סגור תצוגת כיתה
הפרק

פגישת יוסף ואחיו

בראשית מד-מה

מבט מלמעלה

בפרקים מד-מה מגיע מחזור סיפורי יוסף ואחיו לשיאו – יוסף מחליט לבחון את האחים ומטמין את הגביע באמתחת בנימין. בנאום חוצב להבות יהודה מבקש לשכנע את יוסף לחוס על האחים. יוסף אינו יכול עוד להמשיך במסכת ההסתרות ומתגלה בפני אחיו ההמומים. הוא מפרש את אשר אירע כרצון האלוהים ומציע להם לבוא לגור במצרים, שם ידאג לכלכל אותם.

מידע כללי
  • ספר בראשית
  • יחידת הפרקים פרק מד,פרק מה
  • קבוצת גיל כיתה יא
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 3
  • שתפו

שיעורים

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
בכי של גאולה
יוסף בוכה ולא בפעם הראשונה. אך הפעם הבכי שונה. הוא מובא אל קדמת הבימה והופך...
בכי של גאולה
וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא
הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי
וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו.
וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי
וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה. (מה, א-ב)

shutterstock.com

יוסף בוכה ולא בפעם הראשונה. אך הפעם הבכי שונה. הוא מובא אל קדמת הבימה והופך ללב המחזה. המדרש רואה בבכי הזה בכי מכונן (יוצר, בונה).

לקריאת המדרש

"וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי": כשם שלא פייס יוסף את אחיו אלא בבכיה, כך הקב"ה אינו גואל את ישראל אלא מתוך בכיה, שנאמר: "בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם"

(ירמיה לא, ח)

על פי המדרש, במהלך המפגש יוסף בוכה, ויש לו סיבה לכך. הבכייה היא חלק מתהליך הפיוס. היא מכוננת את הפיוס בין האחים. "לא פייס יוסף את אחיו אלא בבכיה".
את הרעיון הזה של בכי מכונן המדרש משווה לבכי נוסף. בנבואת הגאולה המתוארת בספר ירמיהו הנביא מכריז על קיבוץ הגלויות מרחוק. כל העם יצעד "בִּבְכִי […] וּבְתַחֲנוּנִים".
מה תפקיד הבכי והתחנונים במצעד הגאולה של השבים לארץ?
גם בירמיהו וגם בבראשית בסיפור יוסף המדרש רואה את הבכי באותו אופן. הבכי מייצר זהות עמוקה בין האדם לבין המעשה. אינו דומה פיוס במילים לפיוס מתוך בכי, אינה דומה שיבה ברגליים בלבד לשיבה מתוך בכי.
הבכי הוא שהופך את הפיוס לשלם, הבכי הוא שהופך את הגאולה לשלמה.

מבוסס על: דניאל שרשבסקי, "אם אתה לא בוכה, אתה לא שם". אתר מיזם 929 +קישור

  • הסבירו: באיזה מובן הבכי מסייע בפיוס בין יוסף לאחיו?
מונולוג או דיאלוג?
המדרש מציג את הטקסט הסמוי העומד מאחורי נאומו המהוקצע של יהודה ומאחורי דבריו של יוסף....
מונולוג או דיאלוג?
"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה.
אֲדֹנִי שָׁאַל אֶת עֲבָדָיו לֵאמֹר הֲיֵשׁ לָכֶם אָב אוֹ אָח". (מד, יח-יט)

shutterstock.com

המדרש מציג את הטקסט הסמוי העומד מאחורי נאומו המהוקצע של יהודה ומאחורי דבריו של יוסף. שנים של שתיקה במשפחת יעקב על מכירתו של יוסף באות לקיצן במפגש זה בין האחים, מפגש רווי מלל המשתקף בפסוקים ובמדרש.

