סגור תצוגת כיתה
הפרק

סוף ימי אחאב ויהושפט

מלכים א כב

מבט מלמעלה

סיפור מותו של אחאב חותם את ספר מלכים א. לקראת הקרב אחאב ויהושפט נועצים בנביאים. אך רק מיכיהו מנבא על ההפסד ועל מות אחאב כפי שאכן מתממש. נבואת מיכיהו ניצבת לעומת הדברי השקר של הנביאים האחרים. המלכים יוצאים למלחמה אך דברי מיכיהו מלווים את צעדיהם.

מידע כללי
  • ספר מלכים א
  • יחידת הפרקים פרק כב
  • קבוצת גיל כיתה ח
  • נושאים מרכזיים ביחידה סוף ספר מלכים א אחאב יהושפט מלחמת ישראל ויהודה בארם מות אחאב ויהושפט
  • מספר שיעורים מומלץ 2
  • שתפו
העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
רוחות רפאים
וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ […] מאי רוח? אמר רבי יוחנן: רוחו...
רוחות רפאים
"וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ, וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו בַּמָּה." (פסוק כא)

איור רוח רפאים, Earlymorningproject/shutterstock.com

וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ […]
מאי רוח?
אמר רבי יוחנן: רוחו של נבות היזרעאלי הוה ליה למידק [הגיעה כדי לדקדק].

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פט, עמוד א)

  • קראו את המדרש. מדוע רוחו של נבות היא זו שפיתתה את נביאי השקר?
מי הוא נביא השקר?
  הגמרא מפרטת סוגים של נביאי שקר: המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו,...
מי הוא נביא השקר?
"וַיִּגַּשׁ צִדְקִיָּהוּ בֶן כְּנַעֲנָה וַיַּכֶּה אֶת מִיכָיְהוּ עַל הַלֶּחִי, וַיֹּאמֶר אֵי זֶה עָבַר רוּחַ ה' מֵאִתִּי לְדַבֵּר אוֹתָךְ." (פסוק כד)

מערה 4 בקומראן, שבה נמצאה רשימה של נביאי שקר (בדומה לרשימה המוזכרת בגמרא), וביניהם מוזכר צדקיה בן כנענה. צילום: Sopotnicki/shutterstock.com

 

הגמרא מפרטת סוגים של נביאי שקר:
המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו, והמתנבא בשם עבודת כוכבים [עבודה זרה], מיתתם בידי אדם… המתנבא מה שלא שמע: כגון צדקיה בן כנענה.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פט, עמוד א)

  • אילו סוגים של נביאי שקר מוזכרים בגמרא?
  • איזה סוג של נביא שקר הוא צדקיה בן כנענה?
פֶּה אֶחָד
משמעות הביטוי "פֶּה אחד" בסיפורנו היא שארבע מאות הנביאים שעמדו לפני המלך ניבאו את אותה...
פֶּה אֶחָד
"וְהַמַּלְאָךְ אֲשֶׁר הָלַךְ לִקְרֹא מִיכָיְהוּ דִּבֶּר אֵלָיו לֵאמֹר הִנֵּה נָא דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים פֶּה אֶחָד טוֹב אֶל הַמֶּלֶךְ, יְהִי נָא דבריך (דְבָרְךָ) כִּדְבַר אַחַד מֵהֶם וְדִבַּרְתָּ טּוֹב." (פסוק יג)

פה אחד robodread/shutterstock.com

משמעות הביטוי "פֶּה אחד" בסיפורנו היא שארבע מאות הנביאים שעמדו לפני המלך ניבאו את אותה הנבואה, כאילו היו פֶּה אחד שאומר דבר אחד.
היום מקובל להשתמש בביטוי כדי לתאר הכרעה שהתקבלה ללא מתנגדים.

  • האם מצב המוסכם על כולם "פה אחד" הוא מצב חיובי או שלילי?
עֲלֵה וְהַצְלַח
לאחר ש-400 נביאי השקר מנבאים לאחאב הצלחה במלחמה, מאחל מיכיהו בן ימלא לאחאב: "עֲלֵה וְהַצְלַח",...
עֲלֵה וְהַצְלַח
"וַיָּבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֵלָיו מִיכָיְהוּ הֲנֵלֵךְ אֶל רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם נֶחְדָּל, וַיֹּאמֶר אֵלָיו עֲלֵה וְהַצְלַח וְנָתַן ה' בְּיַד הַמֶּלֶךְ." (פסוק טו)

alphaspirit/shutterstock.com

לאחר ש-400 נביאי השקר מנבאים לאחאב הצלחה במלחמה, מאחל מיכיהו בן ימלא לאחאב: "עֲלֵה וְהַצְלַח", כלומר צא אל המלחמה ונצח בה.
היום מקובל להשתמש בביטוי זה כדי לעודד אדם העומד לפני ביצוע משימה (לאו דווקא לפני יציאה למלחמה).

