סגור תצוגת כיתה
הפרק

הנבואה חייבת להימשך

פסוקים א-ו

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נעמיק בנבואה שירמיהו מנבא לפשחור לאחר שחרורו מן המהפכת ונתמקד בתמונת המראה של פשחור וירמיהו זה מול זה – פשחור מנבא נבואת שקר, וירמיהו נבואת אמת.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – ביטוי:
נכתוב על הלוח את הביטוי: 'המלך הוא עירום'.
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מכירים את הביטוי הזה? מה משמעותו?
  • באיזה הקשר נאמר המשפט בסיפור המקורי?
  • למה לדעתכם דווקא ילד צעק את האמת, בעוד כל שאר הנתינים האמינו כי המלך לובש בגדים?
  • האם נכחתם פעם בסיטואציה שבה עזרתם לאנשים סביבכם "לפקוח את העיניים" לראות דבר שלא ראו קודם?

אפשרות שנייה – תרגיל דרמה:
נזמין שני תלמידים מתנדבים לנהל מול הכיתה דו-שיח בעזרת שתי מילים בלבד: האחד יאמר רק "כן" והאחר רק "לא". ננחה אותם לנסות לשכנע זה את זה בצדקתם בעזרת מילה אחת בלבד – כן או לא.
בתום ה"דיון" בין השניים נשאל את הכיתה:

  • מי היה משכנע יותר ומדוע?

בשלב הבא נזמין תלמיד לעמוד מול כל הכיתה ולומר "כן" – וכל הכיתה משיבה לו "לא". התלמיד והכיתה יחזרו על הוויכוח כמה פעמים ובכל פעם התלמיד צריך לבחור את האינטונציה שתשכנע לדעתו ולהשתמש אך ורק במילה "כן".
לאחר מכן נשאל את הכיתה:

  • האם השתכנעתם?

ונשאל את המתנדב:

  • איך הרגשת?

אפשרות שלישית – צפייה בסרטון ודיון:
נצפה בסרטון של נער יהודי שמניף דגל ישראל בהפגנה פרו-פלסטינית בארצות הברית (אפשר להסתפק בדקה הראשונה של הסרטון).
נשאל את התלמידים:

  • מה הביא את הנער לפעול כפי שפעל?
  • מה סייע לו להתגבר על תחושת הסכנה והעוינות מסביב?

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים א-ב. נעצור ונשאל שאלות הבנה:

  • מה שמע פשחור שהביא אותו אל ירמיהו?
  • מה היה תפקידו של פשחור?
  • מדוע לדעתכם פשחור רודף את ירמיהו?

נבקש מהתלמידים לחשוב בזוגות על השאלה האחרונה לפי המרומז בפסוקים א-ב ולכתוב את מחשבותיהם במחברת. נשמע הצעות ונסביר:

  • "נִבָּא אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" – נראה שירמיהו אמר דברים שהרגיזו את פשחור מאוד.
  • "וְהוּא פָקִיד נָגִיד בְּבֵית ה'" – לפשחור יש תפקיד בבית ה', החורבן שירמיהו מנבא עשוי לפגוע בו אישית.

נמשיך להעמיק בשאלה מהן הסיבות של פשחור למעשיו כלפי ירמיהו. נעיין בתיאור הנבואה של ירמיהו (פרק יט פסוקים יד-טו) שמיד לאחריה פשחור כולא אותו.
נשאל את התלמידים:

  • מה הרגיז כל כך את פשחור?
  • מתי ירמיהו מנבא והיכן? (בחגים, בחצר בית ה', בפני כל העם)
  • מדוע לדעתכם בחר ירמיהו בזמן ובמקום שבחר?

ירמיהו בחר ברגע חגיגי שכל העם במקדש בו, ודווקא אז הטיח בהם נבואה קשה וקיצונית. ולכן אפשר לשער שהוא הרגיז מאוד את שומעיו.
הסיבה הראשונה לכעסו של פשחור היא בגלל נבואת החורבן הקשה שנשא ירמיהו בפני כל העם ביום חג.

