יחידה זו מלווה את בני ישראל בצעדיהם הראשונים לאחר יציאת מצרים. הם לא מספיקים להתרחק הרבה, וכבר פרעה מתחרט ויוצא עם צבאו לרדוף אחריהם במדבר. העם ניצבים בין ים סוף מחד גיסא, למצרים הרודפים מאידך גיסא, ופחד גדול מציף אותם ומעורר בהם חרטה ורצון לחזור למצרים, רק לא למות במדבר. משה לא מאבד עשתונות, ובהוראת אלוהים מבקע את ים סוף לשניים, העם חוצים בחרבה בין שני קירות המים וכאשר המצרים נכנסים אחריהם אלוהים סוגר עליהם את הים ומטביע את כל צי הרכב והחיילים המצרי במצולות. ישראל ניצלים הצלה גדולה וניסית, ולאחר הנס הגדול שר משה את שירת הים. שירה זו מאפשרת לנו העמקה מנקודת מבט נוספת על מה שהתרחש בחציית ים סוף ולימוד אמצעים אמנותיים המאפיינים שירה באופן כללי ושירה תנ"כית בפרט. בסופה של היחידה יש לנו גם הזדמנות להתבונן בביטוי המוכר "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?" ולהתייחס לצער של אלוהים על הכורח להשמיד את ברואיו במו ידיו.
קריעת ים סוף
שמות יד, טו (א- כא)
מבט מלמעלה
שיעורים
"הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם?"
תחילת הדרך של יציאת בני ישראל ממצרים. נתמקד בפחד שנובע מתחושת הכלא בין המצרים הרודפים ובין הים.
פרק יד, א-טזנס כל הניסים: קריעת ים סוף
נס קריעת ים סוף שעשה אלוהים לעם ישראל והצלתם מידי המצרים הרודפים אחריהם.
פרק יד, יט-כושיר תודה – שירת הים
נשווה בין תיאור קריעת ים סוף בפרק יד לתיאורו בשירה.
פרק טו, א-יחשמחה מוצדקת לעומת שמחה לאיד
ההבדל בין השמחה המוצדקת של עם ישראל על טביעת המצרים שהתעמרו בהם, ובין שמחתם הבעייתית של מלאכי השרת.
פרק טו, כ-כאלקחת הביתה
על ניסים בחיים שלנו ועל היכולת להכיר תודה.
פרק יד ופרק טו (א-כא)"הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם?"
תחילת הדרך של יציאת בני ישראל ממצרים. נתמקד בפחד שנובע מתחושת הכלא בין המצרים הרודפים ובין הים.
פרק יד, א-טזנס כל הניסים: קריעת ים סוף
נס קריעת ים סוף שעשה אלוהים לעם ישראל והצלתם מידי המצרים הרודפים אחריהם.
פרק יד, יט-כושיר תודה – שירת הים
נשווה בין תיאור קריעת ים סוף בפרק יד לתיאורו בשירה.
פרק טו, א-יחשמחה מוצדקת לעומת שמחה לאיד
ההבדל בין השמחה המוצדקת של עם ישראל על טביעת המצרים שהתעמרו בהם, ובין שמחתם הבעייתית של מלאכי השרת.
פרק טו, כ-כאלקחת הביתה
על ניסים בחיים שלנו ועל היכולת להכיר תודה.
פרק יד ופרק טו (א-כא)