  • חפשו באינטרנט את הביטוי "עלה והצלח" בהקשרים שונים.
מות אחאב
בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן יוליוס שנור פון קרולספלד, שחי בין...
מות אחאב
"וַתַּעֲלֶה הַמִּלְחָמָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהַמֶּלֶךְ הָיָה מָעֳמָד בַּמֶּרְכָּבָה נֹכַח אֲרָם, וַיָּמָת בָּעֶרֶב וַיִּצֶק דַּם הַמַּכָּה אֶל חֵיק הָרָכֶב." (פסוק לה)

מות אחאב, Julius Schnorr von Carolsfeld, המאה ה-19

בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן יוליוס שנור פון קרולספלד, שחי בין המאות ה-18 וה-19 לספירה בגרמניה.

  • כיצד מתואר מות אחאב ביצירה זו – רגע שפל או רגע גבורה?
מות אחאב
בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן גוסטב דורה, שחי במאה ה-19 בצרפת.
מות אחאב
"וַתַּעֲלֶה הַמִּלְחָמָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהַמֶּלֶךְ הָיָה מָעֳמָד בַּמֶּרְכָּבָה נֹכַח אֲרָם, וַיָּמָת בָּעֶרֶב וַיִּצֶק דַּם הַמַּכָּה אֶל חֵיק הָרָכֶב." (פסוק לה)

בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן גוסטב דורה, שחי במאה ה-19 בצרפת.

  • כיצד מתואר מות אחאב ביצירה זו – רגע שפל או רגע גבורה?
ארם
ארם הוא שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות הקשת...
ארם
"וַיֵּשְׁבוּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים אֵין מִלְחָמָה בֵּין אֲרָם וּבֵין יִשְׂרָאֵל." (פסוק א)

קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי

ארם הוא שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות הקשת הפורייה (הסהר הפורה), אלה הארצות שבין איראן, תורכיה, ארמניה, סוריה וארץ ישראל, עד מדבר עֲרָב בדרום, באזור המכונה מֶסוֹפּוֹטַמְיָה. יש עדויות ארכאולוגיות לקיומם של הארמים כבר מהמאה ה-14 לפני הספירה.

להמשך קריאה

לפי התנ"ך, מוצאם של הארמים, כמו מוצאם של בני ישראל, הוא משֵׁם, בנו של נוח.
סיפורי התנ"ך משקפים תקופות של משא ומתן ואף קשרי חיתון עם הארמים (כמו יעקב ולבן), ותקופות אחרות של מלחמות ויריבויות טריטוריאליות (בימי דוד ואחאב, לדוגמה).

מבוסס על https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=4741

  • מה הרקע ליציאה למלחמה מול ארם, על פי המתואר בתחילת הסיפור המקראי?
שומרון
  העיר שומרון שוכנת סמוך לכפר הפלסטיני סבסטיה שבהרי השומרון. העיר הייתה בירת ממלכת ישראל...
שומרון
"וְיֶתֶר דִּבְרֵי אַחְאָב וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה וְכָל הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק לט)

כניסה לאולם מלבני תת-קרקעי שבו היו לפי ההשערה קברי עמרי ואחאב. צילום: דניאל ונטורה, CC BY-SA 2.5, מתוך ויקישיתוף

שרידים מיסודות ארמון אחאב - בחלק העליון לאורך, צילום:Daniel Ventura, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

העיר שומרון שוכנת סמוך לכפר הפלסטיני סבסטיה שבהרי השומרון. העיר הייתה בירת ממלכת ישראל במאות התשיעית והשמינית לפני הספירה, לאחר שעמרי, אביו של אחאב, קנה אותה.

להמשך קריאה

במקום נתגלו שרידי בניין מפואר המעוטר בשנהב, ככל הנראה זהו "בֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה" אחאב המוזכר בפרק כב.
חלק מהארכאולוגים סבורים כי במקום נמצאים קברי עמרי ואחאב.
על חורבות העיר העתיקה בנה המלך הורדוס עיר שהיו בה, בין השאר, מקדש ואצטדיון.

