סגור תצוגת כיתה
הפרק

דוד ויהונתן, דוד ומיכל

פרק יח

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בשיעור זה נבחן את שתי מערכות היחסים הנוספות בפרק – הברית בין דוד ליהונתן ונישואי דוד למיכל – על רקע היחסים המסובכים בין דוד לשאול. נעמיק בפער בין הגלוי לסמוי בפרק – מדוע כל דמות מעוניינת בחתונה ומה היא מציגה על פני השטח. נדון בשאלה מדוע דוד נישא בסוף למיכל ולא למרב, וכיצד רצונו של שאול להרוג את דוד ורצונו של דוד להתחתן במלך מניעים את העלילה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – אהבה שאינה תלויה בדבר:
נקרין על הלוח את החלק הראשון מהמשנה במסכת אבות פרק ה משנה טז.
נשאל את התלמידים:

  • מהי אהבה התלויה בדבר? (אהבה שמונעת מאינטרסים – דבר שמעוניינים להשיג באמצעות הקשר. וכשהדבר מתבטל – מתבטלת גם היא)
  • האם לדעתכם אהבה התלויה בדבר היא אהבה?

נקרין את הלוח את המשך המשנה.
נשאל את התלמידים:

  • מה הדבר שבו תלויה אהבת אמנון ותמר? (תמר לא רצתה לשכב עם אמנון, וכשהבין זאת ואנס אותה אהבתו הפכה לשנאה. היום נלמד מדוע אהבת דוד ויהונתן מנוגדת לאמנון ותמר)

אפשרות שנייה – טום סויר:
נקרין על הלוח או נחלק לתלמידים קטע מתוך הספר 'הרפתקאות טום סויר' מאת מרק טוויין.
נשאל את התלמידים:

  • מה הילדים האלה עושים? (כורתים ברית דמים)
  • האם הייתה לכם ברית חזקה עם חבר טוב כילדים? אם כן, מה היא כללה?
  • מה לדעתכם צריכה לכלול ברית חזקה?
  • למה לדעתכם יש לבני אדם צורך לסמל את הקשר שלהם בטקסים?

נדון בקצרה בנושא – כאשר יש לנו רגשות אהבה חזקים מתעורר צורך לבטא אותם בפעולה שתבטיח שהקשר יחזיק גם בהמשך.

אפשרות שלישית – משחק:
נשחק משחק על הפער בין הגלוי והסמוי. נזמין שני תלמידים לנהל ביניהם שיחה, ושני תלמידים אחרים יעמדו מאחוריהם ויציגו את המחשבות האמיתיות שלהם. נבחר מצבים מחיי היום-יום שיש בהם בדרך כלל פער בין הפנים לחוץ.
מצבים לדוגמה:

  • נערה שנפרדת מנער כי היא לא חושבת שהוא די טוב בשבילה, אבל אינה רוצה להעליב אותו.
  • אימא שמכינה אוכל ממש לא טעים, והילדים שלה מנסים לשכנע אותה לצאת לאכול פיצה.
  • תלמידה שמאוהבת בבחור שרוצה דווקא את החברה שלה, והיא מנסה לשכנע את החברה למה לא כדאי לה לצאת אתו.

הזמנה לקריאה

נזכיר שבשיעור הקודם דנו בקנאתו של שאול לדוד המעבירה אותו על דעתו. בשיעור זה ננסה להאיר על שתי תנועות נפש נוספות שמנהלות את העלילה: אהבה לעומת אינטרס.
נבקש להדגיש בפסוקים א-ד בצבע אחד את פעולות שאול ובצבע אחר את פעולות יהונתן. נקרין את הפסוקים מודגשים על הלוח ונראה שהכתיבה "משורגת" – פסוק שאול, פסוק יהונתן וכן הלאה.
נבקש מכל תלמיד לכתוב במחברת שתי פעולות ששאול עושה לדוד ושתי פעולות שעושה יהונתן. להלן פעולות לדוגמה לשימוש המורה:
יהונתן – כורת עם דוד ברית, נותן לו את מעילו, את מדיו, את חרבו, קשתו וחגורו.
שאול – מונע מדוד לחזור לבית אביו, שם את דוד על אנשי המלחמה.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם הפסוקים נכתבו בכתיבה משורגת? (יש כאן הנגדה בין יחסי דוד ויהונתן ליחסי דוד ושאול: אהבה גדולה לעומת היעדרה)

