למלכים רבים בעולם ערכו טקס הכתרה, אבל לשאול המלך נערכו שלושה אירועים כאלו.
פרקים י-יא בספר שמואל אינם מתארים את המלכת שאול בטקס אחד, אלא ברצף של כמה המלכות זו אחר זו:
תחילה טקס המלכה פרטי בין שמואל לשאול, לאחריו טקס פומבי המראה לכל העם כי אלוהים בחר בשאול, ולבסוף כל העם בוחר בו מרצונו.
הערה למורה – מכיוון שרצף המלכות שאול חוצה את פרק יא, שבו מתוארת מלחמת שאול בנחש העמוני, עולה השאלה באיזה סדר ללמד בכיתה את האירועים. המלצתנו היא להיצמד לסדר ההתרחשויות בסיפור המקראי:
כדאי ללמד תחילה את המהלך הראשון ביחידה זו – פרק י – בהמשך למסע חיפוש האתונות בפרק ט. לאחר מכן לעבור ליחידה 'מלחמות שאול', ולבסוף לשוב לתהליך המלכות שאול וללמד את המהלך השני המוצע ביחידה זו.
מדוע יש צורך בטקסים חוזרים לבחירת שאול למלך? איזה תהליך עובר העם בין אירועים אלו? ואיזה תהליך עובר שאול עצמו? מוצעים להלן מהלכי הוראה העוסקים בהמלכות שאול למלך.
"אין מושחין מלכים אלא מן הקרן. שאול ויהוא נמשחו מן הפך מפני שמלכותם עתידה להישבר, דוד ושלמה נמשחו מן הקרן מפני שמלכותן מלכות עולמים"
(תוספתא, מסכת סנהדרין, פרק ד, ו).
- מהי הטענה של המדרש בנוגע למלכות שאול? אם כך, האם שאול היה אדון לגורלו או עבד לגורלו?
מפני מה זכה שאול למלכות? מפני הענווה, שנאמר: "פן יחדל אבי מן האתונות ודאג לנו", שקל עבדו כיוצא בו.
(עיבוד לתוספתא, מסכת ברכות, פרק ד, טז)
מפני מה נענש שאול? מפני שמחל על כבודו, שנאמר: "ובני בליעל אמרו: מה יושיענו זה ויבוזוהו ולא הביאו לו מנחה, ויהי כמחריש".
(תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף כב עמוד ב)
- מה ההבדל בין ענווה לבין מחילה על כבוד? מדוע ענווה נתפסת כחיובית ומחילה על כבוד כשלילית? וכיצד שני הנושאים קשורים לגורלו של שאול?
"הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים"? – מקורו של הביטוי הוא בפרק זה. שאול, שמגיע ממשפחה מוכרת ומכובדת, מפתיע את מכריו בהצטרפותו לחבורת הנביאים.
ולפיכך הם שואלים בתמיהה, האם שאול הוא אחד מהנביאים?
בלשון ימינו משמש הביטוי במשמעות מושאלת, ומשתמשים בו כשרוצים לציין אדם שמתחיל לפתע לעסוק בדבר שלא ראוי לו או שאינו בקי בו.
- מה אפשר ללמוד מהפתגם על מעמדו של שאול ועל מעמדם של הנביאים באותה תקופה? (ראו: ירמיהו כט, כו)
במעמד כל השבטים, שמואל מפיל גורלות. הפּוּר נפל על שאול, אבל שאול לא נמצא. מצא לו זמן להסתתר במקום שבו מאוחסנים הכלים של העם…
היום הביטוי "נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים" מתאר אדם צנוע, אדם שאינו מעוניין בפרסום ובכבוד שכרוכים בתפקיד ציבורי.
אמרו חז"ל: "כל המחזר על הגדולה, גדולה בורחת ממנו, וכל הבורח מן הגדולה, גדולה מחזרת אחריו" (תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף יג עמוד ב).
- לפי האִמרה הזו, מהי דרכו של שאול? האם לדעתכם אדם שבורח מגְדֻלָה מתאים להנהיג את העם?
האחיזה של שני הגברים זה בזה, הבעות פניהם שיש בהן מן העצבות ואולי אף מן החרדה, שיערם הארוך, קמטי הפנים, הפצעים על העור, השקיות מתחת לעיניים, התאורה הדרמטית, גודלו של הצילום – יוצרים סצנה מלאת רגש ובה שני אנשים הנאחזים זה בזה, ונדמה כי הצעיר חוסה בצילו של המבוגר המנסה להעניק לו הגנה.
כאשר אנו קוראים את שם הצילום – שאול ושמואל – אזי מערכת היחסים הקרובה והמורכבת המוכרת לנו מהפרק מוסיפה רובד נוסף של משמעות לקשר המתואר בצילום. על אף התנגדותו הראשונית של שמואל לרעיון המלוכה, ניכר כי לאחר מכן הפך הקשר בינו לבין שאול קרוב, עד כדי כך שכששמואל משך את שאול למלך הוא נשק לו ("וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ" – שמואל א י, יא).
מתוך ענת בסר, חברת הצוות הבין תחומי במטח
יש הטוענים שהאָמָּן שיבץ בתמונה רמזים לעתיד לבוא:
- שימו לב למבטו של שמואל הנביא, המכונה גם "הרואה". מה מבטו מביע?