הנבואה חייבת להימשך:
נמשיך ונקרא את פסוקים ג-ו ונבהיר בקצרה את העלילה: פשחור, שהוא פקיד בבית ה', בא אל ירמיהו, מכה אותו ושם אותו במהפכת (מכשיר עינויים או מעין צינוק) עד למחרת היום. כשהוא מוציא אותו משם, ירמיהו מנבא לו ולכל ממלכת יהודה הרס וחורבן בגלות בבל.
נשאל את התלמידים:

  • איך הייתם מצפים למצוא את ירמיהו אחרי שעות רבות כל כך על המהפכת? (מסכן ומובס)
  • מה קורה בפועל? (פשחור מוציא אותו, וירמיהו ממשיך מאיפה שהפסיק, כאילו אומר "לא תצליחו להשתיק אותי")
  • מהי מנבא ירמיהו לפשחור רגע לאחר שחרורו?
  • מהי הוא מנבא לירושלים?
  • האם יש קשר בין הנבואות?

נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות או בקבוצות ודרכו יתבררו שאלות אלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: נקודת המחלוקת נחשפת – פשחור הוא נביא שקר שנבואתו סותרת את נבואת ירמיהו, ולכן המוטיבציה שלו להשתיק את ירמיהו ברורה.
נשאל בכיתה:

  • במה בא לידי ביטוי כוחו של פשחור בפסוקים שלמדנו? (כוח שלטוני שהפעיל על ירמיהו בעינויים במהפכת בניסיון להשתיקו)
  • במה בא לידי ביטוי כוחו של ירמיהו? (בהתמדה שלו ובעמידה על האמת שלו, בדברים שהוא אומר לפשחור)

נדגיש כי ירמיהו מרגיש צורך להתנבא ביתר שאת כיוון שלצידו הסתובב נביא נוסף שמנבא נבואות שקר. אל מול הכוח הפיזי שפשחור מפעיל על ירמיהו בשם הממסד, ירמיהו מגלה כוחות מסוג אחר – כוח רצון שנובע מאמונה בצדקת דרכו וכוח מנטלי לעמוד בעינויים הפיזיים והנפשיים שהוא עובר.

מבט לחיים

נזמין את התלמידים לשתף:

  • האם התנסיתם פעם בחוויה של להיות "הנביא" של בשורה לא נעימה?
  • האם הייתם פעם בצד שמקבל בשורה כזו?
  • איך הרגשתם?
  • איך הגבתם?
  • האם קרה שידעתם שאתם צודקים, אך כולם זלזלו בעמדה הקיצונית שהבעתם?
  • האם נשארתם בעמדתכם או נסוגותם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דרך עיסוק בשליחותם של ירמיהו ופשחור למדנו על המתח שבין נביא השקר לנביא האמת.
מיומנויות: הבנו את משמעות הטקסט בעזרת פרשנים.
מתודות: ערכנו תרגיל דרמה או צפינו בסרטון להמחשת מצבו של ירמיהו ותחושותיו, מילאנו דף עבודה וסיימנו בשיתוף אישי.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אחד נגד כולם
קרדיט: פורסם על ידי YoniLaviChannel ב-21 באפריל 2013.
אחד נגד כולם

קרדיט: פורסם על ידי YoniLaviChannel ב-21 באפריל 2013.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דברים מהלב
דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי (קהלת א, טז)הלב רואה, שנאמר (קהלת א, טז): וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה....
דברים מהלב
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

