סגור תצוגת כיתה
הפרק

אסתר, ג-ה

מבט מלמעלה

מגילת אסתר מיועדת ללימוד עצמי.

למה?
צורת הלימוד הזאת מאפשרת להעמיק בחומר הנלמד.

כמה?
עשרת הפרקים במגילת אסתר חולקו לארבע יחידות לימוד.

מתי?
הלימוד העצמאי מאפשר לכל אחד להתקדם בקצב שלו.

איך?
היחידה מלווה בהסברים ובשאלות.
ההסברים מסייעים ללמוד את הסיפור באופן רציף.
השאלות מסייעות לוודא את הבנת הכתוב.
כל יחידה מלווה בשאלות מחשבה וחקר שעליהן יש לענות בסוף היחידה.

_____________
על הפרקים
פרקים ג-ה במגילת אסתר הם יחידת הלימוד השנייה.
ביחידת לימוד זו נפגוש לראשונה את אסתר.
בתחילה היא נערה צעירה הנלקחת לארמון אחשוורוש, בלי שאיש שואל לדעתה.
בהמשך, היא עוברת מהפך בדמותה (ונהפוך הוא) ומנערה אלמונית הופכת למנהיגה אמיצה.

ביחידה זו נשאל:

  • מה גרם למהפך בדמותה של אסתר?
  • כיצד מרדכי היהודי מתייחס למהפך בדמותה?
  • ובמילים אחרות, האם זו מגילת אסתר או מגילת מרדכי?
מידע כללי
  • ספר אסתר
  • יחידת הפרקים פרק ג,פרק ה,פרק ד
  • קבוצת גיל כיתה ח
  • נושאים מרכזיים ביחידה מהפך בדמותה של אסתר - מדמות פסיבית למצילה של עם ישראל
  • מספר שיעורים מומלץ 1
  • שתפו
העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מדוע מרדכי לא השתחווה?
ציווה המלך להיות כל עַם וְעַם כורעים ומשתחווים להמן. ומה עשה המן? עשה לו צֶלֶם*...
מדוע מרדכי לא השתחווה?
"וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ, וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה." (פרק ג, פסוק ב)

פול לירוי, מרדכי מסרב להשתחוות מול שיירתו של המן, 1884, מאוסף מוזיאון אודסה, מתוך ויקישיתוף

ציווה המלך להיות כל עַם וְעַם כורעים ומשתחווים להמן. ומה עשה המן? עשה לו צֶלֶם* רקום על בגדו ועל ליבו, וכל מי שהיה משתחווה להמן, השתחווה בעצם לעבודה זרה. ראה זאת מרדכי, ולא קיבל עליו את ציווי המלך.

(עיבוד. על פי: פרקי דרבי אליעזר, פרק מט)

*צֶלֶם – דמות של אליל.

נוסח הקרדיט: מבוסס על: מישאל ציון, מגילת אסתר, 2019, עמ' 88. © הוצאת משכל.

  • האם במגילה מופיעה הסיבה לסירוב של מרדכי להשתחוות להמן? מה מוסיף לנו המדרש על הכתוב במגילה?
עד חצי המלכות
  המלך אחשוורוש מבטיח לאסתר "עד חצי המלכות". הוא לא באמת מתכוון להבטיח לה חלוקה...
עד חצי המלכות
"וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ." (פרק ה, פסוק ג)
 

איור: shutterstock.com

המלך אחשוורוש מבטיח לאסתר "עד חצי המלכות". הוא לא באמת מתכוון להבטיח לה חלוקה שוויונית של הכוח בין המלך למלכה, אלא מבטא באמצעות ביטוי זה את חיבתו הגדולה אליה. משמעות הביטוי היא – כמעט כל מה שתרצי, תקבלי.
אסתר, שמבינה היטב שמדובר בדיבור לא מחייב, מפתיעה את המלך ואת הקוראים כשהיא מבקשת בצניעות ובחוכמה בקשה אחרת לגמרי מהמצופה.

נוסח הקרדיט: מבוסס על: מישאל ציון, מגילת אסתר, 2019, עמ' 126. © הוצאת משכל.

  • התגובה של אחשוורוש לבקשתה של אסתר מעידה על חיבה ועל אמון רב. מדוע לדעתכם אין היא מגלה לו בשלב זה את בקשתה האמיתית ממנו – הצלת היהודים?
ההימור של מרדכי / מאיר שלו
בספרו, מאיר שלֵו מעלה תפיסה חילונית, המסירה מגיבורי המקרא את קדושתם ומציגה אותם כאנשים בשר...
ההימור של מרדכי / מאיר שלו
"וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ לְמָרְדֳּכָי, מַדּוּעַ אַתָּה עוֹבֵר אֵת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ." (פרק ג, פסוק ג)

כריכת הספר: מאיר שלו, תנ”ך עכשיו
הוצאת שוקן, ‏2016 . © כל הזכויות שמורות

בספרו, מאיר שלֵו מעלה תפיסה חילונית, המסירה מגיבורי המקרא את קדושתם ומציגה אותם כאנשים בשר ודם. הוא עוסק בהיבטים האקטואליים של המקרא – באינטריגות הפוליטיות, בשחיתותה של הכהונה, בעסקנות המפלגתית, במִמסד השלטוני וגם בסיפורי האהבה של הימים ההם.

