סגור תצוגת כיתה
הפרק

ברית הקשת

פסוקים ח-יז

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אלוהים כורת עם נח, בני ביתו והאנושות כולה ברית שלא יוסיף להביא עוד מבול על הארץ. לברית זו הוא קובע אות – קשת בענן. מה מטרת האות? ומה מסמלת הקשת בענן?

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – סמלי הקשת בימינו:
נבקש מהתלמידים לחשוב על סמלים ושמות בתרבות שמהמילה 'קשת' מופיעה בהם – זכיינית שידור, סמל של הקהילה הגאה, בית ספר 'קשת', מזל קשת, יישוב ומכינה ברמת הגולן, פסטיבל rainbow, אדריכלות וכו'. נשאל את התלמידים:

  • מדוע בחרו הגופים בשם זה?
  • האם יש קשר רעיוני בין חלק מהם?

הקשת מופיעה לרוב בשני הקשרים – כסמל לרב גוניות או ככלי מלחמה.

שאלה מטרימה:

  • האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות רב גוניות?

הצעה שנייה – השיר 'מעבר לקשת':
נשמע את השיר 'over the rainbow' שנכתב למחזמר הקוסם מארץ עוץ.

נשאל את התלמידים:

  • מה יש מעבר לקשת?
  • מה הופך את הקשת לדימוי קסום כל כך?

שאלה מטרימה:

  • האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?

הצעה שלישית – השיר 'קשת בענן':
נשמיע את השיר 'קשת בענן' שכתבה לאה גולדברג, הלחין מוני אמרליו ושר עוזי פוקס.

נשאל את התלמידים:

  • מה מסמלת הקשת בשיר?

שאלה מטרימה:

  • האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?

הצעה רביעית – מיצב 'והיתה קשת':
בסיומו של מסדרון הכניסה של מוזיאון ישראל עומד מיצב 'והיתה קשת' של אולפור אליאסון.

המיצב בנוי מכשלוש מאות בדי קנבס צרים וארוכים הצבועים כל אחד בגוון אחד, ויחד הם יוצרים את מכלול הגוונים של הקשת.

  • מדוע לדעתכם בחר המוזיאון להציב עבודה זו בפתח המוזיאון?
  • מה הקשת מסמלת?

שאלה מטרימה:

  • האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?

הזמנה לקריאה

נקרין את פסוקים ח-יז על הלוח בהדגשת המילים "ויאמר אלוהים" (ראו עמוד ראשון בדף ההעשרה. נמצא גם בממערך השיעור). יש בפסוקים שלוש אמירות של אלוהים. נשאל את התלמידים:

  • מה אלוהים אומר בכל אמירה?

אמירה ראשונה – פסוקים ח-יא: הקמת ברית שלא יהיה עוד מבול לשחת את הארץ.
אמירה שנייה – פסוקים יב-טז: אות לקיום הברית – קשת בענן.
אמירה שלישית – אלוהים חוזר ואומר לנח: 'זאת אות הברית'.

נבקש מהתלמידים לציין שמות עצם שחוזרים על עצמם: ברית, אות, ענן, קשת (יש גם בשר, נפש ומבול, שהופיעו בסיפור המבול שוב ושוב ולא נעסוק בהן כעת).

אמירה ראשונה – ברית:
נזכיר לתלמידים כי לפני הכניסה לתיבה גם נזכרה ברית, האם זו אותה הברית? האם יש שינוי מאז?

נקרין את שני הפסוקים על הלוח ונשווה ביניהם (בעמוד השני בדף ההעשרה. נמצא גם בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • מה ההבדל בין שתי הבריתות? (בברית הראשונה הנמענים הם נח ובני משפחתו וכאן הברית מתרחבת לאנושות כולה. הברית הראשונה מיועדת אל מי שנכנס לתיבה, וכאן לכל מי שיצא מן התיבה, אלוהים כביכול מרחיב את התיבה שהגנה מהמבול לעולם כולו)

אמירה שנייה – אות קשת בענן:
בחלק זה אפשר להמשיך את השיעור בצורה של דיון כיתתי ולהיעזר בדף ההעשרה, או לעבור ללימוד בזוגות (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).

  • למה צריך אות לברית?