איור: shutterstock.com

דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי (קהלת א, טז)
הלב רואה, שנאמר (קהלת א, טז): וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה.
הלב שומע, שנאמר (מלכים א ג, ט): וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ.
הלב נופל, שנאמר (שמואל א יז, לב): אַל יִפֹּל לֵב אָדָם עָלָיו.
הלב שמח, שנאמר (תהלים טז, ט): לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי.
הלב צועק, שנאמר (איכה ב, יח): צָעַק לִבָּם אֶל ה'.
הלב מתנחם, שנאמר (ישעיה מ, ב): דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלָיִם.
הלב מצטער, שנאמר (דברים טו, י): וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ.
להמשך המדרש
הלב מתחזק, שנאמר (שמות יט, יב): וַיְחַזֵּק ה' אֶת לֵב פַּרְעֹה.
הלב מתרכך, שנאמר (דברים כ, ג): אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם.
הלב מתעצב, שנאמר (בראשית ו, ו): וַיִתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ.
הלב מתפחד, שנאמר (דברים כח, סז): מִפַּחַד לְבָבְךָ.
הלב משתבר, שנאמר (תהלים נא, יט): לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה.
הלב מתגאה, שנאמר (דברים ח, יד): וְרָם לְבָבֶךָ.
הלב מסרב, שנאמר (ירמיה ה, כג): וְלָעָם הַזֶּה הָיָה לֵב סוֹרֵר וּמוֹרֶה.
הלב מתבדה, שנאמר (מלכים א יב, לג): בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מִלִּבּוֹ.
הלב מהרהר, שנאמר (דברים כט, יח): כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ.
הלב מחשב, שנאמר (משלי יט, כא): רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ.
הלב מתאוה, שנאמר (תהלים כא, ג): תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּ לוֹ.
הלב סוטה, שנאמר (משלי ז, כה): אַל יֵשְׂטְ אֶל דְּרָכֶיהָ לִבֶּךָ.
הלב זוֹנֶה, שנאמר (במדבר טו, לט): וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם.
הלב נגנב, שנאמר (בראשית לא, כ): וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת לֵב לָבָן.
הלב נכנע, שנאמר (ויקרא כו, מא) אוֹ אָז יִכָּנַע לְבָבָם.
הלב משתדל, שנאמר (בראשית לד, ג) וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָה.
הלב תועה, שנאמר (ישעיה כא, ד) תָּעָה לְבָבִי.
הלב חרד, שנאמר (שמואל א ד, יג) כִּי הָיָה לִבּוֹ חָרֵד.
הלב נעור, שנאמר (שיר השירים ה, ב) אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר.
הלב אוהב, שנאמר (דברים ו, ה) וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ.
הלב שונא, שנאמר (ויקרא יט, יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ.
הלב מקנא, שנאמר (משלי כג, יז) אַל יְקַנֵּא לִבְּךָ.
הלב נקרע, שנאמר (יואל ב, יג) וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל בִּגְדֵיכֶם.
הלב הוגה, שנאמר (תהלים מט, ד) וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת.
הלב הוא כאש, שנאמר (ירמיה כ, ט) וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת.
  • קראו את ירמיה פרק כ, וכתבו שמות איברים בגוף האדם המופיעים בפרק, נוסף על הלב.
  • נסו לחבר מדרשים דומים למדרש קהלת רבה א – על איברים אלו.
מי אתה פשחור?
פשחור, כוהן המקדש, שם את ירמיהו הנביא במהפכת. הכתוב המקראי אינו מביא מידע על הכוהן...
מי אתה פשחור?
וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'. (פסוק ב)

איור: shutterstock.com

פשחור, כוהן המקדש, שם את ירמיהו הנביא במהפכת.
הכתוב המקראי אינו מביא מידע על הכוהן פשחור: מי היה ומאין בא?
חז"ל משלימים, אם כן, את דמותו.

לקריאת המדרש

אמר רב יהודה אמר שמואל […] ארבעת אלפים עבדים היו לו לפשחור בן אימר וכולם נטמעו בכהונה, וכל כהן שיש בו עזות פנים אינו אלא מהם.

(תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ע עמוד ב)

  • כיצד מתאר המדרש את פשחור הכוהן?
  • האם דברי המדרש מתאימים לדמותו כפי שהיא מופיעה בירמיה כ, א-ו?
הדבר בוער בי כאש בעצמות
הפסוק מתאר את הצורך הפנימי של הנביא (ושל האומן) להוציא אל אוויר העולם את הצפון...
הדבר בוער בי כאש בעצמות
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

איור: מיכל בן-חמו

הפסוק מתאר את הצורך הפנימי של הנביא (ושל האומן) להוציא אל אוויר העולם את הצפון בו ואת מה שקיבל בהשראה אלוהית.