נתמקד בפסוק ה ונשאל:

  • מדוע הפסוק מציין במיוחד שדוד טוב "בְּעֵינֵי עַבְדֵי שָׁאוּל"? (ציונם בנפרד מבטא שהיחיד שאינו אוהב את דוד הוא שאול)

נעיין בפרשנות רד"ק לפסוק ה.
נשאל את התלמידים:

  • מה מוסיף לנו רד"ק בפרשנותו? (דוד קיבל "קידום מהיר" בארמון המלך, מה שיכול היה לעורר צרות עין מצד העבדים, אך למרות זאת הם אהבו אותו ולא קינאו בו. כך מודגשת קנאתו של שאול שהוא מעל דוד בהיררכיה, ובכל זאת מקנא בו)

נקרין על הלוח את דף העבודה ונשלח את התלמידים לעבודה עצמאית בספרי התנ"ך שלהם (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשמע את תשובות התלמידים ונדגיש שאף שיהונתן הוא יורש העצר הרשמי, הוא מזהה בדוד את המלך הבא ובוחר לדבוק בו ולא להילחם בו.
נקרין על הלוח את פסוקים ו-ל ונשאל:

  • מהי השורש של המילה המנחה? (אה"ב)
  • מי אוהב את דוד?
  • מי לא אוהב את דוד?
  • מה משמעות המילה המנחה בפסוקים אלה לדעתכם?
  • מה לדעתכם ההנגדה מדגישה? (היא מבהירה את הפער בתוך המשפחה ומחזקת את הסיבות השונות לאהבה ולאי אהבה)

נסכם שרבים אוהבים את דוד בפרק, אבל לא נכתב דבר על אהבותיו שלו.

זאת שלי הייתה וזאת שלי:
נקרא את פסוקים יז-כט ונסביר בקצרה את המתרחש. נחלק לתלמידים את דף העבודה המעמיק בנישואי דוד ומיכל (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעבור על דף העבודה עם התלמידים ונשאל אותם:

  • מדוע לדעתכם דוד משנה את תשובתו מההצעה שיינשא למרב להצעה שיתחתן עם מיכל? (לפי פשט הכתוב דוד מסרב בפעם הראשונה מפני שהוא אדם פשוט, ורק כאשר ניתנת לו אפשרות להוכיח את עצמו דרך המוהר הוא מסכים)

נציין שהצירופים "תְהִי בוֹ יַד פְּלִשְׁתִּים" ו"לְהִתְחַתֵּן בַּמֶּלֶךְ" החוזרים שלוש פעמים מדגישים את המוטיבציות של דוד ושאול המניעות אותם לחתונה זו – חתונה מתוך אינטרסים ולא מאהבה.
נעיר כי השורש מל"א החוזר פעמיים במעשי דוד מבקש להדגיש שדוד מילא את התנאי מעל לנדרש ומיד.

מבט לחיים

נשמע עם התלמידים את השיר 'שני סיפורי אהבה קטנים'.
נשאל את התלמידים:

  • למה הזוג הזה נשאר יחד?
  • האם לדעתכם יש ביניהם אהבה?
  • האם היא תלויה בדבר?

נזמין את התלמידים לחשוב על מערכות היחסים בחייהם, ונערוך דיון קצר בנוגע למערכות יחסים שמונעות מאינטרסים:

  • האם תמיד מערכות יחסים כאלה הן רעות?
  • האם זה חלק טבעי מהחיים?
  • האם יש מערכות יחסים שבהן לגיטימי שאהבה תהיה תלויה בדבר וכאלה שבהן זה פסול? וכן הלאה…

לחלופין אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב על דוגמאות מחייהם בהם הם מצהירים על מניע גלוי אחד אבל פועלים מתוך מניע סמוי אחר. למשל: הצטרפתי לחוג שח מט והצהרתי שאני עושה את זה כדי ללמוד לשחק, אך בעצם הצטרפתי כדי למצוא חברים חדשים כי אני בודד בבית הספר.
נערוך שיחה קצרה סביב השאלה למה לא תמיד אנחנו מגלים את כוונותינו האמיתיות במעשינו, ומה המחירים של התנהגות כזו.

אפשר עוד...

מאמרים:

ספרות:
קטע מתוך ספרה של יוכי ברנדס 'מלכים ג'' המציע פרשנות מעניינת לשאלה מדוע מרב מתחתנת עם עדריאת המחולתי בעת שעליה להינשא לדוד מתוך אתר 929.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
משנה אבות פרק ה משנה טז – חלק ראשון
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה...
משנה אבות פרק ה משנה טז – חלק ראשון

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם.

משנה אבות פרק ה משנה טז – חלק שני
אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת דָּוִד...
משנה אבות פרק ה משנה טז – חלק שני

אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן.

טום סויר
על כן שחרר טום את החוט מאחת המחטים שלו. וכל אחד מן הילדים דקר את...
טום סויר

על כן שחרר טום את החוט מאחת המחטים שלו. וכל אחד מן הילדים דקר את כרית אגודלו וסחט טיפה של דם. בסופו של דבר, אחרי סחיטות מרובות, הצליח טום לחתום את ראשי התיבות של שמו כשהוא משתמש בכרית הזרת שלו כבעט. אז הראה להאקלברי איך לעשות "ה" ו"פ" והנדר נשלם. הם קברו את הרעף קרוב לקיר, בלוויית כמה טקסים ולחשים קודרים.

(מתוך הרפתקאות טום סויר, מרק טוויין, הוצאת אריה ניר)

פסוקים א-ד מסומנים
א …וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד, וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ.ב וַיִּקָּחֵהוּ שָׁאוּל בַּיּוֹם הַהוּא, וְלֹא נְתָנוֹ...
פסוקים א-ד מסומנים

א …וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד, וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ.
ב וַיִּקָּחֵהוּ שָׁאוּל בַּיּוֹם הַהוּא, וְלֹא נְתָנוֹ לָשׁוּב בֵּית אָבִיו.
ג יִּכְרֹת יְהוֹנָתָן וְדָוִד בְּרִית בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ כְּנַפְשׁוֹ: וַיִּתְפַּשֵּׁט יְהוֹנָתָן אֶת הַמְּעִיל אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתְּנֵהוּ לְדָוִד וּמַדָּיו וְעַד חַרְבּוֹ וְעַד קַשְׁתּוֹ וְעַד חֲגֹרו.
ד וַיֵּצֵא דָוִד בְּכֹל אֲשֶׁר יִשְׁלָחֶנּוּ שָׁאוּל יַשְׂכִּיל, וַיְשִׂמֵהוּ שָׁאוּל עַל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה… וַיִּיטַב בְּעֵינֵי כָל הָעָם וְגַם בְּעֵינֵי עַבְדֵי שָׁאוּל.

רד"ק לפסוק ה
"וְגַם בְּעֵינֵי עַבְדֵי שָׁאוּל" – הריבוי הזה רוצה לומר שלא קינאו בו עבדי שאול, אף...
רד"ק לפסוק ה

"וְגַם בְּעֵינֵי עַבְדֵי שָׁאוּל" – הריבוי הזה רוצה לומר שלא קינאו בו עבדי שאול, אף על פי שנתן לו מעלה עליהם.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
שני סיפורי אהבה קטנים
למילות השיר קרדיט: השיר 'שני סיפורי אהבה קטנים' מאת ארקדי דוכין. פורסם על ידי ירדן...
שני סיפורי אהבה קטנים

למילות השיר

קרדיט: השיר 'שני סיפורי אהבה קטנים' מאת ארקדי דוכין. פורסם על ידי ירדן דג'ורנו ב-11 בנובמבר 2013.

אהבה שאינה תלויה בדבר
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם....
אהבה שאינה תלויה בדבר
"וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אֶל שָׁאוּל וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ."
(פסוק א)

איור: shutterstock.com

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן.

(משנה, מסכת אבות, פרק ה, טז)

להמשך קריאה

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה: כל אהבה בין בני אדם שאיננה אהבה טהורה, כל אהבה שהיא מותנית ברצון קצר־מועד להשגת רווח או תועלת כלשהם ומוּנעת משיקולים זרים, מתבטלת ברגע שהרווח מושג או השיקולים מאבדים את תוקפם וערכם.
ולעומת זאת, אהבה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר – אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם: אהבת אמת, שאין לה בעולמה כלום פרט לרחשי לבם של האוהבים, היא אהבה שלא תתבטל לעולם.
וממשיכה המשנה ומדגימה את דבריה מן הסיפור המקראי:
אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר (ויש גורסים: "אהבת אמנון לתמר" ונוסח זה נראה טוב יותר): שכן אמנון התאהב בתמר רק משום שהתאווה לשכב עמה, ולאחר שבא באורח אכזרי על סיפוקו, הפכה האהבה לשנאה.
וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן: אהבה הנזכרת כמה וכמה פעמים בסיפורי ספר שמואל, והיא אהבה שלא נתרופפה מעולם משום שלא נכרכה בשיקולים זרים.

פירוש אביגדור שנאן למסכת אבות פרק ה משנה יט. © קרן אביחי

  • מספר שמואל עולה בבירור שיהונתן אהב את דוד בכל ליבו, ואילו ביטוי מעורפל לאהבת דוד את יהונתן אפשר למצוא רק בדברי ההספד שלו עליו.
    על מה יהונתן היה מוכן לוותר למען דוד?
גבורה טובה
ְיֵשׁ גְּבוּרָה שֶׁהִיא טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ וְיֵשׁ שֶׁהִיא רָעָה לִבְעָלֶיהָ.טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ זֶה דָּוִד, שֶׁכָּתוּב (שמואל א...
גבורה טובה
"וַתַּעֲנֶינָה הַנָּשִׁים הַמְשַׂחֲקוֹת וַתֹּאמַרְןָ הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָיו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו."
(פסוק ז)

איור: shutterstock.com

ְיֵשׁ גְּבוּרָה שֶׁהִיא טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ וְיֵשׁ שֶׁהִיא רָעָה לִבְעָלֶיהָ.
טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ זֶה דָּוִד, שֶׁכָּתוּב (שמואל א יח, ז): "הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָיו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו", וּמִשָּׁם אֲהֵבוּהוּ כָּל יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א יח, טז): "וְכָל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה אֹהֵב אֶת דָּוִד".
רָעָה לִבְעָלֶיהָ זוֹ גְּבוּרָתוֹ שֶׁל גָּלְיַת, שֶׁהָיָה עוֹמֵד וּמְחָרֵף, וּמֶה הָיָה לוֹ שֶׁמֵּת כְּכֶלֶב, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א יז, נא): "וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי מֵת גִּבּוֹרָם וַיָּנֻסוּ".

(מדרש שמות רבה, פרשה לא, פסקה ג)

  • אפשר להבין מהמדרש כי הגבורה נמדדת לא רק בתוצאות המעשים (אהבת העם לדוד) אלא גם במניע שלהם.
    חזרו לפרק יז – מה היה המניע של גָּלְיָת? ומה היה המניע של דוד?
היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו
קבלת הפנים הלאומית אחרי הניצחון מפרגנת לשאול, אך לדוד הרבה יותר. שאול מרגיש שהפופולריות של...
היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו
"וַתַּעֲנֶינָה הַנָּשִׁים הַמְשַׂחֲקוֹת וַתֹּאמַרְןָ הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו."
(פסוק ז)

איור: shutterstock.com

קבלת הפנים הלאומית אחרי הניצחון מפרגנת לשאול, אך לדוד הרבה יותר. שאול מרגיש שהפופולריות של דוד היא איום אמיתי על מלכותו – "נָתְנוּ לְדָוִד רְבָבוֹת וְלִי נָתְנוּ הָאֲלָפִים. וְעוֹד לוֹ אַךְ הַמְּלוּכָה" (פסוק ח), והעוינות כלפיו מתחילה או אולי מתעצמת.

  • בעת העתיקה נהגו הנשים לשיר ולרקוד לכבוד המנצחים. האם הנשים התכוונו לפגוע בשאול? נמקו את תשובתכם תוך התבססות על הכתוב.
  • תרגלו גם אתם את הטכניקה. כתבו מחמאות לשני אנשים על אותו מעשה, באופן כזה שכאשר משווים ביניהן מגלים שאחת מהן היא מחמאה אמיתית והאחרת קצת פחות.
נפש יהונתן נקשרה בנפש דוד
יהונתן מוכן היה לוותר על המלוכה למען דוד, ואף לצאת כנגד שאול אביו בשל אהבתו...
נפש יהונתן נקשרה בנפש דוד
"וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אֶל שָׁאוּל וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ."
(פסוק א)

איור: shutterstock.com

יהונתן מוכן היה לוותר על המלוכה למען דוד, ואף לצאת כנגד שאול אביו בשל אהבתו ודאגתו לרעהו, בלא כל שיקולים זרים. גם בין בני אותו מין עשויה לשרור אהבת נפש, ואהבת יהונתן לדוד לא חרגה מן הממד הנפשי־הרוחני, לא על פי המסופר במקרא ובוודאי לא על פי הבנתם של חז"ל את הדמויות המקראיות, מעשיהן וטיב יחסיהן.

פירוש אביגדור שנאן למסכת אבות פרק ה משנה יט. © קרן אביחי

  • במקרא נחשבה הנפש למקום שבו נמצאים הרגשות. איזה אירוע הוא הרקע לחיבור הנפשי העמוק שחש יהונתן כלפי דוד?
דוד ויהונתן / רמברנדט
ביצירה מתוארת פגישתם האחרונה של דוד ויהונתן, על פי המופיע בפרק כ, פסוק מא.דוד, חמוש...
דוד ויהונתן / רמברנדט
"וַיִּכְרֹת יְהוֹנָתָן וְדָוִד בְּרִית בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ כְּנַפְשׁוֹ."
(פסוק ג)

רמברנדט, דוד ויהונתן, 1642, מאוסף ארמיטאז', מתוך ויקישיתוף

ביצירה מתוארת פגישתם האחרונה של דוד ויהונתן, על פי המופיע בפרק כ, פסוק מא.
דוד, חמוש בחרב, רוכן בעצב על יהונתן, המבוגר יותר. יונתן, חובש כובע של נסיך, עומד זקוף ומנחם את דוד. מהלך העניינים ברור. המלך שאול רוצה במותו של דוד, ועליו להימלט. דוד ויהונתן נפרדים בבכי ובשבועה על רקע של עיר ושמיים קודרים.

להמשך קריאה

רמברנדט, צייר הולנדי נודע שהשפיע רבות על אומנים אחרים ועל תולדות האומנות, היה אשף בשימוש באור ביצירותיו. באמצעות השימוש באפקטים של אור ובניגודים בין אור לצל הוא יצר דרמה ואווירה רגשית טעונה. ביצירה זו בולט גם כשרונו לתאר לא רק את חיצוניות הדמויות אלא גם את עולמן הפנימי המורכב ואת סערות הנפש.