נקרא פסוק יד: "וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן". זהו פסוק ציורי מאוד, נבקש מהתלמידים לתאר את התמונה שנוצרת בפסוק במילים שלהם. נשאל את התלמידים:

  • מה מטרת האות? (שבני האדם לא יחששו שמבול יבוא שנית על הארץ, או שיבינו שהמצב גרוע ולולא הברית היה מגיע מבול ועליהם לתקן את דרכיהם. יתרה מזו, מטרת האות היא לעודד את בני האדם להשקיע בעולם מכיוון שכשיש תקווה וכשיודעים שהעולם יימשך ולא ייחרב כפי שקרה בדור המבול מתעורר רצון להשקיע בעולם)

למה קשת?
נשאל את התלמידים:

  • מהי קשת?

נבקש מהתלמידים לחשוב על המילה 'קשת' מנותקת מההקשר שלנו (כלי מלחמה, הקשת היא כלי הנשק של אלוהים "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן". אפשר גם לומר שקשת זו צורה אדריכלית – הקשת מחזיקה את השמיים שלא יפלו. יש לציין שבמקרא קשת מופיעה כמעט תמיד ככלי מלחמה).

  • בקשת יורים חיצים, מהם חיציו של אלוהים וכיצד אלוהים נלחם באמצעות הקשת? (אפשר לדמיין את גשמי המבול כמו חיצים שיורדים בעוצמה לארץ)
  • מה קורה לקשת בברית הקשת? (הקשת הפוכה, היא מופנית כלפי השמיים, אלוהים נוצר את נשקו)

נקרא את פירוש הרש"ר הירש המובא בעמוד השלישי בדף ההעשרה (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • הרש"ר הירש מציע שתי אפשרויות למשמעות הקשת – מהן? (אות של שלום שעליה דיברנו וריבוי גוונים)
  • בתרבות היום, מה מסמלת לרוב הקשת? (רב-גוניות, אפשר לציין בהערה שדווקא היונה מסיפור המבול היא שמסמלת לשלום)

למה ענן?
נשאל את התלמידים:

  • היכן במקרא מופיע עוד ענן? (עמוד הענן, הר סיני, הקמת המשכן, אוהל מועד וכו')
  • מה משותף להיקרויות אלו של הענן? (הענן משמש כיסוי שמאפשר לאלוהם להתגלות)
  • מה המשמעות של קשת בענן, של קשת מכוסה? (גם כאן אפשר לומר שזהו אות של שלום – כיסוי הקשת דומה להחזרת החרב לנדן, זוהי נצירת הנשק)

אמירה שלישית:
נשאל את התלמידים:

  • מדוע יש חזרה בפסוק האחרון?
  • האם הוא מוסיף לנו משהו?

נקרין את דברי רש"י (עמוד רביעי בדף ההעשרה. נמצא גם בממערך השיעור).

אלוהים מראה לנח ממש מהי קשת, ואומר לו: זאת האות. ייתכן שיש פה מעין סיכום של התהליך, מעין לחיצת יד בסיומו של הסכם.

נסכם בקצרה את שלוש האמירות של אלוהים שבונות שלושה שלבים בכריתת הסכם: הברית עצמה, זיכרון לברית וחתימה.

מבט לחיים

כפי שראינו בהתחלה כיום הקשת מסמלת בעיקר רב גוניות (או דימוי למקום קסום).

  • האם לדעתכם משמעות זו נובעת גם מהמקרא ומהופעת הקשת בפרק שלנו?

הקשת נועדה להזכיר את הברית – ההסכם.

  • האם גם אנו זקוקים לתזכורות להסכמים שאנו עושים?
  • מה מטרת התזכורת?
  • יש לכם דוגמה לתזכורת כזו?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: אלוהים מדבר שלוש פעמים, בתחילה הוא כורת ברית עם נח ומשפחתו ומרחיב אותה לאנושות כולה בהבטחה שלא יהיה עוד מבול. אחר כך הוא נותן אות – קשת בענן – להזכיר לאלוהים ולבני האדם. הקשת היא כלי נשקו של אלוהים, ואלוהים הופך אותה לסמל לנצירת נשק ואות לשלום. לבסוף, אלוהים חותם את הברית עם נח.
מיומנות: פרשנות, הבנת מילה מתוך הופעה במקום אחר במקרא, השוואת פסוקים.
מתודה: הופעת קשת בתרבות ובאמנות והשוואה למקרא.

