ויאמר עֵשָׂו בליבו
העיוורון של יצחק
מגדל בבל כסאטירה
לפיכך נברא האדם יחידי
למה נברא העולם בְּב'?
כיתת נחש הנחושת
חזקיהו כמי השילוח
שלושה ימים ושלושה לילות
דברים שרואים משם
על רחמיהם של המלחים
בריחתו של יונה
חידות מיוחדות
סמל הוא לא רק סמל
פטירתו של דוד בתלמוד
סוף טוב?
חסד אחרון עם יהושע
יום מיוחד במינו
ויכוח בין יהושע והשמש
והנחש היה ערום…
שבועה ברבים
עכן מודה באשמה
הפלת גורלות
מלחמת קודש
מלחמת שבעת הימים
שבועה תחת לחץ
נושאי ארון הברית
ומסרה ליהושע
רחב היפה
מרגלים חרש
חזק ואמץ
חוגי בית של המרגלים
בכייה לדורות
דימוי עצמי נמוך
ויהס כלב
חינם?
משה ושבעים הזקנים
בין האצבעות
מקור הברכה
לא תשנא בלבבך
איפוק
האדם והבהמה
במה חטאה הבהמה?
אני הייתי קודם
היאור – אליל מצרי
מכת אהרֹן
הכניסה לארמון פרעה
משה ואהרון אצל פרעה
משה הקטן וגחלת האש
משה והגדי
אגודה אחת
תרפים
פנים
כי שנואה לאה
ברחל בתך הקטנה
הדמעות של לאה
פגישה אישית
אבני המקום
ילד של אימא
דלתות מסתובבות
אהבה התלויה בדבר
מדוע מרדכי לא השתחווה?
ציווה המלך להיות כל עַם וְעַם כורעים ומשתחווים להמן. ומה עשה המן? עשה לו צֶלֶם* רקום על בגדו ועל ליבו, וכל מי שהיה משתחווה להמן, השתחווה בעצם לעבודה זרה. ראה זאת מרדכי, ולא קיבל עליו את ציווי המלך.
(עיבוד. על פי: פרקי דרבי אליעזר, פרק מט)
*צֶלֶם – דמות של אליל.
נוסח הקרדיט: מבוסס על: מישאל ציון, מגילת אסתר, 2019, עמ' 88. © הוצאת משכל.
נדיבות
הימים מתקצרים
כבוד הבריות
אמר ר' יוחנן בן זכאי: בוא וראה כמה חס הקב"ה על כבוד הבריות.
כל מי שפטורים מלצאת למלחמה היו צריכים להביא עדותם: מי שבנה את ביתו ומי שארש לו אישה, חוץ מן "הירא ורך הלבב", שמראהו החיצוני בלבד מעיד על מצבו. שאפילו מקול נקישת מגיני המלחמה זה בזה, נבהל ונבעת עד אימה, שאפילו מקול צהלת סוסים, רועד הוא מפחד, ואפילו מקול תקיעת קרנות (שופרות הקרב) נבהל, אפילו רואה שליפת חרבות הקרב, מטיל מימיו מפחד.
(עיבוד. על פי: מדרש ספרי על ספר דברים, סימן קא)
אפילו חתן וכלה
חז"ל הבחינו בין שני סוגים של מלחמות:
מלחמת רשות – מלחמות שמטרתן לכבוש שטחים מחוץ לארץ ישראל או לתפוס שלל וכדומה.
מלחמת חובה – מלחמה על כיבוש הארץ או לצורך הגנה עליה, או מלחמה לשם קיום המצווה של השמדת עמלק.
במה דברים אמורים? במלחמת הרשות,
אבל במלחמת חובה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.
מבוסס על ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה, 2015, עמ' 939. פירוש חדש של אביגדור שנאן.
מי צריך את הסימן?
"וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף" (פסוק ז) – מבפנים.
אתה אומר מבפנים או (ואולי) אינו אלא מבחוץ?
תלמוד לומר "וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם" (פסוק יג) – הנראה לי ולא הנראה לאחרים.
דברי ר' ישמעאל.
ר' נתן אומר: מבפנים.
אתה אומר מבפנים או (ואולי) אינו אלא מבחוץ?
תלמוד לומר: "וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת" (פסוק יג) – ולא לאחרים לאות.
ר' יצחק אומר: לא, כי אלא מבחוץ, כדי שיהיו המצרים רוֹאִין וּמֵעֵיהֶם מִתְחַתְכִים.
(מכילתא דרבי ישמעאל י"ב, כ"ב)
כנגד ארבעה בנים
בן רשע – מהו אומר?
"מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם" (שמות יב, כו): מה הטורח הזה שאתם מטריחין עלינו בכל שנה ושנה?
מכיוון שהוציא את עצמו מן הכלל, אף אתה אמור לו : "בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי" (שמות יג, ח), לי עשה. לאותו האיש לא עשה!