  • ירמיהו מדבר על דברים שהם כאש בוערת בעצמותיו.
    חפשו בפרק את נבואות ירמיהו, שהם כאש בוערת בעצמות.
    מה חשוב לו להעביר לעם?
  • ואצלכם… מה בוער לכם בעצמותיכם?
בוחן כליות ולב
במצרים העתיקה התקיימה האמונה בחיי נצח. המצרים האמינו שהנשמה ממשיכה להתקיים גם אחרי מות הגוף....
בוחן כליות ולב
וַה' צְבָאוֹת בֹּחֵן צַדִּיק רֹאֶה כְלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי. (פסוק יב)

במצרים העתיקה התקיימה האמונה בחיי נצח. המצרים האמינו שהנשמה ממשיכה להתקיים גם אחרי מות הגוף.
הסרטון ממוזיאון ארצות המקרא מלמד על התהליך הטכני של החניטה.

  • כיצד הלב והכליות קשורים לתהליך החניטה?
  • לאור הסרטון – כשירמיהו מכנה את ה' "רואה כליות וָלֵב" – למה הוא מתכוון?
עם אֵלִי הנפח
שירו של המשורר אורי צבי גרינברג מבטא את תהליך היצירה ואת משמעותה. לפי כתיבתו, המשורר...
עם אֵלִי הנפח
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

אורי צבי גרינברג: צילום: דויד אלדן, לע"מ

שירו של המשורר אורי צבי גרינברג מבטא את תהליך היצירה ואת משמעותה. לפי כתיבתו, המשורר הוא נביא, ושירה היא נבואה.

למילות השיר

עִם אֵלִי הַנַּפָּח

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • אילו רמזים בשירתו של אורי צבי גרינברג יוצרים זיקה לנבואת ירמיהו בפרק? אפשר להיעזר במנוע החיפוש dicta (באמצעות אזכורים תנ"כיים).
ירמיהו במנורת הכנסת
מנורת הכנסת היא אנדרטת ברונזה בגובה כחמישה מטרים, הניצבת בקצה גן הוורדים, מול משכן הכנסת...
ירמיהו במנורת הכנסת

תבליט של ירמיהו במנורת הכנסת. צילום: תמר הירדני, מתוך ויקישיתוף

תוכנית מנורת הכנסת, תמר הירדני, מתוך ויקיפדיה העברית

מנורת הכנסת היא אנדרטת ברונזה בגובה כחמישה מטרים, הניצבת בקצה גן הוורדים, מול משכן הכנסת בירושלים. את המנורה העניקו אנשים שונים, בהם חברי הפרלמנט הבריטי, כמחווה למדינת ישראל הצעירה בשנת 1956, והיא מעשה ידיו של בֶּנוֹ אֶלְקָן, אומן יהודי-בריטי ממוצא גרמני, שעמל עליה במשך שש שנים. המנורה מציגה כשלושים אירועים, ביטויים, דמויות ומושגים מכוננים בתולדות עם ישראל, ונחשבת ל"ספר לימוד" ויזואלי של ההיסטוריה היהודית לדורותיה.

"מנורת הכנסת" מתוך ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית.

  • התבוננו בדמותו של ירמיהו, כפי שהיא מעוצבת במנורת כנסת ישראל.
    מתוך לימודכם עד כה בספר ירמיה, האם פסל זה מתאר נכונה את דמותו של ירמיהו?
  • שימו לב למיקום שניתן לדמותו של ירמיהו במנורת הכנסת. מה המיקום מספר על היחס לירמיהו?
שאו שערים ראשיכם
פשחור מכה את ירמיהו ושם אותו במהפכת בשער בנימין העליון אשר בבית המקדש. לחצר הפנימית...
שאו שערים ראשיכם
וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'. (פסוק ב)

ארכיטקט: Charles Chipiez, ויקישיתוף

פשחור מכה את ירמיהו ושם אותו במהפכת בשער בנימין העליון אשר בבית המקדש.