לקריאת המדרש

"אֲדֹנִי שָׁאַל אֶת עֲבָדָיו" (מד, יט)
אמר לו יהודה ליוסף: מִתְחִילָה בעלילה (בתואנת שווא) באת עלינו.
מכמה מדינות ירדו למצרים לשבור אוכל,
כלום שאלת לאחד מהם כמו ששאלת לנו?
שמא בתך באנו לקחת או אחותנו אתה סבור לשאת?
אף על פי כן לא כיסינו (לא הסתרנו) ממך דבר.
אמר לו יוסף: יהודה! למה אתה דברן מכל אחיך.
ואני רואה בגביע, שיש באחיך גדולים ממך.
אמר לו: […] ואני מעי קומטים (מתפתלים) עלי כחבל.
אמר לו: למה?
אמר לו: בשביל שעָרַבְתִי אותו.
אמר לו: מפני מה לא עָרַבְתָ את אחיך כשמכרתם אותו לישמעאלים בעשרים כסף וצערת את אביך הזקן, ואמרת לו: "טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף" (לז, לג) – והוא לא חטא לך.
אבל זה שחטא וגנב הגביע – אמר לאביך: הלך החבל אחר הדלי… (כשנופל הדלי לבאר, נופל עימו החבל הקשור אליו, והוא פתגם שמשמעו: אובדן אחד גורר אחריו אובדן אחר.)
כיוון ששמע יהודה כך, צעק ובכה בקול גדול ואמר: "כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי" (מד, לד)?

מדרש תנחומא ה'. מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • חזרו וקראו את נאומו של יהודה (לד, יח-לד). ציינו הבדל אחד משמעותי בין הפסוקים למדרש.
העוד אבי חי?
העוד אבי חי?זו השאלה הראשונה שיוסף שואל. שאלה מפתיעה, שהרי במרכז הנאום של יהודה בפרק...
העוד אבי חי?
וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו. (מה, ג)

קרן אבי חי היא קרן מיסודו של זלמן חיים ברנסטין ז"ל, המחויבת להמשכיותם של עם ישראל והיהדות ולמרכזיותה של מדינת ישראל בחיי העם היהודי. באדיבות קרן אבי חי

העוד אבי חי?
זו השאלה הראשונה שיוסף שואל. שאלה מפתיעה, שהרי במרכז הנאום של יהודה בפרק הקודם עמדה הדאגה לחייו של האב. ובכל זאת יוסף רוצה לוודא שאבא שלו חי ולשמוע עליו פרטים נוספים. כמעט אפשר לשמוע את הדחיפות שהודחקה זמן רב כל כך, את התחינה הילדית: "אני רוצה את אבא שלי!". לימים הפכה השאלה לעובדה, בלחן של הרב המרקד, שלמה קרליבך: "עוד אבינו חי, עם ישראל חי".

מבוסס על חגית ברטוב, "אבי חי? בני חי?", אתר מיזם 929

  • השוו את תגובתו של יוסף לתגובתו של יעקב (מה, כו-כח). מצאו בין התגובות שתי נקודות דמיון.
צידה לדרך
בפעם השנייה יוסף משלח את אחיו בחזרה לארץ כנען, וגם הפעם בצירוף צידה לדרך –...
צידה לדרך
וַיַּעֲשׂוּ כֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף עֲגָלוֹת עַל פִּי פַרְעֹה וַיִּתֵּן לָהֶם צֵדָה לַדָּרֶךְ. (מה, כא)

shutterstock.com

בפעם השנייה יוסף משלח את אחיו בחזרה לארץ כנען, וגם הפעם בצירוף צידה לדרך – ציוד ואספקה למסע. בפעם הראשונה (פרק מב) ניצל יוסף הזדמנות זו כדי להשיב לאחים, ללא ידיעתם, את הכסף ששילמו תמורת המזון במצרים, ובכך עורר בהם ספק וחרדה. בפעם השנייה הצידה לדרך תסייע לאחים לאמת את דבריהם בפני אביהם המשותף: "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם."

