עבודת המולך
פסוקים כט-לד
בכמה מילים
נלמד על עבודת המולך – על האמונה הרווחת בעם שעבודה זו רצויה, ועל התוכחה של ירמיהו כי זהו פולחן פסול ושיביא לחורבן ולהרס בגיא בן הינום.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – הגדרה ודיון:
נקרא את ההגדרה של הקרבה ונשאל את התלמידים את השאלות המובאות בעזר ההוראה.
הצעה שנייה – שאלה לדיון:
נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שבו הם נדרשו להקריב משהו בשביל מישהו.
- מה הקרבתם?
- האם זה היה פשוט או קשה? מדוע?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים כט-לא נסביר אותם בקצרה ונחלק את הכיתה לעבודה בזוגות על כרטיסיות – כל זוג יקבל את הכרטיסייה הראשונה, לאחר שהזוג יסיים אותה הוא יקבל את הכרטיסייה השנייה וכן הלאה בכרטיסייה השלישית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בעבודה זו יוכלו התלמידים לעבוד בקצב המתאים להם ויתאפשר למורה לעבור בין התלמידים ולעזור בכל שלב. לאחר העבודה בזוגות נשוב ונקרא את הפסוקים יחד.
נשוב למליאת הכיתה ונחזור ונקרא שוב את הפסוקים יחד, ונוודא הבנה.
בפסוק לא ירמיהו יוצא נגד התנהגות אנשי יהודה ומדגיש שאלוהים לא ציווה על הקרבת בנים למולך: "אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי". חז"ל מביאים מדרש לפסוק דומה בפרק יט פסוק ה: "וּבָנוּ אֶת בָּמוֹת הַבַּעַל לִשְׂרֹף אֶת בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ עֹלוֹת לַבָּעַל אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא דִבַּרְתִּי וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי" נקרא את המדרש ופסוקים מספר מלכים שמספרים את סיפורו של מישע מלך מואב.
נקרא את הפרשנות של רש"י על המדרש ונשאל:
- מה הקושי במדרש שרש"י רוצה לפתור? (רש"י שם לב לקושי הגדול בדברי המדרש שלא כמו אצל בנו של מישע ובת יפתח, אצל יצחק אלוהים ציווה על אברהם להקריב אותו. רש"י מדגיש שעל אף הציווי, כוונתו של אלוהים הייתה רק לנסות את אברהם ולבחון את אמונתו)
כמו בפסוקים הקודמים שבפרק ירמיהו מבהיר מהי עבודת אלוהים הרצויה, נקרא קטע מתוך מאמרו של יהודה איזנברג.
נקרא את פסוקים לב-לד ונקרין לתלמידים את הסרטון.
נספר לתלמידים שגיא בן הינום הוא העמק היוצא מעין רוגל מדרום לעיר דוד ופונה מערבה מדרום להר ציון, דרך ברכת הסולטן עד לשער יפו (אפשר להקרין מפה).
גיא בן הינום – גיהינום?
בימי בית שני התגבשה האמונה שלאחר מותם יהיו הרשעים נידונים באש במקום הנקרא גיהינום. שם שככל הנראה נגזר משמו של גיא בן הינום – חז"ל קשרו בין השניים: "שתי תמרות יש בגיא בן הנם ועולה עשן ביניהם… וזו היא פתחה של גיהנום" (סוכה דף לב עמוד ב).
מבט לחיים
משמעות הביטוי 'לעבוד למולך' בימינו היא לוותר על עקרונות או להשקיע מאמצים רבים בכיוון שלילי ופסול לחלוטין (מתוך ויקיפדיה).
נבקש מהתלמידים לכתוב פסקה על מקרה שבו הם עבדו בחייהם את המולך על פי הביטוי היום, או לחלופין על שעשו דבר שהיה טוב בעיניהם אך בדיעבד הם הבינו שמדובר היה בדבר רע. התלמידים ישתפו בדבריהם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על עבודת המולך – מה עבודה זו כללה? מה משך בעבודה זו? ומדוע ירמיה מתמקד במולך בנבואתו לישראל בפסוקים אלה? כמו כן, בחנו את התפקיד של גיא בן הינום בנבואתו.
מיומנויות: מדרש מהתלמוד, פרשנות ימי הביניים, הבנת פסוקים, פרשנות מודרנית, עיון בפסוקים.
מתודות: עבודה בתחנות, סרטון.