סגור תצוגת כיתה
הפרק
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

סיפור השלכת ירמיהו לבורהוא תוצאה כואבת מהקונפליקט בין תפיסות פוליטיות שונות ‏במצור. כאבו הפיזי של ירמיהו מוחשי וברור: חייו בסכנה, גופו בסבל. במהלך להלן נעמיק ‏בכאב זה וננסה לבחון דרכו גם כאבים נוספים– מבעדלסבל הפיזי, מה מצבו הנפשי של ‏ירמיהו? ומלבד ירמיהו, מהם כאביו של סביבתו: העם והמלך, המשליכים לבור והמצילים ‏ממנו.‏

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:סבל וכאב; גוף ונפש– סיעור מוחות ושיתוף
נקרא קטע מתוך הערך 'סבל' בוויקיפדיה (ראו עזר הוראה: סבל).‏

נשאל את התלמידים: ‏

  • מהו סבל? מה מאפיין סבל גופני ומה מאפיין סבל נפשי? ‏
  • מהן לדעתכם הזיקות בין סבל בגוף ובנפש: האם סבל גופני מוביל לסבל נפשיאו ‏להפך? ‏
  • איזה מהם קשה יותר לשאת לדעתכם? ‏

בלימוד הפרק להלן נבחן את כאבי ירמיהו: האם ומדוע הוא סבל? כיצד השפיע סבלו על ‏התנהגותו? האם מקור כאביו היה בגוף או בנפש? וכיצד הגיבה סביבתו?‏

אפשרות שנייה: ביקורת בזמן מלחמה
נשאל את התלמידים:‏

  • האם בזמן מלחמה אסור / מותר / כדאי להביע ביקורת על אסטרטגיית הממשלה או ‏שיש לחזק את ידי הלוחמים?‏

נציע לכל אחד לכתוב את עמדתו בשאלה זו במחברת. נקרא חלק מהתשובות או נזמין לדיון ‏במליאה, לפי שיקול דעת המורה. נסביר כי טמונות בפרק שתי תפיסות פוליטיות מתנגשות, ‏תשובות סותרות לשאלת הביקורת בזמן מלחמה. ‏

אפשרות שלישית: אמת כבגידה? ‏
נקרא לתלמידים ציטוט קצר מתוך ריאיון עם עמוס עוז (ראו עזר הוראה: עונד את הכינוי 'בוגד' ‏בכבוד).‏

נשאל את התלמידים: ‏

  • מהי בגידה בעיניכם? התייחסו למובן האישי והלאומי. ‏
  • מדוע עמוס עוז מוחמא מהתואר 'בוגד'? (הוא מעיד על מי שמכונה כך שהוא פורץ ‏דרך ומקדים את זמנו, לדברי עוז)‏
  • מה דעתכם על דבריו של עמוס עוז? הסבירו. ‏

נשוב לשאלת הבגידה מתוך האשמות המוטחות כלפי ירמיהו בפרק. ‏

הזמנה לקריאה

שלב ראשון– מבנה הפרק(פסוקים א-יג)‏
נקרין על הלוח את פסוק ו (ראו דף עבודה: פסוק ו)‏

  • למה השליכו את ירמיהו לבור, ומה אירע לו שם? ‏

נקרא יחדאת פסוקים א-יג וננסה להבין את מבנה הסיפור. נשאל את התלמידים:‏

  • היכן מסופר בפרק למה הושלך ירמיהו לבור? והיכן מתואר מה קרה לו בבור?(נחלק ‏את הפרק לשני חלקים: בפסוקים א-ה פתיחת הסיפור מבארתלמה הושלך ירמיהו ‏לבור; ובפסוקים ה-יג מתוארמה קרה לירמיהו בבור והוצאתו ממנו) ‏
  • למה הושלך ירמיהו לבור? חשבו על גורמים נוספים. (פסוקים ד-ה) (בפסוק ד עולה ‏הטענה כי נבואות ירמיהו מחלישות את העם. בפסוק ה נחשפת אוזלת ידו של המלך)‏

שלב שני: נבואת ירמיהו ותגובות סובביו 

נחזור ונעיין בפרק בעזרת דף העבודה: ירמיהו פרק לח – השתלשלות העניינים.‏

שלב שלישי: כאבו של ירמיהו וכאביהם של סובביו
לאור הלימוד נחזור לדון בכאבו של ירמיהו, במניעיו ובמחשבותיו. לצד כאביו הפיזיים של ‏ירמיהו, אפשר לדמיין את תחושותיו: פחד ואימה; חוסר סיפוק ותחושת כישלון; חוסר אונים…‏
נשאל: ‏

