקים ממלכה: פרקים מספר שמואל, 2005. © כל הזכויות שמורות למטח.
- מדוע בחר דוד בעיר הזאת, ומה אפשר ללמוד על העיר משמותיה השונים?