סגור תצוגת כיתה
הפרק

חלומות יוסף

בראשית לז

מבט מלמעלה

פרק לז פורס בפנינו את היחסים המורכבים במשפחתו של יעקב ומתמקד ביחסים הקשים בין האחים. ביחידה זו נבחן את מורכבויות היחסים האלו, נדון בשאלות של אחריות בתוך המשפחה, ביחסי כוח בין אחים ובשאלות של צמיחה מתוך משבר אישי.
(למורה: שימו לב שהמהלך השני והמהלך השלישי מקבילים בחלקים רבים. מומלץ ללמד את המהלך הראשון ואת אחד מן המהלכים- השני או השלישי).

מידע כללי
  • ספר בראשית
  • יחידת הפרקים פרק לז
  • קבוצת גיל כיתה יא
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 3
  • שתפו

שיעורים

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
חינוך הורים
"רֵישׁ לָקִישׁ בשם רבי אלעזר בן עזריה אמר: צריך אדם שלא לשנות בן מבניו, שעל...
חינוך הורים
"וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו… וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים."
(פסוק ג)

Prostock-studio/shutterstock.com

"רֵישׁ לָקִישׁ בשם רבי אלעזר בן עזריה אמר: צריך אדם שלא לשנות בן מבניו, שעל ידי כתונת פסים שעשה אבינו יעקב ליוסף… וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וגו'."

(מדרש בראשית רבה, פרשה פד פסקה ח)

  • לפי המדרש, שגה יעקב בהעדפתו את יוסף על פני בניו האחרים, והדבר הביא לשנאת האחים את יוסף.
    חשבו על סיפור אחר במקרא שעניינו העדפת בן על ידי אחד מהוריו (רמז: בראשית פרק כה פסוק כח). כיצד הסתיים סיפור זה?
  • מה הקשר בין הסיפורים?
יוסף לא שתק
"אפשר יוסף בן שבע עשרה שנה היה רואה את אחיו מוכרים אותו והוא שותק?! אלא...
יוסף לא שתק
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר בָּא יוֹסֵף אֶל אֶחָיו וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו."
(פסוק כג)

Károly Ferenczy, מכירת יוסף, מאוסף הגלריה הלאומית של הונגריה, מתוך ויקישיתוף

"אפשר יוסף בן שבע עשרה שנה היה רואה את אחיו מוכרים אותו והוא שותק?! אלא מלמד שהיה מתחבט לפני רגליו של כל אחד ואחד כדי שיתמלאו עליו רחמים ולא נתמלאו."

(מדרש בראשית רבה, פרשה צא פסקה ח)

  • על פי רוב, המדרש מנסה לספק מענה לשאלה שהכתוב אינו מתייחס אליה.
    מה השאלה שהמדרש מעלה, ומה הוא מוסיף על המסופר בפרק?
"כִּי אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא"
יהודה פונה אל אחיו ומנסה להניא אותם מלהשאיר את יוסף בבור. את טיעוניו ניתן לחלק...
"כִּי אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא"
"וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ וְכִסִּינוּ אֶת דָּמוֹ. לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ כִּי אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא, וַיִּשְׁמְעוּ אֶחָיו."
(פסוקים כו-כז)

Kristel Van den Broeck/shutterstock.com

יהודה פונה אל אחיו ומנסה להניא אותם מלהשאיר את יוסף בבור.
את טיעוניו ניתן לחלק לשניים. הראשון פונה אל ההיגיון, והשני אל הרגש:

  1. "מַה בֶּצַע…" – מה ייצא לנו מזה? מה הרווח שנשיג מהמעשה?
    והפתרון: "וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים" – סוג של win win עבור האחים: יוסף ישועבד ויורחק מהמשפחה, ואנחנו נקבל גם גמול כספי.
  2. "וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ" – ידינו יישארו "נקיוות", לא תדבק בנו אשמה כבדה של רצח. אחרי הכול, אומר יהודה, יוסף הוא "אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ".

אחיו של יהודה (ויוסף) מקבלים את עצתו.

  • לפי דעתכם, מה גרם לאחים לקבל את דברי יהודה? הטיעון הראשון או הטיעון השני?
להביא דיבה ולהוציא דיבה
אל המתח שיוצרת העדפת האב את בנו נוספים מעשי הבן. יוסף מדווח לאביו על מעשים...
להביא דיבה ולהוציא דיבה
"יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו, וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם."
(פסוק ב)

Pretty Vectors/shutterstock.com

אל המתח שיוצרת העדפת האב את בנו נוספים מעשי הבן. יוסף מדווח לאביו על מעשים רעים של אחיו, בני בלהה וזלפה.