  • האם לדעתכם כל הדמויות בסיפור מסרבות להאמין לירמיהו? מי לא? איך זה בא לידי ‏ביטוי? (ייתכן שהמלך מאמין לו כי אינו תמים דעים עם שריו; עבד מלך הכושי מאמין ‏לו ככל הנראה כי הוא רוצה להצילו; אך ייתכן גם שאיש מהם אינו מאמין לו)‏
  • למה לדעתכם ממשיך ירמיהו באמירותיו התקיפות ובבשורותיו הקשות, למרות כל ‏הסבל הכאב שבאים עליו בגללן? (אולי מתוך אמונה בצדקתו או ציות עיוור לה'. אולי ‏כי הוא מאמין שהוא יכול להביא לשינוי)‏
  • האם לדעתכם יכול היה לרכוש אמון לו היה נוהג באופן אחר? ‏
  • האם בשעת קושי וכאב אנשים מסוגלים לשמוע מילים שאינן מנחמות?‏

נסכם את הלימוד בדברי אחד העם (ראו דף עבודה: אחד העם).‏
דברי אחד העם מתארים את עוצמת החיבור בין הנביא לבין מסריו, ומדגישים את המחיר ‏שמשלם עלכך הנביא. ‏
נשאל את התלמידים: ‏

  • האם התיאור הכללי של הנביא מתאים לדעתכם לסיפורו של ירמיהו בפרקנו? במה?‏

דיון להרחבה
‏*מומלץ לערוך את הדיון כהמשך לפתיחה שעוסקת בשאלת הביקורת בזמן מלחמה.‏

נבקש מהתלמידים לאתר בפסוקי פתיחת הפרק שתי תפיסות בנוגע לביקורת בזמן מלחמה: ‏

  • האם הכניעה מחלישה או שהכניעה היא הסיכוי להצלה? ‏

נקרין את הטבלה שבדף העבודה: להיכנע או להתחזק על הלוח ונמלא אותה יחד.‏

נדון עם התלמידים: ‏

  • לאחר העיון בפסוקים – איזה צד במחלוקת משכנע אתכם – הטענה כי הכניעה היא ההצלה או ‏תפיסת הכניעה כמחלישה? ‏

מבט לחיים

נקרין ציטוט מתוך הערך 'כאב' בוויקיפדיה (ראו עזר הוראה: כאב – ויקיפדיה), ונדון בעקבותיו: ‏

נשאל את התלמידים:‏

  • מה לדעתכם היה המישור הכואב ביותר בעבור ירמיהו – הנפשי או הפיזי?‏
  • ‏ האם מישורים אלו השפיעו לדעתכם זה על זה בסיפור ירמיהו? כיצד?‏

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בסיפור השלכת ירמיהו לבור והתמקדנו בסוגיית הסבל והכאב של ירמיהו ושל סביבתו. ‏
מיומנויות: איתור רבדים גלויים וסמויים בתיאור הפסוקים.‏
מתודות: סיעור מוחות ושיתוף; דיון פרשני; כתיבה עיונית ואישית.‏

אפשר עוד...

סבל חוזר ונשנה
עמדתו הנבואית הפוליטית של ירמיהו הובעה באופן נחרץ והובילה לסבל אישי רב, בפרקנו ‏ובפרקים רבים נוספים (ראו: ירמיהו פרק טז פסוקים יז-יח; פרק יח פסוקים יח-כג ועוד).‏

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סבל
יש המבחינים בין סבל גופני וסבל נפשי, זאת על פי מקור הסבל. מתוך הערך 'סבל'...
סבל

יש המבחינים בין סבל גופני וסבל נפשי, זאת על פי מקור הסבל.

מתוך הערך 'סבל' בוויקיפדיה בקישור זה.

