סיפור מותו של אחאב חותם את ספר מלכים א. לקראת הקרב אחאב ויהושפט נועצים בנביאים. אך רק מיכיהו מנבא על ההפסד ועל מות אחאב כפי שאכן מתממש. נבואת מיכיהו ניצבת לעומת הדברי השקר של הנביאים האחרים. המלכים יוצאים למלחמה אך דברי מיכיהו מלווים את צעדיהם.
וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ […]
מאי רוח?
אמר רבי יוחנן: רוחו של נבות היזרעאלי הוה ליה למידק [הגיעה כדי לדקדק].
(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פט, עמוד א)
- קראו את המדרש. מדוע רוחו של נבות היא זו שפיתתה את נביאי השקר?
המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו, והמתנבא בשם עבודת כוכבים [עבודה זרה], מיתתם בידי אדם… המתנבא מה שלא שמע: כגון צדקיה בן כנענה.
(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פט, עמוד א)
- אילו סוגים של נביאי שקר מוזכרים בגמרא?
- איזה סוג של נביא שקר הוא צדקיה בן כנענה?
משמעות הביטוי "פֶּה אחד" בסיפורנו היא שארבע מאות הנביאים שעמדו לפני המלך ניבאו את אותה הנבואה, כאילו היו פֶּה אחד שאומר דבר אחד.
היום מקובל להשתמש בביטוי כדי לתאר הכרעה שהתקבלה ללא מתנגדים.
- האם מצב המוסכם על כולם "פה אחד" הוא מצב חיובי או שלילי?
לאחר ש-400 נביאי השקר מנבאים לאחאב הצלחה במלחמה, מאחל מיכיהו בן ימלא לאחאב: "עֲלֵה וְהַצְלַח", כלומר צא אל המלחמה ונצח בה.
היום מקובל להשתמש בביטוי זה כדי לעודד אדם העומד לפני ביצוע משימה (לאו דווקא לפני יציאה למלחמה).
- חפשו באינטרנט את הביטוי "עלה והצלח" בהקשרים שונים.
בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן יוליוס שנור פון קרולספלד, שחי בין המאות ה-18 וה-19 לספירה בגרמניה.
- כיצד מתואר מות אחאב ביצירה זו – רגע שפל או רגע גבורה?
בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן גוסטב דורה, שחי במאה ה-19 בצרפת.
- כיצד מתואר מות אחאב ביצירה זו – רגע שפל או רגע גבורה?
העיר שומרון שוכנת סמוך לכפר הפלסטיני סבסטיה שבהרי השומרון. העיר הייתה בירת ממלכת ישראל במאות התשיעית והשמינית לפני הספירה, לאחר שעמרי, אביו של אחאב, קנה אותה.
במקום נתגלו שרידי בניין מפואר המעוטר בשנהב, ככל הנראה זהו "בֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה" אחאב המוזכר בפרק כב.
חלק מהארכאולוגים סבורים כי במקום נמצאים קברי עמרי ואחאב.
על חורבות העיר העתיקה בנה המלך הורדוס עיר שהיו בה, בין השאר, מקדש ואצטדיון.
- מן הממצאים הארכאולוגיים עולה כי שומרון הייתה עיר גדולה ומפוארת. מה אפשר ללמוד מכך על דמותו של אחאב?
- האם התיאור של אחאב במקרא תואם למה שניתן להסיק מן הממצאים הארכאולוגיים?
ארם הוא שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות הקשת הפורייה (הסהר הפורה), אלה הארצות שבין איראן, תורכיה, ארמניה, סוריה וארץ ישראל, עד מדבר עֲרָב בדרום, באזור המכונה מֶסוֹפּוֹטַמְיָה. יש עדויות ארכאולוגיות לקיומם של הארמים כבר מהמאה ה-14 לפני הספירה.
לפי התנ"ך, מוצאם של הארמים, כמו מוצאם של בני ישראל, הוא משֵׁם, בנו של נוח.
סיפורי התנ"ך משקפים תקופות של משא ומתן ואף קשרי חיתון עם הארמים (כמו יעקב ולבן), ותקופות אחרות של מלחמות ויריבויות טריטוריאליות (בימי דוד ואחאב, לדוגמה).
- מה הרקע ליציאה למלחמה מול ארם, על פי המתואר בתחילת הסיפור המקראי?
לפני יציאה למלחמה בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים, כדי לקבל את אישורם ליציאה לקרב וכדי לדעת מראש את תוצאות המלחמה. הפנייה אל האלים הייתה באמצעות הכוהנים או הנביאים.
בספר יהושע, למשל, יהושע הצטווה לפנות אל הכוהן הגדול, שלבש את "האורים והתומים" על חזהו ודרכם הועבר המסר האלוהי אם לצאת לקרב או לא. כמוהו, גם מלכים ביקשו לפנות אל האל באמצעות "האורים והתומים".
- מהי התשובה האלוהית שניתנה למלך ישראל לפני היציאה לקרב?
מעשה סמלי הוא מעשה שמיועד להביע רעיון מסוים. נביאי ישראל הרבו לעשות מעשים סמליים כדי להבהיר את נבואותיהם, לדוגמה שמואל, שקרע את מעילו כדי להמחיש את קריעת המלוכה משאול.
במקרה שלפנינו חובש צדקיה בן כנענה קרני ברזל, שסימלו בעולם העתיק כוח. הקרניים מסמלות גם שפע הזורם מהאל אל בני האדם. כתרים בעלי קרניים הונחו על ראשיהם של פסלי אלים ואלות של תרבויות האזור.
- מהו המעשה הסמלי שעשה צדקיה בן כנענה, ומה משמעותו?
בסרטון תוכלו להתרשם מדמותו של אחאב כפי שהיא מצטיירת מהממצאים החוץ- מקראיים.
- כיצד אחאב מתואר בממצאים החוץ-מקראיים? האם תיאור זה עולה בקנה אחד עם המתואר בתנ"ך?
קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו – תולדות ארץ ישראל פרק 4: מעצמה אזורית | כאן 11 לשעבר רשות השידור, 2016
בסרטון מתואר ניסוי הקונפורמיות של אָש, ניסוי פסיכולוגי שמציג את ההתנהגות של היחיד בסיטואציה שבה כולם חושבים אותו הדבר.
- לאור הניסוי של אָש, כיצד ניתן להבין את ההתנבאות של 400 הנביאים?
קרדיט: ניסוי הקונפורמיות של אש/ArvutOrg, 2012