להמשך קריאה

פרשן המקרא, הרמב"ן (רבי משה בן נחמן), מבחין בין שני מושגים: "הוצאת דיבה" ו"הבאת דיבה". הוא מסביר כי המרגלים שנשלחו לתור את הארץ הוציאו את דיבתה בפני העם (במדבר, פרק יג פסוק לב). הם נענשו על כך, משום שדבריהם היו דברי שקר.
וכך אומר הרמב"ן: "ודע כי מוציא דיבה הוא כסיל, אשר יאמר שקר. אבל המגיד אמת יִקָרֵא מביא דיבה, כמו שנאמר: 'וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם'."

בעוד הוצאת דיבה, היא דבר שקר – הבאת דיבה היא דברי אמת.

  • יוסף היה מקורב לאחיו בני זלפה ובלהה (שהיו שפחותיו של יעקב), ובכל זאת בחר לספר לאביו על מעשיהם.
    מה הערך שהוביל אותו במעשיו? נאמנות, נקמה, דיווח אמת. הסבירו תשובתכם.
יוסף של עדי נס
בצילום נראה ילד יפה, נקי ומסודר. הבעת פניו מלאה תום, ויחד עם זאת יש בה...
יוסף של עדי נס
"וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים."
(פסוק ג)

יוסף, יצירה של האמן עדי נס. © עדי נס.

בצילום נראה ילד יפה, נקי ומסודר. הבעת פניו מלאה תום, ויחד עם זאת יש בה עצבות ופיכחון. הוא מואר, אך הרקע מאחוריו חשוך ומעורפל, כמו רומז על רע הסמוי מן העין. ייתכן שיש בכך רמז לעתיד לא קל הצפוי לו ולמודעותו לעתיד זה.

להמשך קריאה

השילוב של יופי ותום עם עצבות, של בהירות על רקע כהה, של מצב טוב עם רמז לעתיד לא טוב, מתיישב היטב עם סיפורו של יוסף המקראי. חולצת הפסים שלובש הילד בצילום מזכירה את סיפור יוסף. יוסף היה הבן המועדף על יעקב אביו. העדפה זו הייתה מקור לקנאת אחיו, והם החליטו למכור אותו. כתונת הפסים מסמלת לגבי יוסף הן את הטוב והן את הרע שבחייו. מצד אחד, היא מסמלת את אהבתו העצומה של אביו אליו, ומצד אחר, היא עוררה את קנאת אחיו שגררה את נקמתם בו.

ענת בסר, מקראנט. © מטח.

  • אנחנו רגילים לפגוש יצירות העוסקות במקרא שהגיעו אלינו מעולם האומנות הקלאסי (ציור ופיסול). מה היתרון ומה החיסרון בצילום של עדי נס, שמגיע אלינו מתוך המציאות שלנו – בדרך הצגתו את יוסף?
כְּתֹנֶת פַּסִּים / לאה גולדברג
בשיר "כתונת פסים" המשוררת שואלת מסיפור יוסף את התבניות הלשוניות "כתונת פסים" ו"בעל חלומות" כדי...
כְּתֹנֶת פַּסִּים / לאה גולדברג
"וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא."
(פסוק יט)

LightField Studios/shutterstock.com

צילום: דוד אלדן, לע"מ

בשיר "כתונת פסים" המשוררת שואלת מסיפור יוסף את התבניות הלשוניות "כתונת פסים" ו"בעל חלומות" כדי לבטא ראיית עולם שלפיה המגע של בעלי החלומות עם העולם המאובן, כלומר – עם העולם הגס, גורם לעולם החלומות להישבר לרסיסים. בשתי השורות האחרונות מופיעה אלוזיה (הרמז) לפגיעת האחים ביוסף ולסיבת הפגיעה, כפי שהן מופיעות במקרא: "כִּי אָבִיךָ הִלְבִּישׁ אוֹתְךָ כְּתֹנֶת פַּסִּים, יַקְרִיבוּךָ אַחֶיךָ קָרְבָּן". לשון הפנייה עשויה לעורר רושם כי הדוברת פונה אל יוסף.

למילות השיר

כְּתֹנֶת פַּסִּים / לאה גולדברג

בַּעֲלֵי חֲלוֹמוֹת אָנוּ, אֶל-נָא תַּשְׁלֶה
נַפְשְׁךָ, שֶׁאַתָּה מְפֻכָּח וּמַחְמִיר
הָאָבִיב הָאַכְזָר עַד גְּרוֹנְךָ יַעֲלֶה
וְיִשְׁטֹף חֲזוֹנְךָ וְיָמִיר.

