הניצחון ביבש גלעד
פרק יא
בכמה מילים
נחש העמוני מאיים על אנשי יבש גלעד במלחמה אכזרית. העם אובד עצות נוכח האיום, ובוכה בחוסר אונים. כאשר שאול מגיע מן השדה בגבעת שאול, ושומע את דרישת נחש העמוני, הוא מתמלא רוח גבורה ומנהיגות ומוביל את העם לניצחון מרשים על מלך עמון, תוך שהוא מגייס למלחמה את כל שבטי ישראל ונוהג באחריות ובאומץ.
בפרק אנחנו פוגשים בשאול במלוא עוזו, כמנהיג צעיר ומבטיח וכמלך שכובש את לב העם בסערה. נעסוק בכוחות הנדרשים למנהיג כדי לסחוף אחריו את ההמון, ובדרך לגייס כוחות כאלו כאשר בחוץ יש רוח של חוסר אונים וחולשה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
מנהיגות במבט היסטורי: נבקש מהתלמידים לציין אירועים גדולים ששינו את ההיסטוריה. נשאל:
- מיהם האנשים המובילים מהלכים גדולים?
- מה גורם להם לעשות זאת?
- כיצד חש מנהיג ברגעים של הובלת מהלך גדול?
אפשרות שנייה:
נבקש מהתלמידים לחשוב על אדם שהוא מנהיג אמיתי בעיניהם. נבקש שימנו את תכונותיו. נשאל:
- האם לדעתכם מנהיגות היא תכונה מולדת או נרכשת?
אפשרות שלישית:
נכתוב על הלוח את הפסוק החותם את פרק י:
כז וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ 'מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה?', וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה. וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ.
נשאל:
- אחרי שפגשנו את שאול בפרקים הקודמים, האם לדעתכם הוא מתאים להנהגה? למה?
- מה גורם לבני הבליעל לזלזל בו?
- אילו תכונות אופי דרושות לשאול כדי להפוך למלך אהוד ומקובל על ידי העם?
הזמנה לקריאה
נקרא את הפסוקים קריאה דמומה, ונבקש מהתלמידים לסמן את המילה המנחה "כל" ולבדוק כמה פעמים היא מופיעה בפרק (9 פעמים). בהמשך השיעור נעסוק במשמעות החזרה על המילה בפרקנו.
במהלך הקריאה נקרין על הלוח את מפת האזור (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי), כדי להמחיש את אופן פעולתו של שאול ואת היחלצותו לטובת בני יבש גלעד, המרוחקים ממקום מושבו בבנימין.
הבנה ומיומנות
נתבונן עם התלמידים התבוננות קרובה בפסוקים, וניחשף למבנה הכיאסטי של הפרק ולרעיונות העולים ממנו, דרך דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- איזה מהפך מתואר בפרק ובא לידי ביטוי בעזרת המבנה הזה? (המחצית השנייה של הפרק היא היפוכה של המחצית הראשונה: בתחילת הפרק מאיים מלך בני עמון על אנשי יבש גלעד, ואילו בסופו בני עמון מתפזרים לכל עבר. בתחילת הפרק אנשי יבש גלעד מחפשים מושיע, ובסופו הם מקבלים ישועה. בתחילתו הם בוכים, בסופו הם שמחים. בתחילתו הם אומרים לנחש העמוני שיצאו אליו אם לא ימצאו מושיע, ואילו בסופו אומרים שיצאו אליו בעוד אנו הקוראים יודעים שכבר מצאו מושיע, ומדובר בתכסיס)
- מדוע פסוק ו נמצא במרכז הפרק? מה הוא מסמל? (במרכז העלילה עומד הפסוק שמבטא את שיאה: "וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים עַל שָׁאוּל". בנקודה הזו מתהפך הגלגל. מעורבות האל בניצחון על בני עמון נמצאת ברגע ששאול הופך למנהיג אמיתי, בפסוק ו)
- מה משמעות המילה המנחה "כל" בפרק? (גם המילה המנחה "כל" מדגישה את ההיפוך. בתחילת הפרק היא משמשת כדי להדגיש את האיום המוחלט: נחש מאיים שינקר כל עין ימין, ואנשי יבש גלעד שולחים מלאכים בכל גבול ישראל, וכל העם בוכה. לעומת זאת, כאשר אנשי יבש גלעד אומרים לנחש שיעשה להם ככל הטוב בעיניו, אנו יודעים שהישועה בדרך, והיא מגולמת בסוף בשמחה הגדולה של כל העם בהמלכת שאול)
אפשר להציג לתלמידים את המבנה הכיאסטי של הפרק.
שיח בעל פה
נדון עם התלמידים:
- מה דעתכם על הדרך שבה שאול מאיים על העם? האם האיום מוגזם או מוצדק?