אפשר עוד...
  • אפשר להשוות בין ברית מילה לברית הקשת – מאמר 'הקשת בענן', אמנון בזק.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
over the rainbow
קרדיט: מערוץ Movieclips, פורסם מאי 2011
over the rainbow

קרדיט: מערוץ Movieclips, פורסם מאי 2011

קשת בענן
קשת בענן

  • מה מסמלת הקשת בשיר?
  • האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?

קרדיט: כתבה לאה גולדברג, הלחין מוני אמרליו ושר עוזי פוקס. פרסם ערוץ מוזיקה ישראלית בתאריך 8 במרץ 2012.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
והיתה הקשת
והיתה הקשת, מוזיאון ישראל מדוע לדעתכם בחר המוזיאון להציב עבודה זו בפתח המוזיאון? מה הקשת...
והיתה הקשת

והיתה הקשת, מוזיאון ישראל

  • מדוע לדעתכם בחר המוזיאון להציב עבודה זו בפתח המוזיאון?
  • מה הקשת מסמלת?

שאלה מטרימה:

  • האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?
גלובליזציה במקרא - שבע מצוות בני נח
"שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל, והן: מצווה למנות דיינים...
גלובליזציה במקרא - שבע מצוות בני נח
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ." (פסוק א)

Vitalinka / Shutterstock.com

"שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל, והן:
מצווה למנות דיינים לצורך השלטת חוק ומשפט בחברה האנושית;
איסור לגדף את שם ה';
איסור עבודה זרה;
איסור גילוי עריות;
איסור שפיכות דמים;
איסור גזל;
ואיסור אבר מן החי – איסור לחתוך מבעל חיים אבר בעודנו חי ולאכלו."

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין נו, א)

  • כזכור, המבול היה תגובה אלוהית לחוסר המוסריות של האנושות. כיצד שבע מצוות בני נח יכולות לאפשר עולם חדש ומתוקן?
חוטא יוצא נשכר?
"ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע". מיכן אתה למד שלא הותר...
חוטא יוצא נשכר?
"כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל." (פסוק ג)

Nicolas Primola / Shutterstock.com

"ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע". מיכן אתה למד שלא הותר לאדם לאכול בשר לפי שלא ברא הקב"ה בריותיו על מנת שימותו, שאם לא חטא אדם לא היו הבריות מתים, ואם תאמר אחרי שחטא אדם למה לא הותר לו לאכול בשר, אם כן מצינו חוטא נשכר.

(מדרש אגדה בר' א:כט)

להמשך קריאה

הקושי שעימו מנסה המדרש להתמודד הוא – מדוע ברא אלוהים יצורים שכל ייעודם הוא למות ולהיאכל? ומקשה המדרש וטוען שבראשית העולם, תזונת האדם הייתה צמחונית, ורק בשל חטאי דור המבול ניתן לו לאכול בעלי חיים, וכפי שאומר המדרש – החוטא יוצא נשכר.
פרשנים מאוחרים יותר התייחסו למדרש זה ולקושי העולה מהתרת אכילת בשר לאחר המבול. הרב קוק (שהיה הרב הראשי לישראל בשנות ה-50) טען ש"ירידת הדורות" וחולשתו המוסרית של המין האנושי הן שגרמו להיתר אכילת בשר.
הפרשן דון יצחק אברבנאל הציע פירוש מעשי: מאחר שהמבול השחית את הצמחייה, לא יכלו נוח ובניו להתכלכל ממזון מן הצומח, ו"אם היו מייחלים לאכול עד שיזרעו שדות ויטעו כרמים ימותו ברעב".
(מבוסס על מאמרה של ד"ר יעל שמש)

  • מהו הקושי העולה מן המדרש? האם המדרש מציע לו פתרון?
  • האם, לדעתכם, העולם כיום מתוקן דיו?
קדושת דם האדם
הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם. הרצח הראשון...
קדושת דם האדם
שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. (פסוק ו)

הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם.