  • לפי דעתכם, מהי הצידה לדרך הרוחנית שהאחים זקוקים לה אחרי הפגישה עם יוסף ולקראת פגישתם עם אביהם?
מחזור סיפורי יוסף
לאחר הצלחתו של לורנצו גיברטי ביצירת תבליטי הדלתות הצפוניות של בית הטבילה בפירנצה, הזמינו אותו...
מחזור סיפורי יוסף
וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ. (מה, טו)

לורנצו גיברטי, ההיסטוריה של יוסף, פרט מ"שערי גן העדן", תבליט ברונזה מוזהבת, בית הטבילה בפירנצה, 1452. צילום: Jebulon, wikimedia commons

לאחר הצלחתו של לורנצו גיברטי ביצירת תבליטי הדלתות הצפוניות של בית הטבילה בפירנצה, הזמינו אותו ליצור תבליטים גם לדלתות המזרחיות. התבליטים זכו להערכה רבה. מסופר שמיכֶּלָאנְגֶ'לוֹ התרשם כל כך מיופיין עד שאמר עליהן שהן ראויות להיות הדלתות לשער גן העדן.

להמשך קריאה

על הדלתות 10 תבליטים המתארים 10 סיפורים מהתנ"ך – החל בסיפור הבריאה וכלה בסיפורי המלך שלמה. כל סיפור כולל כמה סצנות המאורגנות באותו המרחב. בתבליט שבתמונה, המתאר את סיפורי יוסף, מתוארת במישור האחורי מכירת יוסף לישמעאלים (בראשית לז), במישור האמצעי מימין מתואר איסוף המזון (בראשית מא), במישור הקדמי מתוארת מימין חלוקת התבואה ואולי גם מתן הצידה לדרך לאחים (בראשית מד), ומשמאל – מציאת הגביע באמתחתו של בנימין. מעל לסצנה זו מתואר המפגש שבו חושף יוסף את זהותו בפני אחיו ומחבק את בנימין (בראשית מה, יד).

מבוסס על: ענת בסר, "דלתות גן העדן", אתר מיזם 929

  • מה השיג האומן בבחירת הסצנות האלה ליצירה?
  • לו הבחירה הייתה בידיכם, אילו סצנות מתוך סיפורי יוסף הייתם בוחרים להנציח?
שיחה / ג'יימס טיסו
יצירתו של טיסו מתמקדת בפגישה המתוחה בין יהודה ליוסף, המתוארת בפרק מד. בציור יהודה יושב...
שיחה / ג'יימס טיסו
וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה. (מד, יח)

מציורי התנך של טיסו, מאוסף the jewish museum

יצירתו של טיסו מתמקדת בפגישה המתוחה בין יהודה ליוסף, המתוארת בפרק מד. בציור יהודה יושב על הרצפה ומציג את טענותיו בפני יוסף (יהודה, כמובן, רואה לפניו נציג מצרי!). יוסף לבוש בגדים מצריים ונראה כנער צעיר, למרות עשרים השנים שחלפו.

להמשך קריאה

טיסו (1902-1836), צייר צרפתי שהתגורר רוב חייו באנגליה. שהה חמש שנים בארץ ישראל והתמקד לקראת סוף המאה ה-19 בציורים של התנ"ך והברית החדשה. סגנונו נחשב לסגנון ריאליסטי: הוא מנסה לתאר בצורה מדויקת ואמינה את המציאות שחוו גיבורי התנ"ך ואת הסביבה שהתהלכו בה.