(תלמוד ירושלמי, מסכת פסחים, פרק י דף לז טור ד)
מכל המקומות בעולם
"וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר" (שמות יט, ב) –
ניתנה תורה דימוס (במקום חופשי), פרהסיא (במקום ציבורי), במקום הפקר (שאינו שייך לאף אדם). שאילו ניתנה בארץ ישראל, היו אומרים: "לאומות העולם, אין להן חלק בה". לפיכך ניתנה במדבר, במקום הפקר, וכל הרוצה לקבל – יבוא ויקבל.
(עיבוד. על פי: מכילתא דרבי ישמעאל, פרשת יתרו, פרשה א)
באיזה יום?
התיאור הפותח את הפרק אינו רגיל: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי" (א). התורה מציינת את התאריך כמו בפרקים רבים אבל מוסיפה 'ביום הזה'.
המדרש רואה בביטוי זה משמעות לדורות:
"ביום הזה באו מדבר סיני". וכי ביום הזה באו?
אלא כשתהא למד דברי לא יהו בעיניך ישנים, אלא כאילו היום ניתנה תורה,
ביום ההוא אין כתוב כן, אלא "ביום הזה".
(פסיקתא דרב כהנא פיסקא יב)
הניחה לי
וְכִי משֶׁה הָיָה תּוֹפֵשׂ בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהוּא אוֹמֵר: "הַנִּיחָה לִי"?!
אֶלָּא לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה? לְמֶלֶךְ שֶׁכָּעַס עַל בְּנוֹ וְהִכְנִיסוֹ לְקִיטוֹן (חדר קטן) וּמַתְחִיל לְבַקֵּשׁ לְהַכּוֹתוֹ, וְהָיָה הַמֶּלֶךְ מְצַעֵק מִן הַקִּיטוֹן: "הַנִּיחָה לִי שֶׁאַכֶּנּוּ". וְהָיָה פַּדְגּוֹג (מחנך) עוֹמֵד בַּחוּץ.
חירות
פירוש מקובל למושג "חופש" הוא היעדר כל מסגרת מחייבת. המדרש מציע נקודת מבט אחרת.
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת" (לב, טז) – אל תקרא חָרוּת אלא חֵרוּת, שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.
(משנה, מסכת אבות, פרק ו משנה ב)
בשביל צָרֵי העין
המדרש מרחיב את גבולות האחריות במקרה של שפיכות דמים ומראה את הקשר בין ההרוג לבין זקני העיר.
אמר רבי יהושע בן לוי: אין עֶגְלָה עֲרוּפָה באה אלא בשביל (בגלל) צָרֵי
העין, שנאמר: "יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה".
וכי על ליבנו עלתה שזקני בית דין שופכי דמים הם?
אלא [הם אומרים כביכול:] לא בא לידינו וּפְטַרְנוּהוּ בלא מזונות (אוכל), לא רְאִינוּהוּ וְהִנַחְנוּהוּ בלא לוויה (ליווי).
(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לח עמוד ב, מהדורת שטיינזלץ)
ערך חיי האדם
בריאת האדם בצלמו של אלוהים מעניקה ערך מוחלט לחיי האדם, כל אדם. מכך נובע כי פגיעה בחיי אדם כמוה כפגיעה בדמות האל עצמו. כך גם במדרש:
רבי עקיבא אומר: כל השופך דמים, הרי זה כאילו ביטל צלם אלוהים, שנאמר: "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ".
(מבוסס על תוספתא, מסכת יבמות, פרק ח הלכה ד)
אופיו של העם
היה רבי מאיר אומר – כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה. זה אומר: אני יורד תחילה לים, וזה אומר: אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדים וצווחים, קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה.
אמר לו רבי יהודה: לא כך היה המעשה, אלא זה אומר: אין אני יורד תחילה לים, וזה אומר: אין אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדין ונוטלין עצה אלו באלו, קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה.
(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לו עמוד ב – דף לז עמוד א)
הוגן או לא?
האופן שבו פועל אלוהים בפסוק זה מעורר אי נוחות. האם זה מוסרי לחזק את לב פרעה, ובכך למעשה לאלץ אותו בעל כורחו לרדוף אחרי בני ישראל – היישר אל מותו?
בין חכם לטיפש
המדרש מברר מה ההבדל בין החכם לכסיל:
החכם עיניו בראשו – שרואה הדבר, יודע מה יהיה בסופו. כמו שנאמר: "איזהו חכם? הרואה את הנולד."
והכסיל בחושך הולך – שאינו מחשב סופו של דבר אלא כל מה שיבוא לו עושה.
וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם – על עניין המיתה, כמות זה כן מות זה.