להמשך קריאה

הרצח הראשון בהיסטוריה אומנם כבר התרחש (סיפור קין והבל), אבל רק עתה אנו נתקלים באיסור האלוהי המוחלט על כך.
באמצעות תקבולת כיאסטית (אלכסונית), המייצרת סימטריה בין שני חלקי המשפט, נמסר האיסור ונמסרות ההשלכות של הפרתו:
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם –
בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ"

האיסור על שפיכת דם האדם והענישה על מעשה זה, צמודים להתרה של אכילת בעלי חיים. פרשנותו של רש"י לכך היא שהתרת שפיכת דם של בעל חיים עלולה להביא לזילות בחיים בכלל, ועל כן מודגש האיסור על לקיחת חיי אדם. נחמה לייבוביץ' הוסיפה כי האיסור על שפיכות דם האדם אינו נובע רק משמירת חיי האדם, אלא גם משמירת צלם האלוהים שבאדם, מכיוון שרצח הוא ניגודו המוחלט של צלם האלוהים שבאדם.

  • מדוע שפיכת דם היא ביטוי המקביל ללקיחת חיי אדם?
  • מדוע לדעתכם האיסור על שפיכת דם האדם מופיע רק לאחר סיפור המבול, ולא כבר בסיפור הבריאה, או לפחות לאחר סיפור קין והבל?

קרדיט: מקראנימציה: כי בצלם אלוהים עשה את האדם. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד

קשת בענן - ברית שמיים וארץ
מדוע דווקא הקשת בענן היא סמל לברית המחודשת בין אלוהים לבין העולם? קשת נוצרת על...
קשת בענן - ברית שמיים וארץ
"וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן, וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ." (פסוק טז)

מדוע דווקא הקשת בענן היא סמל לברית המחודשת בין אלוהים לבין העולם?

להמשך קריאה

קשת נוצרת על ידי שבירה של קרן אור העוברת דרך טיפה. האור הלבן נשבר לקשת של צבעים שונים, וכל צבע הוא למעשה גל אור באורך שונה. למעשה, הקשת היא מעגל שלם של אור, אך היא אינה נראית מעגלית משום שחלק ממנה נבלע בקרקע.
ייתכן שזו הסיבה שהקשת בענן מסמלת את ברית העולם, מכיוון שכפי שהיא נגלית לעין, נראה שהיא מחברת בין שמיים לארץ, בין קצוות הארץ. שני יסודות הטבע, השמש והגשם, חוברים יחדיו לסמל של התחלה חדשה, חיבור חדש שנוצר לאחר המשבר, השבירה.

  • מדוע דווקא תופעת טבע זאת מסמלת את הברית המחודשת בין ה' לבין העולם?

הקרדיט: מה מברכים על קשת בענן?. ערוץ היוטיוב של כאן – תאגיד השידור הישראלי

הבטחתם יונה
היונה ועלה הזית הפכו בתרבות המערבית לסמל של שלום. היונה, ששבה עם ענף הזית בפיה,...
הבטחתם יונה
"וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ, וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ." (ח, פסוק יא)

הכרזה משנת 1949 – ציור ריאליסטי של יונה. Succession Picasso 2018©

היונה ועלה הזית הפכו בתרבות המערבית לסמל של שלום. היונה, ששבה עם ענף הזית בפיה, מסמלת את סוף האסון ואת ההתחלה החדשה. גם בתרבות היוונית ובתרבות הרומית הקדומה עץ הזית וענפיו היו סמל לשלום.

להמשך קריאה

כשהצייר הספרדי פאבלו פיקאסו התבקש לעצב סמל של שלום עבור קונגרס השלום שנערך בפריז ב-1949, לאחר מלחמת העולם השנייה, הוא בחר לצייר יונה וענף זית. פיקאסו השתמש לא פעם באומנותו כאמצעי לביקורת ולהתנגדות למשטרים הדיקטטוריים שכמעט החריבו את העולם במחצית הראשונה של המאה ה-20. דוגמה נודעת לכך היא יצירתו "גֶרְנִיקָה". והינה לאחר המלחמה זכה ליצור סמל של ברית מחודשת בין הארצות, סמל של שלום.
פריט טריוויה נחמד – עם סיום המלחמה נולדה לו בת, והוא קרא לה "פאלומה", יונה בספרדית.

  • בזכות נח ופיקאסו, היונה וענף הזית הפכו לסמל תרבותי מוכר. אך מדוע, לדעתכם, בחר המחבר המקראי דווקא בַּיונה, מכל הציפורים, לבטא מסר של שלום?
נח - איש האדמה והיין
  דְיוֹנִיסוּס הוא האל היווני שֶׁלְיָמִים התגלגל בתרבות הרומית לְאֵל היין בַּכְּחוּס. במיתוסים המוקדמים יותר...
נח - איש האדמה והיין
"ויָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם. וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה." (פסוקים כ-כא)

נוח, פסל, צרפת. Photo: Georges Seguin (Okki), Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

קאראווג'יו, "בכחוס", 1595-1597, שמן על בד. מאוסף גלריה אופיצי, פירנצה. מתוך ויקישיתוף

 

דְיוֹנִיסוּס הוא האל היווני שֶׁלְיָמִים התגלגל בתרבות הרומית לְאֵל היין בַּכְּחוּס.