לקוח מהוצאת שוקן

ההימור של מרדכי
אם כך, מדוע לא השתחווה מרדכי לפני המן? התשובה לכך ברורה ופשוטה. זה היה צעדו הראשון בדרכו אל כהונת השרים. לפנינו מאבק פוליטי נוקשה מהזוג המקובל גם כיום, ההיסטוריון היווני הרודוטוס יודע לספר על המנהגים בפקידות הפרסית של הימים ההם. כאשר נפגשו שני פקידים פרסיים שווי-דרגה, חיֵב אותם הנימוס לנשק זה את זה. כאשר נפגשו פקידים שדרגתם שונה, היה על הזוטר להשתחוות לבכיר. גם במגילה נאמר שהשרים והעבדים השתחוו להמן, כי היתה זאת "מצוות המלך". התעלמותו של מרדכי ממנהג זה היא קריאת תיגר ברורה והשלכת כפפה להמן. ברור היה למרדכי שהמן לא יוכל לעבור לסדר היום על הפגיעה המכוונת והפומבית במעמדו ובפקודת המלך, וברור היה לכל שהתגובה תהיה חריפה.
אבל מרדכי היה קרובהּ ואיש סודהּ של המלכה, ואת זאת לא ידע איש, גם לא המלך, וגם לא המן, שעתיד היה ללמוד זאת בדרך הקשה.
מאיר שלו, תנ"ך עכשיו, 2016, עמ' 96, הוצאת שוקן.

  • מה היא טענתו של הסופר מאיר שלו?
  • האם אתם מסכימים עם עמדתו? נמקו.
ממלכת פרס- דואר המלך
המגילה מרבה לתאר את מערכת שליחת הדואר באימפריה הפרסית, ויש לכך סיבה טובה. אחת ההמצאות...
ממלכת פרס- דואר המלך
"וְנִשְׁלוֹחַ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים אֶל כָּל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים..." (פרק ג, פסוק יג)

מישאל ציון, מגילת אסתר, 2019, עמ' 55. © הוצאת משכל.

המגילה מרבה לתאר את מערכת שליחת הדואר באימפריה הפרסית, ויש לכך סיבה טובה. אחת ההמצאות החשובות של האימפריה הפרסית הייתה דרך להעברת מידע באופן מהיר, לראשונה בעולם: דרך המלך, שייסד המלך דריווש הראשון, אפשרה תנועה רציפה מיוון ועד שושן, מהלך תשעים יום, יכול היה דואר השליחים הרכוב להעביר דואר תוך שבעה ימים בלבד.

מבוסס על: מישאל ציון, מגילת אסתר, 2019. © הוצאת משכל.

ההיסטוריון הרודוטוס תיאר אף הוא את מערכת הדואר הפרסית הידועה:
״אין בין בני התמותה מוסד מהיר יותר משליחים אלה, והוא המצאת הפרסים."

  • את מי משמשת מערכת הדואר בפרק ג ולאיזה צורך?
929 - מגילת אסתר
מגילת אסתר – 929, 2018 המגילה קרויה על שם אסתר, משום שאסתר היא דמות המפתח...
929 - מגילת אסתר
"וַתָּבוֹאנָה נַעֲרוֹת אֶסְתֵּר וְסָרִיסֶיהָ וַיַּגִּידוּ לָהּ וַתִּתְחַלְחַל הַמַּלְכָּה מְאֹד, וַתִּשְׁלַח בְּגָדִים לְהַלְבִּישׁ אֶת מָרְדֳּכַי וּלְהָסִיר שַׂקּוֹ מֵעָלָיו וְלֹא קִבֵּל." (פרק ד, פסוק ד)

מגילת אסתר – 929, 2018

המגילה קרויה על שם אסתר, משום שאסתר היא דמות המפתח בסיפור. היא עמדה בפני בחירה קשה ביותר – להציל את חייה או להסתכן ולנסות להציל את בני עמה. אסתר בחרה לנסות להציל את בני עמה, פעלה בתבונה והצליחה. ומאז היא ה-מלכה לדורות.

  • בסרטון מוצגים לבטיה של אסתר באמצעות מאזניים. מה עומד על כל כף?