  • אילו פרטים ביצירה מעידים על ההבדל במעמדות בין יהודה ליוסף? הביאו לכך גם דוגמה אחת מתוך פסוקים יד ואילך.
הדרך מכנען למצרים
במשך דורות רבים היגרו שבטים שמיים מאזור סוריה וארץ ישראל למצרים. מצרים שימשה מקום מפלט...
הדרך מכנען למצרים
וַיַּעֲלוּ מִמִּצְרָיִם וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ כְּנַעַן אֶל יַעֲקֹב אֲבִיהֶם, (מה, כה)

במשך דורות רבים היגרו שבטים שמיים מאזור סוריה וארץ ישראל למצרים.
מצרים שימשה מקום מפלט מהבצורת, שהייתה פוקדת תכופות את תושבי סוריה וארץ ישראל. בעקבות ירידת יוסף למצרים ירדו יעקב ובניו לשם. הם יצאו מחברון, חנו בבאר שבע, ומשם – בדרך שור או בדרך הים – ירדו למצרים והתיישבו בארץ גושן.

מבוסס על משה ויינפלד (עורך), עולם התנ"ך – בראשית, 2002, עמ' 229, 237, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • שלוש פעמים הלכו וחזרו אֲחֵי יוסף בדרך בין ארץ כנען למצרים. במה שונה הפעם השלישית?
ארץ גושן
יוסף הזמין את משפחתו לבוא ולחיות במצרים באזור שנקרא "ארץ גושן".ארץ גושן נמצאת בקצה הצפוני...
ארץ גושן
וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ וְכָל אֲשֶׁר לָךְ. (מה, י)

הנילוס והדלתא של הנילוס במבט מהחלל: Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

יוסף הזמין את משפחתו לבוא ולחיות במצרים באזור שנקרא "ארץ גושן".
ארץ גושן נמצאת בקצה הצפוני של הנילוס, באזור הנקרא היום "הַדֶלְתָא" (בגלל הדמיון של פני השטח לאות היוונית דלתא – Δ).
מֵי הנילוס מתנקזים אל הדלתא ונשפכים לים התיכון, והאדמה באזור עשירה ופורייה ומתאימה לגידולים חקלאיים. כמחצית מאוכלוסיית מצרים מתגוררת היום באזור הדלתא.

מבוסס על אתר מיזם 929

  • עיינו בעולם התנך, מה ההסבר שמוצע שם לישיבתם של יעקב ובניו בארץ גושן?
טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם
את המשפט "מצרים – מתנת הנילוס" טבע הרודוטוס, ההיסטוריון היווני, במאה ה-5 לפנה"ס. אז זה...
טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם
וּקְחוּ אֶת אֲבִיכֶם וְאֶת בָּתֵּיכֶם וּבֹאוּ אֵלָי וְאֶתְּנָה לָכֶם אֶת טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם וְאִכְלוּ אֶת חֵלֶב הָאָרֶץ. (מה, יח)

תבליט של דייגים אוספים את שלל הדגה היומי, מהקבר המשוחזר של השושלת השישית בסקרה, מצרים. צילום: kairoinfo4u at flickr, CC BY 2.0

את המשפט "מצרים – מתנת הנילוס" טבע הרודוטוס, ההיסטוריון היווני, במאה ה-5 לפנה"ס. אז זה היה נכון: האימפריה המצרית ידעה לנצל את המתנה הזאת היטב. החקלאים הפרעונים הכירו היטב את מחזור הנהר, והחקלאות הייתה מבוססת על מי השיטפונות שהגיעו אל הנילוס ממקורותיו בין יוני לספטמבר.

להמשך קריאה

בחודשים אלו המים גאו והביאו איתם גם שפע של דשן טבעי – אדמת סחף עשירה במינרלים ששקעה על גדות הנהר. לאחר תקופת השיטפונות, בין אוקטובר לפברואר, זרעו וגידלו המצרים הקדמונים את גידוליהם – תבואות למזון (ואפילו לבירה!), פשתה לסיבים לאריגת בדים, פפירוס לייצור נייר ואפילו גינות ירק ועצי פרי. בין מרס למאי עסקו כולם בקציר היבולים.
ההשקיה התבצעה באמצעות תעלות השקיה שמשכו מים מן הנהר הגדול. באזור הדלתא אפילו גידלו עדרים גדולים של תאואים ופרות (כן, לפעמים שמנות ולפעמים רזות…).