כאב - ויקיפדיה
יתרונו האבולוציוני של הכאב הוא בכך שהוא מתריע בפני האדם או בעל החיים‎ ‎על סכנה...
כאב - ויקיפדיה

יתרונו האבולוציוני של הכאב הוא בכך שהוא מתריע בפני האדם או בעל החיים‎ ‎על סכנה ‏מידית לפגיעה גופנית, או על נזקים ארוכי טווח צפויים, ועל כן הוא דוחק בפרט להימנע מן ‏הסכנה ולקרוא לעזרה. נוסף על כך, הוא מסייע בהחלמה מפציעה בכך שהוא מאלץ מנוחה ‏לאיבר הפגוע‏‎

מתוך הערך 'כאב' בוויקיפדיה.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דברי חנפנות
ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!חז"ל...
דברי חנפנות
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ אֲשֶׁר נִבֵּאתָ לְהָשִׁיב כְּלֵי בֵית ה' וְכָל הַגּוֹלָה מִבָּבֶל אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה."
(כח, ו)

shutterstock.com

ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!
חז"ל דנו בדברי חנופה ובהשלכותיהם, וקבעו כי מי שמחניף לחברו, סופו שנופל בידו.

לקריאת המדרש

ואמר רבי אלעזר: כל המחניף לחברו – סוף נופל בידו,
ואם אינו נופל בידו – נופל ביד בניו,
ואם אינו נופל ביד בניו – נופל ביד בן בנו,
שנאמר: "וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה… אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ…" (ירמיהו כח, ה-ו).
וכתיב: "וַיְהִי הוּא בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן וְשָׁם בַּעַל פְּקִדֻת וּשְׁמוֹ יִרְאִיָּיה בֶּן שֶׁלֶמְיָה בֶּן חֲנַנְיָה, וַיִּתְפֹּשׂ אֶת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר אֶל הַכַּשְׂדִּים אַתָּה נֹפֵל. וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ שֶׁקֶר, אֵינֶנִּי נֹפֵל עַל הַכַּשְׂדִּים…" (ירמיהו לז, יג-יד).

עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מא עמוד ב – דף מב עמוד א

  • האם חז"ל צדקו בדוגמה שהביאו מירמיה כח – האם ירמיהו נפל ביד חנניה בן עזור?
עבד מלך הכושי
אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא...
עבד מלך הכושי
"וַיֹּאמֶר עֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי אֶל יִרְמְיָהוּ שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים תַּחַת אַצִּלוֹת יָדֶיךָ מִתַּחַת לַחֲבָלִים, וַיַּעַשׂ יִרְמְיָהוּ כֵּן."
(לח, יב)

איור: מיכל בן חמו

אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא אומר לו: "שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים…" (ירמיהו לח, יב).
אמר לו ירמיהו: הלוואי היה לי סולם אחד.
אמר לו הקב"ה: סולם אתה מבקש? זקנתך (כלומר: לרחב, שעל פי מדרש היא מאמהותיו של ירמיהו) נעזרה בחבל: "וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן" (יהושע ב, טו), ואף אתה: "וַיִּמְשְׁכוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים" (ירמיהו לח, יג).

עיבוד. על פי: מדרש שמואל ט, ז

  • חז"ל משווים בין ירמיהו לבין שני המרגלים שריגלו ביריחו ערב כניסת בני ישראל לכנען. ירמיהו ניצל על ידי עבד מלך הכושי באמצעות חבל עשוי מבלויים, והמרגלים ביריחו ניצלו אף הם באמצעות חבל. מה ניתן ללמוד מכך שבשני הסיפורים דווקא החלשים בחברה, הם שמצילים את המצב?
רפיון ידיים
ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם....
רפיון ידיים
"וַיֹּאמְרוּ הַשָּׂרִים אֶל הַמֶּלֶךְ יוּמַת נָא אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כִּי עַל כֵּן הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת וְאֵת יְדֵי כָל הָעָם לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כִּי הָאִישׁ הַזֶּה אֵינֶנּוּ דֹרֵשׁ לְשָׁלוֹם לָעָם הַזֶּה כִּי אִם לְרָעָה."
(לח, ד)

shutterstock.com

ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם.
מה פירוש הדבר? מהמשמעות השלילית מובן שאין הכוונה לרפא מחלה (מהשורש רפ"א).
המשמעות היא שירמיהו רִפָּה (מהשורש רפ"ה) את ידיהם של אנשי המלחמה ואנשי העיר, כלומר גרם להם רִפְיוֹן ידיים – החליש אותם ואת רוחם עד שלא רצו להרים כלי נשק ולהילחם.