וְתָקִיץ וְתִרְאֶה הַחֲלוֹם שֶׁנִּקְטַל,
וּמִפְלָט תְּבַקֵּשׁ בְּצִנָּה וּדְמָמָה
אַךְ הַבֹּקֶר יַכֶּכָּה בְּאוֹר וּבְטַל
וְיִתְלֶה בֵּין רִיסֶיךָ דִּמְעָה.

עוֹלָמְךָ הַצָּלוּל יִשָּׁבֵר לִרְסִיסִים
עֵת יִגַּע בְּלִבּוֹ שֶׁל עוֹלָם מְאֻבָּן –
כִּי אָבִיךָ הִלְבִּישׁ אוֹתְךָ כְּתֹנֶת פַּסִּים,
יַקְרִיבוּךָ אַחֶיךָ קָרְבָּן.

© כל הזכויות לשיר שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד.
לנצח אנגנך: המקרא בשירה העברית החדשה, 2005. © כל הזכויות שמורות להוצאת משכל.

  • המשוררת לאה גולדברג מביעה בשיר הזדהות עמוקה עם דמותו של בעל החלומות – יוסף.
    מתוך פסוקים א-יא בחרו פסוק המשתקף לדעתכם ברוח השיר.
עמק חברון
העיר חברון נמצאת בגובה 930 מטר מעל פני הים, באזור הר חברון שבהרי יהודה. עמק...
עמק חברון
"וַיֹּאמֶר לוֹ לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר, וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן..."
(פסוק יד)

חברון. S1001 / Shutterstock.com

מערת המכפלה. David Rabkin / Shutterstock.com

העיר חברון נמצאת בגובה 930 מטר מעל פני הים, באזור הר חברון שבהרי יהודה. עמק חברון נמצא במורדות ההר, ושם כנראה ישב יעקב עם משפחתו. לעיר חברון מעמד חשוב בקרב היהודים והמוסלמים משום שהיא מזוהה עם אברהם. לפי המסורת, במערת המכפלה שבחברון קבורים אבות האומה ואִמוֹתֶיהָ.

  • בין חברון, מקום מושבו של יעקב, לבין שכם, מקום המרעה של האחים, המרחק גדול. מכיוון שהצאן עשויות להימצא שבועות וחודשים מחוץ לדיר, יעקב היה מעוניין לשמור על הקשר איתם.
    לאיזו משימה שלח יעקב את יוסף?
  • על בסיס פרק מב פסוקים א-ד הוכיחו כי יעקב למד לקח ממה שקרה לו.
דותן
עיר בצפון השומרון, בנחלת מנשה. העיר מזוהה עם תל דותן. בדותן השליכו האחים את יוסף...
דותן
"וַיֹּאמֶר הָאִישׁ נָסְעוּ מִזֶּה כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה, וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן."
(פסוק יז)

עמק דותן. כל הזכויות בעולם התנ"ך שייכות לד"ר יהודה עתי

עיר בצפון השומרון, בנחלת מנשה. העיר מזוהה עם תל דותן. בדותן השליכו האחים את יוסף לבור. הדרך הארוכה מחברון לדותן עוברת דרך ההר מיהודה עד השומרון.
בנקודה זו מסתיים החיפוש הארוך של יוסף אחר אחיו. האחים מזהים את יוסף מרחוק וזוממים לפגוע בו.

  • התבוננו במפה. באיזה מסלול עבר יוסף בחיפושיו אחר אחיו?
  • מה גרם ליוסף להמשיך משכם לדותן?
כתונת פסים
  כיצד נראתה כתונת הפסים של יוסף? יש יותר מפירוש אחד אפשרי הפסים נוצרו משזירה...
כתונת פסים
"...וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים."
(פסוק ג)

שיירה של אנשים שמים יורדת למצרים, שימו לב לבגדים של הגברים והנשים בשיירה, בד ארוג מחוטים צבעונים. קבר בני חסן, צילום: NebMaatRa, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

פסל שליט מחצור. אריג הבד שלובשת הדמות מגולגל ויוצר מראה של פסים אנכיים. המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית

פסיפס מסיציליה מהתקופה הרומית ובו בגד עם שרוולים ארוכים. צילום: Jerzy Strzelecki, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