  • מן הממצאים הארכאולוגיים עולה כי שומרון הייתה עיר גדולה ומפוארת. מה אפשר ללמוד מכך על דמותו של אחאב?
  • האם התיאור של אחאב במקרא תואם למה שניתן להסיק מן הממצאים הארכאולוגיים?
יציאה למלחמה בעולם העתיק
  לפני יציאה למלחמה בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים, כדי לקבל את אישורם...
יציאה למלחמה בעולם העתיק
"וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, דְּרָשׁ נָא כַיּוֹם אֶת דְּבַר ה'." (פסוק ה)

האורים והתומים היו קבועים בחושן של הכהן הגדול Andreas F. Borchert, commons.wikimedia, CC BY 4.0

 

לפני יציאה למלחמה בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים, כדי לקבל את אישורם ליציאה לקרב וכדי לדעת מראש את תוצאות המלחמה. הפנייה אל האלים הייתה באמצעות הכוהנים או הנביאים.

להמשך קריאה

בספר יהושע, למשל, יהושע הצטווה לפנות אל הכוהן הגדול, שלבש את "האורים והתומים" על חזהו ודרכם הועבר המסר האלוהי אם לצאת לקרב או לא. כמוהו, גם מלכים ביקשו לפנות אל האל באמצעות "האורים והתומים".

  • מהי התשובה האלוהית שניתנה למלך ישראל לפני היציאה לקרב?
מעשה סמלי
מעשה סמלי הוא מעשה שמיועד להביע רעיון מסוים. נביאי ישראל הרבו לעשות מעשים סמליים כדי...
מעשה סמלי
"וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל, וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם עַד כַּלֹּתָם." (פסוק יא)

כיפת ברונזה מעוגלת, מעוטרת בזוג קרניים, מסופוטמיה. עולם התנ"ך, מלכים א. כל הזכויות בעולם התנ"ך שייכות לד"ר יהודה עתי.

מעשה סמלי הוא מעשה שמיועד להביע רעיון מסוים. נביאי ישראל הרבו לעשות מעשים סמליים כדי להבהיר את נבואותיהם, לדוגמה שמואל, שקרע את מעילו כדי להמחיש את קריעת המלוכה משאול.

להמשך קריאה

במקרה שלפנינו חובש צדקיה בן כנענה קרני ברזל, שסימלו בעולם העתיק כוח. הקרניים מסמלות גם שפע הזורם מהאל אל בני האדם. כתרים בעלי קרניים הונחו על ראשיהם של פסלי אלים ואלות של תרבויות האזור.

  • מהו המעשה הסמלי שעשה צדקיה בן כנענה, ומה משמעותו?
כשכולם שוחים בזרם
בסרטון מתואר ניסוי הקונפורמיות של אָש, ניסוי פסיכולוגי שמציג את ההתנהגות של היחיד בסיטואציה שבה...
כשכולם שוחים בזרם
"וַיִּקְבֹּץ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶת הַנְּבִיאִים כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הַאֵלֵךְ עַל רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם אֶחְדָּל, וַיֹּאמְרוּ עֲלֵה וְיִתֵּן אֲדֹנָי בְּיַד הַמֶּלֶךְ." (פסוק ו)

בסרטון מתואר ניסוי הקונפורמיות של אָש, ניסוי פסיכולוגי שמציג את ההתנהגות של היחיד בסיטואציה שבה כולם חושבים אותו הדבר.

  • לאור הניסוי של אָש, כיצד ניתן להבין את ההתנבאות של 400 הנביאים?

קרדיט: ניסוי הקונפורמיות של אש/ArvutOrg, 2012

מה שלא מסופר על אחאב בתנ"ך
בסרטון תוכלו להתרשם מדמותו של אחאב כפי שהיא מצטיירת מהממצאים החוץ- מקראיים.
מה שלא מסופר על אחאב בתנ"ך
"וְיֶתֶר דִּבְרֵי אַחְאָב וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה וְכָל הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק לט)

בסרטון תוכלו להתרשם מדמותו של אחאב כפי שהיא מצטיירת מהממצאים החוץ- מקראיים.

  • כיצד אחאב מתואר בממצאים החוץ-מקראיים? האם תיאור זה עולה בקנה אחד עם המתואר בתנ"ך?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו – תולדות ארץ ישראל פרק 4: מעצמה אזורית | כאן 11 לשעבר רשות השידור, 2016