  • האם גם בימינו דברי ירמיהו היו נחשבים לכאלו שגורמים ל"רפיון ידיים"?
אמן!
לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו. באופן...
אמן!
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה' יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ אֲשֶׁר נִבֵּאתָ לְהָשִׁיב כְּלֵי בֵית ה' וְכָל הַגּוֹלָה מִבָּבֶל אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה."
(כח, ו)

shutterstock.com

לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו.
באופן מפתיע הוא אינו מתנגד לנבואתו של חנניה, אלא עונה – "אמן כן יעשה ה'"!
המשמעות של המילה "אמן" (מילה כה נפוצה, אנו משתמשים בה המון!) היא הסכמה, הזדהות וכמיהה למימוש – הלוואי שכך יהיה!
במובן סמנטי המילה "אמן" קרובה לעיתים במשמעותה למילה "אמת".

  • האם ירמיהו אמר את המילה "אמן" בכוונה אמיתית ובכנות או בציניות ובאירוניה?
ירמיהו בבור
את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר...
ירמיהו בבור
"וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר מַלְכִּיָּהוּ בֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה וַיְשַׁלְּחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים, וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט."
(לח, ו)

לודוויג מיינדר, הנביא ירמיהו בבור, 1935

את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר הנאצי, עת הוא חש שמלתעות המשטר הרצחני הולכות וסוגרות עליו.
רבות מיצירות האומנות של מיידנר עוסקות בנביאים, שעימם הוא חש הזדהות.

  • כיצד הבחירות האומנותיות של הצייר מבטאות את מצוקתו של ירמיהו – באילו אמצעים השתמש מיידנר כדי להבליט את המצוקה?
    תוכלו להתייחס למשל לתנוחת הגוף ולמנח הראש, ליחס הגדלים (האדם לעומת המקום שבו הוא נמצא), עובי הקו ודחיסותו, אור והצללה.
מחירה של נבואת אמת
השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה. על פי...
מחירה של נבואת אמת
"כִּי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, עֹל בַּרְזֶל נָתַתִּי עַל צַוַּאר כָּל הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה לַעֲבֹד אֶת נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַעֲבָדֻהוּ, וְגַם אֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לוֹ."
(כח, יד)

shutterstock.com

השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה.
על פי טנאי, דברי נבואת האמת של ירמיהו הם הם שמוטטו את בית המקדש והביאו לחורבן, כי האמת היא "ששחקה ושנקבה".

למילות השיר

וְיִרְמְיָהוּ אָמַר דִּבְרִי אֱמֶת,
מָרִים, קָשִׁים וְלֹא כִּחֵד.
חִרְבֵּן הִבְטִיחַ יִרְמֵהוּ,
עֹנֶשׁ עַל הָאֱמֶת, וְלֹא טִיַּח.
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁעוֹד עִמְעֵם
מִתַּחַת לֶאֱמֶת מָרָה, קָשָׁה,
לְאַט לְאַט קָרַס וְנֶהֱרַס.
וְיִרְמְיָהוּ עוֹד מוֹטֵט, מוֹתֵת
וְאֶבֶן לֹא הִשְׁאִיר עַל אֶבֶן –
וּדְבָרָיו כֻּלָּם אֱמֶת.

וּבְבוֹא נְבוּכַדְנֶצַּר לִירוּשָׁלַיִם
הָיְתָה כְּבָר חֲלוּלָה כֻּלָּהּ.
וּיִרְמְיָהוּ הוּא חָלַק כָּבוֹד
עַל הָאֱמֶת, שֶׁשָּׁחֲקָה וְשֶׁנָּקְבָה.
וְנִשְׁאֲרָה לָנֶצַח הָאֱמֶת,
אַךְ לֹא הָיְתָה עוֹד יְרוּשָׁלַיִם.

  • אילו הייתם נוכחים בסימפוזיון שנערך בין ירמיהו לבין חנניה, איזו נבואה הייתם מעדיפים – נבואת השלום של חנניה או נבואת החורבן של ירמיה?
גבעון
גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו. גבעון המקראית,...
גבעון
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּשָּׁנָה הָרְבִעִית בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, אָמַר אֵלַי חֲנַנְיָה בֶן עַזּוּר הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגִּבְעוֹן בְּבֵית ה' לְעֵינֵי הַכֹּהֲנִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר."
(כח, א)

מפעל המים בגבעון. מתוך ויקיפדיה העברית

גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו.
גבעון המקראית, שנמצאת היום באתר תל א-ג'יב, הייתה עיר מרכזית וחשובה בתקופתה. אם תיכנסו לאתר dicta תוכלו למצוא 35 מופעים של המילה "גבעון" במקרא, ולהבין את חשיבותה של העיר ואת התפקיד שמילאה בהיסטוריה של עם ישראל.

  • חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. מקורו יכול ללמד על מעמדו.
    קראו את פרק כח – כיצד אפשר ללמוד על מעמדו של חנניה מפרק זה?
בור חצר המטרה
ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את...
בור חצר המטרה
"וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר מַלְכִּיָּהוּ בֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה וַיְשַׁלְּחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים, וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט." (לח, ו)

בור מים חצוב בסלַע, ירושלים. הירידה לבור ממחישה את סיפור כליאת הנביא ירמיהו. "ויקחו את ירמיהו וישלכו אותו אל הבור…" באדיבות ארכיון עיר דוד, צילום: אליהו ינאי

ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את ידי האנשים בעיר, כיוון שהוא קורא להם שלא להילחם נגד הבבלים העומדים בשערי העיר. מיקומה המדויק של חצר המטרה אינו ידוע. בספר ירמיה מסופר שהייתה בתחום בית מלך יהודה, ועל כן חוקרים משערים שמקומה היה באזור ירושלים של תקופת הבית הראשון – עיר דוד, העופל או העיר העליונה.

  • קראו את פרק לח בשלמותו. האם לדעתכם האשמתו של ירמיהו בבגידה היא מוצדקת?
  • מדוע הוחלט להשליך אותו לבור?
עול
בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן...
עול
"וַיִּקַּח חֲנַנְיָה הַנָּבִיא אֶת הַמּוֹטָה מֵעַל צַוַּאר יִרְמְיָה הַנָּבִיא וַיִּשְׁבְּרֵהוּ."
(כח, י)

עול על בהמות. צילום: Cgoodwin, Wikimedia commons, CC BY-SA 4.0

בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן את עבדות העולם כולו לנבוכדנצר מלך בבל.
בפרק כח שובר חנניה את המוטות/העול מעל צווארו של ירמיהו, כדי לסמל את השחרור מעול מלך בבל.

להמשך קריאה

העול הוא כלי רתמה לבהמה בשעת עבודתה. מאחר שהעול מונח על צוואר הבהמה ומכביד עליה, המילה משמשת בהשאלה במשמעות של נֵטֶל, מעמסה, חובה. המילה "עול" משמשת בהשאלה גם בביטויים, למשל – לפרוק עול, לשבור עול.

  • העול הנזכר בראשית הפרק הוא דימוי מתפתח.
    עקבו אחריו לאורך הפרק – במה יוחלף העול לדברי ירמיהו? ומה ההחלפה מייצגת במציאות?
גדליה בן פשחור
בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה...
גדליה בן פשחור
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן מַתָּן וּגְדַלְיָהוּ בֶּן פַּשְׁחוּר וְיוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָהוּ וּפַשְׁחוּר בֶּן מַלְכִּיָּה אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר."
(לח, א)

חותם ועליו השם גדליהו בן פשחור. עיר דוד ירושלים. צילום: גבי לרון, באדיבות ד"ר אילת מזר

בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה ה-6 לפנה"ס, ימיו של הנביא ירמיהו.

להמשך קריאה

טביעת חותם כזו שעליה שם שמוכר לנו מהתנ"ך, ששימשה כחתימה סופית למסמכים, היא ממצא נדיר. המסמכים אומנם נשרפו מזמן, כנראה במהלך הכיבוש והחורבן של ירושלים בידי הבבלים, אך טביעות חותם שהיו עשויות חֵמָר, לובנו באש וכך נשתמרו.
בעצתו של גדליה בן פשחור, יחד עם שאר השרים, הושלך ירמיהו לבור, מערת ירמיהו, לאחר שנטען כי "הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת" (לח, ד).