- הביטו בידו של שאול. במה הוא אוחז? (ראו: שמ"א טו, כו-כח)
- על מה מרמזים פרטים אלו?
על אף שאנו בראשית דרכו של שאול הצעיר, נביט עתה קדימה, דרך השיר, אל רגעיו האחרונים.
תפילת שאול האחרונה / דן פגיס
אלוהי, כבקר בחריש
בין כל אבניך הייתי איתן
בעול רעמיך הייתי מחריש
ותהי שתיקתי לי לשטן.
יגע אני. ואתה את מעיל המלכות
מסיר מכתפי, ובתום רגביך טומן ארגמן צבאך השחוט.
הו אלוהי, הרם, הרודה,
היורד לנפשי כסופה לשדה,
קצירך לפניך. אמן.
כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
- מהם יחסי הכוחות המוצגים בשיר בין אלוהים לשאול?
- איזה חלק בשיר מתייחס למסופר בפרק?
האות הראשון שניתן לשאול הוא מפגש עם אנשים ב"קְבֻרַת רָחֵל".
מבחינה גאוגרפית – הפסוק מאתגר את הזיהוי של קבר רחל דרומית לירושלים בקרבת בית לחם. מבחינה רעיונית – חשוב לזכור שרחל הייתה אימו של בנימין, אבי שבטו של שאול.
תחנת המוצא במסעו של שאול היא במקום שבו קבורה רחל, אֵם שִׁבְטוֹ. רחל מתה בדרך ונקברה שם, ולא במערת המכפלה – נחלת הקבר הרשמית של משפחת האבות.
- האם יש פה רמז לעתידו של שאול? סופו יהיה דומה לזה של רחל, פתאומי ובשולי הפַּנְתֵּאוֹן היהודאי של בית דוד.
גִּלְגָּל נמצאת ליד יריחו. ביהושע פרק ד מתואר כי הוקם שם גל אבנים לזכר נֵס חציית הירדן (ואולי מכאן נובעת משמעות השם).
שאול מתבקש לרדת מההר אל גלגל שבבקעת הירדן, בלי לדעת שבפרק הבא הוא יומלך בה, בפעם השלישית.
- בשנת 1970 הוקם בבקעת הירדן קיבוץ בשם "גלגל". האם תדעו לתת דוגמה נוספת של יישוב ישראלי שקרוי על שם יישוב מתקופת המקרא?
משיחת המלך סימלה את הקדשתו לתפקיד מטעם האל, ולכן מכֻנֶה המלך גם משיח ה'.
נראה כי במקורה סימלה יציקת שמן על ראש אדם את טיהורו. בעקבות הטיהור מאציל ה' מחסדו ומרוּחו על המלך והופך אותו לאיש אחר. על הנוהג למשוח מלכים מעיד כבר משל יותם: "הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ…" (שופטים ט, ח).
(עיבוד. שמעון בר אפרת, מקרא לישראל: פירוש מדעי למקרא, 1996, שמואל א, עמ' 142. הוצאת עם עובד)
- בפרק מתוארות שתי הַמְלָכוֹת של שאול, האחת נעשתה בסתר והאחרת לפני העם כולו. המשיחה בשמן נעשתה בסתר, מה היה עיקר תפקידה?
המוזיקה היא כלי מַרְפֵּא וְהִתְעַלוּת רוחנית בתרבויות רבות.
שאול פוגש בקבוצת נביאים העושה שימוש בכלי נגינה לשם הגעה למצב של התנבאות. הנגינה מביאה לכך שרוח אלוהים שורה על שאול והוא נהפך "לאיש אחר".
- בתרבויות רבות המוזיקה היא כלי דתי ורוחני המְרוֹמֵם וּמְרַגֵּשׁ את האדם. חפשו שתי דוגמאות לכך, אחת מהתרבות היהודית ואחת מתרבות אחרת.
קרדיט: חדשות התנ"ך: המלך הראשון/חינוכית ראשונים בעולם, 2016
בחדשות התנ"ך בחרו להציג בין היתר את הצטרפותו של שאול לחבל (קבוצת) הנביאים והתנבאותו עימם.
הסרטון עורך הקבלה, בדרך הומוריסטית, בין מעשה שאול והנביאים לבין תנועת "ילדי הפרחים" האמריקאית משנות ה-60 (של המאה ה-20). "ילדי הפרחים", שנקראו גם "הִיפִּים", התנגדו למלחמה וקראו להחליפה בתרבות של מוזיקה. הם הטיפו לשלום, לשוויון ולאהבה בין בני האדם.
- באותה תקופה ועד היום, היו שביקרו את "ילדי הפרחים" ודרכם. כיצד נהגו מכריו של שאול בראותם אותו יחד עם הנביאים?
גם הסרטון שלפניכם, בסגנון Whiteboard (אנימציה על לוח לבן), הוא מַעֲשֶׂה פרשנות – בהחלטות העריכה, בסגנון האיורים ובתוספות על הפסוקים.
צפו בסרטון ושימו לב לפרטים.
- באילו שלושה חלקים בפרק מתמקד הסרטון?
- באיזה אופן מוצגת דמותו של שאול?
- האם הסרטון נאמן למופיע בפסוקים?
קרדיט: 929 שאול המלך – שמואל א ח- טו / 929 תנך ביחד, 2015