(מדרש לקח טוב על קהלת, פרק ב, יד, א)
מותר לשנוא לפעמים
המדרש מתמודד עם השאלה – מתי ראוי לשנוא?
עֵת לֶאֱהֹב, בִּשְׁעַת שָׁלוֹם.
וְעֵת לִשְׂנֹא, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה.
עֵת מִלְחָמָה, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה.
וְעֵת שָׁלוֹם, בְּשָׁלוֹם.
(מדרש קהלת רבה, פרשה ג, ח, א)
ההולכים והנשארים
אמר רבי יהושע בן קרחה:
הפסוק היה צריך לומר – והארץ הולכת והארץ באה והדור לעולם הוא עומד.
וכי מי נברא בשביל מי?
ארץ נברא בשביל דור, או דור נברא בשביל הארץ?
לא ארץ בשביל דור,
אלא דור על ידי שאינו עומד בתפקידיו של הקדוש ברוך הוא,
לפיכך הוא בולה (מלשון בליה, תהליך של התפרקות והתפוררות).
והארץ על ידי שהיא עומדת בתפקידיו של הקדוש ברוך הוא,
לפיכך אינה בולה.
(מדרש קהלת רבה, א, ד, ה)
מטמא את הידיים
באופן מפתיע, במדרש חז"ל דנים בשאלה אילו ספרי תנ"ך מטמאים את הידיים:
כל כתבי הקודש מטמאין את הידיים.
שיר השירים וקהלת מטמאין את הידיים.
רבי יהודה אומר: שיר השירים מטמא את הידיים, וקהלת – מחלוקת.
רבי יוסי אומר: קהלת אינו מטמא את הידיים, ושיר השירים – מחלוקת.
(משנה, מסכת ידים, פרק ג משנה ה)
אכבד ואכבדה
בפרק זה כתוב "ואכבד", ויש לקרוא "וְאֶכָּבְדָה". אחת הסוגיות המעניינות במדרש היא העיסוק בחילופי הקרי והכתיב.
איזהו עשיר?
איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר: "יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (קכח, ב). "אַשְׁרֶיךָ" – בעולם הזה, "וְטוֹב לָךְ" – לעולם הבא.
(משנה, מסכת אבות, פרק ד, משנה א)
גדולתו של דוד
"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ."
אמר רבי יהושע בן לוי: אמר דוד: שמעתי בני אדם שהם אומרים: מתי ימות זקן זה ויבוא שלמה בנו ויבנה בית הבחירה ונעלה לרגל? ושמחתי.
אמר ליה [לו] הקב"ה: "טוֹב יוֹם בַּחֲצֵרֶיךָ מֵאָלֶף" (תהלים פד, יא) – טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה מאלף עוֹלוֹת שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח.
(מדרש תהלים קכב)
מי היה אוריהו בן שמעיהו?
מי היה אוריהו בן שמעיהו מקריית יערים המוזכר בפרק?
אוריה, היו ישראל מזלזלין אחריו ואומרים לו: "גבעוני הוא". וגם איש היה מתנבא בשם ה', אוריהו בן שמעיהו מקרית יערים.
(פסיקתא דרב כהנא, יג, יב)
דורו של יהויקים
הפרק פותח במילים: "בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת" ומתייחס למלך יהודה, המלך יהויקים. החכמים היו קשובים לכך, שכן הם סברו שלכל ניסוח יש סיבה, בוודאי לשימוש במילה 'בראשית', שהיא כידוע המילה הראשונה בתורה.
השבועה ליוסף
בספר שמות יג, יט מסופר כי ביציאת מצרים משה לקח עימו את עצמות יוסף. מעשה זה הוא מימוש של הבטחה המופיעה בפרק נ.
ממה חששו האחים?
לאחר מות אביהם והמסע לכנען לשם קבורתו, אֲחֵי יוסף נמצאים במצב של אי ידיעה. עתידם ומערכת היחסים שלהם עם יוסף לוטים בערפל.
זכרה לי אלהי לטובה
התלמוד שואל שאלה מפתיעה על ספר נחמיה:
הרי את כל דברי עזרא – נחמיה בן חכליה אֲמָרָם. מדוע אם כן לא נקרא הספר על שמו [של נחמיה]? אמר רבי ירמיה בן אבא: מפני ש[נחמיה] החזיק טובה לעצמו, שנאמר: "זָכְרָה לִּי אֱלֹהַי לְטוֹבָה כֹּל אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עַל הָעָם הַזֶּה" (נחמיה ה, יט).
(מסכת סנהדרין, דף צג עמוד ב)
לחגוג את סוכות
התלמוד מעלה את השאלה: "אפשר בא דוד ולא עשו סוכות עד שבא עזרא?" (תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף לב עמוד ב).
כלומר: האם יש לראות בלשון הכתוב בפסוקים – "כִּי לֹא עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא" – קביעה היסטורית?