עיבוד. מבוסס על: דני הרמן, "ממצאים בעברית מתקופת הנביא ירמיהו", מתוך אתר האינטרנט AllAboutJerusalem.com

  • כתבו את המילים "גדליה בן פשחור" בכתב עברי קדום.
    האם אתם מצליחים למצוא את האותיות על גבי טביעת החותם?
  • כתבו גם את שמכם בכתב עברי קדום.
סיור אל הכפר א-ג'יב
הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל...
סיור אל הכפר א-ג'יב
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּשָּׁנָה הָרְבִעִית בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, אָמַר אֵלַי חֲנַנְיָה בֶן־עַזּוּר הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגִּבְעוֹן בְּבֵית ה' לְעֵינֵי הַכֹּהֲנִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר." (כח, א)

הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל הארכאולוגיה ואל האוכלוסייה המתגוררת כיום בשטח.

  • חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. לפי הסרטון, מה מאפיין את העיר הקדומה?
  • שאלה לדיון בהמשך לצפייה בסרטון – האם חשוב שמקומות ארכאולוגיים יהיו פתוחים ונגישים לכל מי שמעוניין לבקר בהם, ללא קשר לפוליטיקה האזורית?

קרדיט: תל גבעון – עמותת עמיתים לטיולים/ערוץ 20

נבואת אמת ונבואת שקר
פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת...
נבואת אמת ונבואת שקר
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה הַנָּבִיא שְׁמַע נָא חֲנַנְיָה, לֹא שְׁלָחֲךָ ה' וְאַתָּה הִבְטַחְתָּ אֶת הָעָם הַזֶּה עַל שָׁקֶר."
(כח, טו)

פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת לנביא שקר, בשאלת התגשמות הנבואות כקריטריון מבחין בין נביא אמת לנביא שקר, בכריזמה של הדובר, ביכולת השכנוע שלו וביכולתו לחולל ניסים.

  • אספו כמה שיותר רמזים בפרק כח לכך שחנניה בן עזור הוא נביא שקר.

קרדיט: נביאי אמת ושקר חובה 4 – ירמיה כח / מכללת אורנים, 2017

האם ירמיהו בגד?
האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא...
האם ירמיהו בגד?
"כֹּה אָמַר ה' הַיֹּשֵׁב בָּעִיר הַזֹּאת יָמוּת בַּחֶרֶב בָּרָעָב וּבַדָּבֶר, וְהַיֹּצֵא אֶל הַכַּשְׂדִּים וְחָיָה וְהָיְתָה לּוֹ נַפְשׁוֹ לְשָׁלָל וָחָי."
(לח, ב)

האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?
בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא ירמיה, שלקחו בו חלק אנשי רוח ועיתונאים.
בתפקיד הסנגור: העיתונאי גדעון לוי
בתפקיד הקטגור: פרופ' אריה אלדד

  • הביאו פסוק אחד שיכול לסייע לסנגור, המגן על ירמיהו וטוען שלא בגד,
    ופסוק אחד שיכול לסייע לקטגור, שטוען שירמיהו צריך להיות מואשם בבגידה.

קרדיט: ירמיהו עומד למשפט / 929 תנך ביחד, 2018

חצר המטרה והחותם של יוכל בן שלמיהו
את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על...
חצר המטרה והחותם של יוכל בן שלמיהו
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן מַתָּן וּגְדַלְיָהוּ בֶּן פַּשְׁחוּר וְיוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָהוּ וּפַשְׁחוּר בֶּן מַלְכִּיָּה, אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר."
(לח, א)

את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על חייו, ירמיהו התעקש להוכיח את העם על חטאיו ולהזהיר מפני החורבן שיבוא אם ימרדו בבבל.

להמשך קריאה

הסרט מתאר את ניסיונותיו של ירמיהו להשפיע על מלכי יהודה האחרונים, ואת הזעם שעוררו דבריו. ממקום כלאו קרא ירמיהו לתושבי ירושלים למלט את נפשם, ואז נכנע צדקיהו ללחץ השרים והשליך את ירמיהו לבור.
הסרט צולם בבור מים בעיר דוד, שאינו בהכרח הבור שבו נכלא ירמיהו אבל הוא נמצא מטרים ספורים מהמקום שבו התגלתה טביעת החותם (בּוּלַה) של יהוכל בן שלמיהו, אחד השרים שביקש להטיל גזר דין מוות על ירמיהו.

  • כיצד מוסברים בסרטון דברי ירמיהו נוכח מערכת הכוחות העולמית (יחסי האימפריות הגדולות של התקופה: מצרים ובבל)?
  • מה מרגש את הארכאולוג המופיע בסרטון?

קרדיט: בור ירמיהו / מכון מגלי"ם, 2015