להמשך קריאה

לחצר הפנימית של המקדש בימי בית ראשון היו כנראה שלושה שערים, ושלושתם נפתחו אל החצר הגדולה, החיצונה:
אחד בצפון, אחד בדרום (שחיבר את חצר בית ה' הפנימית עם חצר בית המלך) ואחד במזרח (שהוא המבוא הראשי לחצר הפנימית).
על יותם המלך מסופר שבנה את שער בית ה' העליון (מלכים ב טו, לה), ויש אומרים שזהו שער בנימין העליון הנזכר בפרק.

חיים ביינארט ומנחם הרן (עורכים), אנציקלופדיה מקראית, כרך ה, 1668, עמ' 341. הערך: מקדש © מוסד ביאליק

  • התבוננו בשחזורי בית המקדש מימי בית ראשון. האם תוכלו לשער מדוע שם פשחור את ירמיהו במהפכת דווקא בשער המקדש?
מַהְפֶּכֶת
המַהְפֶּכֶת נזכרת במקרא ארבע פעמים, ועניינה כנראה צורה מסוימת של מעצר. לאחר שפשחור הכה את...
מַהְפֶּכֶת
וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'. (פסוק ב)

מכשירי עינוי, צילום: epbechthold, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

המַהְפֶּכֶת נזכרת במקרא ארבע פעמים, ועניינה כנראה צורה מסוימת של מעצר. לאחר שפשחור הכה את ירמיהו, הוא שם אותו במהפכת. בהמשך נאמר שפשחור הוציא את ירמיהו מהמהפכת, וזו הסיבה שיש פרשנים הסבורים כי מדובר במקום סגור, המשמש לכליאה. צורת הכליאה מסתברת גם מהזכרת "הצינק" לצד המהפכת: "וְנָתַתָּה אֹתוֹ אֶל הַמַּהְפֶּכֶת וְאֶל הַצִּינֹק" (ירמיהו כט, כו).
פרשנים אחרים סבורים שניתן להבין את המהפכת והצינוק ככלי ענישה ולא כמקומות ענישה, ואז ייתכן שהמהפכת היא מכשיר עינויים שאליו נקשר האסיר במהופך.

  • איזו תמונה מתאימה לכל פירוש?
  • על פי פסוקים א-ג ועל פי המסופר בפרק כט – האם יש לכם פירוש נוסף להציע?
מה האש עושה?
ירמיהו הנביא מתאר את דבריו כאש בוערת. לאש סגולות רבות, ומשלמד האדם ליצור אש ולהשתמש...
מה האש עושה?
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

ירמיהו הנביא מתאר את דבריו כאש בוערת.
לאש סגולות רבות, ומשלמד האדם ליצור אש ולהשתמש בה, השתנו חייו לתמיד.

להמשך קריאה

על פי המיתולוגיה היוונית, פרומתאוס הוא הטיטן (ענק מיתולוגי) שהביא את האש מעולם האלים לעולם בני האדם, על מנת להגן על בני אדם חסרי הישע.
הסרטון של רשות העתיקות מתאר אילו מתנות רבות-משמעות האש מעניקה לאדם.

  • הביאו דוגמאות מן הסרטון המלמדות על כוחה של האש לשנות את טיבם של חומרים. בהשראת הסרטון, באיזה אופן ניתן להבין את דבריו של ירמיהו בפסוק ט?

קרדיט: איתני הטבע – אש / רשות העתיקות, 2019

סבלו של נביא
ד"ר בועז סתוי מדבר ומסביר את סבלו של נביא האמת – ירמיה.
סבלו של נביא
פִּתִּיתַנִי ה' וָאֶפָּת חֲזַקְתַּנִי וַתּוּכָל הָיִיתִי לִשְׂחוֹק כָּל הַיּוֹם כֻּלֹּה לֹעֵג לִי. (פסוק ז)

ד"ר בועז סתוי מדבר ומסביר את סבלו של נביא האמת – ירמיה.

  • סכמו את מצוקתו של נביא האמת, על פי דבריו של בועז סתוי ועל פי הפרק.

קרדיט: נביאי אמת ושקר חובה 2 – ירמיה כ'/ מכללת אורנים