הנבואה חייבת להימשך
פסוקים א-ו
בכמה מילים
נעמיק בנבואה שירמיהו מנבא לפשחור לאחר שחרורו מן המהפכת ונתמקד בתמונת המראה של פשחור וירמיהו זה מול זה – פשחור מנבא נבואת שקר, וירמיהו נבואת אמת.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – ביטוי:
נכתוב על הלוח את הביטוי: 'המלך הוא עירום'.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים את הביטוי הזה? מה משמעותו?
- באיזה הקשר נאמר המשפט בסיפור המקורי?
- למה לדעתכם דווקא ילד צעק את האמת, בעוד כל שאר הנתינים האמינו כי המלך לובש בגדים?
- האם נכחתם פעם בסיטואציה שבה עזרתם לאנשים סביבכם "לפקוח את העיניים" לראות דבר שלא ראו קודם?
אפשרות שנייה – תרגיל דרמה:
נזמין שני תלמידים מתנדבים לנהל מול הכיתה דו-שיח בעזרת שתי מילים בלבד: האחד יאמר רק "כן" והאחר רק "לא". ננחה אותם לנסות לשכנע זה את זה בצדקתם בעזרת מילה אחת בלבד – כן או לא.
בתום ה"דיון" בין השניים נשאל את הכיתה:
- מי היה משכנע יותר ומדוע?
בשלב הבא נזמין תלמיד לעמוד מול כל הכיתה ולומר "כן" – וכל הכיתה משיבה לו "לא". התלמיד והכיתה יחזרו על הוויכוח כמה פעמים ובכל פעם התלמיד צריך לבחור את האינטונציה שתשכנע לדעתו ולהשתמש אך ורק במילה "כן".
לאחר מכן נשאל את הכיתה:
- האם השתכנעתם?
ונשאל את המתנדב:
- איך הרגשת?
אפשרות שלישית – צפייה בסרטון ודיון:
נצפה בסרטון של נער יהודי שמניף דגל ישראל בהפגנה פרו-פלסטינית בארצות הברית (אפשר להסתפק בדקה הראשונה של הסרטון).
נשאל את התלמידים:
- מה הביא את הנער לפעול כפי שפעל?
- מה סייע לו להתגבר על תחושת הסכנה והעוינות מסביב?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ב. נעצור ונשאל שאלות הבנה:
- מה שמע פשחור שהביא אותו אל ירמיהו?
- מה היה תפקידו של פשחור?
- מדוע לדעתכם פשחור רודף את ירמיהו?
נבקש מהתלמידים לחשוב בזוגות על השאלה האחרונה לפי המרומז בפסוקים א-ב ולכתוב את מחשבותיהם במחברת. נשמע הצעות ונסביר:
- "נִבָּא אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" – נראה שירמיהו אמר דברים שהרגיזו את פשחור מאוד.
- "וְהוּא פָקִיד נָגִיד בְּבֵית ה'" – לפשחור יש תפקיד בבית ה', החורבן שירמיהו מנבא עשוי לפגוע בו אישית.
נמשיך להעמיק בשאלה מהן הסיבות של פשחור למעשיו כלפי ירמיהו. נעיין בתיאור הנבואה של ירמיהו (פרק יט פסוקים יד-טו) שמיד לאחריה פשחור כולא אותו.
נשאל את התלמידים:
- מה הרגיז כל כך את פשחור?
- מתי ירמיהו מנבא והיכן? (בחגים, בחצר בית ה', בפני כל העם)
- מדוע לדעתכם בחר ירמיהו בזמן ובמקום שבחר?
ירמיהו בחר ברגע חגיגי שכל העם במקדש בו, ודווקא אז הטיח בהם נבואה קשה וקיצונית. ולכן אפשר לשער שהוא הרגיז מאוד את שומעיו.
הסיבה הראשונה לכעסו של פשחור היא בגלל נבואת החורבן הקשה שנשא ירמיהו בפני כל העם ביום חג.
הנבואה חייבת להימשך:
נמשיך ונקרא את פסוקים ג-ו ונבהיר בקצרה את העלילה: פשחור, שהוא פקיד בבית ה', בא אל ירמיהו, מכה אותו ושם אותו במהפכת (מכשיר עינויים או מעין צינוק) עד למחרת היום. כשהוא מוציא אותו משם, ירמיהו מנבא לו ולכל ממלכת יהודה הרס וחורבן בגלות בבל.
נשאל את התלמידים:
- איך הייתם מצפים למצוא את ירמיהו אחרי שעות רבות כל כך על המהפכת? (מסכן ומובס)
- מה קורה בפועל? (פשחור מוציא אותו, וירמיהו ממשיך מאיפה שהפסיק, כאילו אומר "לא תצליחו להשתיק אותי")
- מהי מנבא ירמיהו לפשחור רגע לאחר שחרורו?
- מהי הוא מנבא לירושלים?
- האם יש קשר בין הנבואות?
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות או בקבוצות ודרכו יתבררו שאלות אלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: נקודת המחלוקת נחשפת – פשחור הוא נביא שקר שנבואתו סותרת את נבואת ירמיהו, ולכן המוטיבציה שלו להשתיק את ירמיהו ברורה.
נשאל בכיתה:
- במה בא לידי ביטוי כוחו של פשחור בפסוקים שלמדנו? (כוח שלטוני שהפעיל על ירמיהו בעינויים במהפכת בניסיון להשתיקו)
- במה בא לידי ביטוי כוחו של ירמיהו? (בהתמדה שלו ובעמידה על האמת שלו, בדברים שהוא אומר לפשחור)
נדגיש כי ירמיהו מרגיש צורך להתנבא ביתר שאת כיוון שלצידו הסתובב נביא נוסף שמנבא נבואות שקר. אל מול הכוח הפיזי שפשחור מפעיל על ירמיהו בשם הממסד, ירמיהו מגלה כוחות מסוג אחר – כוח רצון שנובע מאמונה בצדקת דרכו וכוח מנטלי לעמוד בעינויים הפיזיים והנפשיים שהוא עובר.
מבט לחיים
נזמין את התלמידים לשתף:
- האם התנסיתם פעם בחוויה של להיות "הנביא" של בשורה לא נעימה?
- האם הייתם פעם בצד שמקבל בשורה כזו?
- איך הרגשתם?
- איך הגבתם?
- האם קרה שידעתם שאתם צודקים, אך כולם זלזלו בעמדה הקיצונית שהבעתם?
- האם נשארתם בעמדתכם או נסוגותם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דרך עיסוק בשליחותם של ירמיהו ופשחור למדנו על המתח שבין נביא השקר לנביא האמת.
מיומנויות: הבנו את משמעות הטקסט בעזרת פרשנים.
מתודות: ערכנו תרגיל דרמה או צפינו בסרטון להמחשת מצבו של ירמיהו ותחושותיו, מילאנו דף עבודה וסיימנו בשיתוף אישי.
- מאמרה של ד"ר רוני מגידוב על הפרק מתוך אתר מקראנט.
- 'האם הכאת אסיר מוצדקת?' רשימה של רכז השב"כ לשעבר עמי מיטב מתוך אתר 929.