כיצד נראתה כתונת הפסים של יוסף? יש יותר מפירוש אחד אפשרי

להמשך קריאה
  1. הפסים נוצרו משזירה של חוטים יקרים וצבעוניים בכותונת, ובאמצעותם היא הפכה לבגד ליקר.
  2. מדובר בבגד העוטף את הגוף ומגולגל (כרוך) עליו. כריכת הבד סביב הגוף יצרה מראה של פסים. בגד שכזה נהגו ללבוש בני המעמד הגבוה.
  3. המדרש מסביר את המילה "פסים": "שהיתה מגעת עד פס ידו" (מדרש בראשית רבה, פרשה פד פסקה ח). כלומר, כותונת בעלת שרוולים ארוכים. בגד שכזה לא התאים למי שעסק במלאכת כפיים והעיד על מעמדו הגבוה של מי שלבש אותו.
  • בחרו באחד הפירושים, והתאימו לו את התמונה המתאימה ביותר מהתמונות המצורפות.
  • כיצד דמיינתם אתם את כתונת הפסים?
דרך הבשמים - "נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט"
    במשך דורות רבים, עד קרוב לימינו אלה, נהגו נוסעים מן הצפון למצרים לחצות...
דרך הבשמים - "נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט"
"וַיֵּשְׁבוּ לֶאֱכָל לֶחֶם וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט הוֹלְכִים לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה."
(פסוק כה)

פסיפס מבית הכנסת בעין גדי ובו נזכר שמן האפרסמון (בושם יקר שסוד הכנתו היה ידוע לאנשי עין גדי), המאות 6-4 לספירה. בפסיפס - פירוט העונשים למי שיגלה את סוד הכנת שמן האפרסמון. צילום: שלומי קקון, מתוך אתר פיקיוויקי

שיירת גמלים במדבר. צילום: José Martín Ramírez C/ unsplash.com

 

 

במשך דורות רבים, עד קרוב לימינו אלה, נהגו נוסעים מן הצפון למצרים לחצות את הירדן מערבה ולהמשיך לעבר השפלה דרך עמק דותן, הנושק לעמק יזרעאל.

להמשך קריאה

"וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט הוֹלְכִים לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה":

  1. "נְכֹאת" = בשמים בכלל או בושם מסוים.
  2. "וּצְרִי" = צמח בושם שצמח בארץ גם אחרי ימי בית שני ונחשב לבושם יקר במיוחד. נאמר עליו שהרומאים היו משלמים את מחירו בזהב.
  3. "וָלֹט" = נראה שגם הוא צמח שהיו מפיקים ממנו בושם.
  4. "הוֹלְכִים לְהוֹרִיד" את הבשמים הללו "מִצְרָיְמָה" כדי לשווקם שם.
  • בהמשך הפרקים, שנים לאחר מכן, מסופר כי יעקב (ישראל) שולח את בניו חזרה למצרים ובידיהם מנחה עבור "האיש" (הוא יוסף, אך האחים והאב אינם יודעים זאת). המנחה כוללת מתנובתה המשובחת של הארץ.
    קראו את פרק מג פסוק יא. הסבירו את האירוניה העולה מהפסוקים.
סימנים: שתי דקות על הפרק
ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על בראשית פרק לז.
סימנים: שתי דקות על הפרק
"וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר."
(פסוק א)

ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על בראשית פרק לז.

  • מהי הטענה של של ליאת רגב? מה דעתכם על טענה זו?
  • הרב בני לאו מאיר נקודה אחרת בפרק. מהי?

קרדיט: 'סימנים' – בראשית לז/ תנך ביחד 929, 2015

פסוק לחיים: "את אחי אנכי מבקש" עם אשר סלמסה
אשר סלמסה, בוגר כפר הנוער ימין אורד מספר בכאב על ההתמודדות עם מות אחיו וקורא...
פסוק לחיים: "את אחי אנכי מבקש" עם אשר סלמסה
"אֶת־אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ" (בראשית ל"ז, ט"ז)

אשר סלמסה, בוגר כפר הנוער ימין אורד מספר בכאב על ההתמודדות עם מות אחיו וקורא לתיקון החברה הישראלית

  • בקשתו של יוסף היא לכאורה פשוטה ו"טכנית" אך יש בה גם מובן עמוק, למרות יחס האחים אליו יוסף מחפש אותם.. מדוע?
  • איזה תיקון תציעו לחברה הישראלית בעקבות סיפורו של אשר?

קרדיט: פסוק לחיים: "את אחי אנכי מבקש" עם אשר סלמסה / 929, 2021