מבוסס על בילי סביר, "טובה ארץ מצרים? לא היום", אתר מיזם 929

  • לפי הקטע, מה המקור לַטוֹב הקיים בארץ מצרים?
עגלות מצרים
כלי הרכב ששלח יוסף לאביו, על פי פקודתו של פרעה, היו עגלות משא ומסע, הרתומות...
עגלות מצרים
וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵהֶם וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם. (מה, כז)

עגלה מצרית ועליה נסיכה נובית, המאה ה 14 לפנה"ס, מצרים. כל הזכויות ב"עולם התנ"ך" שייכות לד"ר יהודה עתי.

כלי הרכב ששלח יוסף לאביו, על פי פקודתו של פרעה, היו עגלות משא ומסע, הרתומות בדרך כלל לַבָּקָר ולא לסוסים. העגלות הן עדות נוספת לכוחו ולעושרו של פרעה, ולשינוי במעמדם של אחי יוסף. תחילה שבו לארץ כנען עם חמורים ושקי תבואה, וכעת הם חוזרים עם עגלות מלאות.

מבוסס על משה ויינפלד (עורך), עולם התנ"ך – בראשית, 2002, עמ' 236, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • כאשר האחים חוזרים אל יעקב ומספרים לו על גדולת יוסף במצרים, יעקב מגיב בחוסר אמון, ורק אחרי שהוא רואה את העגלות – הוא מאמין ונרגע.
    שערו: מה היה באותן עגלות שהחיו את רוחו של יעקב?
סיכום באנימציה - פרקים מא-מה
יוסף פותר את חלומות פרעה ומארגן את כל ממלכת מצרים לקראת הרעב. הוא הופך להיות...
סיכום באנימציה - פרקים מא-מה
וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם. (מה, ה)

יוסף פותר את חלומות פרעה ומארגן את כל ממלכת מצרים לקראת הרעב. הוא הופך להיות השליט במצרים, המשביר לכל הארץ (וגם לאחיו שיורדים לקנות אוכל במצרים). זו ההזדמנות של יוסף להגשים את החלומות שחלם, ואולי גם ללמד את אחיו לֶקַח.

  • סרטון זה מציע מבט נוסף על הפרקים שנלמדו.
    מה לא ידעתם על יוסף, וכעת אתם מבינים מהסרטון?

קרדיט: ראשית פרקים מא-מה / 929 תנך ביחד

פסוק לחיים: "ויגש אליו יהודה" עם מבורך אברהם
מבורך אברהם, סנ"צ מפקד תחנת קרית מלאכי, מספר על שיעור שלמד מאמו על אסרטיביות, אומץ...
פסוק לחיים: "ויגש אליו יהודה" עם מבורך אברהם
"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה" (בראשית מ"ד, י"ח)

מבורך אברהם, סנ"צ מפקד תחנת קרית מלאכי, מספר על שיעור שלמד מאמו על אסרטיביות, אומץ ונחישות.

  • במה דומה ובמה שונה עמידת יהודה בפני יוסף להתמודדות עליה מספר הסרטון?
  • חשבו: איזו דמות בהיסטוריה הכללית או האישית שלכם היא בעלת היכולת "לגשת"? מה המשמעויות של כך במציאות?

קרדיט: פסוק לחיים: "ויגש אליו יהודה" עם מבורך אברהם / 929, 2021

"סימנים" בבראשית מד
ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על בראשית מד.
"סימנים" בבראשית מד
כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת הַנַּעַר מֵעִם אָבִי לֵאמֹר אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל הַיָּמִים. (מד, לב)

ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על בראשית מד.

  • יהודה הוא דמות מרכזית במחזור סיפורי יוסף.
    תארו בקצרה את התהליך שעבר יהודה?
  • לפי דעתכם, מהו המאורע שגרם לשינוי בהתנהגותו?

קרדיט: סימנים בראשית מד / 929 תנך ביחד