סגור תצוגת כיתה
הפרק

קשה כשאול קנאה

פרק יח

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אף שמבנה הפרק מתחיל בשאול ויהונתן, עובר לשאול ודוד ומסיים ביחסי דוד ומיכל, נלמד קודם כול על יחסי שאול ודוד ורק לאחר מכן נדון ביחסי דוד וילדיו של שאול.
בשיעור נעסוק בקנאה ובקשר שלה לאהבה. נתמקד בשאול המקנא בדוד ובהחרפת הקנאה לאורך הפרק. נבחן כיצד קנאתו גורמת לו לפרש את המציאות באופן מגמתי, מעבירה אותו על דעתו ומניעה אותו לנסות לחסל את דוד שלוש פעמים בזו אחר זו, ראשית באופן סמוי ולאחר מכן באופן גלוי. נלמד כיצד כל ניסיונותיו עולים בתוהו וכיצד רוח ה' נוטשת אותו לטובת דוד המצליח והאהוב בכל מעשיו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – קשה כשאול קנאה:
נכתוב על הלוח את הפסוק השגור משיר השירים פרק ח פסוק ו: "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה".
נבקש מהתלמידים לנסות ולהגדיר את רגש הקנאה.

  • מדוע קנאה היא רגש כה קשה?
  • מדוע לדעתכם הקנאה מופיעה בסמוך למילה אהבה בפסוק זה?

נדון בהבדל בין קנאה לשנאה.

אפשרות שניה – סרטון:
נצפה עם התלמידים בטריילר לסרט 'מראה מראה' – עיבוד מודרני לסיפור שלגייה.
נשאל את התלמידים:

  • לפי היכרותכם עם סיפור שלגייה ומתוך הטריילר – מדוע המלכה מקנאת בשלגייה?
  • מדוע היא נסערת כל כך מתשובת המראה?

קנאת המלכה נובעת מכך שלשלגייה יש דבר שלה כבר לא יהיה – נעורים. הקנאה עלולה להתעורר כאשר אנו רואים אצל האחר דבר שחסר לנו, והיא עלולה להחריף אם מדובר במשהו שכבר לא נוכל להשיג.

אפשרות שלישית – סוגי קנאה:
נשאל את התלמידים איך אומרים קנאה באנגלית. נעמוד על כך שיש באנגלית שתי מילים המורות על קנאה: Jealousy ו-Envy. נשאל את התלמידים:

  • האם מישהו יודע מה ההבדל בין שתי המילים האלו?

נלמד את ההבדל, לפי התיאוריה הפסיכולוגית של מלני קליין:

  • Jealousy – הקנאה הטבעית שמניעה את האדם להישגים מתוך תחרות בריאה – לדוגמה: חברה קיבלה ציון גבוה במבחן, גם אני רוצה ציון גבוה ולכן אני לומדת קשה יותר.
  • Envy – קנאה שאינה מתרכזת בניסיון להשיג מה שיש לאחר, אלא בניסיון להרוס את מה שיש לו ואפילו לפגוע בו. זוהי הקנאה המעודדת פגיעה והרס ויכולה גם להוביל לרצח – לדוגמה: קנאת קין בהבל, קנאת האחים ביוסף.

נזמין את התלמידים לחשוב במהלך השיעור על שני סוגי הקנאה ואיזה מהם מופיע בפרקנו.

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים א-טז. נבקש מהתלמידים לסמן בתנ"ך או להעתיק למחברת את כל הפסוקים שמתוארים בהם מעשה ששאול עושה לדוד או תחושה שלו כלפי דוד.
למורה – תשובות:

  1. וַיִּקָּחֵהוּ שָׁאוּל בַּיּוֹם הַהוּא וְלֹא נְתָנוֹ לָשׁוּב בֵּית אָבִיו. (פסוק ב)
  2. וַיְשִׂמֵהוּ שָׁאוּל עַל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה. (פסוק ה)
  3. וַיִּחַר לְשָׁאוּל מְאֹד וַיֵּרַע בְּעֵינָיו הַדָּבָר הַזֶּה. (פסוק ח)
  4. וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת הַחֲנִית וַיֹּאמֶר אַכֶּה בְדָוִד וּבַקִּיר. (פסוק יא)
  5. וַיִּרָא שָׁאוּל מִלִּפְנֵי דָוִד. (פסוק יב)
  6. וַיְסִרֵהוּ שָׁאוּל מֵעִמּוֹ וַיְשִׂמֵהוּ לוֹ שַׂר אָלֶף. (פסוק יג)
  7. וַיַּרְא שָׁאוּל אֲשֶׁר הוּא מַשְׂכִּיל מְאֹד וַיָּגָר מִפָּנָיו. (פסוק טו)

נבקש מן התלמידים להדגיש את הפעלים.
נשאל:

  • איזה תהליך שאול עובר ביחסו לדוד לאורך הפרק?

בהתחלה שאול מעריך את דוד ולכן ממנה אותו לראש אנשי המלחמה, אחר כך שאול כועס על דוד שעולה ומצליח, ובסוף הוא מתחיל לפחד ממנו.

  • מדוע לדעתכם מתרחש השינוי? (ככל שעולה קרנו של דוד בעיני העם ובעת שהוא ניצל מניסיונות החיסול, שאול מבין שה' אתו ולכן מתעורר בו פחד שלא יוכל לנצח אותו)

כרוניקה של הידרדרות ידועה מראש:
מה מעורר את קנאת שאול? נקרא את פסוקים ו-ט – נדגיש את ההבדל בין אלף לרבבה (רבבה = עשרת אלפים).
נחלק את דף העבודה העוסק בתגובת שאול לשירת הנשים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרא את פסוקים ט-יד ונציע את פירוש מצודת ציון למילה "עוֹיֵן" בפסוק ט.
פרשנות זו מבטאת הן את המבט הרע של שאול על דוד, הן את העיון התמידי של שאול בדוד – יש כבר כאן רמז לתחושת הנרדפות של שאול ולעיסוקו המתמשך בדוד במחשבותיו.

  • אם שאול כבר עוין את דוד, למה דוד בא לנגן בעבורו?

נעמוד על מורכבות היחסים בין השניים המתבטאת בפסוקים אלה – אינו יכול אתו ואינו יכול בלעדיו.

  • האם לדעתכם שאול מנסה לפגוע בדוד בכוונה או מתוך אובדן שליטה של מי שכפאו השיגעון?

ניסיון חיסול שלישי:
נקרא את פסוקים יז-כט. נשאל את התלמידים:

  • מדוע שאול רוצה להשיא את מרב לדוד ואחר כך את מיכל? (שאול מתכוון להציב בפניו מוהר שיביא למותו בקרב – מאה עורלות פלשתים)

בפועל דוד אינו מתחתן עם מרב, אבל נענה להצעה להתחתן עם מיכל, ומביא לשאול מוהר כפול – מאתיים עורלות פלשתים. שאול רוצה להרחיק ויוצא מקרב.
מעשיו של שאול להרחיק את דוד גרמו, באופן פרדוקסלי, להכשרתו של דוד למלוך על ישראל. מסיפורנו ניכר בצורה ברורה ביותר כיצד השגחת אלוהים מסובבת את המצב כך שבכל דרך אפשרית קרנו של שאול תרד, וקרנו של דוד תעלה. להרחבה נוספת בנושא זה מומלץ לעיין ב'אפשר עוד…' בתחתית העמוד.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה – שיר:
נשמע עם התלמידים את השיר שכתב אהוד בנאי על הקשר המורכב בין דוד לשאול.
נחלק לתלמידים את המילים ונשאל:

  • כיצד אהוד בנאי מאפיין את הקשר בין שאול לדוד?
  • מה מעורר את הקנאה והמתיחות?
  • האם אתם מכירים מחייכם קשרים מורכבים מעין אלה?

נזמין את התלמידים לכתיבה אישית. נבקש מהם לנסות לדלות מזיכרונם שני אירועים שהקנאה תפסה בהם מקום נרחב: האחד, אירוע שבו קינאו בחבר או באח, והקנאה הביאה לידי ריב וכעס; והשני, אירוע שבו הקנאה עוררה אותם דווקא לתחרות חיובית ולהצלחה והישגים.

אפשרות שנייה – דיון:
נראה שכוחות פנימיים קשים מניעים את שאול ביחסו לדוד. שאול אובססיבי לדוד, ואין מי שיכול לעזור לו במצבו. נשאל את התלמידים:

  • כיצד לדעתכם אפשר לעזור לאדם שנראה שמידרדר ואינו מסוגל לעצור את ההידרדרות בלי לפגוע בכבודו?
אפשר עוד...

מאמרים:

  • 'מה קרה לשאול?' – מאמרו של מיכה גודמן על מי שבראשית דרכו סרב לחסל את מי שלא העניק לו אהבה, ובסוף ימיו התאמץ לחסל את מי ששודד לו אהבה מתוך אתר 929.
  • להרחבה על עליית דוד ושקיעת שאול בד בבד במאמרו המפורט של אלחנן סמט באתר ישיבת מעלה אדומים.
  • מאמרה של מתיה קם 'חלף עם הרוח' על התהליך שעובר שאול מן הרגע שבו רוח ה' צולחת עליו ועד הרגע שבו היא סרה ממנו מתוך אתר 929.

אומנות:
ציורו של הצייר יוליוס שנור פון קרוספלד מתוך ויקיפדיה מביע נפלא את שפת הגוף של דוד ושל שאול ואת תנועת החנית בחדר.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מראה מראה
קרדיט: טריילר לסרט 'מראה מראה' – עיבוד מודרני לסיפור שלגייה. פורסם על ידי FILMCOIL ב-23...
מראה מראה

קרדיט: טריילר לסרט 'מראה מראה' – עיבוד מודרני לסיפור שלגייה. פורסם על ידי FILMCOIL ב-23 בנובמבר 2011.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
מצודת ציון על פסוק ט
"עוֹיֵן" – מלשון עין או הוא מלשון עיון, ורצה לומר, תמיד היה מעיין ומחשב בו...
מצודת ציון על פסוק ט

"עוֹיֵן" – מלשון עין או הוא מלשון עיון, ורצה לומר, תמיד היה מעיין ומחשב בו בעין רעה.

דוד ושאול
למילות השיר קרדיט: השיר 'דוד ושאול' שכתב והלחין אהוד בנאי. פורסם על ידי Ron Goldberg...
דוד ושאול

למילות השיר

קרדיט: השיר 'דוד ושאול' שכתב והלחין אהוד בנאי. פורסם על ידי Ron Goldberg ב-18 באוגוסט 2013.

אהבה שאינה תלויה בדבר
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם....
אהבה שאינה תלויה בדבר
"וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אֶל שָׁאוּל וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ."
(פסוק א)

איור: shutterstock.com

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן.

(משנה, מסכת אבות, פרק ה, טז)

להמשך קריאה

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה: כל אהבה בין בני אדם שאיננה אהבה טהורה, כל אהבה שהיא מותנית ברצון קצר־מועד להשגת רווח או תועלת כלשהם ומוּנעת משיקולים זרים, מתבטלת ברגע שהרווח מושג או השיקולים מאבדים את תוקפם וערכם.
ולעומת זאת, אהבה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר – אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם: אהבת אמת, שאין לה בעולמה כלום פרט לרחשי לבם של האוהבים, היא אהבה שלא תתבטל לעולם.
וממשיכה המשנה ומדגימה את דבריה מן הסיפור המקראי:
אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר (ויש גורסים: "אהבת אמנון לתמר" ונוסח זה נראה טוב יותר): שכן אמנון התאהב בתמר רק משום שהתאווה לשכב עמה, ולאחר שבא באורח אכזרי על סיפוקו, הפכה האהבה לשנאה.
וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן: אהבה הנזכרת כמה וכמה פעמים בסיפורי ספר שמואל, והיא אהבה שלא נתרופפה מעולם משום שלא נכרכה בשיקולים זרים.

פירוש אביגדור שנאן למסכת אבות פרק ה משנה יט. © קרן אביחי

  • מספר שמואל עולה בבירור שיהונתן אהב את דוד בכל ליבו, ואילו ביטוי מעורפל לאהבת דוד את יהונתן אפשר למצוא רק בדברי ההספד שלו עליו.
    על מה יהונתן היה מוכן לוותר למען דוד?
גבורה טובה
ְיֵשׁ גְּבוּרָה שֶׁהִיא טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ וְיֵשׁ שֶׁהִיא רָעָה לִבְעָלֶיהָ.טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ זֶה דָּוִד, שֶׁכָּתוּב (שמואל א...
גבורה טובה
"וַתַּעֲנֶינָה הַנָּשִׁים הַמְשַׂחֲקוֹת וַתֹּאמַרְןָ הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָיו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו."
(פסוק ז)

איור: shutterstock.com

ְיֵשׁ גְּבוּרָה שֶׁהִיא טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ וְיֵשׁ שֶׁהִיא רָעָה לִבְעָלֶיהָ.
טוֹבָה לִבְעָלֶיהָ זֶה דָּוִד, שֶׁכָּתוּב (שמואל א יח, ז): "הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָיו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו", וּמִשָּׁם אֲהֵבוּהוּ כָּל יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א יח, טז): "וְכָל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה אֹהֵב אֶת דָּוִד".
רָעָה לִבְעָלֶיהָ זוֹ גְּבוּרָתוֹ שֶׁל גָּלְיַת, שֶׁהָיָה עוֹמֵד וּמְחָרֵף, וּמֶה הָיָה לוֹ שֶׁמֵּת כְּכֶלֶב, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א יז, נא): "וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי מֵת גִּבּוֹרָם וַיָּנֻסוּ".

(מדרש שמות רבה, פרשה לא, פסקה ג)

  • אפשר להבין מהמדרש כי הגבורה נמדדת לא רק בתוצאות המעשים (אהבת העם לדוד) אלא גם במניע שלהם.
    חזרו לפרק יז – מה היה המניע של גָּלְיָת? ומה היה המניע של דוד?
נפש יהונתן נקשרה בנפש דוד
יהונתן מוכן היה לוותר על המלוכה למען דוד, ואף לצאת כנגד שאול אביו בשל אהבתו...
נפש יהונתן נקשרה בנפש דוד
"וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אֶל שָׁאוּל וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ."
(פסוק א)

איור: shutterstock.com

יהונתן מוכן היה לוותר על המלוכה למען דוד, ואף לצאת כנגד שאול אביו בשל אהבתו ודאגתו לרעהו, בלא כל שיקולים זרים. גם בין בני אותו מין עשויה לשרור אהבת נפש, ואהבת יהונתן לדוד לא חרגה מן הממד הנפשי־הרוחני, לא על פי המסופר במקרא ובוודאי לא על פי הבנתם של חז"ל את הדמויות המקראיות, מעשיהן וטיב יחסיהן.

פירוש אביגדור שנאן למסכת אבות פרק ה משנה יט. © קרן אביחי

  • במקרא נחשבה הנפש למקום שבו נמצאים הרגשות. איזה אירוע הוא הרקע לחיבור הנפשי העמוק שחש יהונתן כלפי דוד?
היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו
קבלת הפנים הלאומית אחרי הניצחון מפרגנת לשאול, אך לדוד הרבה יותר. שאול מרגיש שהפופולריות של...
היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו
"וַתַּעֲנֶינָה הַנָּשִׁים הַמְשַׂחֲקוֹת וַתֹּאמַרְןָ הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו."
(פסוק ז)

איור: shutterstock.com

קבלת הפנים הלאומית אחרי הניצחון מפרגנת לשאול, אך לדוד הרבה יותר. שאול מרגיש שהפופולריות של דוד היא איום אמיתי על מלכותו – "נָתְנוּ לְדָוִד רְבָבוֹת וְלִי נָתְנוּ הָאֲלָפִים. וְעוֹד לוֹ אַךְ הַמְּלוּכָה" (פסוק ח), והעוינות כלפיו מתחילה או אולי מתעצמת.

  • בעת העתיקה נהגו הנשים לשיר ולרקוד לכבוד המנצחים. האם הנשים התכוונו לפגוע בשאול? נמקו את תשובתכם תוך התבססות על הכתוב.
  • תרגלו גם אתם את הטכניקה. כתבו מחמאות לשני אנשים על אותו מעשה, באופן כזה שכאשר משווים ביניהן מגלים שאחת מהן היא מחמאה אמיתית והאחרת קצת פחות.
דוד ויהונתן / רמברנדט
ביצירה מתוארת פגישתם האחרונה של דוד ויהונתן, על פי המופיע בפרק כ, פסוק מא.דוד, חמוש...
דוד ויהונתן / רמברנדט
"וַיִּכְרֹת יְהוֹנָתָן וְדָוִד בְּרִית בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ כְּנַפְשׁוֹ."
(פסוק ג)

רמברנדט, דוד ויהונתן, 1642, מאוסף ארמיטאז', מתוך ויקישיתוף

ביצירה מתוארת פגישתם האחרונה של דוד ויהונתן, על פי המופיע בפרק כ, פסוק מא.
דוד, חמוש בחרב, רוכן בעצב על יהונתן, המבוגר יותר. יונתן, חובש כובע של נסיך, עומד זקוף ומנחם את דוד. מהלך העניינים ברור. המלך שאול רוצה במותו של דוד, ועליו להימלט. דוד ויהונתן נפרדים בבכי ובשבועה על רקע של עיר ושמיים קודרים.

להמשך קריאה

רמברנדט, צייר הולנדי נודע שהשפיע רבות על אומנים אחרים ועל תולדות האומנות, היה אשף בשימוש באור ביצירותיו. באמצעות השימוש באפקטים של אור ובניגודים בין אור לצל הוא יצר דרמה ואווירה רגשית טעונה. ביצירה זו בולט גם כשרונו לתאר לא רק את חיצוניות הדמויות אלא גם את עולמן הפנימי המורכב ואת סערות הנפש.

  • הביאו שתי דוגמאות מהיצירה לשימוש באור (או בהיעדר אור) המגביר את האפקט הדרמתי או מדגיש את עוצמת הרגשות של דוד ויהונתן.
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
  דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת החֲנִית וַיֹּאמֶר אַכֶּה בְדָוִד וּבַקִּיר..."
(פסוק יא)

 

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • שירו של אהוד בנאי מבוסס על הפרק ועל מערכת היחסים הקרובה והמתוחה שבין שאול לדוד. זהו בשיר שני הֶרְמֵזִים למתואר בפרק יח.
אבל מחולה
  עדריאל היה כנראה מן היישוב אָבֵל מְחוֹלָה. רבים מזהים את אבל מחולה עם תל...
אבל מחולה
"וַיְהִי בְּעֵת תֵּת אֶת מֵרַב בַּת שָׁאוּל לְדָוִד, וְהִיא נִתְּנָה לְעַדְרִיאֵל הַמְּחֹלָתִי לְאִשָּׁה."
(פסוק יט)

אָבֵל מְחוֹלָה – עיר ישראלית בעמק הירדן. השערות רבות הוצעו לזיהוי העיר, על פי חלק מהן שכנה בעמק בית שאן ועל פי חלק מהן שכנה בעבר הירדן המזרחי. Kingdom of Israel 1020 he, CC BY-SA 3.0

 

עדריאל היה כנראה מן היישוב אָבֵל מְחוֹלָה. רבים מזהים את אבל מחולה עם תל אבו צוץ, הסמוך למעבורת הירדן, ממזרח ליישוב מחולה של היום. אין להכריע אם בתקופת שאול היתה העיר ממערב לירדן או ממזרח לו, שכן כידוע הירדן מפותל מאוד ולעתים שטחים המצויים מעברו האחד עוברים, בעקבות שינוי מהלכו, לעברו השני.

להמשך קריאה

בשמואל ב כא, ח, נזכר עדריאל המחולתי כ"עדריאל בן ברזילי המחולתי". לפי אחת ההנחות עדריאל הוא בנו של ברזילי הגלעדי, אשר נזכר כמי שסייע רבות לדוד בעת מרד אבשלום. אם כך, מסתבר שבנישואין אלה שבין מרב ובין עדריאל, ביקש שאול לחזק את הקשרים בינו ובין היישוב שבעבר הירדן המזרחי.

משה גרסיאל ושמואל אברמסקי, עולם התנ"ך – שמואל א', 2002, עמ' 166, הוצאת דברי הימים. הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • מדוע רצה שאול להשיא את בתו מרב לדוד?
  • מה הניע אותו להשיא אותה לבסוף לעדריאל?
מוהר
מוהר – תשלום שנותן החתן למשפחת הכלה. תשלום המוהר הִקְנָה לחתן זכות על הכלה. דוד...
מוהר
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל כֹּה תֹאמְרוּ לְדָוִד, אֵין חֵפֶץ לַמֶּלֶךְ בְּמֹהַר כִּי בְּמֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים לְהִנָּקֵם בְּאֹיְבֵי הַמֶּלֶךְ, וְשָׁאוּל חָשַׁב לְהַפִּיל אֶת דָּוִד בְּיַד פְּלִשְׁתִּים."
(פסוק כה)

אילוסטרציה למוהר. צילום: shutterstock.com

אילוסטרציה למוהר. צילום: shutterstock.com

מוהר – תשלום שנותן החתן למשפחת הכלה. תשלום המוהר הִקְנָה לחתן זכות על הכלה. דוד טען בפני שליחי שאול, מתוך ענווה או מסיבות אחרות, שהוא רָשׁ (חסר אמצעים) ומעמדו נחות מכדי לשאת לאישה את בת המלך. שאול משיב לו כי הוא אינו מעוניין בתשלום, אלא בשירותי לחימה. 