להמשך קריאה

במיתוסים המוקדמים יותר עליו, דיוניסוס/בכחוס היה אל שמחת החיים והיצירה, והיה מזוהה בעיקר עם הטבע ועם הפריון. אולם מכיוון שבתקופת האביב נהגו היוונים לשמוח ולקיים חגיגות לכבוד הטבע, לא פעם בליווי יין, הפכה דמותו של דיוניסוס למקושרת גם ליין. בגלגולים מאוחרים יותר הפכה דמותו למייצגת היבטים פחות תמימים של היין, והוא הפך להיות מזוהה עם חיי ההוללות.

  • מדוע מכל הגידולים החקלאיים, נח בוחר לנטוע דווקא כרם?
היכן עגנה התיבה?
הר אררט הוא הר געש רדום הנמצא בצפון-מזרח טורקיה, סמוך לגבול בין ארמניה ואיראן. במהלך...
היכן עגנה התיבה?
"וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט." (ח, פסוק ד)

Google DigitalGlobe

הר אררט הוא הר געש רדום הנמצא בצפון-מזרח טורקיה, סמוך לגבול בין ארמניה ואיראן.

להמשך קריאה

במהלך הדורות הוצעו כמה אתרים באזור אנטוליה כמקום שעליו נחה התיבה, ויש אף מי שטענו שזיהו את שרידיה. הר אררט הוא הסמל הלאומי של ארמניה, אף שהיום הוא בשטח טורקיה. מעניין לציין כי הטורקים מכנים הר זה "הר התיבה".

ממצאים ארכאולוגיים שהתגלו באזורים הללו מצביעים על קיומה של ממלכה בשם אוררטו (Urartu) בין המאות ה-11 עד ה-5 לפני הספירה.
ייתכן שתיבת נֹחַ אכן הגיעה לשטח ממלכת אוררטו באזור ארמניה, צפון טורקיה של היום. יש מדענים שטוענים שזו אפשרות סבירה. אחת ההשערות היא "השערת תיבת נח והים השחור", שלפיה לאחר עידן הקרח האחרון, התחממות כדור הארץ הביאה להצפה של הים השחור (הסמוך לטורקיה), ואז מי הים השחור התחברו למי הים התיכון, ומי יודע – אולי התיבה הגיע לאררט כתוצאה מחיבור זה.

היכנסו למפה וחפשו את "הר אררט". סיירו על פסגתו המושלגת של ההר בעזרת כלי ה-3D, ולאחר מכן לחצו על אייקון כדור הארץ משמאל למטה, והתבוננו במיקום ההר במפת העולם.

  • האם השתכנעתם מ"השערת תיבת נח והים השחור"?
בשר כן אבל דם לא?
הנימוק לאיסור על אכילת דם איננו מובהק בפרק, אך רמז לו ניתן באמירה: "בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ",...
בשר כן אבל דם לא?
"כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל.
אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ." (פסוקים ג-ד)

בני שבט מסאי וצאן בכפר באזור מכתש נוגורונגורו, טנזניה, 2016. Abdelrahman Hassanein / Shutterstock.com

הנימוק לאיסור על אכילת דם איננו מובהק בפרק, אך רמז לו ניתן באמירה: "בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ", ומפרשים זאת כי הדם מקביל לנפש.

להמשך קריאה

אכילה של דם, ממש כמו אכילה של בשר, היא עניין תרבותי. יש תרבויות, שאינן בהכרח שונות מאוד מן התרבות היהודית והישראלית, שבהן דם הוא מרכיב מקובל במאכלים מסוימים.
בני שבט המסאי, שחיים בשמורות הטבע הענקיות בקניה ובטנזניה, מתקיימים מן העיזים ומן הבקר שהם מגדלים. בני השבט חיים בצמידות לחיות הללו, הם רועים אותן ואף ישנים איתן. בקתות הקש שלהם מורכבות מעירוב של מרכיבים מסוימים עם גללים, ותזונתם מורכבת מבשר, מחלב פרה או עֵז (שני מרכיבים שקיימים גם בתזונה בארץ) אך גם מ… דם.