מאיוב לאויב
בסערה חרף, דכתיב: "אֲשֶׁר בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי" (איוב ט, יז).
אמר איוב: ריבונו של עולם, שמא רוח סערה עברה לפניך ונתחלף לך בין איוב לאויב?!
ואלוהים ענה מתוך הסערה: "וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וכו' אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי" (פסוקים א-ג).
המלך והחוק
המדרש מספר על המלך אגריפס העומד וקורא את חוק המלך. אגריפס היה בנו (או נכדו) של הורדוס, והוא מלך ביהודה בסוף תקופת בית שני – בימי המעבר בין התקופה החשמונאית לנציבות הרומית. האימפריה הרומית תמכה בשושלת זו, והדבר גרר יחס ביקורתי מצד חז"ל.
פלפול חז"לי
"וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים" (דברים יז, יז). רבי יהודה אומר: מרבה הוא לו ובלבד שלא יהיו מסירות את לבו [מיראת ה']. רבי שמעון אומר: אפילו אחת ומסירה את לבו – הרי זה לא ישאנה. אם כן למה נאמר: "וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים"?
אפילו כאביגיל [שהיתה צדקת ומנעה מדוד המלך לעבור עבירה (שמואל א פרק כה).
(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף כא, עמוד א. על-פי פירוש שטיינזלץ)
מי אתה פשחור?
פשחור, כוהן המקדש, שם את ירמיהו הנביא במהפכת.
הכתוב המקראי אינו מביא מידע על הכוהן פשחור: מי היה ומאין בא?
חז"ל משלימים, אם כן, את דמותו.
דברים מהלב
הלב רואה, שנאמר (קהלת א, טז): וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה.
הלב שומע, שנאמר (מלכים א ג, ט): וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ.
הלב נופל, שנאמר (שמואל א יז, לב): אַל יִפֹּל לֵב אָדָם עָלָיו.
הלב שמח, שנאמר (תהלים טז, ט): לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי.
הלב צועק, שנאמר (איכה ב, יח): צָעַק לִבָּם אֶל ה'.
הלב מתנחם, שנאמר (ישעיה מ, ב): דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלָיִם.
הלב מצטער, שנאמר (דברים טו, י): וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ.
הרועה הטוב
כשהיה משה רבנו רועה את צאן יתרו במדבר, ברח ממנו גדי, ורץ אחריו עד שהגיע למקום מסתור שבו נזדמנה לגדי בריכה של מים, ועמד הגדי לשתות.
הגיע אליו משה, ואמר: "לא ידעתי שאתה צמא, בוודאי גם עייף אתה." הרכיבו על כתפו וכך היה מהלך.
אמר הקב"ה: "יש לך רחמים לנהוג צאנו של בשר ודם, כך אתה תרעה את צאני – ישראל."
מבוסס על חיים נחמן ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה, עמ' 70. הוצאת דביר
מתוך הקוצים
"וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה…" (שמות ג, ד) –
אמר לו הקב"ה למשה: אם אין אתה מרגיש שאני שרוי בצער כשם שישראל שרויים בצער, דע לך מן המקום שאני מדבר עימך, מתוך הקוצים, שאני שותף עימם בצערם.
מבוסס על חיים נחמן ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה, עמ' 70. הוצאת דביר
משה יוצא אל אחיו
מַהוּ "וַיַּרְא"?
שֶׁהָיָה רוֹאֶה בְּסִבְלוֹתָם וּבוֹכֶה וְאוֹמֵר:
חֲבָל לִי עֲלֵיכֶם, מִי יִתֵּן מוּתִי עֲלֵיכֶם!
שֶׁאֵין לְךָ מְלָאכָה קָשָׁה מִמְּלֶאכֶת הַטִּיט.
וְהָיָה נוֹתֵן כְּתֵפָיו וּמְסַיֵּעַ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶם.
של מי האמה הזאת?
"וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ".
ר' יהודה ור' נחמיה: אחד אמר – 'ידה' ואחד אמר – 'שפחתה'.
(תרגום לתלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף יב עמוד ב)
עבד מלך הכושי
אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא אומר לו: "שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים…" (ירמיהו לח, יב).
אמר לו ירמיהו: הלוואי היה לי סולם אחד.
אמר לו הקב"ה: סולם אתה מבקש? זקנתך (כלומר: לרחב, שעל פי מדרש היא מאמהותיו של ירמיהו) נעזרה בחבל: "וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן" (יהושע ב, טו), ואף אתה: "וַיִּמְשְׁכוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים" (ירמיהו לח, יג).
עיבוד. על פי: מדרש שמואל ט, ז
דברי חנפנות
ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!
חז"ל דנו בדברי חנופה ובהשלכותיהם, וקבעו כי מי שמחניף לחברו, סופו שנופל בידו.