  • הצעתו של שאול לדוד לשאת את בתו לאישה, חוזרת פעמיים בפסוקים יז-כה. על פי הפסוקים, מה מניע את שאול להציע זאת?
בשירים ובמחולות
  קבלת הפנים לחיילים השבים מהמלחמה הייתה מאז ומתמיד אירוע מרגש. בעקבות הניצחון על הפלשתים,...
בשירים ובמחולות
"וַיְהִי בְּבוֹאָם בְּשׁוּב דָּוִד מֵהַכּוֹת אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַתֵּצֶאנָה הַנָּשִׁים מִכָּל עָרֵי יִשְׂרָאֵל לָשִׁיר וְהַמְּחֹלוֹת לִקְרַאת שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ, בְּתֻפִּים בְּשִׂמְחָה וּבְשָׁלִשִׁים."
(פסוק ו)

צלמית אישה אוחזת בתוף, תקופת הברזל, שקמונה. מאוסף המוזיאון הלאומי הימי בחיפה, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

תבליט של שבויים פלשתים ממדינת האבו במצרים, מתוך ספרו של גסטון מספרו. מתוך ויקישיתוף

 

קבלת הפנים לחיילים השבים מהמלחמה הייתה מאז ומתמיד אירוע מרגש. בעקבות הניצחון על הפלשתים, אויבי ישראל, הייתה בשיאה תחושת האופוריה בקרב העם. הנשים יצאו במחול ובשירה כדי לקבל את פני שיירת המלך השאול. אך דבריהן: "הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו" פגעו בשאול ובעקבות כך גם הזיקו לדוד.

  • שאול אינו שותף לשמחה שפשטה בעם בעקבות הניצחון על הפלישתים, הוא עסוק במעמדו שלו. זהו בפסוקים ח-טו את תיאורי הרגשות של שאול, ותארו את מצבו הנפשי.
הפרק באיורים
הסרטון מספר את סיפור מערכת היחסים הקשה של רודף ונרדף.
הפרק באיורים
"וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים רָעָה אֶל שָׁאוּל וַיִּתְנַבֵּא בְתוֹךְ הַבַּיִת וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָדוֹ כְּיוֹם בְּיוֹם, וְהַחֲנִית בְּיַד שָׁאוּל."
(פסוק י)

הסרטון מספר את סיפור מערכת היחסים הקשה של רודף ונרדף.

  • לפי הסרטון, הקנאה של שאול בדוד מסיחה את תשומת ליבו מתפקידו כמלך ולמעשה מעבירה אותו על דעתו. הביאו לכך הוכחה מהפרק.
  • מה דעתכם, האם שאול נוהג בצורה פרנואידית, או שחששוֹ מפני חתירה של דוד תחתיו מוצדק?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד

חדשות התנ"ך
מלך חדש נולד: דוד בן ישי. אבל זה סודי, כי שאול עדיין יושב על כס...
חדשות התנ"ך
"וַיַּרְא שָׁאוּל וַיֵּדַע כִּי ה' עִם דָּוִד, וּמִיכַל בַּת שָׁאוּל אֲהֵבַתְהוּ."
(פסוק כח)

מלך חדש נולד: דוד בן ישי. אבל זה סודי, כי שאול עדיין יושב על כס המלוכה.
דוד מוכיח מנהיגות ואומץ לב בקרב מול גָּלְיָת, הענק הפלשתי, והופך לחביב הקהל וגם לאדם השנוא ביותר על שאול.

  • האהבה לדוד מגיעה מכל עבר ומאיימת על בטחונו העצמי של שאול. אילו ביטויים לאהבה כלפי דוד קיימים בפרק, ואיזה מהם הכי מקשה על שאול?

קרדיט: חדשות התנ"ך / כאן חינוכית, 2016