  • מה מסמל דם?
נֹחַ והטבעונות כבר לא…
מסופר כי לאחר המבול נֹחַ הקריב קורבן לאלוהים כדי להודות לו, ואלוהים נתן אישור לבני...
נֹחַ והטבעונות כבר לא…
"וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם, בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל." (פסוקים ב-ג)

בשר מול ירק. Lightspring / Shutterstock.com

מסופר כי לאחר המבול נֹחַ הקריב קורבן לאלוהים כדי להודות לו, ואלוהים נתן אישור לבני האדם לאכול בעלי חיים. מה קרה שם במבול שיצר חַיִץ כזה בין האדם לבין בעלי החיים?

להמשך קריאה

יש הצעות ופרשנויות שונות לסוגיה, החל מההצעה שהמבול הוא למעשה הפעם הראשונה שהטבע קם על האדם להורגו, להטביע אותו. ייתכן שהטראומה הזאת הביאה לבידול בין האדם לבין הטבע.
אפשרות אחרת היא שמאחר שנֹחַ ובני משפחתו הצילו את חיי בעלי החיים, יש להם מעין זכות טבעית על חייהם.
הצעה אחרת של חז"ל היא שכדי למנוע שפיכות דמים בין בני האדם, מקצין האל את ההיררכיה בין האדם לבין בעלי החיים.

  • השוו בין הציווי האלוהי בבראשית א, כח-כט לבין הציווי האלוהי בבראשית ט, א-ג. מדוע, לדעתכם, בחר המחבר המקראי להשתמש בנוסח דומה? מה הוא מעוניין להבליט כך?
המבול בקיצור
האם נח ובניו יחיו אחרי המבול, אחרי שהורשו לאכול בשר ונאסר עליהם להרוג אנשים בעולם...
המבול בקיצור
"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ..." (ו, פסוק ט)

  • האם נח ובניו יחיו אחרי המבול, אחרי שהורשו לאכול בשר ונאסר עליהם להרוג אנשים בעולם חדש ומופלא?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים ו-י. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד

מבול של סיפורי מבול
מה יכולה להיות הסיבה לקיומם של סיפורי מבול דומים בתרבויות שונות? האם קיומם של הסיפורים...
מבול של סיפורי מבול
"בִּשְׁנַת שֵׁשׁ מֵאוֹת שָׁנָה לְחַיֵּי נֹחַ בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בַּיּוֹם הַזֶּה נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ." (ז, פסוק יא)

  • מה יכולה להיות הסיבה לקיומם של סיפורי מבול דומים בתרבויות שונות? האם קיומם של הסיפורים הללו בתרבויות שונות הוא הוכחה לאמיתות סיפור המבול המקראי?

קרדיט: החפרנים עונה 2 : ספיישל מיתוסים ואגדות. ערוץ היוטיוב של חינוכית ראשונים בעולם

שם, חם, יפת ולוסי
שלושה בנים לנֹחַ, אבל יחסו כלפי אחד מהם משתנה במהלך העלילה. ההסבר האֶטְיוֹלוֹגִי שמאחורי הסיפור...
שם, חם, יפת ולוסי
"יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ." (פסוק כז)

שלושה בנים לנֹחַ, אבל יחסו כלפי אחד מהם משתנה במהלך העלילה.

להמשך קריאה

ההסבר האֶטְיוֹלוֹגִי שמאחורי הסיפור הוא ששלושת בני נֹחַ מייצגים שלושה "גזעים" שמהם התפתחה האנושות כולה לאחר המבול.
באמצעות הסיפור על מעשהו של חם ועל הקללה שקילל נח את כנען, בנו של חם, מספק המחבר המקראי אמירה ביקורתית על עמי כנען, ומעין הוכחה סיפורית קדומה לכך שכנען נועד להיות נחות מאחיו שם, שכידוע לימים ייצג את עם ישראל.

בסרטון – הסבר מדעי לאופן שבו התפתחו תרבויות שונות.

  • מה מוֹצָא התרבויות כולן, על פי הסרטון? האם עובדה זאת סותרת את הסיפור על שלושת בני נח או יכולה להשתלב עימו?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 1: שחר האדם. ערוץ היוטיוב של כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי