מלך ונביא
בכמה מילים
חלקו השני של פרק לח מתאר פגישה סודית בין המלך לנביא. בעקבות ניסיון העבר ביניהם, ירמיהו אינו רוצה לשתף פעולה, ורק כשהמלך נשבע לא להרוג את ירמיהו, ירמיהומוסר את הנבואהואומר למלך (שוב) שרק כניעה תביא להצלה. צדקיהו הדואג מפציר בירמיהו להסתיר את הפגישה ביניהם.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:סודיות, סתרים ושקרים– דיון לאור אמרות
נקרין על הלוח כמה ציטוטים על אמת ושקר, גלוי ומוסתר (ראו דף עבודה: ציטוטים).
נזמין את התלמידים לקרוא את הציטוטים, ולבחור ציטוט אחד שהם מזדהים אתו או ציטוט שהם חולקים עליו.
- עם איזה ציטוט אתם מזדהים? מדוע?
- על איזו אמירה אתם חולקים? הסבירו.
- מתי יש מקום להסתרה ולכיסוי, לדעתכם? מדוע?
- מתי לדעתכם האמת חשובה יותר מכול? הסבירו.
אפשרות שנייה: מנהיגים במקרא
נשאל את התלמידים:
- אילו סוגי מנהיגים יש במקרא?
נכתוב על הלוח את סוגי המנהיגים שהתלמידים אומרים: מלך, נביא, כהן, שופט, אלוהים. נקיף בעיגול את המלך והנביא ונשאל את התלמידים:
- אילו יחסים עשויים להיווצר ביניהם לדעתכם?
אפשרות שלישית: הבור של ירמיהו
נצפה בסרטון שמתאר את המפגש של ירמיהו, המלך והשרים הזורקים אותו לבור (ראו עזר הוראה: מפגש ירמיהו, המלך והשרים).
הזמנה לקריאה
טרם קריאת פסוקים יד-כח ניזכר בניגוד העמדות בין ירמיהו לשרי המלך (אם להיכנע או למרוד – ראו במהלך ההוראההשני ביחידה).
לקראת הלימוד על פגישת המלך והנביא נשאל את התלמידים:
- מהי עמדתו הפוליטית של המלך? האם שריו מבטאים את תפיסתו, או שהוא משתכנע מדברי ירמיהו?
- האם המלך קרוע ביניהם או שאפשר לשייכו לאחד מן הצדדים?
נקרא יחד את פסוקים יד-כח המתארים את פגישת צדקיהו וירמיהובמשחק תפקידים. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם המלך מרוצה מפגישה זו? מדוע?
- כיצד לדעתכם ירמיהו הנביא מרגיש בנוגע לפגישה? הסבירו.
נדון במאפייני היחסים בין ירמיהו לצדקיהו:
- מי מהם יוזם את הפגישה, ולמה?
- מהו האינטרס של כל אחד מהם בפגישה?
- האם יוזם הפגישה השיג את מטרתו?
נכתוב על הלוח את דברי צדקיהו מסיום הפגישה בפסוק כד: "אִישׁ אַל יֵדַע בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה".
נשאל את התלמידים:
- אילו מאפיינים נוספים בפגישה מעידים על בהלתו של המלך? (מקום הפגישה במבוא השלישי – זה אינו מקום מלכותי-ציבורי רגיל; בפסוק טז מתואר כי צדקיהו נשבע לירמיהו "בַּסֵּתֶר";בפסוק יט מתוארים פחדיו של צדקיהו; עצם בקשתו הנואשת של צדקיהו לעזרתו של הנביא מבטאת את בהלתו)
- מדוע לדעתכם המלך מבקש להסתיר את השיחה בינו לבין ירמיהו? (נבחן עם התלמידים את אופיו של צדקיהו: החשש להכריע, הפחד להסתכן, עמדתו החלשה של המלך, שאמור להיות חזק ומוביל)
- האם לדעתכם אפשר להסתיר את הפגישה? והאם כדאי להסתירה? הסבירו.
- המילים "אַל תְּכַחֵד" (אל תסתיר ממני) חוזרות פעמיים בפרק. באילו פסוקים הביטוי החוזר מופיע? (הביטוי חוזר בפתיחת הפגישה ובסיומה: פסוקים יד וכד)
נחתום בחזרה למחלוקת הפוליטית בין ירמיהו לשרי המלך, שעמדה ברקע הפרק, ונשאל את התלמידים:
- באיזה מן הצדדים היה צדקיהו המלך?
- כיצד רואים בתיאור הפגישה מהי עמדתו?
- מה אפשר ללמוד לדעתכם על אופיו של צדקיהו מפרק זה? (אפשר לראות ברצונו החזק של צדקיהו לשמוע את דברי ירמיהו סימן לנטייתו הפוליטית לכיוון זה. עם זה, נראה כי פחדיו מעמדת המתנגדים לירמיהו גוברים על נטייתו לעבר ירמיהו. אי אפשר לדעת בבירור מה תפיסתו, ומעניין להתרשם מחוסר יכולתו להכריע בין הצדדים)
לסיכום, נדון בכיתה:
- מה לדעתכם צריך המלך צדקיהו לעשות במצב זה? האם עליו להקשיב לירמיהו או דווקא לשרים? מדוע?
- בהנחה שצדקיהו מאמין לירמיהו, מה נכון יותר לעשות – להודות שירמיהו צודק, והחורבן קרוב, או להסתיר את האמת מהעם כדי לא לזרוע פניקה ולא לפגוע במורל של העם?
ממה צדקיהו חושש לדעתכם?
מבט לחיים
נקרין קטע משירו של נתן יונתן 'שיעור במקרא' (ראו דף עבודה: שיעור במקרא / נתן יונתן).
נשאל את התלמידים:
- כיצד לדעתכם מביט שירו של נתן יונתן על המלך צדקיהו? הוכיחו ממילות השיר.
- האם אתם מסכימים עם פרשנותו?
- צדקיהו התקשה להכריע בין שריו לירמיהו. האם נתקלתם בדילמה כזו שקשה ומפחיד להכריע בין קצותיה? תארו אותה.
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הפגישה בין המלך לנביא: בחנו את היחסים ביניהם ואת מעטה הסודיות של פגישתם.
מיומנויות: דיון ושיתוף; ניתוח מאפייני הפגישה מתוך הפסוקים; פרשנות רגשית לפסוקי הפרק; עיון בפרשנות הגותית-מודרנית למנהיגות במקרא.
מתודות: סיעור מוחות ודיון.
אוזלת ידו של המלך
ראו מאמרו של יהודה איזנברג 'שיחות בספר ירמיהו – פרק ל"ח: ירמיהו בחצר המטרה'הסוקר את התרחשות הפרק מתוך נקודת מבט המבליטה את הפסיביות של המלך. מתוך אתר דעת בקישור זה.