  • הביאו שתי דוגמאות מהיצירה לשימוש באור (או בהיעדר אור) המגביר את האפקט הדרמתי או מדגיש את עוצמת הרגשות של דוד ויהונתן.
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
  דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת החֲנִית וַיֹּאמֶר אַכֶּה בְדָוִד וּבַקִּיר..."
(פסוק יא)

 

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • שירו של אהוד בנאי מבוסס על הפרק ועל מערכת היחסים הקרובה והמתוחה שבין שאול לדוד. זהו בשיר שני הֶרְמֵזִים למתואר בפרק יח.
אבל מחולה
  עדריאל היה כנראה מן היישוב אָבֵל מְחוֹלָה. רבים מזהים את אבל מחולה עם תל...
אבל מחולה
"וַיְהִי בְּעֵת תֵּת אֶת מֵרַב בַּת שָׁאוּל לְדָוִד, וְהִיא נִתְּנָה לְעַדְרִיאֵל הַמְּחֹלָתִי לְאִשָּׁה."
(פסוק יט)

אָבֵל מְחוֹלָה – עיר ישראלית בעמק הירדן. השערות רבות הוצעו לזיהוי העיר, על פי חלק מהן שכנה בעמק בית שאן ועל פי חלק מהן שכנה בעבר הירדן המזרחי. Kingdom of Israel 1020 he, CC BY-SA 3.0

 

עדריאל היה כנראה מן היישוב אָבֵל מְחוֹלָה. רבים מזהים את אבל מחולה עם תל אבו צוץ, הסמוך למעבורת הירדן, ממזרח ליישוב מחולה של היום. אין להכריע אם בתקופת שאול היתה העיר ממערב לירדן או ממזרח לו, שכן כידוע הירדן מפותל מאוד ולעתים שטחים המצויים מעברו האחד עוברים, בעקבות שינוי מהלכו, לעברו השני.

להמשך קריאה

בשמואל ב כא, ח, נזכר עדריאל המחולתי כ"עדריאל בן ברזילי המחולתי". לפי אחת ההנחות עדריאל הוא בנו של ברזילי הגלעדי, אשר נזכר כמי שסייע רבות לדוד בעת מרד אבשלום. אם כך, מסתבר שבנישואין אלה שבין מרב ובין עדריאל, ביקש שאול לחזק את הקשרים בינו ובין היישוב שבעבר הירדן המזרחי.

משה גרסיאל ושמואל אברמסקי, עולם התנ"ך – שמואל א', 2002, עמ' 166, הוצאת דברי הימים. הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • מדוע רצה שאול להשיא את בתו מרב לדוד?
  • מה הניע אותו להשיא אותה לבסוף לעדריאל?
מוהר
מוהר – תשלום שנותן החתן למשפחת הכלה. תשלום המוהר הִקְנָה לחתן זכות על הכלה. דוד...
מוהר
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל כֹּה תֹאמְרוּ לְדָוִד, אֵין חֵפֶץ לַמֶּלֶךְ בְּמֹהַר כִּי בְּמֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים לְהִנָּקֵם בְּאֹיְבֵי הַמֶּלֶךְ, וְשָׁאוּל חָשַׁב לְהַפִּיל אֶת דָּוִד בְּיַד פְּלִשְׁתִּים."
(פסוק כה)

אילוסטרציה למוהר. צילום: shutterstock.com

אילוסטרציה למוהר. צילום: shutterstock.com

מוהר – תשלום שנותן החתן למשפחת הכלה. תשלום המוהר הִקְנָה לחתן זכות על הכלה. דוד טען בפני שליחי שאול, מתוך ענווה או מסיבות אחרות, שהוא רָשׁ (חסר אמצעים) ומעמדו נחות מכדי לשאת לאישה את בת המלך. שאול משיב לו כי הוא אינו מעוניין בתשלום, אלא בשירותי לחימה. 