- "וְהִנֵּה שָׁאוּל בָּא אַחֲרֵי הַבָּקָר מִן הַשָּׂדֶה". מה אנחנו לומדים מכאן על שאול המלך? (למשל, שלמרות מעמדו הרם הוא לא מתגאה ועובד בשדה. אפשר גם להעלות את האפשרות ששאול שוחט את הבקר שלו עצמו כשהוא מאיים על העם שיתייצבו למלחמה)
- מה ההבדל בין שאול לשאר השופטים שלמדנו עליהם בספר שופטים? גם הם הושיעו את העם מצרות. מה הופך את שאול למלך ולא לשופט? (כאן נחזור למילה המנחה "כל". בניגוד לשופטים, שפעלו כל אחד בשבט שלו או באזור מוגדר, שאול מגייס את כל ישראל למלחמה ויוצר סולידריות בין השבטים)
- שימו לב לסוף הפרק: בפסוקים יד-טו מתואר חידוש המלוכה של שאול, מעמד שבו העם חוגגים את המלכתו של המלך החדש. מה במעשיו גרם לחידוש המלוכה? מה תרמה מנהיגותו לעם ישראל? (למשל, יצירת סולידריות וערבות בין השבטים דרך ההתגייסות למען אנשי יבש גלעד, זקיפת הקומה הלאומית ועוד)
מבט לחיים
- איך נראה אדם ש"רוח אלוהים צולחת" עליו? מה זה אומר? האם זה יכול לקרות גם למנהיגים בימינו? האם זה יכול לקרות גם לאדם פרטי?
מהפסוק המספר על צליחת רוח אלוהים על שאול אפשר ללמוד שהוא אינו דמות של מנהיג "מוצלח" ש"נולד להנהיג". ההפך: הוא נחבא אל הכלים ובורח מן ההנהגה, ורק בפרק שלנו אנחנו קוראים על הרגע שבו חל השינוי, כשהוא מבין שהוא האדם הנכון במקום הנכון, וברגע של השראה וחזון לוקח את המושכות בידיים בעזרת רוח האלוהים שצולחת עליו.
אפשרות נוספת:
נצפה עם התלמידים בנאומו המפורסם של מרטין לותר קינג, "יש לי חלום", מדקה 4:41 ועד דקה 7:00. לאחר מכן נשאל:
- כיצד נראה רגע שבו "רוח אלוהים צולחת" על מנהיג?
- האם יש רגעים ביומיום שלנו שאתם יכולים לתאר ככאלו?
- מה עוזר למנהיג לגייס אומץ ונחישות מבפנים גם בזמנים שההמון מבחוץ סוער, בוכה או מתנגד?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו על ניצחונו הראשון של שאול במלחמה מול נחש העמוני. זהו קרב שבו שאול מתגלה כמנהיג אמיץ ונועז, חכם, יצירתי וערכי. הוא מאחד את העם ומציל את אנשי יבש גלעד. המעשה מביא לחידוש ההמלכה שלו ברוב עם ובשמחה גדולה. עסקנו בסגולותיו של שאול כמנהיג נועז, שלא נרתע וברגע האמת סוחף את העם אחריו.
מיומנויות: סידור והשלמה של אירועים באופן כרונולוגי, איתור מידע וסידור הפסוקים במבנה כיאסטי.
מתודות: שיתוף אישי, סיעור מוחות על תכונות המנהיגות, צפייה בסרטון המציג רגע של מנהיגות מודרנית.
הצעות להעשרה:
- השקה בין סיפור פילגש בגבעה לפרקנו:
שאול יוצר סולידריות לאומית עם אנשי יבש גלעד, ומבתר את הבקר ושולח אותו בכל גבול ישראל. שני המוטיבים מזכירים את הסיפור הכואב שחותם את ספר שופטים. אפשר לקרוא על הדמיון בין הסיפורים במאמר על שמואל א יא מאת רחל בורובסקי ובמאמר "פרשת פילגש בגבעה כפולמוס סמוי נגד מלכות שאול ואוהדיה, שופטים יט-כא", מאת יאירה אמית. - מנהיגות של יום יום:
האם מנהיגות שמורה לאנשים העושים מעשים גדולים ויוצאי דופן, או שאפשר למצוא אותה גם ביומיום שלנו? אפשר לקבל השראה לדיון מהרצאת הטד "מנהיגות של יום-יום" מאת דרו דאדלי או מהסרטון "כוחה של מנהיגות" ביוטיוב. - מההופך אדם מן השורה למנהיג?
עוד על התכונות היוצרות מנהיג אפשר לקרוא בכתבה "דמותו של מנהיג" מאת יורם שורק באתר נענע (בקישור). - אסטרטגיה בלחימה:
אין זה העימות הצבאי הראשון בין עם ישראל לבני עמון. גם יפתח השתמש באסטרטגיות לחימה מולם בספר שופטים פרק יא, וניצח. אפשר לקרוא על הדמיון וההבדל בין הקרבות במאמר "דיפלומטיה ואסטרטגיה בשתי מלחמות עם בני עמון" מאת חיים גלעד.