  • הצעתו של שאול לדוד לשאת את בתו לאישה, חוזרת פעמיים בפסוקים יז-כה. על פי הפסוקים, מה מניע את שאול להציע זאת?
בשירים ובמחולות
  קבלת הפנים לחיילים השבים מהמלחמה הייתה מאז ומתמיד אירוע מרגש. בעקבות הניצחון על הפלשתים,...
בשירים ובמחולות
"וַיְהִי בְּבוֹאָם בְּשׁוּב דָּוִד מֵהַכּוֹת אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַתֵּצֶאנָה הַנָּשִׁים מִכָּל עָרֵי יִשְׂרָאֵל לָשִׁיר וְהַמְּחֹלוֹת לִקְרַאת שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ, בְּתֻפִּים בְּשִׂמְחָה וּבְשָׁלִשִׁים."
(פסוק ו)

צלמית אישה אוחזת בתוף, תקופת הברזל, שקמונה. מאוסף המוזיאון הלאומי הימי בחיפה, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

תבליט של שבויים פלשתים ממדינת האבו במצרים, מתוך ספרו של גסטון מספרו. מתוך ויקישיתוף

 

קבלת הפנים לחיילים השבים מהמלחמה הייתה מאז ומתמיד אירוע מרגש. בעקבות הניצחון על הפלשתים, אויבי ישראל, הייתה בשיאה תחושת האופוריה בקרב העם. הנשים יצאו במחול ובשירה כדי לקבל את פני שיירת המלך השאול. אך דבריהן: "הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו" פגעו בשאול ובעקבות כך גם הזיקו לדוד.

  • שאול אינו שותף לשמחה שפשטה בעם בעקבות הניצחון על הפלישתים, הוא עסוק במעמדו שלו. זהו בפסוקים ח-טו את תיאורי הרגשות של שאול, ותארו את מצבו הנפשי.
הפרק באיורים
הסרטון מספר את סיפור מערכת היחסים הקשה של רודף ונרדף.
הפרק באיורים
"וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים רָעָה אֶל שָׁאוּל וַיִּתְנַבֵּא בְתוֹךְ הַבַּיִת וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָדוֹ כְּיוֹם בְּיוֹם, וְהַחֲנִית בְּיַד שָׁאוּל."
(פסוק י)

הסרטון מספר את סיפור מערכת היחסים הקשה של רודף ונרדף.

  • לפי הסרטון, הקנאה של שאול בדוד מסיחה את תשומת ליבו מתפקידו כמלך ולמעשה מעבירה אותו על דעתו. הביאו לכך הוכחה מהפרק.
  • מה דעתכם, האם שאול נוהג בצורה פרנואידית, או שחששוֹ מפני חתירה של דוד תחתיו מוצדק?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד

חדשות התנ"ך
מלך חדש נולד: דוד בן ישי. אבל זה סודי, כי שאול עדיין יושב על כס...
חדשות התנ"ך
"וַיַּרְא שָׁאוּל וַיֵּדַע כִּי ה' עִם דָּוִד, וּמִיכַל בַּת שָׁאוּל אֲהֵבַתְהוּ."
(פסוק כח)

מלך חדש נולד: דוד בן ישי. אבל זה סודי, כי שאול עדיין יושב על כס המלוכה.
דוד מוכיח מנהיגות ואומץ לב בקרב מול גָּלְיָת, הענק הפלשתי, והופך לחביב הקהל וגם לאדם השנוא ביותר על שאול.

  • האהבה לדוד מגיעה מכל עבר ומאיימת על בטחונו העצמי של שאול. אילו ביטויים לאהבה כלפי דוד קיימים בפרק, ואיזה מהם הכי מקשה על שאול?

קרדיט: חדשות התנ"ך / כאן חינוכית, 2016